• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Oxfile i två bitar på ca kilot tillsammans. Hur lång tid tror ni det tar för sous viden att få upp det till runt 52-53 grader tar de sista graderna i pannan. Hittar olika svar vissa säger 3 timmar vissa upp mot 5-8 bara så jag vet när jag ska sätta igång med middagen imorgon
Max 3 timmar säger jag på filé.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Oxfile i två bitar på ca kilot tillsammans. Hur lång tid tror ni det tar för sous viden att få upp det till runt 52-53 grader tar de sista graderna i pannan. Hittar olika svar vissa säger 3 timmar vissa upp mot 5-8 bara så jag vet när jag ska sätta igång med middagen imorgon
Behövs inte mer än 2-2.5h för det.

Ett tips dock, kött som är mört redan från början vinner inte mycket på sous vide. Kan t.o.m. upplevas som ”sämre” då det köttet kan bli lite för mört (negativt då, mer mosigt), vilket inte alla uppskattar.
Lite tycke och smak på vad man gillar:)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Behövs inte mer än 2-2.5h för det.

Ett tips dock, kött som är mört redan från början vinner inte mycket på sous vide. Kan t.o.m. upplevas som ”sämre” då det köttet kan bli lite för mört (negativt då, mer mosigt), vilket inte alla uppskattar.
Lite tycke och smak på vad man gillar:)
Helt rätt att det inte vinner på det. Men att få det perfekt, utan att behöva ha för mycket koll eller lägga tid på det, så är sous vide oslagbart.
Bra när man lagar mat till många också, typ Nyår.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Helt rätt att det inte vinner på det. Men att få det perfekt, utan att behöva ha för mycket koll eller lägga tid på det, så är sous vide oslagbart.
Bra när man lagar mat till många också, typ Nyår.
Japp, med reservation att köttet kan upplevas som lite för mjukt av vissa.
Personligen tycker jag det funkar med oxfilé men vissa gillar det inte Sous vide badat.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Japp, med reservation att köttet kan upplevas som lite för mjukt av vissa.
Personligen tycker jag det funkar med oxfilé men vissa gillar det inte Sous vide badat.
Låter som man kört det för länge då. Blir ju enligt utsago "pastej" då. Har aldrig kört något så länge eller något så känsligt.
Ädlare detaljer av vilt lär ju kunna bli riktigt mosigt.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Låter som man kört det för länge då. Blir ju enligt utsago "pastej" då. Har aldrig kört något så länge eller något så känsligt.
Ädlare detaljer av vilt lär ju kunna bli riktigt mosigt.
Sant ang vilt och fina delar som tex filéer. Vinner inte på sous vide, blir sämre. (Har gjort misstaget)

Oxfilé kan upplevas lite så av vissa, inte lika mycket dock. Har kört oxfilé på 55g i 1.45-2h en del gånger och merparten gillar det men vissa tyckte det var lite för mjukt.
Tror inte att oxfilé i sous vide bör tillagas under 55g i sous vide just pga pastejvarningen. Men, det är tycke och smak oxå.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Sous vide, sen yta.
Man vill ju ha en yta, annan textur. Den blir mjuk i påsen och bara ger färg.
Ja, det är så jag brukar göra men har sett recept som gör tvärtom och är lite fundersam på varför. Skulle dock vara bekvämare att slippa bränna på efteråt när alla gäster kommit men vad vore väl en bal på slottet.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, det är så jag brukar göra men har sett recept som gör tvärtom och är lite fundersam på varför. Skulle dock vara bekvämare att slippa bränna på efteråt när alla gäster kommit men vad vore väl en bal på slottet.
Jag har aldrig testat köra yta sen bada.
Det är kul att laga mat, och sous vida. Så kör en testrunda ikväll på en liiiiten bit.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Jag har aldrig testat köra yta sen bada.
Det är kul att laga mat, och sous vida. Så kör en testrunda ikväll på en liiiiten bit.

Kom gärna med en rapport

Inte heller testat och som redan sagts så tror jag oxå det blir sämre då ytan troligen inte blir lika krispig om den läggs i badet efteråt.
Nyfiken på rapport :)
Haha tyvärr så är det inte möjligt idag, men testar det nångång efter nyår och återkommer i frågan
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tänkte köra flankstek till nyår. Ca 9h på 55 grader och sen en snabb avslutning på grillen.

Säg till om jag är på väg att begå något misstag. ;)
Låter bra. Körde 8 timmar på 54c, avslutade i tokhet panna med mycket olja.
Stor näve Färsk timjan och 2 Krossade vitlöksklyftor i påsen.
Bästa köttet på länge. Kör på!
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Vilket är att föredra, och varför?
Först Sous Vide och sen svinvarm stekpanna eller stekpannan först och sen Sous vide?
Sen på bollen här. Men jag måste säga att både och ger bästa resultat om man orkar.
testa även att steka i majonnäs efter badet (pensla köttet, inte i pannan). Låter tokigt men det funkar riktigt bra.
kan ju vara problem att få en snygg och aptitlig stekyta efter badet.
 

oystercase

Cartier
De flesta föredrar att avsluta i pannan.
Att bara köra före tycker jag blir sådär. Ytan mjuknar i badet.

Däremot har jag provat att köra i varm panna före och sedan bara bränna upp ytan med brännare efter SV. Mer eller mindre nödvändigt på anka t. Ex.

Fördelen är att man inte behöver bränna på så mycket efter vilket gör det lättare att hålla allt rosa/rött
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
89A79E62-E6CB-4C9B-8ADC-4F4B9E93CE44.jpeg


485A920A-1BCF-4F18-9C36-83F3F9E89EE5.jpeg

Har velat ha en sous vide i många år och fick en i julklapp. Torskrygg med smörsås blev första försöket ikväll och klart det blev bra...körde 30 min 48 grader!
 
Topp