• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
"Ytterfilé" aka urbenad biff. 55c i 3 timmar. Detta är halva.
Bränd med brännare.
IMG_20200215_191727.jpg
 

Veratio

Cartier
Varför? Jag gillar brännare då det blir en "grillad" smak. Osar inte lika mycket heller.

Skulle förstås kunna köra brännare på fläskytterfile också, men för att få mer yta på fläsket skär jag den i bitar innan. Då blir det så mycket jobb med brännaren. Just fläskytterfile tycker jag inte att det gör något även om man steker på en stund i pannan. Det är mest nötkött jag vill ha den där tunna bruna kanten.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tjejen fixade köttet. Picanha, eller rostbiffslock. 7.5 timmar i 55c. Sjukt mört och saftigt. Mycket, mycket gott.
IMG_20200229_193516.jpg
IMG_20200229_193359.jpg
 

Jospers

Omega
2-Faktor
Hallå!

Blev med sous vide igår och provade den idag för första gången. Den gnisslar dock fruktansvärt mycket. Läste i manualen att den kan vara metallhöljet på staven som inte sitter rätt, men blir inte av med ljudet hur jag än gör. Staven är av märket Champion.
Någon som haft liknande problem eller är det en reklamation som gäller?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hallå!

Blev med sous vide igår och provade den idag för första gången. Den gnisslar dock fruktansvärt mycket. Läste i manualen att den kan vara metallhöljet på staven som inte sitter rätt, men blir inte av med ljudet hur jag än gör. Staven är av märket Champion.
Någon som haft liknande problem eller är det en reklamation som gäller?
Testa att vrida på det rostfria höljet. Som att du ska ta loss den. Gissar att rotorn kanske skaver eller något vibrerar.
 

Spenniz

Omega
Har rätt nyligen blivit med sous vide och det är helt fantastiskt :)
Har dock märkt att min 3L kastrull inte riktigt räcker.
Måste köpa en kantin, men tycker 350kr för en jvla plastlåda hos köksbutikerna är hutlöst dyrt. Finns det någon vettig anledning till att köpa en sån istället för en plastlåda med lock på Jula eller liknande för 30kr?
Vad säger ni?
 

notnA

Omega
Har rätt nyligen blivit med sous vide och det är helt fantastiskt :)
Har dock märkt att min 3L kastrull inte riktigt räcker.
Måste köpa en kantin, men tycker 350kr för en jvla plastlåda hos köksbutikerna är hutlöst dyrt. Finns det någon vettig anledning till att köpa en sån istället för en plastlåda med lock på Jula eller liknande för 30kr?
Vad säger ni?

Jag körde låda köpt på typ Citygross förut, vilket funkade men den blav "sladdrig" av tyngden och värmen. Köpte en 1/2 kantin på Martin&Servera för typ en hundring och den är mycket skönare att arbeta med. Blir inte sladdrig och jag är inte orolig för vattenläckage vid långkörning. Köksbutikerna har ett jävla påslag jämfört mot grossisthandlarna.
 
Senast ändrad:

matage

Omega
Har rätt nyligen blivit med sous vide och det är helt fantastiskt :)
Har dock märkt att min 3L kastrull inte riktigt räcker.
Måste köpa en kantin, men tycker 350kr för en jvla plastlåda hos köksbutikerna är hutlöst dyrt. Finns det någon vettig anledning till att köpa en sån istället för en plastlåda med lock på Jula eller liknande för 30kr?
Vad säger ni?
Mitt bästa tips är en klassisk hård frysväska i plast.
Isolerad och djupare än kantinerna så mindre risk för att cirkulationen försöker trycka upp påsen över ytan (nåt som IKEAs grytlockshållare iofs löser)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har du recept på såsen, såg perfekt ut.
Höftar alltid men här är ungefär mått och metod.

En flaska bra rödvin.
3 stora schalottenlökar.
2 morötter.
1 kruka Timjan.
2 solo vitlök.
En rejäl skvätt vinäger.
2 tärningar fulbuljong.
1 liter vatten.
1 matsked Tomatpuré.
2-3 lagerblad.

Alla grönsaker kan med fördel stekas tillsammans med Tomatpuré för att sedan tillsättas vätskor.
Jag kokad allt denna gång då grönsakerna låg i vinet redan.

Puttra allt I 2-4 timmar utan lock på svag värme.
Sila av. Fortsätt puttra tills det reducerat och du är nöjd med smaken.

Jag körde kanske 1 timme till. Smakade av med mer vinäger, salt och peppar. Vispade ner lite redning för att få den liiiite tjockare.
Innan servering blankade jag med en rejäl klick smör, kanske 100g.
 
R

Red Scream

Guest
Vi försöker men är inte riktigt där ännu! I förrgår körde jag ryggbiff i sex timmar på 70 grader (allmänt önskemål från övriga familjen). Stenhårt och torrt som värsta skosulan! Hade sex timmar till hjälpt? Eller annat kött?
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Höftar alltid men här är ungefär mått och metod.

En flaska bra rödvin.
3 stora schalottenlökar.
2 morötter.
1 kruka Timjan.
2 solo vitlök.
En rejäl skvätt vinäger.
2 tärningar fulbuljong.
1 liter vatten.
1 matsked Tomatpuré.
2-3 lagerblad.

Alla grönsaker kan med fördel stekas tillsammans med Tomatpuré för att sedan tillsättas vätskor.
Jag kokad allt denna gång då grönsakerna låg i vinet redan.

Puttra allt I 2-4 timmar utan lock på svag värme.
Sila av. Fortsätt puttra tills det reducerat och du är nöjd med smaken.

Jag körde kanske 1 timme till. Smakade av med mer vinäger, salt och peppar. Vispade ner lite redning för att få den liiiite tjockare.
Innan servering blankade jag med en rejäl klick smör, kanske 100g.
Tack, men det var såsen jag undrade över.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vi försöker men är inte riktigt där ännu! I förrgår körde jag ryggbiff i sex timmar på 70 grader (allmänt önskemål från övriga familjen). Stenhårt och torrt som värsta skosulan! Hade sex timmar till hjälpt? Eller annat kött?
Tiden spelar ingen roll när du kör så varmt. Blir dåligt oavsett. Om du nu inte vill ha "pulled beef" då kan du köra 24h.

Sänk temperaturen.
 
Topp