Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack trodde jag blivit galen, tänkte bara om du hade ett eget recept.Ursäkta. Inser nu att @Dt250 kommenterar en gammal bild. På bearnaise.
Klassisk bearnaise, googla för recept.
En kruka persilja.Tack trodde jag blivit galen, tänkte bara om du hade ett eget recept.
Stort tack, då är vi i mål.En kruka persilja.
Två matskedar Dragon, färsk eller inlagd. Dubbla mängden vid Färsk.
1 dl vinäger.
2 dl vatten.
5 pepparkorn.
1 stor schalottenlök.
En skvätt Worcestershiresås.
En nypa cayennepeppar.
1 citron.
2 äggulor.
500g Smör.
Koka finskuren schalottenlök, persiljekvistarna, pepparkorn, en matsked dragon I vinägern och vattnet tills det ungefär 2 matskedar kvar.
Sila och låt svalna.
I en bunke över vattenbad vispa äggulor och reduktion tills den är fluffig och ganska fast. Smaksak hur fast man gillar.
Stäng av plattan för vattnet, börja vispa i smält smör långsamt tills den går ihop. Tar en stund. Sent det bara att dundra på. Allt Smör går säkert inte åt.
Smaka av med finhackad Dragon och persilja. Salta, peppra, Worcestra, cayenna tills du är nöjd.
Är syran får låg så pressa i citron.
Klart. Ungefär 4 portioner sås.
Mängderna är ungefär.
Nejdå! Jag vill ha det blodigt men övriga (inkl en 15-åring) vill ha det genomstekt. Men jag tänkte, det kanske blir mört? (famous last words)Äter ni alltid köttet well done? Stackars ryggbiff
Ah! Tack, då är jag med.Tiden spelar ingen roll när du kör så varmt. Blir dåligt oavsett. Om du nu inte vill ha "pulled beef" då kan du köra 24h.
Sänk temperaturen.
Du får göra två batchar nästa gångNejdå! Jag vill ha det blodigt men övriga (inkl en 15-åring) vill ha det genomstekt. Men jag tänkte, det kanske blir mört? (famous last words)
Får göra det!Du får göra två batchar nästa gång
Annars stekar du familjens längre i panna sen, istället för att bara ge en snabb yta. Mellan 52-54 grader i 2-3h tycker jag är finfint för ryggbiff, ca: 3cm tjocka skivor.Får göra det!
Annars stekar du familjens längre i panna sen, istället för att bara ge en snabb yta. Mellan 52-54 grader i 2-3h tycker jag är finfint för ryggbiff, ca: 3cm tjocka skivor.
Det är köttets kvalitet som avgör. Så stek en liten bit innan så märker du det.Hade tänkt göra flankstek snart, men behöver lite tips på temp. och tid. Ser många som tipsar om 55 grader och 8h, men jag har funderat på 55 grader och 6h. Skulle det kunna bli bra eller gör de två extra timmarna stor skillnad?
Hade tänkt göra flankstek snart, men behöver lite tips på temp. och tid. Ser många som tipsar om 55 grader och 8h, men jag har funderat på 55 grader och 6h. Skulle det kunna bli bra eller gör de två extra timmarna stor skillnad?
Hur blev det?Hade tänkt göra flankstek snart, men behöver lite tips på temp. och tid. Ser många som tipsar om 55 grader och 8h, men jag har funderat på 55 grader och 6h. Skulle det kunna bli bra eller gör de två extra timmarna stor skillnad?
Det blev bra. Körde på 55 grader och 6 timmar. Ska nog prova lite längre nästa gång för att se om det blir mörare.Hur blev det?
Tid gör det alltid mörare.Det blev bra. Körde på 55 grader och 6 timmar. Ska nog prova lite längre nästa gång för att se om det blir mörare.
Tid gör det alltid mörare.
Vad hade du i påsen och gjorde du mer än bara badade, stekte, brände eller grillade?
Har du testat annan ratio på äggula / smör? Jag kör ca 200g smör till 3 äggulorEn kruka persilja.
Två matskedar Dragon, färsk eller inlagd. Dubbla mängden vid Färsk.
1 dl vinäger.
2 dl vatten.
5 pepparkorn.
1 stor schalottenlök.
En skvätt Worcestershiresås.
En nypa cayennepeppar.
1 citron.
2 äggulor.
500g Smör.
Koka finskuren schalottenlök, persiljekvistarna, pepparkorn, en matsked dragon I vinägern och vattnet tills det ungefär 2 matskedar kvar.
Sila och låt svalna.
I en bunke över vattenbad vispa äggulor och reduktion tills den är fluffig och ganska fast. Smaksak hur fast man gillar.
Stäng av plattan för vattnet, börja vispa i smält smör långsamt tills den går ihop. Tar en stund. Sent det bara att dundra på. Allt Smör går säkert inte åt.
Smaka av med finhackad Dragon och persilja. Salta, peppra, Worcestra, cayenna tills du är nöjd.
Är syran får låg så pressa i citron.
Klart. Ungefär 4 portioner sås.
Mängderna är ungefär.
Ja. Det beror på hur stora äggen är. Denna gång var de rejäla. Kör alltid på känsla så det är inga exakta mått.Har du testat annan ratio på äggula / smör? Jag kör ca 200g smör till 3 äggulor
Gör du klart potatis och sparris först, eller hur taktar du ihop det?Torskrygg 50c i 30 minuter. Hade gärna kört 46-48 men tjejen drar gränsen vid 50. 30 minuter i 10% saltlag innan.
Färskpotatis 84c i 2 timmar. Smör och salt i påsen.
Sparris 84c i 30 minuter. Smör, salt och lite nedkokt chablis i påsen.
Har två svavar. Körde potaisen först, sen la jag den i fiskens bad för varmhållning och körde sparrisen samtidigt som fisken.Gör du klart potatis och sparris först, eller hur taktar du ihop det?
Gör du klart potatis och sparris först, eller hur taktar du ihop det?
Har två stycken. Tycker det är rikigt bra om man ska köra flera saker i olika tider och temperaturer. Dock köpte jag en när den var snuskigt billig på XXL's utförsäljning.Kan inte svara för hur andra gör, men jag har två sous vide från Anova. Använt båda samtidigt en handfull gånger, så känns inte riktigt motiverat.
Nej, men återkom med tillvägagångssätt och resultat tack.Någon som provat sous vida kål? tänkte försöka mig på spetskål och funderar på temperatur och tider... 85grader i 30 min?
Körde 85 grader i 25 minuter.Nej, men återkom med tillvägagångssätt och resultat tack.
Ser bra ut. Får testa det. Blev den inte plattare under vakuum?Körde 85 grader i 25 minuter.
Penslade med smält honung, smör och salt innan vacuumpackningen.
Sen snabb sotning på grillen och serverades med en ostsås och rostade mandlar.
Blev riktigt bra om jag får säga det själv!