• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

Dt250

Rolex
Paneristi
Pratar vi om samma den här menar jag.
89961BC9-72DF-441E-94F2-0DA8028819A6.png
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack trodde jag blivit galen, tänkte bara om du hade ett eget recept.
En kruka persilja.
Två matskedar Dragon, färsk eller inlagd. Dubbla mängden vid Färsk.
1 dl vinäger.
2 dl vatten.
5 pepparkorn.
1 stor schalottenlök.
En skvätt Worcestershiresås.
En nypa cayennepeppar.
1 citron.
2 äggulor.
500g Smör.

Koka finskuren schalottenlök, persiljekvistarna, pepparkorn, en matsked dragon I vinägern och vattnet tills det ungefär 2 matskedar kvar.

Sila och låt svalna.

I en bunke över vattenbad vispa äggulor och reduktion tills den är fluffig och ganska fast. Smaksak hur fast man gillar.

Stäng av plattan för vattnet, börja vispa i smält smör långsamt tills den går ihop. Tar en stund. Sent det bara att dundra på. Allt Smör går säkert inte åt.


Smaka av med finhackad Dragon och persilja. Salta, peppra, Worcestra, cayenna tills du är nöjd.
Är syran får låg så pressa i citron.

Klart. Ungefär 4 portioner sås.
Mängderna är ungefär.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
En kruka persilja.
Två matskedar Dragon, färsk eller inlagd. Dubbla mängden vid Färsk.
1 dl vinäger.
2 dl vatten.
5 pepparkorn.
1 stor schalottenlök.
En skvätt Worcestershiresås.
En nypa cayennepeppar.
1 citron.
2 äggulor.
500g Smör.

Koka finskuren schalottenlök, persiljekvistarna, pepparkorn, en matsked dragon I vinägern och vattnet tills det ungefär 2 matskedar kvar.

Sila och låt svalna.

I en bunke över vattenbad vispa äggulor och reduktion tills den är fluffig och ganska fast. Smaksak hur fast man gillar.

Stäng av plattan för vattnet, börja vispa i smält smör långsamt tills den går ihop. Tar en stund. Sent det bara att dundra på. Allt Smör går säkert inte åt.


Smaka av med finhackad Dragon och persilja. Salta, peppra, Worcestra, cayenna tills du är nöjd.
Är syran får låg så pressa i citron.

Klart. Ungefär 4 portioner sås.
Mängderna är ungefär.
Stort tack, då är vi i mål.
 

Djstrahl

Omega
Hade tänkt göra flankstek snart, men behöver lite tips på temp. och tid. Ser många som tipsar om 55 grader och 8h, men jag har funderat på 55 grader och 6h. Skulle det kunna bli bra eller gör de två extra timmarna stor skillnad? :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hade tänkt göra flankstek snart, men behöver lite tips på temp. och tid. Ser många som tipsar om 55 grader och 8h, men jag har funderat på 55 grader och 6h. Skulle det kunna bli bra eller gör de två extra timmarna stor skillnad? :)
Det är köttets kvalitet som avgör. Så stek en liten bit innan så märker du det.
 

Veratio

Cartier
Hade tänkt göra flankstek snart, men behöver lite tips på temp. och tid. Ser många som tipsar om 55 grader och 8h, men jag har funderat på 55 grader och 6h. Skulle det kunna bli bra eller gör de två extra timmarna stor skillnad? :)

Gör flankstek ofta. Kör så många timmar du kan - brukar oftast köra över åtta timmar men brukar bli bra oavsett. Sex timmar kommer att bli bra det med!

Tycker det är en kanonbit för sous viden! Jag kör 54- 55 grader. Skulle gärna köra lite lägre men man måste kompromissa lite.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
En kruka persilja.
Två matskedar Dragon, färsk eller inlagd. Dubbla mängden vid Färsk.
1 dl vinäger.
2 dl vatten.
5 pepparkorn.
1 stor schalottenlök.
En skvätt Worcestershiresås.
En nypa cayennepeppar.
1 citron.
2 äggulor.
500g Smör.

Koka finskuren schalottenlök, persiljekvistarna, pepparkorn, en matsked dragon I vinägern och vattnet tills det ungefär 2 matskedar kvar.

Sila och låt svalna.

I en bunke över vattenbad vispa äggulor och reduktion tills den är fluffig och ganska fast. Smaksak hur fast man gillar.

Stäng av plattan för vattnet, börja vispa i smält smör långsamt tills den går ihop. Tar en stund. Sent det bara att dundra på. Allt Smör går säkert inte åt.


Smaka av med finhackad Dragon och persilja. Salta, peppra, Worcestra, cayenna tills du är nöjd.
Är syran får låg så pressa i citron.

Klart. Ungefär 4 portioner sås.
Mängderna är ungefär.
Har du testat annan ratio på äggula / smör? Jag kör ca 200g smör till 3 äggulor
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Torskrygg 50c i 30 minuter. Hade gärna kört 46-48 men tjejen drar gränsen vid 50. 30 minuter i 10% saltlag innan.

Färskpotatis 84c i 2 timmar. Smör och salt i påsen.

Sparris 84c i 30 minuter. Smör, salt och lite nedkokt chablis i påsen.


20200530_200503.jpg


20200530_200508.jpg
20200530_200548.jpg
 
Senast ändrad:
Torskrygg 50c i 30 minuter. Hade gärna kört 46-48 men tjejen drar gränsen vid 50. 30 minuter i 10% saltlag innan.

Färskpotatis 84c i 2 timmar. Smör och salt i påsen.

Sparris 84c i 30 minuter. Smör, salt och lite nedkokt chablis i påsen.


20200530_200503.jpg


20200530_200508.jpg
20200530_200548.jpg
Gör du klart potatis och sparris först, eller hur taktar du ihop det?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Kan inte svara för hur andra gör, men jag har två sous vide från Anova. Använt båda samtidigt en handfull gånger, så känns inte riktigt motiverat.
Har två stycken. Tycker det är rikigt bra om man ska köra flera saker i olika tider och temperaturer. Dock köpte jag en när den var snuskigt billig på XXL's utförsäljning.
Steg två är att skaffa en till låda så blir det smidigare.
 
Topp