Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är nybörjare men utifrån de tips jag fick samt de tester jag läste så köpte jag en Anova (viktigt att den håller tiondelsgraden och har wi-fi ) och som vakuumslutare Foodsaver V2860. Har testat att vakuumpacka +10 förpackningar, hur enkelt som helst och har bara använt rulle, specifika påsar känns onödigt på alla sätt. Själva bunken som vattnet är i köptes med färdigutskuret lock (ganska onödigt men gick bannanas i en butik när jag shoppade loss köksgrejer, görs annars enkelt på en vanlig plastbuke från Classe eller annat ställe).Vilken sous vide ska man köpa? O var köper man den?
Tänker mig en bra samt allt som behövs för att vakuumförpacka.
Tips mottages
Vart shoppade du?Är nybörjare men utifrån de tips jag fick samt de tester jag läste så köpte jag en Anova (viktigt att den håller tiondelsgraden och har wi-fi ) och som vakuumslutare Foodsaver V2860. Har testat att vakuumpacka +10 förpackningar, hur enkelt som helst och har bara använt rulle, specifika påsar känns onödigt på alla sätt. Själva bunken som vattnet är i köptes med färdigutskuret lock (ganska onödigt men gick bannanas i en butik när jag shoppade loss köksgrejer, görs annars enkelt på en vanlig plastbuke från Classe eller annat ställe).
Vilken sous vide ska man köpa? O var köper man den?
Tänker mig en bra samt allt som behövs för att vakuumförpacka.
Tips mottages
Anova köper du direkt från dom. Håll utkik efter rabatt kuponger för det kommer ganska ofta.Vart shoppade du?
Dom blir riktigt Nice.Blir till att prova potatisarna också!
Köpte ingen de buyer panna utan nöjde mig med Scanpan ctx för stekning på behandlad yta samt Skeppshult för gjutjärsstekning.
Vinova från deras sida, tog dock ganska lång tid att få den levererad (över en vecka). De hade nån kampanj i julas, finns annars att köpa i butik.Vart shoppade du?
Har även en massa entrecote som är paketerade om 300 g * 2 skivor. Värme och tid för dessa? Föredrar mediumrare med dragning åt rare.
Tänkte bara tipsa om att just nu kostar Anovas Wi-fi-variant 120 euro plus frakt (tror att min frakt var 5,5 euro). Tidigare pris var 200 euro, jag köpte min på rabatt tidigare för 150 euro. Tycker jag är ett kanonpris för en bra maskin! Nästan sugen på att köpa en till, så man kan laga flera saker samtidigt...
Var kampanj fram till december som nu är slut enligt hemsidan.Kanske väldigt gammal skåpmat såhär några månader senare men går den ff att hitta till det priset? Länka gärna isåfall
Var kampanj fram till december som nu är slut enligt hemsidan.
Det låter onekligen som han steker det för länge.En vän till mig säger att han alltid får genombrunt kött när han kör entrecote eller biff i bit, såna där enklare saker man köper färdigskivat i butik, kanske 2,5-3 cm tjocka bitar. Jag har hävdat att han måste steka på köttets yta efter sousviden för länge, för jag har inte lyckats får sånt resultat (har dock inte kört just den sortens "tunnare" färdigskivade bitar själv).
Igår ramlade jag över rabatterad entrecote och Rostas i bit. Blir en bra onsdagsmiddag tänkte jag. Men bitarna blev genombruna, trots grymt snabbt avslut i gjutjärnspanna.
Någon som har något tips? Kör alltid 54,5 eller 55 på sånt kött. Blir alltid grymt när jag har kört helstekt eller lite tjockare bättre skivor. Ska man köra 52!?
Har hört bra om denna, som är prisnedsatt.Skulle någon av konnässörerna ramla över ett liknande erbjudande på anovan får ni gärna hojta till i tråden. Pullar inte triggern till ordinarie pris men nyfiken på att testa!
Har hört bra om denna, som är prisnedsatt.
http://www.kitchentime.se/sv/p/stsv50-sous-vide-cirkulator
Det låter onekligen som han steker det för länge.
Ett vanligt misstag är att man tar köttet direkt ut påsen och slänger det i pannan. Då är det redan genomvarmt (mao så stiger kärntemperaturen snabbare) och om ytan dessutom är våt så måste fukten först koka bort innan maillardeffekten kan kicka in (mao ännu längre tid på värmen).
Tricket är att låta köttet vila och svalna lite efter man tar det ut påsen och se till att torka det så mycket som möjligt. Jag brukar torka det med papper i omgångar direkt ut påsen och sen låta det vila/svalna/torka i kanske 10 minuter på galler innan jag bränner på en yta.
Tanken är rätt - köttet har ju perfekt temp.Hej och tack för svaret! Jag brukar aldrig låta köttet vila, då jag tänker att det är perfekt temp redan nu. Ska testa det! Dock noga att torka ytan x flera! Har nog aldrig gått så mycket Torky som det har gjort sedan Anovan inhandlades!
Tanken är rätt - köttet har ju perfekt temp.
Sen slänger du det i en brännhet panna och vad händer då med den perfekta temperaturen?
Om jag minns gymnasiefysiken och Harold McGee rätt kostar det mycket mindre energi att tempen från 55 -> 60C+ i en panna som håller 160-180C än att ta den från 50 -> 55C vilket innebär att du måste vara sinnessjukt snabb (flamegrill) alt flippa köttbiten som en rolodex i pannan för att inte värmen ska krypa inåt.
En vila på 15min+ är inte ens några problem - tunna bitar har jag tillochmed lagt i kylen eftersom stekytan och residualvärmem räcker för att de ska komma upp i perfekt temp att ätas. Som sagt - du har ju redan kört upp den till perfekt kärntemp så efter det handlar det om yta och "ät-temperatur"
Vart shoppar man flytande kväve? Nätet eller inom Stockholmsområdet. Pratade med Kitchenlab och de jobbade på att få godkända lokaler men var inte klara än.Har gjort ett experiment på det där en gång när jag ville minimera den "grå randen" som alltid dyker upp under stekytan oavsett hur försiktig man är.
Sousvide oxfilé 53C -> frys ner ytan med flytande kväve -> extremt het panna plus gasolbrännare. Resultatet blev att randen helt försvann och köttet var ganska perfekt tempat för att ätas direkt.
Ett annat sätt är att göra stekyta först -> immersion cooking i olja -> finishing med gasolbrännaren.
Vart shoppar man flytande kväve? Nätet eller inom Stockholmsområdet. Pratade med Kitchenlab och de jobbade på att få godkända lokaler men var inte klara än.
Man måste alltså ha en kran på ett kemilabb som kan fixa lite schyssta grejer.. Du har inte funderat på karriärsbyte och bli KS egna Walter White?Jag har tillgång till labb, kan hända att det slinker med lite
Annars tror jag att AGA säljer till privatpersoner också, men att hyra/köpa behållare är svindyrt. Och så det här med lokaler och tillstånd..
Man måste alltså ha en kran på ett kemilabb som kan fixa lite schyssta grejer.. Du har inte funderat på karriärsbyte och bli KS egna Walter White?
Ser aptitligt ut! Hur länge körde du ägget? Vill få till ett bra ägg i sous vide men behöver lite tips, mina två första försök har inte blivit superbra.ungsrostad sötpotatis med ingefäraglaze, ägg 64,5 grader, rostad mandel och lite färsk paprika.
Brukar köra nästan två timmar men man klarar sig förmodligen på strax över timmen. Vad är det du inte fått till med ägg?Ser aptitligt ut! Hur länge körde du ägget? Vill få till ett bra ägg i sous vide men behöver lite tips, mina två första försök har inte blivit superbra.