Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fick detta set i fördelsedagspresent igår.
Flank är underskattat. Riktig hög köttsmak och bang for the buck om man hittar bra bitar.Första försöket. Riktigt god flankstek. Insåg bara hur slöa knivar vi har... men det kan man åtgärda.
Första försöket. Riktigt god flankstek. Insåg bara hur slöa knivar vi har... men det kan man åtgärda.
det var min hustru som körde den. 55 gr i ca 6h. Blev bra. Hon körde rödbetor innan dess. 84gr i 1,5h, sedan stekte hon dem i citronolja och smulade chevre ovanpå...Flankstek är en av bitarna som gör sig bäst enligt mig! Ser jättegott ut! Grader å tid? Jag kör 54,5 i 9 - 12 timmar. Föredrar 12.
det var naturkött från Blentarp.Flank är underskattat. Riktig hög köttsmak och bang for the buck om man hittar bra bitar.
Steker du inte på kötet för yta?54,5 gr. 4h. Oxilé-filé. Hasselbackspotatis. Vitlökssmöt med tabasco. Champange. En chokladbit. Fru-fritt. Bar dottern och jag. #oidipuskomplex
För mycket blod på tallriken54,5 gr. 4h. Oxilé-filé. Hasselbackspotatis. Vitlökssmöt med tabasco. Champange. En chokladbit. Fru-fritt. Bar dottern och jag. #oidipuskomplex
Jo. Tyckte ytan blev lagom. Kanske framgår dåligt på bilden. Stektes i en blandning av smör och ankfett.Steker du inte på kötet för yta?
Hur skulle man undvika det?För mycket blod på tallriken
Låt köttet vila innan du trancherar.Hur skulle man undvika det?
Såklart.Låt köttet vila innan du trancherar.
Köttet vilar för kort tidHur skulle man undvika det?
Jag är absolut ingen expert, delar bara med mig av min erfarenhet och det är när köttet har badat klart så klipp upp påsen och låt köttet vila i 10 min (blir då mindre blod på tallriken och köttet kommer inte komma upp i högretemp än det hade i badet när det steks). Därefter stekning i uberhet gjutjärnspanna, utan fett. Upplever att det blir enklare att få stekyta om kötet inte kokar i pannan. Kör 10 sekunder per köttets yta. Använder hela panan för att komma åt varmaste ytorna. Tranchera och ät!Jo. Tyckte ytan blev lagom. Kanske framgår dåligt på bilden. Stektes i en blandning av smör och ankfett.
Kör så näst gång. Återkommer med resultat. Jag stekte direkt. Nog det som var fel.Jag är absolut ingen expert, delar bara med mig av min erfarenhet och det är när köttet har badat klart så klipp upp påsen och låt köttet vila i 10 min (blir då mindre blod på tallriken och köttet kommer inte komma upp i högretemp än det hade i badet när det steks). Därefter stekning i uberhet gjutjärnspanna, utan fett. Upplever att det blir enklare att få stekyta om kötet inte kokar i pannan. Kör 10 sekunder per köttets yta. Använder hela panan för att komma åt varmaste ytorna. Tranchera och ät!
Det lät ju riktigt farligt gott!Jag brukar pensla köttet med en blandning av olja och glukossirap innan jag steker, det sänker temperaturen som krävs för att få stekyta. Ingen idé att köra fett med smak (smör eller djurfett) när det ska efterstekas då temperaturen ska vara så hög att alla smakämnen förkolnas omedelbart. Jag skulle brynt lite smör/ankfett vid sidan av och sen hällt över köttet efter stekning.
Nu nytt ämne, grillning! Hur får man ihop det med sous vide? Jag tänker typ flankstek kanske ett dygn på 54 grader, sen snabbt på grillen på hög värme, låt den stiga några grader, och sen en hemkokt glaze som man häller på köttet efter tranchering. Fler tips?
Bacon efter souse vide? Eller kört det i cirkulatorn?Kycklingfile 63 grader i 1.15 med timjan, lime och en klick smör.
Fylld med färskost och sedan baconlindning och en sväng i pannan.
Körde först filerna Sous vide och sedan fyllning och bacon och en sväng i pannanBacon efter souse vide? Eller kört det i cirkulatorn?