• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

Lowe92

Cartier
Brukar köra nästan två timmar men man klarar sig förmodligen på strax över timmen. Vad är det du inte fått till med ägg?
Näh tror jag hade lite bråttom första gången och det vitan var egentligen inte ens vit, andra gången så körde jag längre men misstänker att temperaturen var för låg, kollade igenom receptet igen sen och såg då att de hade förkokat sitt ägg ca 1-2 min innan sous vide vilket jag hade missat. Sen dess har det varit lite paus med äggen men din bild fick mig att bli sugen igen.
 

oystercase

Cartier
Näh tror jag hade lite bråttom första gången och det vitan var egentligen inte ens vit, andra gången så körde jag längre men misstänker att temperaturen var för låg, kollade igenom receptet igen sen och såg då att de hade förkokat sitt ägg ca 1-2 min innan sous vide vilket jag hade missat. Sen dess har det varit lite paus med äggen men din bild fick mig att bli sugen igen.
Jag har provat att doppa äggen en kort stund i kokande vatten efter att ha kört dem i 64grader. Räcker precis för att bli av med det "simmiga" i vitan.
 

Zingo

Rolex
54 grader vs 57 grader.

54
IMG_0429.JPG


57
IMG_0464.JPG


Nästa gång blir det 56 grader!

(Ber om ursäkt för det dåliga ljuset).
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Premiär ikväll med ägg. Såg att matgeek körde 65C i 15 minuter för medium kokta ägg. Någon annan som har tips?
IMG_3628.JPG
 

meo_swe

Audemars
Testade sous vide- kött för första gången idag. Helt jävla fantastiskt!!!!
Jag näste bjuda in mig själv mer på middag hos dagen vän:)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Invigde Anovan i går. Det slutade med en sprucken påse och ett relationspåfrestande utbrott.

Körde i dag igen, till lunch. Ryggbiff enl Eriks instruktion dvs 58c en timme. Ryggbiff blir iofs sällan dålig men denna blev riktigt bra. Iom lunch orkade jag inte styra något spektakulärt tillbehör så det blev potatissallad och en folköl. Ska testa oxfilé i morgon!
IMG_2585.JPG

IMG_2586.JPG

IMG_2587.JPG
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Invigde Anovan i går. Det slutade med en sprucken påse och ett relationspåfrestande utbrott.

Körde i dag igen, till lunch. Ryggbiff enl Eriks instruktion dvs 58c en timme. Ryggbiff blir iofs sällan dålig men denna blev riktigt bra. Iom lunch orkade jag inte styra något spektakulärt tillbehör så det blev potatissallad och en folköl. Ska testa oxfilé i morgon!
IMG_2585.JPG

IMG_2586.JPG

IMG_2587.JPG
Funkar det ok med din setup? Dvs ingen vaccumpackning?
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Det bästa med sousvide är att kunna köra billigare styck detaljer och få jävligt bra resultat.
Ex högrevshjärta (amerikanskt) kostar runt 100kr/kg skiva som en entrecote grillbit
Kör 57c övernatten och den slår galet många entrecote för priser runt 400-500kr/kg

Oxkind eller griskind, vacpåse med rödvin rotgrönsaker och örter, kör övernatten. Gott gott!

När jag kör övernatten så lägger jag i köttet runt 21-22 tiden. Sen går man upp o käkar frukost nästa dag. Plocka upp det kyl ner i isbad. Kasta in i kyl. Gå till jobbet, kom hem klart för att steka/grilla :)


IMG_1293.PNG
IMG_1294.PNG
 

stigge

Omega
2-Faktor
Det funkar ok. Följ instruktionen i posten efter din. Använd INTE Ikeas påsar..................

Lär dock köpa en vacuumpackare i sinom tid.
Kör samma setup här också. Stora skillnaden är att jag kör med vanliga hederliga klädnypor för att hålla påsen på plats....:p
Toppits zip påsar funkar bra och man får till lite "svensson vakuum" när man sänker ner maten långsamt och ser till att luften trängs ut.
Fungerar perfekt men en vakuummaskin känns dock intressant.

Favoriten sedan i höstas (då jag skaffade den) är Torskrygg med smör, örter och lite citron.
Rimma torsken i ca 1-2h och sedan 25min på 48g och avsluta med att halstra på de i varm panna.
Servas med t ex potatispure/med lite jordärtskocka i och antingen brynt smör, skirat smör med riven pepparrot eller en
pepparrotskräm och lite knaperstekt bacon skuren i småbitar att strössla över.
Till de funkar det med ärtor, broccoli eller haricots verts för lite grönt inslag.
Mums :D
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Magi. Dock lite för blodigt för tjejens smak. Började på 57c men sänkte till 56 efter ca en timme. Körde närmare 2,5h. Potatisarna blev jävligt bra också, även fast jag inte orkade skala dem. Oxfilén var en klump på ca 700g.
IMG_2596.JPG

IMG_2595.JPG
 
Topp