• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

hejsam

Patek
2-Faktor
Har försökt förhandla med min bank som jag annars gillar, men de vägrar sänka vår rörliga ränta lägre än 1,75%.
Hur ser det ut med att förhandla med andra banker då vi sitter i en sämre lönesits än när vi tog lånet, varken jag eller min flickvän har tillsvidareanställning eller fast månadslön nu vilket vi hade när vi fick de ursprungliga lånelöftet. Blir det som att ansöka om ett "nytt" lånelöfte vid byte av bank, skulle isåfall en annan bank vilja låna ut till oss utan anställning?

Cirka 80% belåningsgrad, 85% när vi tog lånet.
 

joca

Patek
2-Faktor
Har försökt förhandla med min bank som jag annars gillar, men de vägrar sänka vår rörliga ränta lägre än 1,75%.
Hur ser det ut med att förhandla med andra banker då vi sitter i en sämre lönesits än när vi tog lånet, varken jag eller min flickvän har tillsvidareanställning eller fast månadslön nu vilket vi hade när vi fick de ursprungliga lånelöftet. Blir det som att ansöka om ett "nytt" lånelöfte vid byte av bank, skulle isåfall en annan bank vilja låna ut till oss utan anställning?

Cirka 80% belåningsgrad, 85% när vi tog lånet.
Utgångsläget är inte allt för bra men ring runt till bankerna och lyssna med dom. Ibland är de flexibla och enkla (även om de oftast är lite fyrkantiga).
 
Tipsar om att LF skyltar med 1.29% bundet på 3 år . Erbjudandet gäller till sista mars.
Fick infon att även om all admin inte hinner blir klar innan sista mars justerar de räntan till den nivån.
 

wlk

Omega
Tipsar om att LF skyltar med 1.29% bundet på 3 år . Erbjudandet gäller till sista mars.
Fick infon att även om all admin inte hinner blir klar innan sista mars justerar de räntan till den nivån.
Det kräver dock att man blir guldkund. Innebär att du behöver lönekonto hos dem samt pension- eller fondsparar minst 500 kr/mån.
Annars var det 1.49% i ränta, bundet 3 år som var den deal jag fick när jag frågade om jag bara ville ha lånet hos dem.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Det kräver dock att man blir guldkund. Innebär att du behöver lönekonto hos dem samt pension- eller fondsparar minst 500 kr/mån.
Annars var det 1.49% i ränta, bundet 3 år som var den deal jag fick när jag frågade om jag bara ville ha lånet hos dem.
500 kr i fondspar ska väl alla som har ett bostadslån kunna mäkta med utan problem och åtminstone lönekontot krävs väl alltid för vettiga villkor?
 

wlk

Omega
500 kr i fondspar ska väl alla som har ett bostadslån kunna mäkta med utan problem och åtminstone lönekontot krävs väl alltid för vettiga villkor?
Säkerligen. Ville bara klargöra att det erbjudandet kommer med andra villkor och för den oinsatte så kan fondsparandet åka rakt ner i bankernas ficka, då de i många fall väljer att lägga pengarna i bankens egna fond med onödigt höga avgifter.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Det kräver dock att man blir guldkund. Innebär att du behöver lönekonto hos dem samt pension- eller fondsparar minst 500 kr/mån.
Annars var det 1.49% i ränta, bundet 3 år som var den deal jag fick när jag frågade om jag bara ville ha lånet hos dem.
Stämmer inte om de inte ändrat villkoren. Jag har precis det här erbjudandet och enda fördelen med att vara guldkund är gratis bankkort och högre rabatt på sakförsäkringar.
 

wlk

Omega
Stämmer inte om de inte ändrat villkoren. Jag har precis det här erbjudandet och enda fördelen med att vara guldkund är gratis bankkort och högre rabatt på sakförsäkringar.
Spännande. Då har vi fått olika erbjudanden för de var tydliga med att det var ett villkor för att få 1.29% för oss på 70% belåning. :)
 

LS

Panerai
2-Faktor
Spännande. Då har vi fått olika erbjudanden för de var tydliga med att det var ett villkor för att få 1.29% för oss på 70% belåning. :)
Intressant. Jag pratar om LF Stockholms erbjudande nu. Kanske är lite annorlunda i någon annan region? :)
28756C74-13EF-4B0A-935F-A167AB108BB1.jpeg
 

wlk

Omega
Intressant. Jag pratar om LF Stockholms erbjudande nu. Kanske är lite annorlunda i någon annan region? :)
Måste vara så :) Där jag bor är boendesituationen inte lika galen som Stockholm.
Såhär skrev min kontakt på LF:
För att få de bästa räntorna behöver du vara guldkund i Länsförsäkringar. Den ränta som jag kan erbjuda dig som enbart lånekund är 1,49% på 3-årsränta.
 
  • Like
Reactions: LS

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag tycker det är smart att dela upp lånen i flera delar om du har stora lån. Jag ser ingen nackdel med det förutsatt att banken inte tar en uppläggningsavgift "per lån". Historiskt har rörlig ränta varit billigast, men får du ett erbjudande att binda räntan till samma som du kan bli erbjuden på rörlig, är det nog inte helt fel att binda. Lycka till!

Tack för svar!
Det blir nog att bidna allt på 3 år då och sedan efter 3 år börja lite riktig hårdförhandling :)
 
Måste vara så :) Där jag bor är boendesituationen inte lika galen som Stockholm.
Såhär skrev min kontakt på LF:

Som LS skriver så finns inga krav alls på guldkund eller sparande. Blev erbjuden 25% på hemförsäkringen i rabatt och de räknar på bilförsäkringen.


Endast lån ska flyttas, övrigt sparande ligger på Avanza. LF frågade inte ens om övriga affären. Banken till vardags, dvs lönekontot går via SEB men minimalt där med då vi använder SAS Amex i största möjliga mån.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tack för svar!
Det blir nog att bidna allt på 3 år då och sedan efter 3 år börja lite riktig hårdförhandling :)

Har du delat upp lånen så är det bra att ta olika bindningstider.
Jag blandar hejvilt, men undviker bindningar över 3år då jag inte får några bra räntor.
Att jag sedan har en "våldsam" amortering är säkert onödigt. Tror amorteringen ligger på 17k kronor/ månad....edit i farten...Ja, 17015,33kr/månad för att vara exakt.

Nåja, skönt att betala ner en del så man har nya lånemarginaler ;)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har du delat upp lånen så är det bra att ta olika bindningstider.
Jag blandar hejvilt, men undviker bindningar över 3år då jag inte får några bra räntor.
Att jag sedan har en "våldsam" amortering är säkert onödigt. Tror amorteringen ligger på 17k kronor/ månad....edit i farten...Ja, 17015,33kr/månad för att vara exakt.

Nåja, skönt att betala ner en del så man har nya lånemarginaler ;)

Att ta med i beräkningen är ju också hur länge man tänker sig att bo i bostaden. Trist att behöva betala 'bindningskostnaden' för 10 år om man säljer efter 2...
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Om Swedbank väljer att hålla inne utdelningen är det nog ett bra investeringscase, eller vad tror ni?
 

LS

Panerai
2-Faktor
Om Swedbank väljer att hålla inne utdelningen är det nog ett bra investeringscase, eller vad tror ni?
De beslutade igår att genomföra utdelning om 14,20kr vilket aktien handlas exklusive rätt till idag. Jag har köpt en jättejätteliten chanspost på skoj, som investeringscase kan det kanske vara ok men det är väldigt hög risk. Kanske kommer fram ännu mer dumheter snart. Anyway det här är nog fel tråd för det :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Har du delat upp lånen så är det bra att ta olika bindningstider.
Jag blandar hejvilt, men undviker bindningar över 3år då jag inte får några bra räntor.
Att jag sedan har en "våldsam" amortering är säkert onödigt. Tror amorteringen ligger på 17k kronor/ månad....edit i farten...Ja, 17015,33kr/månad för att vara exakt.

Nåja, skönt att betala ner en del så man har nya lånemarginaler ;)

Jösses det är amortering det!
Jag räknar våran amortering på 35 år och börjar mjukt. Minns förra huset när jag gick hårt in med amortering och det blev svårt med ett Pellets monster i källaren som bara tuggade pellets :D

En lustig fundering jag har angående att amortera hårt jämfört med medel.
Amorterar man hårt så blir man av med lånet fort under en kort tid, inte mycket inflation.
Amorterar man medelfort (säg att lånet är avbetalt på 40 år) då har man nytta av inflationen att initiala lånet blir mindre och mindre värt. Men då måste man ha lån en lång tid samt så är det ju dyrare I svängarna när räntan går upp.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Säkerligen. Ville bara klargöra att det erbjudandet kommer med andra villkor och för den oinsatte så kan fondsparandet åka rakt ner i bankernas ficka, då de i många fall väljer att lägga pengarna i bankens egna fond med onödigt höga avgifter.

LF har bra, billiga indexfonder också. Det är väl inget avtalat att man måste köpa de dyrast fonderna hos LF för att ta del av lägre ränta.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Att ta med i beräkningen är ju också hur länge man tänker sig att bo i bostaden. Trist att behöva betala 'bindningskostnaden' för 10 år om man säljer efter 2...

Nu har bankerna som regel att man inte får planlägga att betala av lånet fortare än 10år.
Du kan göra det och utan att betala bindningskostnaden....annat än om du har bundet lån i 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 osv. år.
Rörligt lån kan du pytsa av när du önskar. Det svaret fick jag av min bank.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jösses det är amortering det!
Jag räknar våran amortering på 35 år och börjar mjukt. Minns förra huset när jag gick hårt in med amortering och det blev svårt med ett Pellets monster i källaren som bara tuggade pellets :D

En lustig fundering jag har angående att amortera hårt jämfört med medel.
Amorterar man hårt så blir man av med lånet fort under en kort tid, inte mycket inflation.
Amorterar man medelfort (säg att lånet är avbetalt på 40 år) då har man nytta av inflationen att initiala lånet blir mindre och mindre värt. Men då måste man ha lån en lång tid samt så är det ju dyrare I svängarna när räntan går upp.

Nu är det det ju så att inflationen kan äta upp en stor del av lånen. Det samma med värdestigningen.
För min del så ger jag fan i vilket. Jag orkar inte hålla på att "optimera" mina utgifter, räntor eller amorteringar.
Det är ju inte så att jag lever på gränsen och har noll kapital i övrigt. Jag amorterar så att jag har marginaler till oförutsedda saker.

Tycker bara att det är skönt att tugga av lånen i relativt stora bitar.
Man sover lite bättre om nätterna de få gångerna det tjatas om räntehöjningar.
Går räntan upp, så blir det ju svårare att amortera kraftigt, så det är väl nu man bör amortera när man har ekonomiskt utrymme för det.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nu är det det ju så att inflationen kan äta upp en stor del av lånen. Det samma med värdestigningen.
För min del så ger jag fan i vilket. Jag orkar inte hålla på att "optimera" mina utgifter, räntor eller amorteringar.
Det är ju inte så att jag lever på gränsen och har noll kapital i övrigt. Jag amorterar så att jag har marginaler till oförutsedda saker.

Tycker bara att det är skönt att tugga av lånen i relativt stora bitar.
Man sover lite bättre om nätterna de få gångerna det tjatas om räntehöjningar.
Går räntan upp, så blir det ju svårare att amortera kraftigt, så det är väl nu man bör amortera när man har ekonomiskt utrymme för det.

Håller med dig fullständigt.
Man vet ju aldrig vad som händer. Inflation är ju inte heller ett måste för den delen heller. Och då har man förlorat hårt om man gjort sig beroende av den.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Håller med dig fullständigt.
Man vet ju aldrig vad som händer. Inflation är ju inte heller ett måste för den delen heller. Och då har man förlorat hårt om man gjort sig beroende av den.

Ja, och hade jag inte amorterat så hade pengarna varit borta ändå, utan att jag hade kunnat peka på vad jag köpt för pengarna.
Fast det är klart. Hade väl kunna köpa en vettig klocka varje år...eller en riktigt bra klocka vart 5:e år
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ja, och hade jag inte amorterat så hade pengarna varit borta ändå, utan att jag hade kunnat peka på vad jag köpt för pengarna.
Fast det är klart. Hade väl kunna köpa en vettig klocka varje år...eller en riktigt bra klocka vart 5:e år

Jo fast som du säger, hade du gjort det då? :)
Nä helt rätt då att amortera. Man ska kunna ha kul också, man ska ju inte amortera upp över öronen...
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jo fast som du säger, hade du gjort det då? :)
Nä helt rätt då att amortera. Man ska kunna ha kul också, man ska ju inte amortera upp över öronen...

Nej, jag är nog för ekonomiskt lagd för att gå och okynnesköpa en massa klockor (konstig figur är jag).
Men å andra sidan så är jag inte något vidare sparsam.

Nåja, det gäller att göra av med pengarna innan dom tar slut...på något sätt.
Endast vid stora inkommande klumpsummor skulle jag köpa en klocka. Men det är sällan någon extra halvmiljon trillar in på kontot.
 

Ninen79

Audemars
Tänkte fråga er kunniga om råd.
Vi är på väg att köpa ett radhus och just nu är vi kund hos Swedbank med lönekonto, barnens sparande, våra sparande och köp av fonder 6 k/mån.
Vad tror ni att vi kan få för ränta som lägst hos Swedbank?
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Tänkte fråga er kunniga om råd.
Vi är på väg att köpa ett radhus och just nu är vi kund hos Swedbank med lönekonto, barnens sparande, våra sparande och köp av fonder 6 k/mån.
Vad tror ni att vi kan få för ränta som lägst hos Swedbank?
Det beror på belåning, storlek på lånet och era inkomster.
Men första steget får så klart vara att prata med er bankkontakt på Swedbank, om ni har en, och se vad som erbjuds för att sedan ta det därifrån.
 

joca

Patek
2-Faktor
Tänkte fråga er kunniga om råd.
Vi är på väg att köpa ett radhus och just nu är vi kund hos Swedbank med lönekonto, barnens sparande, våra sparande och köp av fonder 6 k/mån.
Vad tror ni att vi kan få för ränta som lägst hos Swedbank?
Behövs ju mer info såklart.
Ungefärligt pris? Hur många % blir ni belånade till? Är det 6k totalt för barnens spar, er spar samt fonder?

EDIT: Samt inkomster som påverkar såklart.
 

Ninen79

Audemars
Det beror på belåning, storlek på lånet och era inkomster.
Men första steget får så klart vara att prata med er bankkontakt på Swedbank, om ni har en, och se vad som erbjuds för att sedan ta det därifrån.
Vi har en bankkontakt men ej gått att nå idag både på mail och i telefon. Mäklaren ville så så klart att vi skulle skriva kontrakt redan imorgon.
Förhoppningsvis får vi kontakt med bankkontaten imorgon så får vi se vad dem kan erbjuda.
 
Topp