• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

joca

Patek
2-Faktor
Har försökt med flera banker nu och det bästa jag verkar få är 1,4% ifrån handelsbanken om jag flyttar mina konton dit. Swedbank (min bank) ville liksom erbjuda 1,65, efter jag påpekat jag fått 1,4 ifrån handelsbanken kunde de erbjuda 1,5%. Hur fan ska man få ner räntan? Är det bara för att jag vill låna 85% av bostadens värde eller?
Min ekonomi är långt ifrån ansträngd så det är inte så att jag försöker låna mig upp över öronen heller.......
Har Nordea och har bearbetat dom i omgångar. Lite här lite där och lyckades då landa på en bra nivå (en bit under 1.4). Kämpa på :)
 

Johe

Omega
Låter väldigt bra. Vi band våra bolån på SBAB till 1,19 i tolv månader vilket snart löper ut. Har svårt att se hur räntan kan gå ner, den borde snarare gå upp. Med så låg fast ränta skulle jag passa på att amortera ordentligt under dessa tre år.

Brukar man kunna amortera som man vill när räntan är bunden då? Eller åker man på ränteskillnadsersättning på beloppet då?
 

joca

Patek
2-Faktor
Hur genomför du din bearbetning? Telefonsamtal, fysiska möten eller mail? Nyfiken för jag måste ligga på LF lite känner jag.
Har pratat i telefon. Först i samband med att vi flyttade. Fick en ränta från Nordea men fick ett bättre besked från en annan bank. Ringde då Nordea som matchade.

Efter några månader ringde jag igen och sa att det verkade orimligt att andra banker gav mig bättre villkor när jag varit lång och trogen kund hos Nordea. Då sänkte dom till en bra nivå.

Några månader senare fick jag besked om räntehöjning som var ganska väsentlig och då drog jag en rövare och sa att en annan bank åter igen gett mig bättre villkor och jag tyckte det kändes fel och om de kunde matcha skulle jag stanna men an ars kommer jag att byta bank då varje punkt innebär en del pengar iom att vi initialt lånade ca 4m.. De valde då att matcha åter igen :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Brukar man kunna amortera som man vill när räntan är bunden då? Eller åker man på ränteskillnadsersättning på beloppet då?
Ja, det kan man ju åka på såklart. Men det finns inga hinder mot att spara tex i fonder under bindningstiden och sedan göra en extra amortering när den är slut.
Har faktiskt bara haft bunden ränta vid två tillfällen och då gjorde jag aldrig några extra amorteringar.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
85% belåning är nog att betrakta som ganska högt nuförtiden. Vi har under 70%

Det håller jag inte med om. I den låg-räntevärld vi lever i är det inte alls en dum idé dessutom. Pengarna kan gör mer nytta på annat håll. Tycker personligen inte det är värt att kasta in pengar för att komma över amorteringströsklarna. Det är bra att amortera oavsett belåningsgrad.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Har försökt med flera banker nu och det bästa jag verkar få är 1,4% ifrån handelsbanken om jag flyttar mina konton dit. Swedbank (min bank) ville liksom erbjuda 1,65, efter jag påpekat jag fått 1,4 ifrån handelsbanken kunde de erbjuda 1,5%. Hur fan ska man få ner räntan? Är det bara för att jag vill låna 85% av bostadens värde eller?
Min ekonomi är långt ifrån ansträngd så det är inte så att jag försöker låna mig upp över öronen heller.......

1,4% är otroligt bra. Att jaga lägre känns nästan inte seriöst, men det är min åsikt. Den låga ränta vi har nu är extrem. Pengar har aldrig varit billigare, vilket kan vara värt att komma ihåg.
 

Bally

Cartier
Det håller jag inte med om. I den låg-räntevärld vi lever i är det inte alls en dum idé dessutom. Pengarna kan gör mer nytta på annat håll. Tycker personligen inte det är värt att kasta in pengar för att komma över amorteringströsklarna. Det är bra att amortera oavsett belåningsgrad.

1,4% är otroligt bra. Att jaga lägre känns nästan inte seriöst, men det är min åsikt. Den låga ränta vi har nu är extrem. Pengar har aldrig varit billigare, vilket kan vara värt att komma ihåg.

Jag tänker likadant, hade kunnat slänga in mer pengar för lägre belångingsgrad, men så billigt som det är tycker jag inte det är värt det. Med största sannolikhet får jag mer ut av det genom att fortsätta ha det investerat.

Historiskt sett är 1,4% bra ja, men jag vill såklart få ner det så lågt det går, det syns ju tydligt bara i den här tråden att 1,4% inte är någon form av botten när det kommer till bolån.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Historiskt sett är 1,4% bra ja, men jag vill såklart få ner det så lågt det går, det syns ju tydligt bara i den här tråden att 1,4% inte är någon form av botten när det kommer till bolån.

Jag håller med om att man ska göra allt i sin makt för att inte bli skinnad av banken. Med det sagt finns det troligtvis de med bättre ekonomiska förutsättningar än du som betalar en högre ränta än 1,4%, liksom motsatta exempel. Poängen är att det är omöjligt säga vad botten är, och med all respekt för alla duktiga förhandlare i den här tråden, så utgör de inte världens mest transparenta källor eller snitt.

Ett råd i all enkelhet annars är att lägga sig på 1,4% nu, vilket ju är under alla storbankers snitträntor (Handels, Nordea, Swedbank och Danske ligger väl alla närmre 1,6 om inte exakt det), och försöka förhandla lite längre fram.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Har pratat i telefon. Först i samband med att vi flyttade. Fick en ränta från Nordea men fick ett bättre besked från en annan bank. Ringde då Nordea som matchade.

Efter några månader ringde jag igen och sa att det verkade orimligt att andra banker gav mig bättre villkor när jag varit lång och trogen kund hos Nordea. Då sänkte dom till en bra nivå.

Några månader senare fick jag besked om räntehöjning som var ganska väsentlig och då drog jag en rövare och sa att en annan bank åter igen gett mig bättre villkor och jag tyckte det kändes fel och om de kunde matcha skulle jag stanna men an ars kommer jag att byta bank då varje punkt innebär en del pengar iom att vi initialt lånade ca 4m.. De valde då att matcha åter igen :)
Låter som en bra taktik. Jag såg nu att min 3-månaders ränta hos Länsförsäkringar ligger på 2,3% vilket är på tok för högt. Dags att förhandla :bookworm:
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har försökt med flera banker nu och det bästa jag verkar få är 1,4% ifrån handelsbanken om jag flyttar mina konton dit. Swedbank (min bank) ville liksom erbjuda 1,65, efter jag påpekat jag fått 1,4 ifrån handelsbanken kunde de erbjuda 1,5%. Hur fan ska man få ner räntan? Är det bara för att jag vill låna 85% av bostadens värde eller?
Min ekonomi är långt ifrån ansträngd så det är inte så att jag försöker låna mig upp över öronen heller.......
Fick också typ samma svar men det var först när vi flyttade tjänstepensionen på jobbet som jag kom ner på 1.22 med förutsättningarna att jag sparar och flyttar mitt lönekonto
 

McOak

Omega
Jag tänker likadant, hade kunnat slänga in mer pengar för lägre belångingsgrad, men så billigt som det är tycker jag inte det är värt det. Med största sannolikhet får jag mer ut av det genom att fortsätta ha det investerat.

Historiskt sett är 1,4% bra ja, men jag vill såklart få ner det så lågt det går, det syns ju tydligt bara i den här tråden att 1,4% inte är någon form av botten när det kommer till bolån.
Alltså, vissa kommer inte så mycket lägre. Säger inte att du inte kommer att komma lägre, men vissa saker måste finnas på plats för att man ska komma ner så lågt.
I slutändan handlar det om banken behöver en viss intjäning på övriga produkter för att kompensera en kraftig rabatt på ditt bolån alt. att du innebär i princip 0 risk för banken.
 

Bally

Cartier
Jag håller med om att man ska göra allt i sin makt för att inte bli skinnad av banken. Med det sagt finns det troligtvis de med bättre ekonomiska förutsättningar än du som betalar en högre ränta än 1,4%, liksom motsatta exempel. Poängen är att det är omöjligt säga vad botten är, och med all respekt för alla duktiga förhandlare i den här tråden, så utgör de inte världens mest transparenta källor eller snitt.

Ett råd i all enkelhet annars är att lägga sig på 1,4% nu, vilket ju är under alla storbankers snitträntor (Handels, Nordea, Swedbank och Danske ligger väl alla närmre 1,6 om inte exakt det), och försöka förhandla lite längre fram.

Här finns sammanställning på snitträntor idag: https://www.compricer.se/borantor/

Jag har väl en tanke om att jag vill ner under snitträntan, snittet innebär ju (i princip) att det finns 50% som betalar mer och 50% som betalar mindre, och jag tycker att jag borde kvala in för den lägre halvan då min ekonomi är över snittet (försökte hitta nått sätt som inte låter drygt att säga det, men det går fan inte).
Men det kanske är så att faktumet att jag är ensam låntagare plus att jag vill låna 85% är såpass stora riskfaktorer för banken att de inte vill erbjuda bättre.

Min plan är att göra just så, har nån bank till som ska återkomma med ett erbjudande, men är inte det bättre ska jag se om jag kan pressa handelsbanken lite till, annars kör jag på med mina 1,4% och förhandlar igen lite längre fram.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Här finns sammanställning på snitträntor idag: https://www.compricer.se/borantor/

Jag har väl en tanke om att jag vill ner under snitträntan, snittet innebär ju (i princip) att det finns 50% som betalar mer och 50% som betalar mindre, och jag tycker att jag borde kvala in för den lägre halvan då min ekonomi är över snittet (försökte hitta nått sätt som inte låter drygt att säga det, men det går fan inte).
Men det kanske är så att faktumet att jag är ensam låntagare plus att jag vill låna 85% är såpass stora riskfaktorer för banken att de inte vill erbjuda bättre.

Min plan är att göra just så, har nån bank till som ska återkomma med ett erbjudande, men är inte det bättre ska jag se om jag kan pressa handelsbanken lite till, annars kör jag på med mina 1,4% och förhandlar igen lite längre fram.
Tror det är svårt att komma lägre än så med den belåningsgraden. Du kan såklart visa på tillgångar av andra slag men för banken är belåningsgrad och inkomst viktigare. Trubbigt i mina ögon men det är antagligen enklaste sättet att riskbedöma.

Jag kom själv inte lägre än så med drygt 70% belåning förrän LF körde en drive med 1,29% bundet 3 år för nya kunder i Stockholm med max 75% belåning som jag hoppade på.
 

Bally

Cartier
Tror det är svårt att komma lägre än så med den belåningsgraden. Du kan såklart visa på tillgångar av andra slag men för banken är belåningsgrad och inkomst viktigare. Trubbigt i mina ögon men det är antagligen enklaste sättet att riskbedöma.

Jag kom själv inte lägre än så med drygt 70% belåning förrän LF körde en drive med 1,29% bundet 3 år för nya kunder i Stockholm med max 75% belåning som jag hoppade på.
Ja det är nog så eftersom jag har svårt att få något bättre erbjudande.
Trubbigt är det ja, men det skulle säkert kosta bankerna mer än vad de skulle tjäna på att förfina det ännu mer, kanske de missar nån kund men de spar nog in en massa admin.
 
  • Like
Reactions: LS

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Viktigt att vara försiktig med "sånna deals" dock då helheten kan bli dyr med avgifter för tjänstepension.

Dessutom brukar bankernas konto för tjänstepensionen (kapitalförsäkring) kosta runt 0,4% årligen utöver fondavgifterna. Detta nämns nog aldrig under en förhandling.
Vette tusan om det är en bra deal att få sänkt några punkter på bolånet när de tar igen detta med råge på diverse avgifter.
Som privatperson är ju dessa konton gratis...
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tycker alla ska ta sig en funderare, ni som fokuserar på bolåneränta att när ni negocierar med er bank om sänkt låneränta så ska ni inte gå på deras prat om att flytta tjänstepension till dem för det kommer ni i längden garanterat att förlora på! Ger man efter och tar de fonder som den personliga bankmannen (personliga säljaren) erbjuder kommer era slutliga pensioner att minska med 1/3 om det vill sig illa.

Edit : vill ni flytta tjänstepensionen, välj då bankens indexfonder, de brukar ha såna.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Bara för att poängtera är det inte mitt väl att flytta tjänstepensionen utan min arbetgivare. Jag är väl medveten om att dyra avgifter äter upp sparandet på sikt. Min poäng va att jag flyttar bolånet dit eftersom dom kan erbjuda lägre bolån eftersom att jag har annat där.
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
Jag har gjort en snabb vända på bolånemarknaden nu, 1,24% på ett års bindningstid var det bästa jag kunde hitta, Avanza. De ställer ju dock en del krav avseende belåningsgrad, men det kan vara värt att undersöka!

Även SBAB ligger ofta förvånansvärt bra tycker jag, deras listränta är lägre än de färdigbråkade nivåerna jag fick från Nordea, Swedbank osv.

(boendes i Stockholm, villa, 50% belåningsgrad)
 

Derix

Patek
2-Faktor
Efter lite vändor med olika banker så har jag som bäst blivit erbjuden 1,38% treårig från Landshypoteket. Länsförsäkringars motbud var 1,60%, med argumentet att jag inte bor i Stockholm. Har det verkligen så står betydelse om man bor i en storstad eller ej? Kan tillägga att jag har 57% belåningsgrad.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Efter lite vändor med olika banker så har jag som bäst blivit erbjuden 1,38% treårig från Landshypoteket. Länsförsäkringars motbud var 1,60%, med argumentet att jag inte bor i Stockholm. Har det verkligen så står betydelse om man bor i en storstad eller ej? Kan tillägga att jag har 57% belåningsgrad.
Är det inte högre risk att bopriserna faller utanför städerna?
 

Torulf

Cartier
Är det inte högre risk att bopriserna faller utanför städerna?

Villor står sig mycket bättre under krasher än vad bostadsrätter gör, det är betydligt fler villor på landet. Dessutom så skulle värde på en 70kvm lägenhet som kostar 1 miljon på landet krascha med 30% så är reella skillnaden bara 300k, vilket de flesta klarar av. Krashar motsvarande lägenhet i storstan som kostar 4 miljoner är reella kraschen 1.2miljoner, vilket färre klarar av. Samma princip gäller ju med ränteökningar.


Hur genomför du din bearbetning? Telefonsamtal, fysiska möten eller mail? Nyfiken för jag måste ligga på LF lite känner jag.

Jag fick ner min ränta till 1.2% hos Länsförsäkringar utan amortering, dom var också lite motstridiga först men jag gjorde en lång lista med argument som jag tog med och lyckades övertala dom.
*Båda jag och partnern är höginkomsttagare
*Låg belåningsgrad
*Högt sparande
*Vi är helkund, dvs har alla försäkringar osv via dom
*Varit kund länge

Dom krävde dock fullmakt som påvisade att det jag påstod stämde.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Fast om du bor utanför en större stad så är din bostad säkert inte värd lika mycket. Förmodligen är ditt lån också lägre. Vilket innebär lägre räntekostnader och mindre intäkter för banken.
 
Blir hårt K****d av min bank inser jag, så även de flesta i staden där jag bor bevisligen. Fick till 1,57 i ränta och då förhandlade jag ganska hårt ändå. Nu är dock summorna ganska små vilket kan vara en bidragande orsak kanske iofs. Rör sig om lånebelopp under 2 MSEK fördelat på BRF och Sommarhus, på BRF har vi en belåning på ungefär 25-30% om ens det.

Men känns ändå drygt!
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Min bankman (kvinna) fixade 1,29 rörlig, vilket är en fucking dröm!! hon avrådde mig till att binda och ordnade samma ränta som om jag skulle bundit den. Nordea i mitt hjärta, jag är lite mer lojal mot de som "behandlar" mig bra.
och jag har nu under amorteringsgränsen pga föregående talare, tagit ut lite cash för att inte binda allt kapital i lyan.
 

Ninen79

Audemars
Känner också att jag har blivit kn....d av min bank.
1,02% bunden 3 år i Swedbank (Villa i Djursholm samt 25% belåningsgrad)
Känns lite surt ändå på något sätt;)
 
Topp