• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Tänkte fråga er kunniga om råd.
Vi är på väg att köpa ett radhus och just nu är vi kund hos Swedbank med lönekonto, barnens sparande, våra sparande och köp av fonder 6 k/mån.
Vad tror ni att vi kan få för ränta som lägst hos Swedbank?
Belåningsgrad, inkomst och storlek på lånet är ganska viktiga faktorer. Banker vill låna ut så mycket pengar som möjligt med minsta möjliga risk.

Edit: joca var snabbare på bollen :banghead:

Behövs ju mer info såklart.
Ungefärligt pris? Hur många % blir ni belånade till? Är det 6k totalt för barnens spar, er spar samt fonder?

EDIT: Samt inkomster som påverkar såklart.
Lite över 5 mille kostar radhuset, och vi lånar 85%. Var lite otydligt med sparande/fond, lönekonto och allt vårt sparande är hos Swedbank, vi köper fonder för 6 k varje månad.

Vi har en bankkontakt men ej gått att nå idag både på mail och i telefon. Mäklaren ville så så klart att vi skulle skriva kontrakt redan imorgon.
Förhoppningsvis får vi kontakt med bankkontaten imorgon så får vi se vad dem kan erbjuda.
Men vad har kontakten sagt när ni fick lånelöfte? Inga diskussioner om ränta då?

Lite över 5 mille kostar radhuset, och vi lånar 85%. Var lite otydligt med sparande/fond, lönekonto och allt vårt sparande är hos Swedbank, vi köper fonder för 6 k varje månad.
Utan att ha koll på era löner är det svårt att säga men utan någon speciell kontakt hos banken osv osv tänker jag att de kommer ge er typ 1.55

Edit: vilket jag tycker är högt men det är en annan femma.

Utan att ha koll på era löner är det svårt att säga men utan någon speciell kontakt hos banken osv osv tänker jag att de kommer ge er typ 1.55

Edit: vilket jag tycker är högt men det är en annan femma.[/QUOTE
Tack för alla tipsen! Kommer att köra rörlig rönta och får vi mycket bättre ränta hos någon annan bank så kan vi isåfall överväga att byta efter 3 mån.

Testa sök lånelöfte redan nu hos andra banker och snacka med dom så ni är förberedda. Det går att byta innan tillträdet :)

Nyss köpt lägenhet, vad ska man känna sig nöjd med för ränta i dagsläget?
Tänker mig obundet och vill låna 85% av värdet (med dessa räntor känns det ju sjukt att lägga in mer).
Fast anställd och rätt gott om utrymme varje månaden efter amorteringen, räntan och avgiften.

Nyss köpt lägenhet, vad ska man känna sig nöjd med för ränta i dagsläget?
Tänker mig obundet och vill låna 85% av värdet (med dessa räntor känns det ju sjukt att lägga in mer).
Fast anställd och rätt gott om utrymme varje månaden efter amorteringen, räntan och avgiften.
Mycket ligger kopplat till just belåningsgraden då det ses väldigt kopplat till risknivån för banken. Med 85 % belåning är det nog lite svårare att få ner räntan men runt 1.4-1.5 eller vad tror ni andra?

Många andra faktorer spelar såklart in om man har försäkringar, aktier, pension osv. Då skulle du kunna pruta ner till kanske 1.2-1.3

Mycket ligger kopplat till just belåningsgraden då det ses väldigt kopplat till risknivån för banken. Med 85 % belåning är det nog lite svårare att få ner räntan men runt 1.4-1.5 eller vad tror ni andra?

Många andra faktorer spelar såklart in om man har försäkringar, aktier, pension osv. Då skulle du kunna pruta ner till kanske 1.2-1.3

Som sagt, kolla på list- och snitträntor. Försök förhandla dig till åtminstone snitträntan, förutsatt att du har fast inkomst, inga anmärkningar etc. Försök få ett bättre bud av en annan bank och använd det som förhandlingsmedel.

Har som första erbjudande fått 1,45%, så ska ju se vad man kan få ner det till. Har inte fått fler erbjudanden än. Men om jag har som mål att hamna runt 1,3% ungefär, är det rimligt?

Någon som vet om banken tar hänsyn till ev framtida lön och löneutveckling? Student samt börjar heltidsjobb i januari och planerar att köpa lägenhet inom 1.5år, men den setupen är ju inte den mest "säkra" för banken pga en ej färdig utbildning inom iaf 1.5 år

Någon som vet om banken tar hänsyn till ev framtida lön och löneutveckling? Student samt börjar heltidsjobb i januari och planerar att köpa lägenhet inom 1.5år, men den setupen är ju inte den mest "säkra" för banken pga en ej färdig utbildning inom iaf 1.5 år
Njae, det kan möjligen visa att du är ambitiös men är inget annat än en förhoppning om framtiden.

Från SVD:

Hos Skandia baseras din rabatt på fyra faktorer: Belåningsgraden, hur mycket du lånar, om du har en tjänstepension hos banken och om du har ett sparkapital.

Den som har max 60 procent i belåningsgrad får -0,64 i rabatt. En tjänstepension hos Skandia ger -0,20 i rabatt och den som sparar 1–3 miljoner får -0,05 i rabatt. Den som har ett sparande på minst 3 miljoner eller mer får -0,20 i avdrag.

Den högsta rabatten som någon kan få är 0,91 procentenheter vilket för närvarande innebär 1,09 procent rörlig boränta.

SBAB:s listränta på rörligt bolån är 1,64 procent och kundernas snittränta är 1,44 procent.

https://www.svd.se/bankernas-krav-for-att-ge-rabatt-pa-bolan

Från SVD:

Hos Skandia baseras din rabatt på fyra faktorer: Belåningsgraden, hur mycket du lånar, om du har en tjänstepension hos banken och om du har ett sparkapital.

Den som har max 60 procent i belåningsgrad får -0,64 i rabatt. En tjänstepension hos Skandia ger -0,20 i rabatt och den som sparar 1–3 miljoner får -0,05 i rabatt. Den som har ett sparande på minst 3 miljoner eller mer får -0,20 i avdrag.

Den högsta rabatten som någon kan få är 0,91 procentenheter vilket för närvarande innebär 1,09 procent rörlig boränta.

SBAB:s listränta på rörligt bolån är 1,64 procent och kundernas snittränta är 1,44 procent.

https://www.svd.se/bankernas-krav-for-att-ge-rabatt-pa-bolan
Bra info! Dock är Sbabs ränta 1.3 för tillfället

Hur stor hänsyn tar bankerna till ens tillgångar när de beräknar räntan egentligen?
När jag pratade med mittbolån.se så sa de att de inte tog någon hänsyn överhuvudtaget till hur mycket tillgångar man hade utan enbart till inkomsten.
Vilket verkar väldigt märkligt?

Hur stor hänsyn tar bankerna till ens tillgångar när de beräknar räntan egentligen?
När jag pratade med mittbolån.se så sa de att de inte tog någon hänsyn överhuvudtaget till hur mycket tillgångar man hade utan enbart till inkomsten.
Om du har tillgångar hos banken så kan det räknas med. Har du stora tillgångar utanför banken kan det också spela roll då du trots en hög belåningsgrad inte innebär någon större risk.

Man gör en så kallad samlad bedömning. Sanningen är att man har en kalkyl att utgå ifrån som visar på hur mycket man tjänar på en kunds bolån och vilken ränta man bör erbjuda.
Denna kalkyl tar endast hänsyn till bolånen (inkomst, volym, belåningsgrad, skuldkvot & amortering). Därefter får man välja att göra avsteg från kalkyl eller inte. Det är här den samlade bedömningen sker, då man får se över intjäningen på andra produkter.
Man kan alltså välja att tjäna mindre på bolånen (=lägre ränta till kund) om man tjänar in mellanskillnaden på andra produkter (tjänstepension, försäkringar, sparande, man kanske har sitt företag i banken etc).

Skandia hade något nytt erbjudande om att få samma ränta på 3 års bundet som på 3-månaders så jag passade på att binda på 1,09 % i tre år. Har haft den räntan i drygt ett år sedan jag tog deras tjänstepensionenserbjudade i och med att vi ändå har tjänstepensionen från jobbet där.

Det måste väl vara ett bra drag, knappast att den kan sjunka så mycket lägre?

Skandia hade något nytt erbjudande om att få samma ränta på 3 års bundet som på 3-månaders så jag passade på att binda på 1,09 % i tre år. Har haft den räntan i drygt ett år sedan jag tog deras tjänstepensionenserbjudade i och med att vi ändå har tjänstepensionen från jobbet där.

Det måste väl vara ett bra drag, knappast att den kan sjunka så mycket lägre?
Låter väldigt bra. Vi band våra bolån på SBAB till 1,19 i tolv månader vilket snart löper ut. Har svårt att se hur räntan kan gå ner, den borde snarare gå upp. Med så låg fast ränta skulle jag passa på att amortera ordentligt under dessa tre år.

Har försökt med flera banker nu och det bästa jag verkar få är 1,4% ifrån handelsbanken om jag flyttar mina konton dit. Swedbank (min bank) ville liksom erbjuda 1,65, efter jag påpekat jag fått 1,4 ifrån handelsbanken kunde de erbjuda 1,5%. Hur fan ska man få ner räntan? Är det bara för att jag vill låna 85% av bostadens värde eller?
Min ekonomi är långt ifrån ansträngd så det är inte så att jag försöker låna mig upp över öronen heller.......

Har försökt med flera banker nu och det bästa jag verkar få är 1,4% ifrån handelsbanken om jag flyttar mina konton dit. Swedbank (min bank) ville liksom erbjuda 1,65, efter jag påpekat jag fått 1,4 ifrån handelsbanken kunde de erbjuda 1,5%. Hur fan ska man få ner räntan? Är det bara för att jag vill låna 85% av bostadens värde eller?
Min ekonomi är långt ifrån ansträngd så det är inte så att jag försöker låna mig upp över öronen heller.......
Det är sannolikt en kombination att belåningsgrad, övriga lån/krediter samt om hushållet har en eller två inkomster som vardera kan klara kostnaderna vid ev förlust av inkomst.
SBAB erbjöd oss även en ränterabatt för att vi varit kunder så länge när bytte bostad och valde dem igen.
85% belåning är nog att betrakta som ganska högt nuförtiden. Vi har under 70%

Tillbaka
Topp