• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

LS

Panerai
2-Faktor
Pratade precis med Nordea och de erbjuder runt 1,4% rörligt och liknande bundet i 3 år. De tyckte belåningsgrad på 70% var i högsta laget, att lånesumman var lite liten och att listräntorna precis höjts. Det gjorde att det inte gick att få ner mer. Presenterade ändå LFs erbjudande men de matchade inte.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Har fått erbjudande på 1,29 % hos Dansken på två år. Norr om 80% belåning. Det är det bästa erbjudande jag fått (SEB kunde ge strax över 1,4%), så det lutar starkt åt detta. Vet inte hur ni andra lyckas som får så mycket lägre, men jag har uppenbarligen inte förhandlingstekniken. :woot:
 
Utan att veta hur din privatekonomi ser ut så antar jag fräckt att banken antagligen vill ha ett större lån i kronor samt kanske en högre inkomst på dig/er som lånar för att komma ner ytterligare. Är man storlånare och har bra cashflow på insidan så kommer man ofta ner ytterligare allt annat lika. Men 1,29 är väl bra tycker en amatör som jag.
 

RosaCasio

Cartier
Vår nuvarande bindning på bolån löper ut i september och jag tänkte börja kolla runt pga att vi även letar nytt boende.
Har i dagsläget SBAB på 1,34 % och hörde att kollega fick 1,19 på Danske bank ( när hela hushållet flyttade allt dit - klassiker ), många bäckar små osv.
Hur har ni gjort för att förhandla om räntan? Är det bara att sätta sig med penna och papper och ringa runt till de olika bankerna eller ska man gå hårt åt sin nuvarande för att dem ska behålla en ?
 

zeke_varg

Omega
Vår nuvarande bindning på bolån löper ut i september och jag tänkte börja kolla runt pga att vi även letar nytt boende.
Har i dagsläget SBAB på 1,34 % och hörde att kollega fick 1,19 på Danske bank ( när hela hushållet flyttade allt dit - klassiker ), många bäckar små osv.
Hur har ni gjort för att förhandla om räntan? Är det bara att sätta sig med penna och papper och ringa runt till de olika bankerna eller ska man gå hårt åt sin nuvarande för att dem ska behålla en ?
Ring 4 banker. Ring sen egna banken o kolla om de kan matcha. Jämför om du tycker det är värt mödan att byta.

Jag jobbade ner räntan i ett par år i följd med samma bank genom att nämna vilka erbjudande jag kunde få. Till slut sa de stopp och jag tyckte timpengen var bra nog för bytet.
 

zeke_varg

Omega
Jag har ett lån till bil som en låneförmedlare ville jag skulle flytta. Lendify har lägst ränta för mig, effektiv 3,4. Har ni några åsikter kring det bolaget?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jag har ett lån till bil som en låneförmedlare ville jag skulle flytta. Lendify har lägst ränta för mig, effektiv 3,4. Har ni några åsikter kring det bolaget?

Hur ser amorteringsupplägget ut? Rak? Borde gå att få ner räntan lite mer i face-to-face-förhandling. Men under 3 kan vara svårt för saker som bilar. Hur gammal är den?
 

zeke_varg

Omega
Hur ser amorteringsupplägget ut? Rak? Borde gå att få ner räntan lite mer i face-to-face-förhandling. Men under 3 kan vara svårt för saker som bilar. Hur gammal är den?
5’/månad i 2 år. Bilen är knappa 2år. 260’ nyss köpt. Låneförmedlaren kollade med 12 banker ungefär. Räntan som nämndes var 2,99 men sen är det ju de där avgifterna..

Lendify har jag hört talas om men inte mycket mer än så. Är väl mer riska att låna ut än att låna.. :)
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
5’/månad i 2 år. Bilen är knappa 2år. 260’ nyss köpt. Låneförmedlaren kollade med 12 banker ungefär.

Lendify har jag hört talas om men inte mycket mer än så. Är väl mer riska att låna ut än att låna.. :)

Jag är usel på hur de där företagen ”förhandlar”, om man får snitt- eller listränta. Hade pratat med banken personligen. På två år känns det spontant som att du skulle kunna få en lägre ränta. Alltid värt ett försök.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
5’/månad i 2 år. Bilen är knappa 2år. 260’ nyss köpt. Låneförmedlaren kollade med 12 banker ungefär. Räntan som nämndes var 2,99 men sen är det ju de där avgifterna..

Lendify har jag hört talas om men inte mycket mer än så. Är väl mer riska att låna ut än att låna.. :)
Är bilen redan köpt från handlare? När jag pratade med min bank så fick vi 3,95% eftersom bilen redan var utplockad från bilhandlaren.. Nu är den uppe i 4,09.

Detta var en ny bil i det lägre segmentet där vi lånade 70% av nypriset.

Kanske hade varit värt att kolla på låneförmedlare i framtiden om det behövs då.

För att visa på bankernas marginaler så köpte vi en bil 2016 till anställningsrabatt. Fick rabatt även på lånet, räntan där ligger på knappt en procent i dagsläget...
 

Edin

Panerai
Fick sedan 1 februari ny ränta och denna gång rörlig då framtiden är lite ovis med nytt förhållande.
SHB 1,29% med löfte om att den ligger kvar till Q4. Fick även erbjudande om att binda på tre år (igen) med 0.93%. Belåningsgraden är ungefär 60%.
Tror dock att jag och syrran har lite att tillföra som egna individer utan glider med på mamma som är den med mer kapital än lån. Alla tre är boende i Stockholm med bank i Norrköping som nu blir Nyköping.

Skiter det sig räntemässigt (>4%) blir mamma bank till mig och syrran och det ville inte banken. :D
 
Hej! Ska om ett par veckor förhandla om räntan då vi köpt vår drömbostad. Har aldrig tidigare lånat och skulle gärna ta emot tips Och vad man kan förvänta sig få för ränta? Belåningsgraden ca 60-65% skulle kunna amortera ner ytterligare men väljer att prioritera annat just nu.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hej! Ska om ett par veckor förhandla om räntan då vi köpt vår drömbostad. Har aldrig tidigare lånat och skulle gärna ta emot tips Och vad man kan förvänta sig få för ränta? Belåningsgraden ca 60-65% skulle kunna amortera ner ytterligare men väljer att prioritera annat just nu.

https://www.finansportalen.se/snitt...MI5s-ql4LT4AIVxYayCh2-pwnSEAAYASAAEgImDfD_BwE

Här ser du nuvarande snitt- och listräntor för samtliga banker. Det förstnämnda är alltså den räntesats som snittkunden i banken har och en siffra som bankerna själv nästan aldrig nämner vid förhandling. Bankerna ger ofta förslag utifrån listräntorna. Därför är det väldigt bra att vara påläst och förhandla utifrån just genomsnittet, och inte förledas att tro att du fått en rimlig ränta bara för att du ligger några snäpp under listräntan (som du ser diffar de rejält). Värt att komma ihåg är att förr var inte bankerna tvugna att gå ut med snitträntorna men nu måste de alltså redovisa dessa varje månad. Detta underlag bör alltså vara en självklar utgångspunkt för alla som förhandlar.

Utan att veta något om din ekonomi förutom att lånet är under 70%, då du således dessutom bara behöver amortera 1%, torde du ha bra utrymme för att kunna förhandla en bit under snitträntan hos någon av de stora bankerna. Säg någonstans mellan 1,2-1,4% åtminstone?
 

zeke_varg

Omega
https://www.finansportalen.se/snitt...MI5s-ql4LT4AIVxYayCh2-pwnSEAAYASAAEgImDfD_BwE

Här ser du nuvarande snitt- och listräntor för samtliga banker. Det förstnämnda är alltså den räntesats som snittkunden i banken har och en siffra som bankerna själv nästan aldrig nämner vid förhandling. Bankerna ger ofta förslag utifrån listräntorna. Därför är det väldigt bra att vara påläst och förhandla utifrån just genomsnittet, och inte förledas att tro att du fått en rimlig ränta bara för att du ligger några snäpp under listräntan (som du ser diffar de rejält). Värt att komma ihåg är att förr var inte bankerna tvugna att gå ut med snitträntorna men nu måste de alltså redovisa dessa varje månad. Detta underlag bör alltså vara en självklar utgångspunkt för alla som förhandlar.

Utan att veta något om din ekonomi förutom att lånet är under 70%, då du således dessutom bara behöver amortera 1%, torde du ha bra utrymme för att kunna förhandla en bit under snitträntan hos någon av de stora bankerna. Säg någonstans mellan 1,2-1,4% åtminstone?
Jättebra utgångspunkt!

Sen kan man som förstagångslånare sitta lite sämre till vid förhandlingsbordet då man inte har någon ränta att pruta/jobba utifrån. Dvs nästa år, när rabatten tar slut (om du kör 3-månadersränta) så behöver det omförhandlas. Ring då till minst 3 andra banker o kolla vad de kan erbjuda innan du snackar med din bank.
 
Vilka bra och hjälpsama tips, tackar ödmjukast för det. Det är tryggt med bra underlag att utgå ifrån så man slipper känna sig helt utspelad nu när det snart är dax. Tack snälla.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Hur mycket kan man beräkna att den tjänsten tex handelabanken har med efterlevnadsskydd omvandlat i ränta?
Dvs hur mycket det ska skilja sig mot lån utan sådan tjänst.
 

Edin

Panerai
Hur mycket kan man beräkna att den tjänsten tex handelabanken har med efterlevnadsskydd omvandlat i ränta?
Dvs hur mycket det ska skilja sig mot lån utan sådan tjänst.

Nu kan jag inte sia om räntan men tjänsten som sådan känns som man ska ha förutsatt man har barn som inte är myndiga. Har haft två bekanta inom familjen där detta fallit ut. Långt ifrån trevlig men det gör livet som följer mycket enklare för de barn som är kvar!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Nu kan jag inte sia om räntan men tjänsten som sådan känns som man ska ha förutsatt man har barn som inte är myndiga. Har haft två bekanta inom familjen där detta fallit ut. Långt ifrån trevlig men det gör livet som följer mycket enklare för de barn som är kvar!
Ja, som jag uppfattar det att om man delar på lånet så tar banken bort skulden för den personen som avlider.
Jag har Handelsbanken med den tjänsten men för att kunna jämföra mot ett lån utan en sådan service, måste man kunna beräkna hur mycket den är värd.
 

Edin

Panerai
Ja, som jag uppfattar det att om man delar på lånet så tar banken bort skulden för den personen som avlider.
Jag har Handelsbanken med den tjänsten men för att kunna jämföra mot ett lån utan en sådan service, måste man kunna beräkna hur mycket den är värd.

Sant.
Har dock aldrig kunnat få bättre villkor än från just Handelsbanken så har aldrig tänkt så långt.. :(
 

san

Cartier
2-Faktor
Hur långt under snitträntan på bolån (med en bindningstid på 3 månader) är rimligt att sikta in sig på om belåningsgraden ligger på runt 85 %?
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Hur långt under snitträntan på bolån (med en bindningstid på 3 månader) är rimligt att sikta in sig på om belåningsgraden ligger på runt 85 %?
svår frågan då den innehåller två delar. Jag skulle snarare kolla vad du efter lite förhandling kan få på olika banker under de premisserna (3mån, 85% belåning). Men den belåningen är det (ibland) svårt att diktera villkoren men de kan säkert ge lite rabatt om du petar in något, kopplar egendom till nån av deras tjänster, ökar sparande hos dem, blir helkund etc.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hur långt under snitträntan på bolån (med en bindningstid på 3 månader) är rimligt att sikta in sig på om belåningsgraden ligger på runt 85 %?

Det handlar om att kunna visa för banken varför man är en lågriskkund, att man har goda ekonomiska krockkuddar/marginaler. Har ni ett obelånat sommarhus? Ett större kapital placerat någonstans? Aktier/fonder? Om ni är fler som bär hushållet: saknar ni alla betalningsanmärkningar? O s v.

Ovanstående är alla faktorer man kan bilda argument kring. Därtill kan man erbjuda att samla hela familjen i banken (om så inte redan är fallet), placera i bankens fonder etc. Det skadar heller inte att ha en historia med banken. Generellt borde man nog inte ha större blanco- eller billån som ska amorteras vid sidan om de 2 procenten på bolånet, då de ju pressar månadsbudgeten.

Har man inte jättemycket att komma med bör man nog inledningsvis vara nöjd om man får snitträntan eller strax därunder. Därefter kan man aktivt försöka sänka den under de kommande åren. Just nu har vi minusränta, bankerna har nästan aldrig tjänat så här bra, så det är bara att ligga på.
 
  • Like
Reactions: san

JLC

Panerai
2-Faktor
Det handlar om att kunna visa för banken varför man är en lågriskkund, att man har goda ekonomiska krockkuddar/marginaler. Har ni ett obelånat sommarhus? Ett större kapital placerat någonstans? Aktier/fonder? Om ni är fler som bär hushållet: saknar ni alla betalningsanmärkningar? O s v.

Ovanstående är alla faktorer man kan bilda argument kring. Därtill kan man erbjuda att samla hela familjen i banken (om så inte redan är fallet), placera i bankens fonder etc. Det skadar heller inte att ha en historia med banken. Generellt borde man nog inte ha större blanco- eller billån som ska amorteras vid sidan om de 2 procenten på bolånet, då de ju pressar månadsbudgeten.

Har man inte jättemycket att komma med bör man nog inledningsvis vara nöjd om man får snitträntan eller strax därunder. Därefter kan man aktivt försöka sänka den under de kommande åren. Just nu har vi minusränta, bankerna har nästan aldrig tjänat så här bra, så det är bara att ligga på.
Håller helt med, men typ exakt det jag skrev innan dig ovan.. ;-) no offense
 

san

Cartier
2-Faktor
svår frågan då den innehåller två delar. Jag skulle snarare kolla vad du efter lite förhandling kan få på olika banker under de premisserna (3mån, 85% belåning). Men den belåningen är det (ibland) svårt att diktera villkoren men de kan säkert ge lite rabatt om du petar in något, kopplar egendom till nån av deras tjänster, ökar sparande hos dem, blir helkund etc.
Jag har ett erbjudande på 1,44 % från Danske Bank på bordet, i utbyte mot att jag blir helkund hos dem. Nordea, som jag har idag, har hintat om att "1,58 % inte borde vara några problem". Jag pushade dem dock inte lika hårt som Danske Bank. Jag kommer självklart att ta en vända till med Nordea, men jag funderar mest på vad man rimligtvis kan kräva.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Jag har ett erbjudande på 1,44 % från Danske Bank på bordet, i utbyte mot att jag blir helkund hos dem. Nordea, som jag har idag, har hintat om att "1,58 % inte borde vara några problem". Jag pushade dem dock inte lika hårt som Danske Bank. Jag kommer självklart att ta en vända till med Nordea, men jag funderar mest på vad man rimligtvis kan kräva.
ska man vara krass, du kan inte kräva något. det är upp till banken vilken risk de är villiga att ta och därmed vilken ränta de kan erbjuda. Det är ju inte den du träffar i kassan på Nordea som avgör, alla stora avsteg skall godkännas och de måste motivera det avsteget, framtida lönsam helkund kan vara en motivering exempelvis.

Går du mot PB kund får du ofta bättre villkor men låser upp kapital hos dem men får samtidigt bättre service.
 
  • Like
Reactions: san
Topp