• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

ska man vara krass, du kan inte kräva något. det är upp till banken vilken risk de är villiga att ta och därmed vilken ränta de kan erbjuda. Det är ju inte den du träffar i kassan på Nordea som avgör, alla stora avsteg skall godkännas och de måste motivera det avsteget, framtida lönsam helkund kan vara en motivering exempelvis.

Går du mot PB kund får du ofta bättre villkor men låser upp kapital hos dem men får samtidigt bättre service.
Jag förstår att frågan är svår att svara på utan en mer ingående beskrivning av de faktorer som @Corgi tog upp, jag var mest ute efter en ballpark figure på vad man förvänta sig – inte kräva, så klart :)

Jag förstår att frågan är svår att svara på utan en mer ingående beskrivning av de faktorer som @Corgi tog upp, jag var mest ute efter en ballpark figure på vad man förvänta sig – inte kräva, så klart :)
förstod det men återigen, du kanske inte kan "kräva" att få samma som någon annan fått. De beror på risken och de gör en individuell bedömning. Försök att erbjuda något i ytbyte mot att komma ner några punkter...

Jag har ett erbjudande på 1,44 % från Danske Bank på bordet, i utbyte mot att jag blir helkund hos dem. Nordea, som jag har idag, har hintat om att "1,58 % inte borde vara några problem". Jag pushade dem dock inte lika hårt som Danske Bank. Jag kommer självklart att ta en vända till med Nordea, men jag funderar mest på vad man rimligtvis kan kräva.
Jag har i telefon med Nordea i slutet av januari blivit erbjuden 1,52 % rörligt och 1,44 % på tre år. Väldigt nära 85 % belåning.

Band precis räntan i 3 år till 1,29%. Framtiden får utvisa om det var smart eller dumt men det var ingen bank som erbjöd i närheten av det med rörligt, Nordea gav lägst rörlig med 1,44%. Belåning runt 70% i sthlm innerstad.

Senast ändrad:
Band precis räntan i 3 år till 1,29%. Framtiden får utvisa om det var smart eller dumt men det var ingen bank som erbjöd i närheten av det med rörligt, Nordea gav lägst rörlig med 1,44%. Belåning runt 70% i sthlm innerstad.
1,29 på 3 år på dagens markanden är väldigt bra deal . Personligen tror jag räntan på väg uppåt sakta men har inget belägg för det, bara en magkänsla

1,29 på 3 år på dagens markanden är väldigt bra deal . Personligen tror jag räntan på väg uppåt sakta men har inget belägg för det, bara en magkänsla
Fram till nyligen talade mycket visserligen för det, men med tanke på att inflationsstatistiken senast var svag och konjunkturen börjar vika är det inte givet att det blir någon mer räntehöjning. Riksbanken är för sent ute med sina höjningar.

Nu har jag klivit ur nästan alla aktier. Funderar på att låna ut pengar el annan säkrare placering. Betalar av lån. Har lite guldplaceringar.

Är inte på något sätt expert men 10% upp på kort tid känns helt ok. Jag nöjer mig med att sitta vid sidan och fundera ett tag iaf. Nergången i kina o usas risiga ekonomi är inte tryggt.

Usas statsskuld skenar. https://www.di.se/nyheter/varningen-usas-statsskuld-svaller/
Kommer gå käpprätt så småningom.

Huruvida det är ett problem eller inte med en hög statsskuld i USA råder det delade meningar om. Paul Krugman ser det inte som ett problem. https://www.di.se/nyheter/paul-krugman-statsskulden-ar-inget-problem/

Jag delar inte din bild av att ekonomin i USA är risig med en bra tillväxt och rekordlåg arbetslöshet. Fast inga träd växer till himlen och för eller senare kommer det en sättning.

Huruvida det är ett problem eller inte med en hög statsskuld i USA råder det delade meningar om. Paul Krugman ser det inte som ett problem. https://www.di.se/nyheter/paul-krugman-statsskulden-ar-inget-problem/

Jag delar inte din bild av att ekonomin i USA är risig med en bra tillväxt och rekordlåg arbetslöshet. Fast inga träd växer till himlen och för eller senare kommer det en sättning.

Den som lever får se. Nästa lågkonjunktur kommer slå hårt mot många länder, tyvärr speciellt Sverige tror jag iallafall.

Jag och sambon köper hus nu.
Vi har redan fixat allt och snart inflytt.
Men hur ska jag göra med lånet? Bindningstid dvs.

Detta har jag:
3mån (rörlig ränta): 1.85%
1år: 1.80%
3år: 1.55%
5år: 1.90%

Hur bör jag lägga upp lånet?
Jag gillar bundet eftersom då vet jag vad jag har och behöver inte kolla särskilt mycket. Det är helt klart givet att jag skall ta en stor summa på 3 års räntan. Men hur stor andel?
Rörlig undviker jag gärna av anledningen ovan, jag vill inte behöva bry mig.

Detta har jag:

Jag gillar bundet eftersom då vet jag vad jag har och behöver inte kolla särskilt mycket. Det är helt klart givet att jag skall ta en stor summa på 3 års räntan. Men hur stor andel?

Wow! 1,85% är kass ränta. Riktigt kass. Kolla vad sbab erbjuder utan förhandling t.ex. Räntan beror såklart på förutsättningarna men lägre än så ska du kunna få om du inte belånat dig upp över skorstenen.

Normalt sett ”ska” man inte binda (säger snubben som band i tre år, men det var ett bra erbjudande om 1,29%) utan köra rörligt och ha lite utrymme i sin privatekonomi. Amortera extra när räntan är låg och vänja sig vid den högre utgiften en ökad ränta skulle innebära.

Oavsett vad du väljer skulle jag inte dela upp lånet utan köra allt rörligt eller bundet. Risk att det blir väldigt oflexibelt om du delar upp det på olika bindningstider och sedan vill byta bank.

Detta har jag:

Säger precis som @LS ovan. Kolla med a dra banker. 1.85 är väldigt högt!

Jag föredrar rörligt då det alltid varit bäst historiskt men om ovan är dina alternativ och de idag erbjuder dig en rörlig ränta på 1.85 ser jag inte riktigt i vilken värld du skulle få komma ner till typ 1.5 och lägre (på den rörliga) och med det sagt hade jag kört allt på 3 år

• Like
Reactions: LS
Seb höjde min ränta från 1.33 till 1.53. Ringde dit och förklarade att jag vill ha lägre men trots att jag låg på rätt hårt vägrade dom sänka en enda punkt då jag "redan har en bra rabbat", försökte förmedla att jag får 1.39 hos SBAB utan förhandling men spelade ingen roll.

Ansöker om att flytta lånet till SBAB men för att komma vidare i den processen behövde jag amorteringsundelag från SEB. Ringer till banken och informerar att jag behöver ett sådant men då bemöts jag helt annorlunda. Nu gick det helt plötsligt att pruta ner, fortfarande inte till någon supernivå men 1.45 blev det nu.

Ska fortfarande prata med andra banker men för att summera det hela så verkar förfrågan om amorteringsunderlag vara bra sätt att inleda en disskution om räntesänkning

Wow! 1,85% är kass ränta. Riktigt kass. Kolla vad sbab erbjuder utan förhandling t.ex. Räntan beror såklart på förutsättningarna men lägre än så ska du kunna få om du inte belånat dig upp över skorstenen.

Normalt sett ”ska” man inte binda (säger snubben som band i tre år, men det var ett bra erbjudande om 1,29%) utan köra rörligt och ha lite utrymme i sin privatekonomi. Amortera extra när räntan är låg och vänja sig vid den högre utgiften en ökad ränta skulle innebära.

Oavsett vad du väljer skulle jag inte dela upp lånet utan köra allt rörligt eller bundet. Risk att det blir väldigt oflexibelt om du delar upp det på olika bindningstider och sedan vill byta bank.
Rörlig eller inte beror lite på hur bra förhandlare man är tycker jag?
Har sedan långt tillbaka en ”fast” rabatt på bolånen hos Swedbank på 0.5% och sedan förhandlar jag ytterligare när det blir dags, så just nu bundet 3 år med väldigt låg ränta :) så förhandla, deala, flytta runt pensioner och övriga lån eller sparande och var allmänt jobbig så går det att komma ner ordentligt!
BTW när vi lånade till vårt första hus hade vi typ 9% i ränta, det var tider det...

Har sedan långt tillbaka en ”fast” rabatt på bolånen hos Swedbank på 0.5% och sedan förhandlar jag ytterligare när det blir dags, så just nu bundet 3 år med väldigt låg ränta :) så förhandla, deala, flytta runt pensioner och övriga lån eller sparande och var allmänt jobbig så går det att komma ner ordentligt!
BTW när vi lånade till vårt första hus hade vi typ 9% i ränta, det var tider det...
Vad är väldigt låg ränta?

Absolut hat du en poäng. Däremot måste man såklart se till helheten. Att flytta pension tex kan bli en dyr historia

Jag tycker samma. Som sagt hoppade jag på 1,29% bundet i tre år då det är betydligt lägre än jag kunde få rörligt och jag tror inte räntan kommer gå ner ytterligare under de kommande tre åren. Generellt sett så har rörligt dock varit billigare om man tittar historiskt. Svaret är som vanligt ”det beror på” :)

Ja det var rätt dåligt men 1.55 på 3 år är ju ändå helt godkänt tycker jag.
1.64% rörligt får jag på SBAB. Men jag gillar Handelsbanken, det är enkelt för mig.

De flesta snackar om att man skall dela upp lånet på olika bindningstider.

Säger precis som @LS ovan. Kolla med a dra banker. 1.85 är väldigt högt!

Jag föredrar rörligt då det alltid varit bäst historiskt men om ovan är dina alternativ och de idag erbjuder dig en rörlig ränta på 1.85 ser jag inte riktigt i vilken värld du skulle få komma ner till typ 1.5 och lägre (på den rörliga) och med det sagt hade jag kört allt på 3 år

Kanske binder allt 3 år så länge eftersom det var en helt OK ränta och sedan när livet är stabilt i nya huset så kan man förhandla om det. Då är man varse om sina utgifter med.
Mycket på gång nu så därför vill jag inte riktigt ens bry mig om att se vad andra banker erbjuder heller.

Fokuserar hellre tiden på min nyfödda, nya huset och jobbet än att jaga promille i ränta.

1.64% rörligt får jag på SBAB. Men jag gillar Handelsbanken, det är enkelt för mig.

Kanske binder allt 3 år så länge eftersom det var en helt OK ränta och sedan när livet är stabilt i nya huset så kan man förhandla om det. Då är man varse om sina utgifter med.
Mycket på gång nu så därför vill jag inte riktigt ens bry mig om att se vad andra banker erbjuder heller.

Fokuserar hellre tiden på min nyfödda, nya huset och jobbet än att jaga promille i ränta.
Förstår dig men det är enklare än vad man tor att byta bank, bra att ha i bakhuvudet :)
Lycka till med allt!

”De flesta” = bankmän? Lyssna inte på dem ;)

Jag tycker du har en bra inställning. Om nu 0,2 procent-enheter hit eller dit bara motsvarar några hundralappar kanske det är bättre att lägga tiden på något som spelar större roll :)

Förstår dig men det är enklare än vad man tor att byta bank, bra att ha i bakhuvudet :)
Lycka till med allt!

Javisst, jag tänker hela tiden att det är en enorm process.
Jag gillar dock SHB som jag har, det fungerar bra.

”De flesta” = bankmän? Lyssna inte på dem ;)

Jag tycker du har en bra inställning. Om nu 0,2 procent-enheter hit eller dit bara motsvarar några hundralappar kanske det är bättre att lägga tiden på något som spelar större roll :)

De flesta = vänner och föräldrar.
Därför vill jag ha fler inputs för att kunna komma till någon slutsats :)
Bank personal filtrerar jag bort helt, frugan gör tyvärr inte det. Så jag får jobba mot henne/banken hela tiden.

Alla små procentenheter läggs ju ihop till något stort i slutändan, många bäckar små.
Men det är ingenting jag har intresse av att bråka om när det faktiskt är som du säger, bara några hundralappar i månaden.

Lycka till med allt!
Otroligt simpelt! Kört skandia - sbab - stabelo (Avanza) inom loppet av ett år. Skandia höjde och var inte intresserade av att erbjuda det jag hade tidigare, byte då till SBAB som vidare valde att höja när alla andra gjorde det, byte då till Stabelo som jag har för tillfället. Sen gick Sbab tillbaka men nu orkar jag inte byta igen och räntorna är snarlika.

Javisst, jag tänker hela tiden att det är en enorm process.
Jag gillar dock SHB som jag har, det fungerar bra.

De flesta = vänner och föräldrar.
Därför vill jag ha fler inputs för att kunna komma till någon slutsats :)
Bank personal filtrerar jag bort helt, frugan gör tyvärr inte det. Så jag får jobba mot henne/banken hela tiden.

Alla små procentenheter läggs ju ihop till något stort i slutändan, många bäckar små.
Men det är ingenting jag har intresse av att bråka om när det faktiskt är som du säger, bara några hundralappar i månaden.
Jag tycker det är smart att dela upp lånen i flera delar om du har stora lån. Jag ser ingen nackdel med det förutsatt att banken inte tar en uppläggningsavgift "per lån". Historiskt har rörlig ränta varit billigast, men får du ett erbjudande att binda räntan till samma som du kan bli erbjuden på rörlig, är det nog inte helt fel att binda. Lycka till!

Tillbaka
Topp