• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Villor står sig mycket bättre under krasher än vad bostadsrätter gör, det är betydligt fler villor på landet. Dessutom så skulle värde på en 70kvm lägenhet som kostar 1 miljon på landet krascha med 30% så är reella skillnaden bara 300k, vilket de flesta klarar av. Krashar motsvarande lägenhet i storstan som kostar 4 miljoner är reella kraschen 1.2miljoner, vilket färre klarar av. Samma princip gäller ju med ränteökningar.

Jag fick ner min ränta till 1.2% hos Länsförsäkringar utan amortering, dom var också lite motstridiga först men jag gjorde en lång lista med argument som jag tog med och lyckades övertala dom.
*Båda jag och partnern är höginkomsttagare
*Låg belåningsgrad
*Högt sparande
*Vi är helkund, dvs har alla försäkringar osv via dom
*Varit kund länge

Dom krävde dock fullmakt som påvisade att det jag påstod stämde.
Bor du utanför Stockholm/större stad?
Det enda jag får höra är att jag inte kan kolla på snitträntorna eftersom de räknar med Stockholm.. Så därför ska vi ha högre räntor.

Bor du utanför Stockholm/större stad?
Det enda jag får höra är att jag inte kan kolla på snitträntorna eftersom de räknar med Stockholm.. Så därför ska vi ha högre räntor.

Stämmer, jag bor i en stad med cirka 55 tusen invånare. När jag bodde i Stockholm för 3 år sedan hade jag 1.3% i ränta, fast det kanske(?) är en dålig riktlinje för jag ägde mitt boende där innan priserna dubblades, så jag hade väldigt låg belåningsgrad.

Bor oxå i villa "på landet" och pratade med min bank igår. De sa att jag hade för lite lån för att få ngn riktigt bra ränta... :| Så det är väl både bra o dåligt antar jag.

Skall ge mig ut och lefta efter min första lägenhet att köpa i Stockholms innerstad. Har bolånelöfte från SBAB på följande:

Belåningsgrad upp till 69 %, lägenheten får bestämma vad slutliga belåningsgraden blir men kommer att landa mellan 60-69 %.
Ränta: Rörlig 1,39 %.

Har ni några tips på vad jag bör tänka extra mycket på, eller annan information som ni hade velat ha i en tidigare sits tar jag gladeligen emot detta. :)

Bor oxå i villa "på landet" och pratade med min bank igår. De sa att jag hade för lite lån för att få ngn riktigt bra ränta... :| Så det är väl både bra o dåligt antar jag.

Det låter ju helt omvänt? Lägre belåningsgrad, lägre risk, lägre ränta.... Kom ihåg att dom är säljare, precis som dammsugarförsäljarna som knackar på dörren. Dom säger ju allt för att sälja mer och tjäna mer pengar. Man måste våga stå på sig.

Det låter ju helt omvänt? Lägre belåningsgrad, lägre risk, lägre ränta.... Kom ihåg att dom är säljare, precis som dammsugarförsäljarna som knackar på dörren. Dom säger ju allt för att sälja mer och tjäna mer pengar. Man måste våga stå på sig.
Jo, klart jag fick ränterabatt o.s.v. tack vara låg belåningsgrad. Men sen hade jag för lite lån i absoluta summor för att de ska vara villiga och göra ngt riktigt bra. Sen spelar då inte 0.2 eller 0.3 mer eller mindre någon jätteroll för min månadskostnad heller, så inte så mycket att bråka om.

Varför är det konstigt? De tjänar mindre pengar på dig.

Man är också en mindre risk. Handlade det bara om att tjäna pengar hade de ju slängt ut hur stora lån som helst utan att kolla på ens ekonomi. Generellt har ju de som är minst risk för banken lägst ränta, inte de som har störst lån...

Har du testat typ "mitt bolån" eller liknande? Kanske kan fungera för att få lägre ränta i din sits. Min syrra, som bor i Stockholm, var nöjd med sin ränta därigenom i alla fall.

Hade varit intressant att se om det hade fungerat för någon i din sits. Vet flera i liknande sits som kanske också skulle må bra av att testa den tjänsten.

Skall ge mig ut och lefta efter min första lägenhet att köpa i Stockholms innerstad. Har bolånelöfte från SBAB på följande:
Belåningsgrad upp till 69 %, lägenheten får bestämma vad slutliga belåningsgraden blir men kommer att landa mellan 60-69 %.
Ränta: Rörlig 1,39 %.

Har ni några tips på vad jag bör tänka extra mycket på, eller annan information som ni hade velat ha i en tidigare sits tar jag gladeligen emot detta. :)
Låter väl vettigt antar jag.
Flyttade mitt lån från Swedbank till SBAB för nån månad sedan, då Swedbank höjde räntan medan resten av branschen talar om kommande räntesänkningar. Storbankerna är besvärligare att ha att göra med. Skulle få 2,38 om jag inte förhandlade, så de tyckte jag skulle vara nöjd med 1,75.

Var det någon form av listpris, eller fick du förhandla dig till den nivån?

En form av listpris som bygger på vilken belåningsgrad man har.
ränta.png

Har du testat typ "mitt bolån" eller liknande? Kanske kan fungera för att få lägre ränta i din sits. Min syrra, som bor i Stockholm, var nöjd med sin ränta därigenom i alla fall.

Hade varit intressant att se om det hade fungerat för någon i din sits. Vet flera i liknande sits som kanske också skulle må bra av att testa den tjänsten.
Bra tips! Tack!

Har helt oförhandlad ränta hos Swedbank, litet bolån men hög belåning på landsbygden. Slängde in en ansökan till Mitt bolån igår, skall bli kul att se hur det landar.

Har inte tagit mig för att förhandla då det inte är så mycket pengar men är ju dumt att ge bort pengar i onödan.

Bra tips! Tack!

Har helt oförhandlad ränta hos Swedbank, litet bolån men hög belåning på landsbygden. Slängde in en ansökan till Mitt bolån igår, skall bli kul att se hur det landar.

Har inte tagit mig för att förhandla då det inte är så mycket pengar men är ju dumt att ge bort pengar i onödan.
Spännande, hoppas att du får bra erbjudanden. Meddela gärna var du landar när du får svar.

Spännande, hoppas att du får bra erbjudanden. Meddela gärna var du landar när du får svar.
Det verkar som att det blir SBAB 1.64%, 82% belåning och under 1 miljon i lån. Samma ränta som om jag kontaktat SBAB själv men nu vet jag iallafall att det är klurigare att få lägre på de banker som samarbetar med Mitt bolån. Har 2.25% hos Swedbank nu, oförhandlat av lathet... :facepalm:

Edit. Hon nämnde att SBAB ofta är lägst på lån under 1 miljon.

Fick en udda upplysning från min bank gällande amorteringskraven..
Vi har precis köpt hus och hamnar på 71% belåningsgrad vilket är lugnt då vi med 2% amortering betalat av den procenten på 10månader, och kan efter det sänka till 1% amortering, banken påstår dock att amorteringsplanen är låst på 2% i 5år och inte tills jag kommit under 70% låter ju konstigt i mina ögon.. någon som har erfarenhet?

Vi har precis köpt hus och hamnar på 71% belåningsgrad vilket är lugnt då vi med 2% amortering betalat av den procenten på 10månader, och kan efter det sänka till 1% amortering, banken påstår dock att amorteringsplanen är låst på 2% i 5år och inte tills jag kommit under 70% låter ju konstigt i mina ögon.. någon som har erfarenhet?
Ingen erfarenhet men tycker det låter löjligt att det ska vara under 5 år. Kan ni skjuta till så ni hamnar på 1% amorteringskrav hade jag gjort det "bara för att" :)

Vill minnas att de där 5 årens ”karens” handlar om att du inte ska kunna värdera om/upp säkerheten stup i kvarten bara för att det smällts upp en ny fondvägg i vardagsrummet. Men att det på något sätt skulle vara oberoende av dina amorteringar låter knas.

Vad sade de andra tre-fyra konkurrerande bankerna när du frågade dem? ;)

Vill minnas att de där 5 årens ”karens” handlar om att du inte ska kunna värdera om/upp säkerheten stup i kvarten bara för att det smällts upp en ny fondvägg i vardagsrummet. Men att det på något sätt skulle vara oberoende av dina amorteringar låter knas.

Vad sade de andra tre-fyra konkurrerande bankerna när du frågade dem? ;)

Nu löste banken det tillslut efter lite påtryckning om att det var en orimlig regel :) nä jag är en sån trogen kund fick dock 1,05 i ränt på 5år så det är jag sjukt nöjd med nu över småbarnsåren.

Det verkar som att det blir SBAB 1.64%, 82% belåning och under 1 miljon i lån. Samma ränta som om jag kontaktat SBAB själv men nu vet jag iallafall att det är klurigare att få lägre på de banker som samarbetar med Mitt bolån. Har 2.25% hos Swedbank nu, oförhandlat av lathet... :facepalm:

Edit. Hon nämnde att SBAB ofta är lägst på lån under 1 miljon.
Tack för informationen, då ska jag vidareförmedla att det är smartast att kontakta sin bank eller SBAB direkt i dessa fallen.

Man är också en mindre risk. Handlade det bara om att tjäna pengar hade de ju slängt ut hur stora lån som helst utan att kolla på ens ekonomi. Generellt har ju de som är minst risk för banken lägst ränta, inte de som har störst lån...
Har varit ute för samma. Bor på mindre stad med relativt små summor i lån (jämfört med många här) och vi har fått rabatter så klart men inte in närheten av folk i tråden och inte heller lika bra som de här i stan som har högre summor i lån. Att vi har stabila jobb, ok löner, låg belåning och ganska mycket kapital i banken (min sambo i varje fall :)) är av underordnad betydelse tydligen. Helst ska man ha sjuka summor i banken och/eller vara högt belånad med lån på minimum 3 MSEK då kan man börja diskutera tydligen.

Har varit ute för samma. Bor på mindre stad med relativt små summor i lån (jämfört med många här) och vi har fått rabatter så klart men inte in närheten av folk i tråden och inte heller lika bra som de här i stan som har högre summor i lån. Att vi har stabila jobb, ok löner, låg belåning och ganska mycket kapital i banken (min sambo i varje fall :)) är av underordnad betydelse tydligen. Helst ska man ha sjuka summor i banken och/eller vara högt belånad med lån på minimum 3 MSEK då kan man börja diskutera tydligen.
Vad sade de andra bankerna som du pratade med när din huvudbank trilskades?

Tillbaka
Topp