• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Har varit ute för samma. Bor på mindre stad med relativt små summor i lån (jämfört med många här) och vi har fått rabatter så klart men inte in närheten av folk i tråden och inte heller lika bra som de här i stan som har högre summor i lån. Att vi har stabila jobb, ok löner, låg belåning och ganska mycket kapital i banken (min sambo i varje fall :)) är av underordnad betydelse tydligen. Helst ska man ha sjuka summor i banken och/eller vara högt belånad med lån på minimum 3 MSEK då kan man börja diskutera tydligen.
Landshypotek bank kanske passar dig?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
A611EDFA-E446-4F9D-9D24-BD4D3E129B40.jpeg
 
Fick ett tips att SEB sänker räntan till 1,29 på alla bindningstider upp till 10 år: https://seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/bunden-ranta-bolan. Vi har precis byggt en villa utanför Linköping och omvandlat kreditivet till ett rörligt bolån på lite knappt 5 miljoner till 1,30 procents ränta (3 månader) hos Swedbank. Villan är då belånad till lite drygt 70 procent. Bör vi överväga att binda hos SEB eller har jag missat något? Verkar vara för bra för att vara sant.
 

zeke_varg

Omega
Fick ett tips att SEB sänker räntan till 1,29 på alla bindningstider upp till 10 år: https://seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/bunden-ranta-bolan. Vi har precis byggt en villa utanför Linköping och omvandlat kreditivet till ett rörligt bolån på lite knappt 5 miljoner till 1,30 procents ränta (3 månader) hos Swedbank. Villan är då belånad till lite drygt 70 procent. Bör vi överväga att binda hos SEB eller har jag missat något? Verkar vara för bra för att vara sant.
Låg ränta på 10år!

Mecket är väl om ni flyttar och behöver bryta i förtid.

Banker räknar på sånt här och oftast är det en backaffär att binda. En bra indikator på att banken tror på svinlåga räntor. Länge.

Dom är inte dumma i huvudet. Finns inga gratisluncher. :)
 
Låg ränta på 10år!

Mecket är väl om ni flyttar och behöver bryta i förtid.

Banker räknar på sånt här och oftast är det en backaffär att binda. En bra indikator på att banken tror på svinlåga räntor. Länge.

Dom är inte dumma i huvudet. Finns inga gratisluncher. :)

Så är det förstås. Banken räknar på att de ska tjäna mer på detta upplägg och tror helt enkelt att snitträntan över 10 år blir lägre än 1,29 procent.

Samtidigt skönt att veta sin månadskostnad... Risken för flytt är nog lien men inte obefintlig...
 

McOak

Omega
Kan säga såhär; de få som lyckas nyttja SEB:s kampanjerbjudande gör en bra deal. Vi såg samma sak hos SBAB, där det var flera veckors kö och möjligheten till nya ansökningar stängdes av.
 

McOak

Omega
Lägre än 1,29% på bindningstider över 3 år är svårt att få, i vissa fall även på bindningstider över 2 år. Det ska mycket till för att få ett sådant erbjudande. Ska man bo kvar i sitt boende (tänker par med ev. barn som bor i hus/radhus/lägenhet som de kan växa i) en längre period, finns det ingen anledning att inte binda på lång tid och få ner sin månadskostnad. Detsamma gäller ev. pensionärer.
För att få 1,29% på rörlig ränta idag krävs ändå ganska bra volym, goda inkomster och ev. belåningsgrad under 70%.
 
Lägre än 1,29% på bindningstider över 3 år är svårt att få, i vissa fall även på bindningstider över 2 år. Det ska mycket till för att få ett sådant erbjudande. Ska man bo kvar i sitt boende (tänker par med ev. barn som bor i hus/radhus/lägenhet som de kan växa i) en längre period, finns det ingen anledning att inte binda på lång tid och få ner sin månadskostnad. Detsamma gäller ev. pensionärer.
För att få 1,29% på rörlig ränta idag krävs ändå ganska bra volym, goda inkomster och ev. belåningsgrad under 70%.
Du jämför fortfarande rörlig och bunden ränta. Det är två helt olika produkter där den senare helt och hållet bygger på att banken gör sin prognos om framtiden. Enda anledningen att binda är om du tror du gissar bättre. Att ”få ner din månadskostnad” vet du ju inte förrän när perioden gått. Och har man inte marginaler till att köra rörligt ska man nog tänka igenom som belåning.
 

McOak

Omega
Du jämför fortfarande rörlig och bunden ränta. Det är två helt olika produkter där den senare helt och hållet bygger på att banken gör sin prognos om framtiden. Enda anledningen att binda är om du tror du gissar bättre. Att ”få ner din månadskostnad” vet du ju inte förrän när perioden gått. Och har man inte marginaler till att köra rörligt ska man nog tänka igenom som belåning.
Skulle säga att majoriteten inte får billigare ränta än så, vare sig den är bunden är rörlig. Vidare så ser man gärna att kunder binder på längre perioder då man på så sätt ”låser” kunden i banken och därmed genererar en långsiktig intjäning.

Banken kan inte ge en så mycket lägre ränta och fortfarande tjäna på det. Ta de senaste åren som exempel. Om du tror att vi kommer se nivåer under 1,29% som ”vardagsmat” (oavsett bindningstid) så tror jag att du är ute och cyklar. Framtiden är inte riktigt så ljus :)
 
Skulle säga att majoriteten inte får billigare ränta än så, vare sig den är bunden är rörlig. Vidare så ser man gärna att kunder binder på längre perioder då man på så sätt ”låser” kunden i banken och därmed genererar en långsiktig intjäning.

Banken kan inte ge en så mycket lägre ränta och fortfarande tjäna på det. Ta de senaste åren som exempel. Om du tror att vi kommer se nivåer under 1,29% som ”vardagsmat” (oavsett bindningstid) så tror jag att du är ute och cyklar. Framtiden är inte riktigt så ljus :)
Det är en sak att få lägre ränta än 1,29 idag, en annan att tro att man inte kommer kunna få lägre under bindningstiden. Banken tror ju uppenbarligen att räntorna kommer stanna låga under en lång tid framåt, annars är det ju ren kapitalförstöring och välgörenhet från dess sida.
Tror inte heller majoriteten får lägre räntor än 1,29 idag (det är fakta givet de publicerade listräntorna, men misstänker att personer med låg kreditvärdighet och begränsat förhandlingsutrymme inte heller bara kan stövla in på banken och plocka upp ett ”erbjudande”...

PS. När en bank ”erbjuder” något så VET man att någon kommer bli blåst.
 

McOak

Omega
Det är en sak att få lägre ränta än 1,29 idag, en annan att tro att man inte kommer kunna få lägre under bindningstiden. Banken tror ju uppenbarligen att räntorna kommer stanna låga under en lång tid framåt, annars är det ju ren kapitalförstöring och välgörenhet från dess sida.
Tror inte heller majoriteten får lägre räntor än 1,29 idag (det är fakta givet de publicerade listräntorna, men misstänker att personer med låg kreditvärdighet och begränsat förhandlingsutrymme inte heller bara kan stövla in på banken och plocka upp ett ”erbjudande”...

PS. När en bank ”erbjuder” något så VET man att någon kommer bli blåst.
Majoriteten får ju inte lägre, därför är det en bra deal för de flesta. Hade det varit en dålig deal så hade SEB inte tidsbegränsat erbjudandet, utan låtit det ligga permanent. Misstänker att deras kundstock till största del består av korta krediter i dagsläget, därför kör man en tillfällig drive för att få in lite längre krediter och ett bättre kassaflöde ett par framöver.
 
Majoriteten får ju inte lägre, därför är det en bra deal för de flesta. Hade det varit en dålig deal så hade SEB inte tidsbegränsat erbjudandet, utan låtit det ligga permanent. Misstänker att deras kundstock till största del består av korta krediter i dagsläget, därför kör man en tillfällig drive för att få in lite längre krediter och ett bättre kassaflöde ett par framöver.
”Passa på, vårt erbjudande är tidsbegränsat”:banghead:
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag funderar starkt på att binda bolånen nu på SEB. Jag skulle få 1,19% på valfritt 1,3,5,7 eller 10 år.
Min bankkontakt har alltid rått oss att köra rörligt men nu för första gången så tycker hon att vi borde binda. Eller så väntar man och undersöker andra alternativ... Hmmm.
 
Jag funderar starkt på att binda bolånen nu på SEB. Jag skulle få 1,19% på valfritt 1,3,5,7 eller 10 år.
Min bankkontakt har alltid rått oss att köra rörligt men nu för första gången så tycker hon att vi borde binda. Eller så väntar man och undersöker andra alternativ... Hmmm.
Första regeln är att inte lyssna på banksäljaren. Andra regeln är att alltid jämföra. Tredje regeln är att aldrig binda. Frågor på det? ;)
 

bluetrain

Cartier
Funderar på om jag ligger fel med räntan nufrtiden? Har haft 1,49 relativt länge. Hus belånat ca 68% hos Shb. Gillar min bank men samtidigt vill man ju inte betala för mkt heller...
 

Limpas

Cartier
Hade 1,54% rörligt vilket förstås var alldeles för mycket. Binder nu 1 år på 1,18%. Känns som en bra deal. Särskilt då vi inte har särskild låg belåningsgrad :)
 

Anton

Omega
Har någon erfarenhet av att sänka sin amortering, det är självklart bra att amortera av men sugen på att sänka den lite.
Har höjt min lön en del sen vi köpte och om man skulle kunna omvärdera den genom en mäklarkontakt.
Har ni några tankar kring detta eller förslag?:)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag funderar starkt på att binda bolånen nu på SEB. Jag skulle få 1,19% på valfritt 1,3,5,7 eller 10 år.
Min bankkontakt har alltid rått oss att köra rörligt men nu för första gången så tycker hon att vi borde binda. Eller så väntar man och undersöker andra alternativ... Hmmm.
SBAB kör ju 1.09...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det står ett par inlägg upp, minst 1 miljon i lån och belåningsgrad på högst 60% så kan du binda i 2-3 år till 1.09%. "Grönt bolån" kan fås så lågt som 0.99% men jag har ingen aning om vad det innebär och det framgår inte heller av artikeln som @KenKun postade.
Du måste bo i ett hus som uppfyller vissa energikrav
 

Rey

Rolex
Har bundit med SEB:s kampanj till 1.29%. 2&3 år. Känns ganska skönt att ha koll på kostnaden med bundet.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Fick precis reda på att tjejen band halva lånet i ett år på 1.14 och andra halvan i två år på 1.09.

Känns sådär, men är nog ändå ok. Är rätt anti när det kommer till att binda räntan
 
Topp