• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Ejnork

Cartier
Har 1,34% rörligt just nu efter höjning i november, binda på 3 år skulle ge mig 1,04%.
Har svårt att se vad som talar emot att binda i dagsläget? Input?

Förutsatt att jag bor kvar i 3 år. Flyttar jag inom 3 år så kommer jag ta mer i lån på samma bank och det borde inte utlösa några kostnader.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har 1,34% rörligt just nu efter höjning i november, binda på 3 år skulle ge mig 1,04%.
Har svårt att se vad som talar emot att binda i dagsläget? Input?

Förutsatt att jag bor kvar i 3 år. Flyttar jag inom 3 år så kommer jag ta mer i lån på samma bank och det borde inte utlösa några kostnader.
Om du vet att du ska bo där i 3 år tycker jag 1.04 låter väldigt bra
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Köpte hus i oktober och har nu haft samtal med Danske Bank, blev 1.28 % under tre år. Då vi går direkt från hyresrätt till villa så är jag nöjd.

Hustrun och jag tänkte utföra lite renoveringar samt skaffa något barn till under perioden så det känns bra att ha dom ekonomiska förutsättningarna relativt fasta under tre år.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Fördelar vs nackdelar med att ha lånet uppdelat i olika poster.
Den uppenbara är såklart att man kan binda en viss del och har rörlig på en annan del men
finns det några andra fördelar/nackdelar?
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Appropå huslån: Lite lustigt hur storbanker kan motivera sina listräntor när flera aktörer, Hypoteket, skandiabanken etc erbjuder betydligt lägre räntor oprutat.
Må vara att några av dem kräver även pensionsåtagande för att få de lägsta räntorna men banker kräver ofta å andra sidan helkundsåtagande för ränterabatt.
Få som kanske tänker på det när de ska förhandla med banken.
Bara ett tips.
 

McOak

Omega
Fördelar vs nackdelar med att ha lånet uppdelat i olika poster.
Den uppenbara är såklart att man kan binda en viss del och har rörlig på en annan del men
finns det några andra fördelar/nackdelar?
Det handlar bara om att sprida riskerna. Utöver det är det vanligt att rekommendera kunder ovanstående upplägg initialt då de ofta återkommer något/några år senare och ”vill binda 300 000kr” av ett lån på 1 MSEK som är upplagt som en lånedel. Bankerna gör inte detta då det innebär en onödig kostnad i form av tid som kan läggas på annat.
Så lika bra att göra det i förväg :)
 

Watchfinder

Cartier
2-Faktor
Istället för SBAB fasträntekonto finns det många fler riskfyllda placeringar såklart.
Blev rådgiven att välja exempelvis Skandia traditionella försäkring och börja plocka ut direkt för att sätta i aktiefonder under 15 år .

Någon som har bra input på det. Tacksam för mer kunskap.
 

idagtisdag

Cartier
Istället för SBAB fasträntekonto finns det många fler riskfyllda placeringar såklart.
Blev rådgiven att välja exempelvis Skandia traditionella försäkring och börja plocka ut direkt för att sätta i aktiefonder under 15 år .

Någon som har bra input på det. Tacksam för mer kunskap.
Vad är åldersgränsen för att "ta ut direkt"?
 

idagtisdag

Cartier
Ok, så du börjar plocka ut din pension vid 40, med allt vad det innebär av inkomstbeskattning? Och köper sedan aktiefonder i ISK?

Jag undrar hur upplägget fungerar och vad som kan vara fördelarna?

Extrafråga: Är det vinstskatt på vinst i pensionsfonder, dvs försvinner pensionspengar pga reavinstskatter på de gjorda investeringarna i premiepension och tjänstepensionslösningar?
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Har 1,34% rörligt just nu efter höjning i november, binda på 3 år skulle ge mig 1,04%.
Har svårt att se vad som talar emot att binda i dagsläget? Input?

Förutsatt att jag bor kvar i 3 år. Flyttar jag inom 3 år så kommer jag ta mer i lån på samma bank och det borde inte utlösa några kostnader.

1.04 i tre år låter för bra för att vara sant. Nu har vi alla olika förutsättningar men det bästa jag kunde få var 1.21 SEB och det är bra ( enligt släkting på Swedbank)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Istället för SBAB fasträntekonto finns det många fler riskfyllda placeringar såklart.
Blev rådgiven att välja exempelvis Skandia traditionella försäkring och börja plocka ut direkt för att sätta i aktiefonder under 15 år .

Någon som har bra input på det. Tacksam för mer kunskap.

Låter som ett bra upplägg. Jag själv har lånat en milj och placerat i Skandia Liv kapitalförsäkring. Väldigt trygg placering!
 

larkad

Omega
1,19 för SACO-medlemmar på Danske Bank, 1 år. Eftersom nuvarande bank inte kunde matcha det så blir det byte!
Ja, jag har också det. Bättre villkor än vad jag hade innan med rabatt och även min syster använde detta som måttstock för att få samma ränta hos sin bank efter mitt tips!
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Tänkte få lite snabb rådgivning av er här. Sitter nu i slutet av min första fastighetsaffär.
Sitter nu med 3 olika alternativ och kan inte bestämma mig med tanke på rådande situation. Därför jag vill veta lite vad ni hade gjort i mina kläder.
(Ska tillägga att jag har två små barn i åldrarna 1år och 3år så jag är lite feg)

Min ränta ser ut på följande vis
  • 3 månader: 1,49%
  • 2 år: 1,38%
  • 3 år: 1,39%
  • 5 år: 1,49%

Förslag 1,
Köra på 3mån, 3år, 5år
Förslag 2,
Köra 3år, 3år och 5år
Förslag 3,
Köra 2år, 3år och 5år

Alla delarna kommer vara lika stora. Vill inte säga själv vad jag känner mest för då jag inte vill färga er.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Tänkte få lite snabb rådgivning av er här. Sitter nu i slutet av min första fastighetsaffär.
Sitter nu med 3 olika alternativ och kan inte bestämma mig med tanke på rådande situation. Därför jag vill veta lite vad ni hade gjort i mina kläder.
(Ska tillägga att jag har två små barn i åldrarna 1år och 3år så jag är lite feg)

Min ränta ser ut på följande vis
  • 3 månader: 1,49%
  • 2 år: 1,38%
  • 3 år: 1,39%
  • 5 år: 1,49%

Förslag 1,
Köra på 3mån, 3år, 5år
Förslag 2,
Köra 3år, 3år och 5år
Förslag 3,
Köra 2år, 3år och 5år

Alla delarna kommer vara lika stora. Vill inte säga själv vad jag känner mest för då jag inte vill färga er.
Jag hade personligen inte lagt upp det med olika lång bindningstid, det försvårar möjligheten att byta bank längre fram eftersom du måste (helst) vänta ut den sista.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tänkte få lite snabb rådgivning av er här. Sitter nu i slutet av min första fastighetsaffär.
Sitter nu med 3 olika alternativ och kan inte bestämma mig med tanke på rådande situation. Därför jag vill veta lite vad ni hade gjort i mina kläder.
(Ska tillägga att jag har två små barn i åldrarna 1år och 3år så jag är lite feg)

Min ränta ser ut på följande vis
  • 3 månader: 1,49%
  • 2 år: 1,38%
  • 3 år: 1,39%
  • 5 år: 1,49%

Förslag 1,
Köra på 3mån, 3år, 5år
Förslag 2,
Köra 3år, 3år och 5år
Förslag 3,
Köra 2år, 3år och 5år

Alla delarna kommer vara lika stora. Vill inte säga själv vad jag känner mest för då jag inte vill färga er.

2,3 & 5år och amortera så mycket du orkar.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tänkte få lite snabb rådgivning av er här. Sitter nu i slutet av min första fastighetsaffär.
Sitter nu med 3 olika alternativ och kan inte bestämma mig med tanke på rådande situation. Därför jag vill veta lite vad ni hade gjort i mina kläder.
(Ska tillägga att jag har två små barn i åldrarna 1år och 3år så jag är lite feg)

Min ränta ser ut på följande vis
  • 3 månader: 1,49%
  • 2 år: 1,38%
  • 3 år: 1,39%
  • 5 år: 1,49%

Förslag 1,
Köra på 3mån, 3år, 5år
Förslag 2,
Köra 3år, 3år och 5år
Förslag 3,
Köra 2år, 3år och 5år

Alla delarna kommer vara lika stora. Vill inte säga själv vad jag känner mest för då jag inte vill färga er.
Allt på 2 år med samma slutdatum. Då kan du vara lugn ett tag och du får den lägsta räntan fn.
 
Topp