Jag tror räntan när jag förhandlade låg på 2.19. Sen är jag ganska lågt belånad på knappt 60% av husets värde. Tror det har viss betydelse.
Inget pensionssparande eller andra lån hos dom.
Eller så är du en formidabel förhandlare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag tror räntan när jag förhandlade låg på 2.19. Sen är jag ganska lågt belånad på knappt 60% av husets värde. Tror det har viss betydelse.
Inget pensionssparande eller andra lån hos dom.
Om du vet att du ska bo där i 3 år tycker jag 1.04 låter väldigt braHar 1,34% rörligt just nu efter höjning i november, binda på 3 år skulle ge mig 1,04%.
Har svårt att se vad som talar emot att binda i dagsläget? Input?
Förutsatt att jag bor kvar i 3 år. Flyttar jag inom 3 år så kommer jag ta mer i lån på samma bank och det borde inte utlösa några kostnader.
Det handlar bara om att sprida riskerna. Utöver det är det vanligt att rekommendera kunder ovanstående upplägg initialt då de ofta återkommer något/några år senare och ”vill binda 300 000kr” av ett lån på 1 MSEK som är upplagt som en lånedel. Bankerna gör inte detta då det innebär en onödig kostnad i form av tid som kan läggas på annat.Fördelar vs nackdelar med att ha lånet uppdelat i olika poster.
Den uppenbara är såklart att man kan binda en viss del och har rörlig på en annan del men
finns det några andra fördelar/nackdelar?
1,19 för SACO-medlemmar på Danske Bank, 1 år. Eftersom nuvarande bank inte kunde matcha det så blir det byte!
Gjorde det någon faktisk check? När jag jobbade på bank hörde jag internt att facketrabatten var en ja och nej ruta, utan någon som helst koll, som bankmannen fyllde i!
Vad är åldersgränsen för att "ta ut direkt"?Istället för SBAB fasträntekonto finns det många fler riskfyllda placeringar såklart.
Blev rådgiven att välja exempelvis Skandia traditionella försäkring och börja plocka ut direkt för att sätta i aktiefonder under 15 år .
Någon som har bra input på det. Tacksam för mer kunskap.
Ok, så du börjar plocka ut din pension vid 40, med allt vad det innebär av inkomstbeskattning? Och köper sedan aktiefonder i ISK?Jag är 40
Har 1,34% rörligt just nu efter höjning i november, binda på 3 år skulle ge mig 1,04%.
Har svårt att se vad som talar emot att binda i dagsläget? Input?
Förutsatt att jag bor kvar i 3 år. Flyttar jag inom 3 år så kommer jag ta mer i lån på samma bank och det borde inte utlösa några kostnader.
Om du har låg belåningsgrad så är 1.04 fullt möjligt.1.04 i tre år låter för bra för att vara sant. Nu har vi alla olika förutsättningar men det bästa jag kunde få var 1.21 SEB och det är bra ( enligt släkting på Swedbank)
Istället för SBAB fasträntekonto finns det många fler riskfyllda placeringar såklart.
Blev rådgiven att välja exempelvis Skandia traditionella försäkring och börja plocka ut direkt för att sätta i aktiefonder under 15 år .
Någon som har bra input på det. Tacksam för mer kunskap.
Låter som ett bra upplägg. Jag själv har lånat en milj och placerat i Skandia Liv kapitalförsäkring. Väldigt trygg placering!
Ja, jag har också det. Bättre villkor än vad jag hade innan med rabatt och även min syster använde detta som måttstock för att få samma ränta hos sin bank efter mitt tips!1,19 för SACO-medlemmar på Danske Bank, 1 år. Eftersom nuvarande bank inte kunde matcha det så blir det byte!
Vilket krav hade Danske Bank på att du blev "helkund"?1,19 för SACO-medlemmar på Danske Bank, 1 år. Eftersom nuvarande bank inte kunde matcha det så blir det byte!
Vilket krav hade Danske Bank på att du blev "helkund"?
Jag hade personligen inte lagt upp det med olika lång bindningstid, det försvårar möjligheten att byta bank längre fram eftersom du måste (helst) vänta ut den sista.Tänkte få lite snabb rådgivning av er här. Sitter nu i slutet av min första fastighetsaffär.
Sitter nu med 3 olika alternativ och kan inte bestämma mig med tanke på rådande situation. Därför jag vill veta lite vad ni hade gjort i mina kläder.
(Ska tillägga att jag har två små barn i åldrarna 1år och 3år så jag är lite feg)
Min ränta ser ut på följande vis
- 3 månader: 1,49%
- 2 år: 1,38%
- 3 år: 1,39%
- 5 år: 1,49%
Förslag 1,
Köra på 3mån, 3år, 5år
Förslag 2,
Köra 3år, 3år och 5år
Förslag 3,
Köra 2år, 3år och 5år
Alla delarna kommer vara lika stora. Vill inte säga själv vad jag känner mest för då jag inte vill färga er.
Bra tankeställare, har inte alls tänkt i dom banerna.Jag hade personligen inte lagt upp det med olika lång bindningstid, det försvårar möjligheten att byta bank längre fram eftersom du måste (helst) vänta ut den sista.
Tänkte få lite snabb rådgivning av er här. Sitter nu i slutet av min första fastighetsaffär.
Sitter nu med 3 olika alternativ och kan inte bestämma mig med tanke på rådande situation. Därför jag vill veta lite vad ni hade gjort i mina kläder.
(Ska tillägga att jag har två små barn i åldrarna 1år och 3år så jag är lite feg)
Förslag 1,
Köra på 3mån, 3år, 5år
Förslag 2,
Köra 3år, 3år och 5år
Förslag 3,
Köra 2år, 3år och 5år
Alla delarna kommer vara lika stora. Vill inte säga själv vad jag känner mest för då jag inte vill färga er.
Allt på 2 år med samma slutdatum. Då kan du vara lugn ett tag och du får den lägsta räntan fn.Tänkte få lite snabb rådgivning av er här. Sitter nu i slutet av min första fastighetsaffär.
Förslag 1,
Köra på 3mån, 3år, 5år
Förslag 2,
Köra 3år, 3år och 5år
Förslag 3,
Köra 2år, 3år och 5år