• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

The lord

Audemars
När man säger att det historiskt sett inte har lönat sig att binda räntan. Vad är det då som gör det, har de alltid haft att göra med att räntan går upp och ner eller kan det också bero på att att folk bundit när räntan har varit hyfsat hög och sedan kanske skiljt sig och därför måste lösa ut lånet i förtid?
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Har någon erfarenhet av att sänka sin amortering, det är självklart bra att amortera av men sugen på att sänka den lite.
Har höjt min lön en del sen vi köpte och om man skulle kunna omvärdera den genom en mäklarkontakt.
Har ni några tankar kring detta eller förslag?:)
Vi har precis sänkt vår amortering. Med tanke på ränteläget så känns det som att pengarna kan ge högre avkastning på annat håll.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Hej,

Råkade ställa frågan i "fel" tråd, hoppas jag landat rätt nu...

Vad ser ni är en bra låneränta idag på 3månaders? Belåningsgraden < 65% skulle jag tippa. Belopp ~3.1''
Jag har idag Swedbank med en rabatt på -0.96 och landar på 1.29% givet allt man ser om erbjudanden på under 1% undrar jag vad jag bör kunna begära.

All input tas tacksamt emot
 
Senast ändrad:

tossefar

Cartier
Hej,

Råkade ställa frågan i "fel" tråd, hoppas jag landat rätt nu...

Vad ser ni är en bra låneränta idag på 3månaders? Belåningsgraden < 65% skulle jag tippa. Belopp ~3.1''
Jag har idag Swedbank med en rabatt på -0.96 och landar på 1.29% givet allt man ser om erbjudanden på under 1% undrar jag vad jag bör kunna begära.

All input tas tacksamt emot
Nu skriver du ingenting om din ekonomi utöver bostadslånet men jag tycker nog att du har bra villkor.
 

boena

Omega
Är det någon som har koll på hur det funkar med lån för pensionärer? Min mor vill köpa en lägenhet i mindre stad (Norrtälje) för cirka 1.5’’ och har tänkt gå in med 50%. Ett objekt hon tittade på skulle innebära en månadskostnad efter ränta på knappa 3500 kr men banken vill ändå att jag Isf står med på lånet. Kan tillägga att jag inte hunnit kolla med fler banker men är det såhär det går till mot pensionärer? Jag menar risken för banken känns ju tämligen obefintlig om inte marknaden helt skulle krascha? Och även om räntan skulle skjuta i höjden så är ju månadskostnaden så låg att man klarar sig på lägsta pensionsutbetalningen egentligen. Hon har en ordnad ekonomi och aldrig haft någon anmärkning eller liknande.
 

joca

Patek
2-Faktor
Är det någon som har koll på hur det funkar med lån för pensionärer? Min mor vill köpa en lägenhet i mindre stad (Norrtälje) för cirka 1.5’’ och har tänkt gå in med 50%. Ett objekt hon tittade på skulle innebära en månadskostnad efter ränta på knappa 3500 kr men banken vill ändå att jag Isf står med på lånet. Kan tillägga att jag inte hunnit kolla med fler banker men är det såhär det går till mot pensionärer? Jag menar risken för banken känns ju tämligen obefintlig om inte marknaden helt skulle krascha? Och även om räntan skulle skjuta i höjden så är ju månadskostnaden så låg att man klarar sig på lägsta pensionsutbetalningen egentligen. Hon har en ordnad ekonomi och aldrig haft någon anmärkning eller liknande.
Min far fick ungefär samma feedback från sin bank när han ville köpa sommarstuga för ca 1m och gå in med ca 50%.
 

McOak

Omega
Är det någon som har koll på hur det funkar med lån för pensionärer? Min mor vill köpa en lägenhet i mindre stad (Norrtälje) för cirka 1.5’’ och har tänkt gå in med 50%. Ett objekt hon tittade på skulle innebära en månadskostnad efter ränta på knappa 3500 kr men banken vill ändå att jag Isf står med på lånet. Kan tillägga att jag inte hunnit kolla med fler banker men är det såhär det går till mot pensionärer? Jag menar risken för banken känns ju tämligen obefintlig om inte marknaden helt skulle krascha? Och även om räntan skulle skjuta i höjden så är ju månadskostnaden så låg att man klarar sig på lägsta pensionsutbetalningen egentligen. Hon har en ordnad ekonomi och aldrig haft någon anmärkning eller liknande.

Min far fick ungefär samma feedback från sin bank när han ville köpa sommarstuga för ca 1m och gå in med ca 50%.

Låga inkomster (pensioner) gör oftast att kalkylerna inte håller.
 

boena

Omega
Låga inkomster (pensioner) gör oftast att kalkylerna inte håller.
Fast jag köper inte riktigt det. Exempelvis i min mors fall så skulle hon landa på fasta avgifter på under 5', och då ha knappa 10' att leva för per månad. Även vid en räntehöjning X4 så hade hennes fasta avgifter landat på ~8' och då hade hon haft 7' att leva för. Har många i min närhet som har lägenhet i Sthlm och deras ekonomi hade tagit bra mycket mer stryk av en X4 höjning på räntan exempelvis.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Fast jag köper inte riktigt det. Exempelvis i min mors fall så skulle hon landa på fasta avgifter på under 5', och då ha knappa 10' att leva för per månad. Även vid en räntehöjning X4 så hade hennes fasta avgifter landat på ~8' och då hade hon haft 7' att leva för. Har många i min närhet som har lägenhet i Sthlm och deras ekonomi hade tagit bra mycket mer stryk av en X4 höjning på räntan exempelvis.
Den kalkylen håller inte.

Senast jag hörde(när jag lånade, Sthlm förort) måste man klara av en 7% ränta och samtidigt ha 8500kr kvar att leva på.

Jag är då i en helt annorlunda livsfas och i en annan ekonomiskt situation. Vara pensionär är annorlunda.
 

McOak

Omega
Den kalkylen håller inte.

Senast jag hörde(när jag lånade, Sthlm förort) måste man klara av en 7% ränta och samtidigt ha 8500kr kvar att leva på.

Jag är då i en helt annorlunda livsfas och i en annan ekonomiskt situation. Vara pensionär är annorlunda.
Bankerna räknar inte på de faktiska kostnaderna. Man utgår ifrån en kalkylränta på 7-8% (olika mellan bankerna) och minst 1% amortering i kalkyl. Utöver detta räknar man med schablonkostnader för utgifter, som för en vuxen ligger på ~9700kr.

Bankerna arbetar med risk, tycka vad man tycka vill om det. Personligen tycker jag att man är onödigt hård mot pensionärer, då de ofta har lägre levnadskostnader, bättre belåningsgrader (= mindre risk) och omfattas sällan av amorteringskrav. Jag kan i alla fall säga att det alltid sker en individuell prövning och att man kan bevilja en ”minuskalkyl” om allt allting ser bra ut i övrigt.
 
Tacksam för input och råd kring följande.
Jag har bunden ränta på mitt bolån där bindningstiden löper ut i mitten av feb -20.
Riksbanken meddelade idag om att låta reporäntan vara oförändrad på -0,25%, men aviserade en trolig räntehöjning i december.
Tror ni det kan vara ett bra drag att betala ränteskillnadsersättning till banken och lösa bolånet innan riksbankens besked i dec för att kunna förhandla med andra banker om en bra ränta (bunden på 2 eller 3 år)? Ränteskillnadsersättning landar uppskattningsvis på 4-6 k.
 

The lord

Audemars
Om man skulle ta ett sådant lån på 2 miljoner och av någon anledning behöva flytta efter 10 år och lösa in lånet skulle det väl bli ganska dyrt?
 

McOak

Omega
Om man skulle ta ett sådant lån på 2 miljoner och av någon anledning behöva flytta efter 10 år och lösa in lånet skulle det väl bli ganska dyrt?
Det finns möjlighet att genomföra ett säkerhetsbyte. Det innebär kort att villkoren för det befintliga lånet flyttas med till nästa bostad. Enda kravet är att man lånar minst lika mycket som man har bundet på 30 år (i detta fall) :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag fick 1.19 på rörligt :D Väldigt nöjd. Men banken tjänar säkert in det på någon annan märklig avgift :grumpy:
Det räcker väl inte med att betraktas som trogen kund längre för att få bra deals? Trogen kund tolkas kanske som något negativt nuförtiden? Det skulle vara intressant att få veta hur banken kommer fram till just 1.19.
 

MariaE

Panerai
Det räcker väl inte med att betraktas som trogen kund längre för att få bra deals? Trogen kund tolkas kanske som något negativt nuförtiden? Det skulle vara intressant att få veta hur banken kommer fram till just 1.19.
Pensionssparar du hos dem? I så fall, ja, du har förmodligen blivit automatiskt påprackad bankens egna dyra och mediokra fonder.

Jag tror räntan när jag förhandlade låg på 2.19. Sen är jag ganska lågt belånad på knappt 60% av husets värde. Tror det har viss betydelse.
Inget pensionssparande eller andra lån hos dom.
 
Topp