• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

hejsam

Patek
2-Faktor
Är det någon som har bra koll på elpriser?

Nyligen flyttat in i en brf där uppvärmningen sker med direktverkande el vilket gör att elpriset blir rätt avgörande. Tidigare brf har föreningen stått för uppvärmningen (vilket är det vanliga).

Uppskattningsvis är årsförbrukningen på cirka 10.000 kWh. Vad får man räkna med för pris per kWh (totalt inklusive allt).

Hur väljer man bästa avtal? Rörligt eller fast elpris?
 

zeke_varg

Omega
Är det någon som har bra koll på elpriser?

Nyligen flyttat in i en brf där uppvärmningen sker med direktverkande el vilket gör att elpriset blir rätt avgörande. Tidigare brf har föreningen stått för uppvärmningen (vilket är det vanliga).

Uppskattningsvis är årsförbrukningen på cirka 10.000 kWh. Vad får man räkna med för pris per kWh (totalt inklusive allt).

Hur väljer man bästa avtal? Rörligt eller fast elpris?
Nu är vi nog på historiskt låga nivåer. Det är distributionen av el som kostar. Förbrukning svinlågt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tänkte få lite snabb rådgivning av er här. Sitter nu i slutet av min första fastighetsaffär.
Sitter nu med 3 olika alternativ och kan inte bestämma mig med tanke på rådande situation. Därför jag vill veta lite vad ni hade gjort i mina kläder.
(Ska tillägga att jag har två små barn i åldrarna 1år och 3år så jag är lite feg)

Min ränta ser ut på följande vis
  • 3 månader: 1,49%
  • 2 år: 1,38%
  • 3 år: 1,39%
  • 5 år: 1,49%

Förslag 1,
Köra på 3mån, 3år, 5år
Förslag 2,
Köra 3år, 3år och 5år
Förslag 3,
Köra 2år, 3år och 5år

Alla delarna kommer vara lika stora. Vill inte säga själv vad jag känner mest för då jag inte vill färga er.
Bind på 2 eller 3 år. Räkna på realistisk amortering och välj den. Tänk på att du oftast inte får extraamortera under bindningstiden så jag föreslår något slags amorteringsspar under tiden så kan du amortera med de pengarna när bindningstiden är över.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Inte jättestor roll, men visst kan man tjäna några kronor på rätt leverantör. Men det är ju ändå mestadels samma producenter där bakom.

Det spelar viss roll men som tidigare nämnt är det elnätsavgiften som är den stora kostnadsdrivaren. Dom senaste månaderna har jag lagt ungefär 2tkr/månad på el och då har elnätet stått för 2/3.
Ja precis, betalar nu 39öre/kwh. Men det verkar bara vara cirka 1/3 av totala kostnaden. Visst verkar det gå att hitta andra bolag som erbjuder några öre mindre men man kommer ju inte ifrån elnätsavgift och elskatt. Får helt enkelt försöka sänka förbrukningen istället!
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Ja precis, betalar nu 39öre/kwh. Men det verkar bara vara cirka 1/3 av totala kostnaden. Visst verkar det gå att hitta andra bolag som erbjuder några öre mindre men man kommer ju inte ifrån elnätsavgift och elskatt. Får helt enkelt försöka sänka förbrukningen istället!

Fick lite hjärnblödning när jag skrev. Elnätet har faktiskt varit närmare 3/4 av den totala elkostnaden. Då elnätet är ett monopol så kan man som konsument inte göra så mycket annat än att sänka förbrukningen.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Fick lite hjärnblödning när jag skrev. Elnätet har faktiskt varit närmare 3/4 av den totala elkostnaden. Då elnätet är ett monopol så kan man som konsument inte göra så mycket annat än att sänka förbrukningen.
Ja det är min slutsats också, eller cirka 2/3 av kostanden för mig.
Har för mig jag läst att de ska tvinga bolagen sänka sina elnätsavgifter men inget jag märkt av iaf?
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Ja det är min slutsats också, eller cirka 2/3 av kostanden för mig.
Har för mig jag läst att de ska tvinga bolagen sänka sina elnätsavgifter men inget jag märkt av iaf?

Har också läst det då företagen har ockrat lite väl mycket. Men misstänker att det försenas nu pga Corona.

Bor i ett 70-tals hus på 180kvm med luft/vatten. Svärfar min har ett lika stort hus men nybyggt med bergvärme och jag hade 80% högre förbrukning än han under mars månad :bag:
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har också läst det då företagen har ockrat lite väl mycket. Men misstänker att det försenas nu pga Corona.

Bor i ett 70-tals hus på 180kvm med luft/vatten. Svärfar min har ett lika stort hus men nybyggt med bergvärme och jag hade 80% högre förbrukning än han under mars månad :bag:
Så är det säkert!

Jag är lite glad att jag iaf bara sitter i en lägenhet, dock är huset över 100 år gammal och med 8 fönster i 4 vädersträck som är nästan lika gamla är det ju inte särskilt välisolerat :D
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Så är det säkert!

Jag är lite glad att jag iaf bara sitter i en lägenhet, dock är huset över 100 år gammal och med 8 fönster i 4 vädersträck som är nästan lika gamla är det ju inte särskilt välisolerat :D

Räknade lite på hur lång tid det skulle ta att tjäna in att tilläggsisolera huset samt byta alla tvåglasfönster. Skulle gå ihop sig ungefär när jag blir en farfarsfar :stop:
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
I längden blir det billigast med rörligt. Denna vinter har elpriset varit extremt lågt och bör väl kanske vara lågt pris en bra bit framåt. Men som sagt det är de fasta avgifterna som drar kostnaden norrut.
 

leicaphile

Panerai
Har också läst det då företagen har ockrat lite väl mycket. Men misstänker att det försenas nu pga Corona.

Bor i ett 70-tals hus på 180kvm med luft/vatten. Svärfar min har ett lika stort hus men nybyggt med bergvärme och jag hade 80% högre förbrukning än han under mars månad :bag:

Vad har du för årsförbrukning? Haft både luft/vatten och bergvärme och även om bergvärme är lite bättre så är luft/vatten rätt effektivt med om det inte är ett uråldrigt system. Vi låg på runt 18000 kWh / år totalförbrukning i 40-tals hus med originalfönster, 165 m2 + 80 m2 uppvärmd källare. Har du tunna radiatorer dock så behöver du förmodligen hög framledningstemp och mer elspets vilket drar iväg snabbt.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Vad har du för årsförbrukning? Haft både luft/vatten och bergvärme och även om bergvärme är lite bättre så är luft/vatten rätt effektivt med om det inte är ett uråldrigt system. Vi låg på runt 18000 kWh / år totalförbrukning i 40-tals hus med originalfönster, 165 m2 + 80 m2 uppvärmd källare. Har du tunna radiatorer dock så behöver du förmodligen hög framledningstemp och mer elspets vilket drar iväg snabbt.

Den tidigare ägaren hade en årsförbrukning på cirka 18 000 kwh (varav värme 15 000 kwh). Han körde shunten manuellt men jag har lyckats få igång EVR:en så får se om det hjälper lite.

Bor i en sutterängvilla på 90+90 kvm.
 
Tänkte få lite snabb rådgivning av er här. Sitter nu i slutet av min första fastighetsaffär.
Sitter nu med 3 olika alternativ och kan inte bestämma mig med tanke på rådande situation. Därför jag vill veta lite vad ni hade gjort i mina kläder.
(Ska tillägga att jag har två små barn i åldrarna 1år och 3år så jag är lite feg)

Min ränta ser ut på följande vis
  • 3 månader: 1,49%
  • 2 år: 1,38%
  • 3 år: 1,39%
  • 5 år: 1,49%

Förslag 1,
Köra på 3mån, 3år, 5år
Förslag 2,
Köra 3år, 3år och 5år
Förslag 3,
Köra 2år, 3år och 5år

Alla delarna kommer vara lika stora. Vill inte säga själv vad jag känner mest för då jag inte vill färga er.

Hej! Stort grattis till första affären :)

Tycker du ska köra allt i rörligt eller binda - inget mitt emellan.

Kolla med andra banker också - tycker inte rabatten var någon höjdare. Vet att danske bank har 1.29 om du är med någon av facken som de samarbetar med. Själv blev jag erbjuden 1.14 hos Nordea på tvåringen utan att förhandla något.

Lycka till.
 

leicaphile

Panerai
Den tidigare ägaren hade en årsförbrukning på cirka 18 000 kwh (varav värme 15 000 kwh). Han körde shunten manuellt men jag har lyckats få igång EVR:en så får se om det hjälper lite.

Bor i en sutterängvilla på 90+90 kvm.

Det är ju inte helt orimligt men du kan nog få ned det en 2-3 tusen med lite trixande. Skulle vara svårt att räkna hem några större investeringar (e.g. bergvärme) med den förbrukningen dock.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Det är ju inte helt orimligt men du kan nog få ned det en 2-3 tusen med lite trixande. Skulle vara svårt att räkna hem några större investeringar (e.g. bergvärme) med den förbrukningen dock.

Japp, har kommit fram till samma. Pannan är från 2002 så antagligen kommer den behöva bytas inom närtid. Men hittills verkar den fungera bra.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Den stora fördelen med bergvärme, förutom direkt lägre förbrukningen, borde vara att värdet och intresset för huset vid en försäljning går upp.

Jo, har läst att huspriserna, generellt sätt, ökar motsvarande vad investeringen i bergvärme kostar. Har haft den biten på plussidan när det gäller bergvärme. Fick en offert efter att vi flyttade in och då skulle kalaset gå på cirka 160 tkr efter ROT. Flyttade dock in i januari så lär dröja innan vi har möjlighet med en sådan investering. Pantbrev och lagfartsavgifter är ju lagom roliga att betala :shifty:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jo, har läst att huspriserna, generellt sätt, ökar motsvarande vad investeringen i bergvärme kostar. Har haft den biten på plussidan när det gäller bergvärme. Fick en offert efter att vi flyttade in och då skulle kalaset gå på cirka 160 tkr efter ROT. Flyttade dock in i januari så lär dröja innan vi har möjlighet med en sådan investering. Pantbrev och lagfartsavgifter är ju lagom roliga att betala :shifty:
Jo jag fattar. Jag köpte själv ett hus 2016 så jag vet att man får ta ett steg i taget. Intressant reflektion du har att du uppfattat att värdet ökar motsvarande investeringskostnaden. Det är något att tänka på framöver. Jag har direktverkande el så tanken på bergvärme har funnits sen innan köpet. Du får hejda dig lite men på sikt är det nog klokt. En annan reflektion som jag inte kollat upp, är en ökad lånekostnad vs lägre uppvärmningskostnader. Kanske går de på ett ut beroende på räntenivån?
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Jo jag fattar. Jag köpte själv ett hus 2016 så jag vet att man får ta ett steg i taget. Intressant reflektion du har att du uppfattat att värdet ökar motsvarande investeringskostnaden. Det är något att tänka på framöver. Jag har direktverkande el så tanken på bergvärme har funnits sen innan köpet. Du får hejda dig lite men på sikt är det nog klokt. En annan reflektion som jag inte kollat upp, är en ökad lånekostnad vs lägre uppvärmningskostnader. Kanske går de på ett ut beroende på räntenivån?

Om jag har förstått det hela rätt så är det ingen skillnad i värmeprestanda mellan en bergvärmepump och ett modernt luft/vatten system om utetemperaturen är <-10 C, under det så är bergvärme effektivare. Jag bor på västkusten så det skulle inte löna sig direkt att byta till bergvärme. Men bor man norrut så är det klart värt. Investeringskostnaden för en ny värmepanna skulle landa på cirka 100 tkr.

Jag misstänker att folk uppvärderar bergvärme vid husköp då de automatiskt antar att det är det effektivaste systemet oavsett vart man bor. Har också läst att en bergvärmepanna håller längre än värmepannor men har inte riktigt hittar hur mycket längre.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jo, har läst att huspriserna, generellt sätt, ökar motsvarande vad investeringen i bergvärme kostar. Har haft den biten på plussidan när det gäller bergvärme. Fick en offert efter att vi flyttade in och då skulle kalaset gå på cirka 160 tkr efter ROT. Flyttade dock in i januari så lär dröja innan vi har möjlighet med en sådan investering. Pantbrev och lagfartsavgifter är ju lagom roliga att betala :shifty:
Det känns ju som att ni redan har rätt ok förbrukning så investeringen i bergvärme kan bli knepig att hämta hem. Om du ändå tänker att pannan skall bytas inom ett par år så har du lite mer flexibilitet att välja en helt ny lösning och det kan vara en bra idé att jämföra luft/vatten med bergvärme.
Vi har haft en förbrukning på ca 25000kwh per år på 140kvm, med 3-glasfönster överallt. Huset är lättbetong från 50-talet så inte det mest energieffektiva.

Befintlig panna är några år gammal men vi kunde installera en luft/vatten värmepump kopplad till den så det var det vi gjorde. Kostnad ca 80K efter ROT men den har bara gått i några månader så vi har inte kunnat räkna ut besparingen ännu. Förhoppningen är att vi skall få ner förbrukningen med åtminstone 10000kwh men vi får se. Vi kollade egentligen aldrig på bergvärme pga den högre kostnaden. Jag tänker att det i södra Sverige är mindre skillnad mellan bergvärme än det är norrut pga lägre medeltemperaturer.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Om jag har förstått det hela rätt så är det ingen skillnad i värmeprestanda mellan en bergvärmepump och ett modernt luft/vatten system om utetemperaturen är <-10 C, under det så är bergvärme effektivare. Jag bor på västkusten så det skulle inte löna sig direkt att byta till bergvärme. Men bor man norrut så är det klart värt. Investeringskostnaden för en ny värmepanna skulle landa på cirka 100 tkr.

Jag misstänker att folk uppvärderar bergvärme vid husköp då de automatiskt antar att det är det effektivaste systemet oavsett vart man bor. Har också läst att en bergvärmepanna håller längre än värmepannor men har inte riktigt hittar hur mycket längre.
Tack, som vanligt är ingenting så enkelt som man först tror. Jag har också luftvärmepump och den som bor där säger att det är mycket effektivt. När man kommer till ett eventuellt ökat värde beror det på vad köparen har för uppfattning, inte alltid vad de vet. Direktverkande el sätter skräck i många men i mitt fall är det inte så dyrt, inte i kombination med en bra luftvärmepump. Nu glömde jag att lägga till att det också finns en braskamin som används flitigt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Om jag har förstått det hela rätt så är det ingen skillnad i värmeprestanda mellan en bergvärmepump och ett modernt luft/vatten system om utetemperaturen är <-10 C, under det så är bergvärme effektivare. Jag bor på västkusten så det skulle inte löna sig direkt att byta till bergvärme. Men bor man norrut så är det klart värt. Investeringskostnaden för en ny värmepanna skulle landa på cirka 100 tkr.

Jag misstänker att folk uppvärderar bergvärme vid husköp då de automatiskt antar att det är det effektivaste systemet oavsett vart man bor. Har också läst att en bergvärmepanna håller längre än värmepannor men har inte riktigt hittar hur mycket längre.
Det är väl själva pumpen som står för den stora kostnaden vid utbyte och är den uttjänt är det en kostnad på ca 100K för en ny så något dyrare än en luft/vattenpump. Den eventuella längre livslängden kan eventuellt gå på ett ut med den högre kostnaden för en ny enhet.
Jag tror definitivt att många tror att bergvärme är vida överlägset luft/vatten men samtidigt är det ju tacksamt att köpa ett hus som redan har bergvärmen installerad då man slipper tänka på tillstånd, att få till ett bra borrhål och eventualiteten att nära grannar också har bergvärme vilket försämrar förutsättningarna något. Luft/vatten är ju tacksamt på så vis att det är ganska förutsägbart och du i princip bara behöver nånstans att ställa utedelen.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tack, som vanligt är ingenting så enkelt som man först tror. Jag har också luftvärmepump och den som bor där säger att det är mycket effektivt. När man kommer till ett eventuellt ökat värde beror det på vad köparen har för uppfattning, inte alltid vad de vet. Direktverkande el sätter skräck i många men i mitt fall är det inte så dyrt, inte i kombination med en bra luftvärmepump. Nu glömde jag att lägga till att det också finns en braskamin som används flitigt.
Du har alltså luft/luft och El-element?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Du har alltså luft/luft och El-element?
Jag vet inte? :) Vad heter det då? Jag har elekrment i hela huset. Sen har jag en mackapär som blåser in varmluft, där den store delen står på betongfundament utanför. Sen har jag hela vinden med tjocka ventilationsrör som värmer ytan mellan bottenplattan och golvet med utblås i lister. Sen är det en braskamin. Heter det inte ytvärmepump? Jag tror det. Jag bor inte där själv. Jag äger det bara.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag vet inte? :) Vad heter det då? Jag har elekrment i hela huset. Sen har jag en mackapär som blåser in varmluft, där den store delen står på betongfundament utanför. Sen har jag hela vinden med tjocka ventilationsrör som värmer ytan mellan bottenplattan och golvet med utblås i lister. Sen är det en braskamin. Heter det inte ytvärmepump? Jag tror det. Jag bor inte där själv. Jag äger det bara.
Det låter som det man brukar kalla för luft/luft. Luft/vatten funkar så att man har en värmepump med kompressor utomhus som sedan direkt eller indirekt värmer vatten som pumpas runt i elementen i huset (sån har jag). En sådan kan ofta kopplas ihop med en befintlig värmepanna eller med en dedikerad innedel som är anpassad för utedelen.
Luft/luft funkar mer som en vanlig AC och kan oftast generera kyla på sommaren om man så önskar, men all värme är helt luftburen och kräver antingen öppen planlösning eller ett ventilationssystem för att vara effektiv.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det låter som det man brukar kalla för luft/luft. Luft/vatten funkar så att man har en värmepump med kompressor utomhus som sedan direkt eller indirekt värmer vatten som pumpas runt i elementen i huset (sån har jag). En sådan kan ofta kopplas ihop med en befintlig värmepanna eller med en dedikerad innedel som är anpassad för utedelen.
Luft/luft funkar mer som en vanlig AC och kan oftast generera kyla på sommaren om man så önskar, men all värme är helt luftburen och kräver antingen öppen planlösning eller ett ventilationssystem för att vara effektiv.
Ja det är en sån jag har. Luft/luft alltså för jag vet att den fungerar som en AC på sommaren. Just nu fungerar allt bra med det du har lät som något som kan bli intressant.
 
Topp