Det känns ju som att ni redan har rätt ok förbrukning så investeringen i bergvärme kan bli knepig att hämta hem. Om du ändå tänker att pannan skall bytas inom ett par år så har du lite mer flexibilitet att välja en helt ny lösning och det kan vara en bra idé att jämföra luft/vatten med bergvärme.
Vi har haft en förbrukning på ca 25000kwh per år på 140kvm, med 3-glasfönster överallt. Huset är lättbetong från 50-talet så inte det mest energieffektiva.
Befintlig panna är några år gammal men vi kunde installera en luft/vatten värmepump kopplad till den så det var det vi gjorde. Kostnad ca 80K efter ROT men den har bara gått i några månader så vi har inte kunnat räkna ut besparingen ännu. Förhoppningen är att vi skall få ner förbrukningen med åtminstone 10000kwh men vi får se. Vi kollade egentligen aldrig på bergvärme pga den högre kostnaden. Jag tänker att det i södra Sverige är mindre skillnad mellan bergvärme än det är norrut pga lägre medeltemperaturer.
Mjo, när vi köpte huset så var vi bergsäkra (höhö) på att vi skulle installera bergvärme men efter att ha läst på mer så känns det mer osäkert.
Men att fixa med värmesystemet ligger några år framåt för oss. Just nu planerar vi att renovera badrummet på övervåningen då det är från 97 så får vi se vad vi prioriterar framöver.
Tack, som vanligt är ingenting så enkelt som man först tror. Jag har också luftvärmepump och den som bor där säger att det är mycket effektivt. När man kommer till ett eventuellt ökat värde beror det på vad köparen har för uppfattning, inte alltid vad de vet. Direktverkande el sätter skräck i många men i mitt fall är det inte så dyrt, inte i kombination med en bra luftvärmepump. Nu glömde jag att lägga till att det också finns en braskamin som används flitigt.
Just värdet på huset realiseras först när man säljer det. Sen så har det även fördelen av att det minskar lånedelen på huset vilket gör det lättare att förhandla ner lånet/utöka lånet på huset.
Frun och jag hoppas att ha möjlighet att köpa en lägenhet i Göteborg om elva år som grabben kan bo i. Får se hur det går med det