• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Shell MasterCard har 0.5 % återbäring. Var tidigare 1 % återbäring på alla köp men sänktes pga ett EU direktiv, Shellkortet har inte heller någon årsavgift.
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Är även 1% på övriga köp när du överstiger 20.000kr under 6 månaders perioden.
90DD5350-8DF0-4759-9C67-98CB20488D73.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Låter konstigt. Alla skyller allt på EU! Finns ju bolag som har kvar 1%, men med vissa krav då.
När jag skaffade everydaycard var det iaf enda kortet som hade 1% rena pengar tillbaka på alla köp (förutsatt att du handlar för 20k / halvår) och utan avgifter/kostnader eller andra krav!
 

RJonsson

Omega
Hej,

Jag står inför min första bostadsaffär och har fått lånelöfte. Undrar när i processen det är lämpligt att förhandla bolåneräntan? Gissar på att det brukar göras när man vunnit budvigning och lånet ska läggas upp, men hamnar man inte då i underläge gentemot banken? Och blir det inte svårt att i det läget jämföra vilket ränta man kan få hos olika banker?

Tacksam för råd.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ta lånelöftet så allt blir klart. Förhandla efter 1-3 år. Egentligen är skillnaden försumbar. Det viktiga är att det du köper är bra.
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Ta lånelöfte från flera olika banker och sätt dem sedan mot varandra så borde du nog kunna få ner räntan redan innan köp. Förutsätter ofta att du flyttar lön & sparande till dem.
 

idagtisdag

Cartier
Hej,

Jag står inför min första bostadsaffär och har fått lånelöfte. Undrar när i processen det är lämpligt att förhandla bolåneräntan? Gissar på att det brukar göras när man vunnit budvigning och lånet ska läggas upp, men hamnar man inte då i underläge gentemot banken? Och blir det inte svårt att i det läget jämföra vilket ränta man kan få hos olika banker?

Tacksam för råd.
Du kan hamna i tidsbrist, inte bra. Försök att förhandla i förväg, men det kan ju vara svårt då banken troligtvis vill se vad du skall köpa för att ge dig bästa räntan. Speciellt om du tittar på villor som kan skilja sig mer än tex 3:a i Vasatan'. Ett trick är att ständigt boka in mötestider några veckor fram, så du har en tid bokad när du väl närmar dig köp. Sedan har du ju SBAB som ger någorlunda bra ränta utan att förhandla, borde ju kunna gå snabbt hos dem. Se nedan!

Ta lånelöfte från flera olika banker och sätt dem sedan mot varandra så borde du nog kunna få ner räntan redan innan köp. Förutsätter ofta att du flyttar lön & sparande till dem.
Jag håller med, försök spela ut bankerna. Vad du måste flytta är också en förhandlingsfråga, in i minsta detalj.

Men denna strategin har en farlig baksida. När du söker lånelöfte samt förhandlar hos många banker så kommer alla "UC förfrågningar" att krascha även den bästa kreditscoren hos UC. Om de banker du är intresserad av att bli kund hos bryr sig om UC:s kreditscore är inte säkert, men vissa gör det.

Självklart är detta något som begränsar konkurrensen, vilket väl också är syftet antar jag. Banker är banker är banker.

Slutligen något som kan förvåna. Bankerna struntar i om du är duktig på att spara pengar och vara ekonomisk. Så länge du har pengar till insatsen, struntar de i hur mycket du har sparat. De struntar nästan i stort i hur du fått ihop till insatsen, egna sparade pengar eller en gåva ni fick igår av dina föräldrar. De bryr sig i princip endast om pengar in och ut. Era löner och vad era skulder kostar, samt deras standardutgiftskalkyler.
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Ta lånelöftet så allt blir klart. Förhandla efter 1-3 år. Egentligen är skillnaden försumbar. Det viktiga är att det du köper är bra.
Också ett rimligt sätt att se det. Ett problem är att olika banker kan tänka sig låna ut olika mycket pengar, samt andra parametrar. Men visst, har man hittat ett drömboende man inte vill missa, kan man göra så.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Också ett rimligt sätt att se det. Ett problem är att olika banker kan tänka sig låna ut olika mycket pengar, samt andra parametrar. Men visst, har man hittat ett drömboende man inte vill missa, kan man göra så.
I know, en del banker säger ja gånger dubbla pengarna mot vad man behöver, andra backar på hälften. Det var därför jag skrev så. Bättre att ro i hamn dtömaffären och fokusera på det. Är det fel objekt lär man få problem oavsett.
 

RJonsson

Omega
Tack för flera bra svar. Jag är inte spekulant på någon av de heta marknaderna, utan vi pratar liten stad i norrland här, så inbillar mig inte att bostaden behöver vara en investering per se. Tänker därför att det blir viktigare att se till att inte betala för mycket i ränta.
 

idagtisdag

Cartier
Tack för flera bra svar. Jag är inte spekulant på någon av de heta marknaderna, utan vi pratar liten stad i norrland här, så inbillar mig inte att bostaden behöver vara en investering per se. Tänker därför att det blir viktigare att se till att inte betala för mycket i ränta.
Snarare tvärt om då du inte kommer att ha så stort lån. Men man skall ju aldrig betala för mycket.
 
Fått följande erbjudande på boräntor för första bolånet, belåning 85%. Funderar på 1 år eller eventuellt 3 mån. Vad tycker gruppen?
Har fått tips om att dela upp lånet, en del rörligt, en del bundet. Vet inte vad jag tycker om det.

3 mån: 1.47%
1: 1.37%
2: 1.35%
3: 1.43%
 

SCM

Cartier
2-Faktor
1 år och förhandla sen om. Finns inget som tyder på att räntan ska upp inom närmaste åren, kolla Riksbankens ränteprognos tex. Däremot tror jag att det kommer fler och fler nischbanker som kommer att pressa räntan på marknaden för oss kunder. Just my 5 cents.
 

idagtisdag

Cartier
Fått följande erbjudande på boräntor för första bolånet, belåning 85%. Funderar på 1 år eller eventuellt 3 mån. Vad tycker gruppen?
Har fått tips om att dela upp lånet, en del rörligt, en del bundet. Vet inte vad jag tycker om det.

3 mån: 1.47%
1: 1.37%
2: 1.35%
3: 1.43%

Försök binda på riktigt lång tid
https://danskebank.se/privat/produkter/bolan/bolan-stabil
lite under 3 procent på 30 år
väljer du 10 år kan du komma lite under 2 procent

så mycket extrapengar nu att inflationen kan dra iväg
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Fått följande erbjudande på boräntor för första bolånet, belåning 85%. Funderar på 1 år eller eventuellt 3 mån. Vad tycker gruppen?
Har fått tips om att dela upp lånet, en del rörligt, en del bundet. Vet inte vad jag tycker om det.

3 mån: 1.47%
1: 1.37%
2: 1.35%
3: 1.43%

Det går inte att ge ett bra råd för vi har inte all information. Men det är nästan alltid billigare över tid att ha rörligt dvs 3mån lån. Men risken finns att räntan går upp. Du måste bestämma dig för att om du har råd med höjd ränta både i rena pengar men också i form av oro för att räntan ska gå upp.

Om du delar upp lånet i flera olika delar så kommer du ha svårt att förhandla ränta med banken när en bindningstid löper ut. eftersom du sitter fast med halva lånet är det svårt att få ett riktigt vasst erbjudande från en annan bank. Men återigen kan det vara smart att göra för att minska risken. Jag har själv gjort detta då man kan ligga med ganska korta bindningstider som inte förfaller samtidigt så får man relativt låg ränta och relativt låg risk. Iom att det är dit första boende skulle jag välja en kortare bindningstid då du sannolikt inte kommer bo där resten av livet.

Förhandla räntan med fler banker! Beroende på din ekonomiska situation och hur stort lånet är kan man få ner räntan rejält. Neråt 1,20 för den rörliga är inte omöjligt just nu. Glöm inte nischbankerna! Erbjud dem att samla din ekonomi hos dem men köp inget extra från dem.

/ P
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ett par frågor angående Komplett Mastercard ;

1. För att få poäng på internetköp står det så här på deras sajt :

*Webbplatser som är registrerade som e-handel av Mastercard


Hur vet man om en sajt är reggad som e-handel av MC?
Jag köper t ex ganska mkt från Gymgrossiten men det framgår inte om sajten är reggad som e-handel av MC...

2. Fakturan, skickas den till epost adressen som jag registrerat?
 

atco

Omega
Ett par frågor angående Komplett Mastercard ;

1. För att få poäng på internetköp står det så här på deras sajt :

*Webbplatser som är registrerade som e-handel av Mastercard


Hur vet man om en sajt är reggad som e-handel av MC?
Jag köper t ex ganska mkt från Gymgrossiten men det framgår inte om sajten är reggad som e-handel av MC...

2. Fakturan, skickas den till epost adressen som jag registrerat?

2. Ja. Samt via sms.
 

TomGanks

Panerai
Försök binda på riktigt lång tid
https://danskebank.se/privat/produkter/bolan/bolan-stabil
lite under 3 procent på 30 år
väljer du 10 år kan du komma lite under 2 procent

så mycket extrapengar nu att inflationen kan dra iväg
Första bolånet lär man inte binda på 30 knappt 10 år. Svårt att hitta en familjesituation/scenario då 30 är relevant. Ärligt. Har du ett exempel för vem/vilka 30år är intressant? Familj med 2 små barn? Singel herrn 50+? Det känns mest vettigt men ändå svårt..
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Första bolånet lär man inte binda på 30 knappt 10 år. Svårt att hitta en familjesituation/scenario då 30 är relevant. Ärligt. Har du ett exempel för vem/vilka 30år är intressant? Familj med 2 små barn? Singel herrn 50+? Det känns mest vettigt men ändå svårt..
I osäkra tider när man känner sig övertygad om att man inte kommer flytta på ett par år kan man binda på just 2-3 år. Detta om ränteskillnaden mot rörlig (3mån) är försumbar. Annars skulle jag ta rörlig ränta alla gånger.
Visst kan räntan bli högre än 2 procent över 10 år, men hur vet man det? Äger man dessutom tillsammans med sambo/fru och vill separera eller sälja och flytta till billigare boende/hyresrätt/utomlands så blir det dyrt.
 

TomGanks

Panerai
I osäkra tider när man känner sig övertygad om att man inte kommer flytta på ett par år kan man binda på just 2-3 år. Detta om ränteskillnaden mot rörlig (3mån) är försumbar. Annars skulle jag ta rörlig ränta alla gånger.
Visst kan räntan bli högre än 2 procent över 10 år, men hur vet man det? Äger man dessutom tillsammans med sambo/fru och vill separera eller sälja och flytta till billigare boende/hyresrätt/utomlands så blir det dyrt.
Exakt.
 

The lord

Audemars
Jag funderar på att flytta mitt bolån till stabelo, är det någon annan som har gjort det eller har tips tankar eller råd?
 
Topp