• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Trodde faktiskt att det var standard att alltid omförhandla både bindningstid och ränta när lånen förfaller..... det har jag iallafall gjort senaste 20 åren? Det är ju liksom en sport att inte betala mer än vad man behöver :)

Samma här. Jag har lagt en hel del tid på att få ner bolåneräntan. Kanske inte värt det om man räknar ut timlönen. Men känslan att trycka till storbanken I förhandling är svår att mäta i pengar:):cigar:
/ P

Samma här. Jag har lagt en hel del tid på att få ner bolåneräntan. Kanske inte värt det om man räknar ut timlönen. Men känslan att trycka till storbanken I förhandling är svår att mäta i pengar:):cigar:
/ P
Är du säker på att det inte är som en turkisk marknad? När du prutat klart och känner att du har dem runt ditt lillfinger kan de gå ner ytterligare 50%, men inget mer bud kommer.

Är du säker på att det inte är som en turkisk marknad? När du prutat klart och känner att du har dem runt ditt lillfinger kan de gå ner ytterligare 50%, men inget mer bud kommer.

Så kan det vara förstås. Men jag tror jag lyckats hyggligt. 1,2 procentenheter rabatt på Swedbank rörligt blir total ränta på 1,19% idag. Typ halva priset jämfört med de som inte prutar

Jag tycker mig höra att de snyftar när jag lägger på luren. Men jag vet ju inte om det är glädjetårar :D

/ P

Jag upptäckte för nått år sen att man kan spela ut bankkontoren mot varann. Vi bytte mellan två närliggande swedbankkontor och fick ner räntan en bit. Skönt att slippa flytta alla konton och sånt.

/ P

Funderar allvarligt på att flytta mitt lån till en helt annan bank. Är så trött på dessa smyghöjningar som inte är relaterade till verkligheten (riksbankens räntor).

3 år bundet lån på kåken hos SHB @ 1,43%.
Inte fantastiskt, inte dåligt. Skönt att inte hålla på att bråka och ha sig med dom heller.

Slog på ammorteringsfritt också (utan motfrågor ens), men lägger undan uteblivna ammorteringen för att sedan tjonga in i en stor hög till dom.
Detta pga att vi inte lyckats få upp en ordentlig buffert efter husköp (samt att jag är extremt slösaktig av mig) och så var Coronan rätt dryg mot oss i våras.

Så kan det vara förstås. Men jag tror jag lyckats hyggligt. 1,2 procentenheter rabatt på Swedbank rörligt blir total ränta på 1,19% idag. Typ halva priset jämfört med de som inte prutar

Jag tycker mig höra att de snyftar när jag lägger på luren. Men jag vet ju inte om det är glädjetårar :D

/ P
Ja precis, går att få ner väldigt mycket bara man är envis, nu senast blev jag uppringd av chefen på bankkontoret då jag ”hotade” med att ta mina lån, min lön och mina sparpengar och gå till annan bank om jag inte fick det jag begärde....... vi kom överens till slut, jag nöjd och säkert hon med :)

Senaste två gångerna har jag hört av mig och bett om ett amorteringsunderlag. Då ringer de upp efter en stund och frågar vad de kan göra för att jag ska stanna kvar.

/ P

Senaste två gångerna har jag hört av mig och bett om ett amorteringsunderlag. Då ringer de upp efter en stund och frågar vad de kan göra för att jag ska stanna kvar.

/ P
Är ju inget konstigt egentligen, banken tillhandahåller en tjänst, jag är kund, man har en dialog runt om man ska ”köpa” av dem eller inte? :)

Jag sitter med 1,29% och 1,39% på tre år respektive rörligt. Njuter av att ha amorteringsfritt till 2070 och kommer låta bli att amortera om inte räntan drar iväg. Lägger de kronorna på ett huskonto istället...

3 år bundet lån på kåken hos SHB @ 1,43%.
Inte fantastiskt, inte dåligt. Skönt att inte hålla på att bråka och ha sig med dom heller.

Slog på ammorteringsfritt också (utan motfrågor ens), men lägger undan uteblivna ammorteringen för att sedan tjonga in i en stor hög till dom.
Detta pga att vi inte lyckats få upp en ordentlig buffert efter husköp (samt att jag är extremt slösaktig av mig) och så var Coronan rätt dryg mot oss i våras.
Band nyss på 3 år på Nordea på 1.15% - så du borde kunna pressa ner mer

Vi hakade på SEBs kampanj på 1,29% på alla bindningstider som dom körde förra sommaren. Vi går i flyttankar så band bara en del av lånet på 2år, men vi har också energiklass B på huset så 10 punkter ytterligare rabatt = 1,19% :)

Betalar gärna ränta för att få låna pengar men i slutändan är det en avgift och jag betalar ogärna avgifter, prutar alltid och har inget emot att byta bank om jag inte är nöjd. Banken jobbar för mig, jag jobbar inte för dom.

Vi tog också amorteringsfritt nu under våren, inte för att vi behövde utan vi sätter dom pengarna i en fond istället och betalar av billånet nästa år.

Är nya grejen att dom säger att man måste komma in till ett kontor för att förhandla? Känns superfräscht och modernt i coronatider

DB erbjuder nu 1,71% rörligt när
nuvarande lån går ut. Binda igen är inte aktuellt. Påpekade att det är ju galet högt, men fick till svar att den bundna räntan är riktigt bra! Så nu blir det väl flytt av lånet antar jag. Började då leta runt men hos bankerna verkar det vara förvånansvärt klurigt att få reda på vilken ränta man kan få. SBAB har ju en enkel räknesnurra som ger rimligt ränta direkt så överväger dem men vill först kolla runt om man ändå ska flytta. Även Skandia kunde man räkna fram liknande ränta hos på nätet. Swedbank verkar jag inte ens kunna ringa till om jag inte redan är kund t ex. Ska det inte vara enkelt för potentiella kunder att få vettig kontakt?

Hur gör ni för att få reda på erbjudandet från olika banker? Man vill ju gärna kolla hos alla de stora och sen försöka spela ut de bästa mot varandra. Går ni runt till kontoren som knappt finns längre? Var ringer ni?

nuvarande lån går ut. Binda igen är inte aktuellt. Påpekade att det är ju galet högt, men fick till svar att den bundna räntan är riktigt bra! Så nu blir det väl flytt av lånet antar jag. Började då leta runt men hos bankerna verkar det vara förvånansvärt klurigt att få reda på vilken ränta man kan få. SBAB har ju en enkel räknesnurra som ger rimligt ränta direkt så överväger dem men vill först kolla runt om man ändå ska flytta. Även Skandia kunde man räkna fram liknande ränta hos på nätet. Swedbank verkar jag inte ens kunna ringa till om jag inte redan är kund t ex. Ska det inte vara enkelt för potentiella kunder att få vettig kontakt?

Hur gör ni för att få reda på erbjudandet från olika banker? Man vill ju gärna kolla hos alla de stora och sen försöka spela ut de bästa mot varandra. Går ni runt till kontoren som knappt finns längre? Var ringer ni?
De gör sig nog oanträffbara just för att slippa vara en bricka i "spelautmotvarandra-syndromet". De vill nog ha bra kunder som inte hoppar runt bara för att grannbanken sänkte räntan med några räntepunkter. Deras prövning är individuell eftersom det inte finns två människor i exakt samma ekonomiska situation. Sånt tar tid från banken, speciellt nu när "alla" gör det. Det är nog bara att gå runt och fråga för internet kan vara en mur mellan människor, lånekunder och banker. Banken vill tjäna pengar. Övertyga dem om att de kommer att göra det på dig, om de ger dig hyfsat ok villkor.

Brukar börja med Comboloan för att kolla av räntorna på de olika bankerna lite innan jag bestämmer mig för vilka jag ska kontakta. Att undersöka ifall man har någon rabatt via fackförbund eller liknande kan också vara bra, på det sättet fick jag bäst ränta sist.

Brukar börja med Comboloan för att kolla av räntorna på de olika bankerna lite innan jag bestämmer mig för vilka jag ska kontakta. Att undersöka ifall man har någon rabatt via fackförbund eller liknande kan också vara bra, på det sättet fick jag bäst ränta sist.
Har kollat runt lite och finner det väldigt svårt att få ner räntan på rörligt. Bankernas strategi är solklar. De har tröttnat på att kriga och försöker nu istället binda upp kunderna precis som med telefonabonnemangen och gym. Dessutom är vårt lån relativt litet vilket gör det ointressant för dem. Har man stort lån med låg belåningsgrad så kan man nog få ok villkor. Blev nu SBAB för vår del. Ok ränta på rörligt och hittills mycket smidig kontakt. Inte värt tiden att prata med massor med banker, ev flytta konton osv för vår del eftersom vi planerar flytta snart och då blir det omtag.

Abropå det här med fackerbjudande. Vi har just en sån deal hos DB men banksnubben sa att det hindrar honom från att ge bättre ränta. Om vi tog bort kopplingen till facket kunde han pruta 20 punkter direkt... Intressant.

• Like
Reactions: SCM
Har kollat runt lite och finner det väldigt svårt att få ner räntan på rörligt. Bankernas strategi är solklar. De har tröttnat på att kriga och försöker nu istället binda upp kunderna precis som med telefonabonnemangen och gym. Dessutom är vårt lån relativt litet vilket gör det ointressant för dem. Har man stort lån med låg belåningsgrad så kan man nog få ok villkor. Blev nu SBAB för vår del. Ok ränta på rörligt och hittills mycket smidig kontakt. Inte värt tiden att prata med massor med banker, ev flytta konton osv för vår del eftersom vi planerar flytta snart och då blir det omtag.

Abropå det här med fackerbjudande. Vi har just en sån deal hos DB men banksnubben sa att det hindrar honom från att ge bättre ränta. Om vi tog bort kopplingen till facket kunde han pruta 20 punkter direkt... Intressant.
Verkligen intressant! Bara för att förtydliga, menar du 20 punkter lägre än erbjudandet via facket då alltså?

Tillbaka
Topp