• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Banken vill alltid att du flyttar ditt engagemang till dem innan de ger dig några punkters rabatt. T ex pensionssparande vilket i längden ofta är förödande då deras egna fonder ofta är hiskeligt dyra och väger knappt upp den lilla rabatt du får på bolånet.

Jag har möte med Danske på måndag för att lägga upp bolån och siktar på samma ränta/bindningstid som dig. Undrar hur hårda de var med att man ska använda sig av dem för vardagstjänster/lönekonto/kontokort osv. för att få den räntan? Inte överdrivet sugen på att byta då deras hemsida och app ser sådär ut jämfört med den jag har nu.

Ja, för oss var det tyvärr en förutsättning att vi flyttar över lönekonto etc till dem. Däremot inget krav på att flytta sparande eller pension som jag tänker behålla på andra håll. Har inte hunnit känna så mycket på appen än men håller med om att hemsidan är sämre än den på min gamla bank - flera döda länkar och från och till står det på danska, känns generellt inte helt genomarbetad.

Japp, löneinsättning är krav hos danske men inte mer än så. App och andra tjänster funkar dock helt ok, även om de är långt ifrån bäst. Var värre för ett par år sedan. De har ju iaf Apple Pay och tror aldrig de haft avbrott i tjänsterna vilket förstås är viktigt.

Ja, för oss var det tyvärr en förutsättning att vi flyttar över lönekonto etc till dem. Däremot inget krav på att flytta sparande eller pension som jag tänker behålla på andra håll. Har inte hunnit känna så mycket på appen än men håller med om att hemsidan är sämre än den på min gamla bank - flera döda länkar och från och till står det på danska, känns generellt inte helt genomarbetad.
Jo jag har haft på känn att de kommer vilja det. Men man vänjer sig säkert och så länge man inte behöver flytta över sparande kan jag stå ut med en lite sämre app.

Hur tänker ni kring den nya slopade uppskovsräntan? Tänker framförallt på tidigare vinster man kan ompröva.
Vi har sålt vid två tillfällen senaste 5 åren och totalt betalat in en vinstskatt på ca 150kkr, samt planerar att köpa nytt inom 1-2 år.
Är det i regel värt att ompröva och plocka ut tidigare inbetald vinstskatt, låta pengarna jobba i ett gäng fonder (eller liknande) för att sedan kunna boosta handpenningen vid nästa köp?

Hur tänker ni kring den nya slopade uppskovsräntan? Tänker framförallt på tidigare vinster man kan ompröva.
Vi har sålt vid två tillfällen senaste 5 åren och totalt betalat in en vinstskatt på ca 150kkr, samt planerar att köpa nytt inom 1-2 år.
Är det i regel värt att ompröva och plocka ut tidigare inbetald vinstskatt, låta pengarna jobba i ett gäng fonder (eller liknande) för att sedan kunna boosta handpenningen vid nästa köp?
Det kom upp i bostadsbubbletråden också. Värt att tänka på: man har alltid kunnat ompröva tidigare vinster, så inget nytt där. Nytt är att man inte kommer betala uppskovsränta framöver. Man kommer dock behöva betala uppskovsränta retroaktivt för tidigare år om man ändrar i deklarationen, men i princip inte få någon ränta från Skatteverket på pengarna (har varit 0% där länge) som man egentligen plockar ut från året då man deklarerade sin försäljning. Det kan dock vara värt det ändå. Borde väl vara rätt enkelt att få bättre avkastning än 0% på annat håll men beroende på situation kan det hänga på att du får behålla uppskovet en viss tid (för att kompensera för retroaktiv uppskovsränta tänker jag) och det kräver ju att du inte säljer eller att du köper något nytt och uppfyller kraven för att göra nytt uppskov på försäljningen.

Ah, såg inte den tråden. För vidare diskussion där istället då :)
Tror egentligen det passar nog så bra här? Eller frågan känns iaf passande här?

Jag kan inte förstå varför någon skulle betala reavinstskatten efter detta, eller låta bli att kräva tillbaka? Det är för visso ett lån, men det är gratis. Man kan ju alltid sätta in pengarna på ett fasträntekonto med lite ränta, om man nu inte vill använda de till bostadsköp eller investeringar.

Jag har inte full koll på vad det finns för begränsningar etc men man lär väl ta hem alla gratislån man kan? Varför inte? Kanske då om man inte kan hantera pengar och konsumerar upp allt. Pengarna ska ju likväl in någon gång i framtiden, även om man verkar kunna skjuta problemet till sina barn

Det finns regler kring tillträde till nästa bostad vilket är bra att tänka på om du inte köpt nästa.

Jag skall försöka söka uppskov efter tidigare betalat in skatten direkt. Blir ju surt att betala retroaktivt, speciellt när jag betalat ränta till banken under tiden, men kommer nog löna sig i framtiden. Sjuk grej egentligen som bara gynnar de med bostadsvinster och staten blir fattigare. Får hoppas att syftet uppfylls med ökad rörlighet.

Det finns regler kring tillträde till nästa bostad vilket är bra att tänka på om du inte köpt nästa.
Okej, det visste jag ej. Tack!
Givet den informationen i relation till vad jag hittar på Skatteverkets site blir jag bara mer förvirrad. Varför inkluderas 2014 nu (2015 efter årsskiftet), givet tabellen på länken nedan. Och om man skulle begära ut uppskov för försäljning 2015 och 2016, går det ens? Eller gäller det bara vid sista försäljningen? Många frågor, lite klarhet :rolleyes:

Någon här kanske kan hjälpa mig att förstå bättre... :)

Mitt scenario är såhär:

2017 sålde vi lägenhet 1 och gjorde en vinst på X kronor, vi valde då att betala in skatten direkt. Vi flyttade omgående till lägenhet 2 (lägenhet 2 var dyrare än 1).

Vi bodde i lägenhet 2 tills i somras då vi sålde för ungefär samma som vi köpte för, och flyttade omgående till lägenhet 3 (lägenhet 3 var dyrare är 2).

Kan jag nu då fortfarande ompröva och ta uppskov på vinsten ifrån försäljningen av lägenhet 1? Eller har det tåget gått när vi har flyttat ytterligare en gång?

Någon här kanske kan hjälpa mig att förstå bättre... :)

Mitt scenario är såhär:

2017 sålde vi lägenhet 1 och gjorde en vinst på X kronor, vi valde då att betala in skatten direkt. Vi flyttade omgående till lägenhet 2 (lägenhet 2 var dyrare än 1).

Vi bodde i lägenhet 2 tills i somras då vi sålde för ungefär samma som vi köpte för, och flyttade omgående till lägenhet 3 (lägenhet 3 var dyrare är 2).

Kan jag nu då fortfarande ompröva och ta uppskov på vinsten ifrån försäljningen av lägenhet 1? Eller har det tåget gått när vi har flyttat ytterligare en gång?
Inte helt säker, men tycker att det borde gå. Det kräver ju dock att du ändrar i alla deklarationer från alla försäljningar, men det finns det mig veterligen inget hinder för så länge de är inom sex år. Bäst är nog att fråga Skatteverket direkt för att få ett svar du kan lita på :)

Okej, det visste jag ej. Tack!
Givet den informationen i relation till vad jag hittar på Skatteverkets site blir jag bara mer förvirrad. Varför inkluderas 2014 nu (2015 efter årsskiftet), givet tabellen på länken nedan. Och om man skulle begära ut uppskov för försäljning 2015 och 2016, går det ens? Eller gäller det bara vid sista försäljningen? Många frågor, lite klarhet :rolleyes:

Ja, det är många frågor och många krav som måste uppfyllas. Jag sålde 2017 och flyttade till hyresrätt när vi byggde hus som vi flyttade in i 4:e maj året efter. Gränsen är 3:e maj av nån anledning men ytterligare ett år framåt om jag förstår rätt.

Jag tror att 2014 är med för att du deklarerar 2015 så då blir det 5år tillbaka i tiden. Du kan göra om deklarationen för flera år och försäljningar men det är ett maxtak som förvisso är höjt.

Om inte annat så kan det vara värt att försöka. Betydligt bättre att inte betala någon ränta och istället ta ut de pengarna och amortera på lånen. Måste ju betala retroaktivt dock som sagt så man får väga den summan mot eventuell ränta hos banken den tiden som man skulle ha lånet för samma belopp.

Avanza erbjuder sedan måndag 1 årigt bunder på 1,05%. Jag har inte sett så låg ränta sedan fyra år tillbaka då jag hade 1,01% via SBAB. Jag har inte planerat att flytta det närmaste året. Är det värt att binda eller tror ni att räntan kan dyka under 1% i mars/april? Ja, jag vet, det är alltid banken som tjänar på att man binder... men har jag en känsla av att det handlar om att behålla kunderna just nu.

• Like
Reactions: SCM
Avanza erbjuder sedan måndag 1 årigt bunder på 1,05%. Jag har inte sett så låg ränta sedan fyra år tillbaka då jag hade 1,01% via SBAB. Jag har inte planerat att flytta det närmaste året. Är det värt att binda eller tror ni att räntan kan dyka under 1% i mars/april? Ja, jag vet, det är alltid banken som tjänar på att man binder... men har jag en känsla av att det handlar om att behålla kunderna just nu.
Ingår det då efterlevandeskydd eller vad det kallas om en part dör så stryker dom den personens lån så att den andra kan bo kvar?

En fråga till alla: När ni byter bank för att vinna någon tiondel. Typ 1,28% till 1,18%. Räknar ni på hur mycket det ger och vad är i så fall smärtgränsen i kr/år för att det ska vara värt det?

Kostar bara någon tusenlapp per person och år att försäkra det separat.
ok är det via sitt vanliga försäkringsbolag då ?
jag har det bara via bolånet, visste inte att man kan försäkra det separat.
Men jag menar är ju en stor grej om man inte har det i bolånet och inte försäkrar det.
Kan ju vara bra att ha,

ok är det via sitt vanliga försäkringsbolag då ?
jag har det bara via bolånet, visste inte att man kan försäkra det separat.
Men jag menar är ju en stor grej om man inte har det i bolånet och inte försäkrar det.
Kan ju vara bra att ha,
Nej via banken! Ligger bara separat och är valfritt men banken lär inte vara sen med att sälja in det.

Edit: Det är alltså en ”bo kvar försäkring” (livförsäkring) som ersätter med engångsbelopp. Brukar därför baseras på bolånets storlek.

Nej via banken! Ligger bara separat och är valfritt men banken lär inte vara sen med att sälja in det.

Edit: Det är alltså en ”bo kvar försäkring” (livförsäkring) som ersätter med engångsbelopp. Brukar därför baseras på bolånets storlek.
Ja, jag har precis tecknat en sådan försäkring i samband med att vi tar bolån. Separat försäkringsbolag som samarbetar med banken och försäkringen gäller så länge lånet finns kvar vad jag förstår. Vi valde försäkringsbelopp utifrån bankmannens rekommendation. Kostar mig och min fru ca 80 kr var per månad.

Det där med uppskovsräntan känns ju riktigt krångligt :(
Sålde huset under 2019 och började bygga nytt hus ungefär samtidigt, det blev klart juli i år. Så har ju flyttat in efter 2a maj året efter. Får nästan ringa dom och fråga.

Hade varit enklare om de bara tagit bort vinstskatten om du bott längre än ett år i din bostad.

Tillbaka
Topp