• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Varför inte bara ta höjd för en eventuell höjning och sätta av de pengarna, istället för att binda upp sig på en högre ränta...

Med det sagt så är det rätt vanligt att yngre väljer en bunden ränta
Finns det belägg för att yngre väljer bunden ränta mer än äldre?
Fått uppfattning att den yngre generationen annars är mer risktagande än den äldre (som troligtvis upplevde bostadsbubblan på 90-talet).

Skulle själv antagligen räknas till de yngre. Detta är dessutom mitt första boende.

Fått uppfattning att den yngre generationen annars är mer risktagande än den äldre (som troligtvis upplevde bostadsbubblan på 90-talet).

Skulle själv antagligen räknas till de yngre. Detta är dessutom mitt första boende.
Jag räknas definitivt till de yngre. Finns egentligen inget rätt och fel här, gå lite efter magkänsla. Du kommer bli tillsagt att du gjort fel oavsett vad du väljer, och båda sidorna anser sig vara den som har rätt, såklart.

Hade rörlig ränta på min första bostad trots detta bävar jag inte för de hemska 2-3000 kronorna jag eventuellt kommer gå miste om de kommande 3 åren.

Sist jag läste om detta så ansåg förstagångsköparna, vilket brukar vara yngre, att det är tryggare med bundet, med motiveringen att det känns bra att veta vad man ska betala varje månad.

Jag räknas definitivt till de yngre. Finns egentligen inget rätt och fel här, gå lite efter magkänsla. Du kommer bli tillsagt att du gjort fel oavsett vad du väljer, och båda sidorna anser sig vara den som har rätt, såklart.

Hade rörlig ränta på min första bostad trots detta bävar jag inte för de hemska 2-3000 kronorna jag eventuellt kommer gå miste om de kommande 3 åren.
Allt handlar inte om pengar. En försäkring mot hjärtinfarkt har också sitt värde. Problemet med beslutet är att man vet först i efterhand vilket som var rätt. Drar räntan iväg upp till 500% som i början av 1990-talet känns det nice att sitta på bundet men över tid har de billigaste lånen varit 3-månaders. Vem vet hur morgondagen ser ut? Det enda man kan göra är att fatta det klokaste beslutet just idag, sen om det var det klokaste i morgon vet man ju inte. Mer kan man inte göra.

Känner man sig osäker är det ju bara dela på bolånet i två eller tre delar. Då kan du välja att ha en del rörligt, en del bundet på X år och en del bunden på Y år. Jag har alltid haft 100% rörligt tidigare men valde att binda halva lånet på tre år förra mötet med banken. Märker absolut ingen skillnad, det är inga stora summor som skiljer på den lilla skillnaden i ränta.

Är det till att betala vinstskatt el går det att trixa till detta på något sätt?

räkneexempel
köpt lägenhet för 1 mille. Sålt den för 2 mille
Köpt hus för 3 mille och Begärt uppskov från lägenhetsvinsten
Säljer hus för 5 mille. Köper nytt hus för 4 mille men räknar med direkta renoveringar på 2 mille innan inflyttning 6-8mån efter tillträdet.

hur gör man här? Funkar det med uppskov då nya boendet kommer vara dyrare efter Renoveringskostnaden? El är det rakt av: köpt billigare = reavinstskatt oavsett vad man gör med nya huset?

Du kan göra uppskov för del av befintligt uppskov. Men du kan inte räkna in en framtida renovering i det.
Du kan tillgodoräkna förbättringar på nya huset som avser ny- eller ombyggnad (men inte renoveringar) för att öka på inköpspriset och möjliggöra ett högre uppskov.

Känner man sig osäker är det ju bara dela på bolånet i två eller tre delar. Då kan du välja att ha en del rörligt, en del bundet på X år och en del bunden på Y år. Jag har alltid haft 100% rörligt tidigare men valde att binda halva lånet på tre år förra mötet med banken. Märker absolut ingen skillnad, det är inga stora summor som skiljer på den lilla skillnaden i ränta.
Det där med att dela upp lånet känns lite som det sämsta av två världar för mig - man blir både inlåst till sin nuvarande långivare och får ändå inte den där goda nattsömnen som ett budet lån borde köpa en.

Det där med att dela upp lånet känns lite som det sämsta av två världar för mig - man blir både inlåst till sin nuvarande långivare och får ändå inte den där goda nattsömnen som ett budet lån borde köpa en.
Sämsta eller bästa beroende på vilket håll man lutar åt såklart. Är man orolig för inlåsningen ska man absolut inte binda men det gäller ju oavsett hur stor andel av lånet man binder. Är man orolig för räntan ska du absolut binda, hur mycket och hur långt är individuellt. Många kanske hamnar någonstans i mitten här tänker jag?

När det kommer till tryggheten så kan den väl infinna sig i att man sprider sin risk över båda alternativen. Jag är varken oroad för inlåsning eller räntan vilket gjorde att jag valde ett binda 50%. Som jag skrev tidigare så har utfallet väldigt liten påverkan i mitt fall så jag hade lika gärna kunnat köra 100% rörligt (hellre än 100% bundet).

Med det sagt har jag alltid delat upp mitt bolån i flera delar oavsett rörligt eller ej just för att ha möjligheten att binda delar av eller hela lånet. Så att dela lånet är ju bara fördelaktigt oavsett.

Min tanke är att om man binder räntan försöker man slå banken på att förutse framtiden. För banken vill tjäna pengar, och det kostar att binda lån.

Min tanke är att om man binder räntan försöker man slå banken på att förutse framtiden. För banken vill tjäna pengar, och det kostar att binda lån.
..såvida inte banken väljer att gå break-even eller till och med förlust på lånet för att kunna behålla dig som kund och istället dra in pengar på fonder där, pensionsförsäkring, kreditkort och andra tjänster..

Undrar om de inte tjänar mer på just på kringtjänster som fonder än bolån.
Jo, jag tror det är (för privatkunder) en lågmarginal-produkt med hög volym. Ungefär som mjölken i en mataffär där man sedan köper kött och godis när man ändå handlar.. Någon med bättre kunskaper än jag kan säkert utläsa något från årsredovisningarna.

Jo, jag tror det är (för privatkunder) en lågmarginal-produkt med hög volym. Ungefär som mjölken i en mataffär där man sedan köper kött och godis när man ändå handlar.. Någon med bättre kunskaper än jag kan säkert utläsa något från årsredovisningarna.

Nej, på den genomsnittlige bankkunden är bolånet bankens klart mest lönsamma affär.

Anledningen till att jag ifrågasatte detta är att jag och mina kollegor lunchade med en bankman (på företagssidan) för många år sedan. Han var rätt frispråkig. Han frågade oss inom vilket område vi trodde att banker tjänar mest på. Jag svarade bolån och då sa han att det inte stämde. Jag är 99% säker på att han svarade fonder. Alla satt och pratade i munnen på varandra. Tyvärr minns jag inte exakt. Men på den tiden var jag totalt ointresserad av fonder och liknande så jag lade inte det på minnet eller vidareutvecklade diskussionen mer än att jag blev förvånad att bolån hamnade tvåa.

Men jag är tveksam ändå. Den genomsnittliga fondavgifterna för bankens egna fonder brukar ju ligga på ca +1,5% så det ger ju en hel del inkomster med ränta-på-ränta effekten, plus att nettomarginalerna säkert är väldigt stora då det inte kostar speciellt mycket att följa index för en aktivt förvaltad fond. ^^ Men en genomsnittskund har ju inte några större pengar i fonder.

Å andra sidan ligger ju bolånen normalt i miljonklassen och för några år sedan låg räntorna på runt 3%.
Men marginalerna för bolån kanske ändå är rätt små?

Detta kunde Nordea erbjuda en knegare i ett ensamhushåll:
Köpt lägenhet för 2,6, banken ger 1,450 till 1,2% på 2 år.
Kunde fått något bättre ränta hos konkurrenterna men då va flytt av tjänstepensionen ett krav.
Rörligt hade landat på 1,12 i mitt fall men då hade jag fått pynta in 200k mer, vilket jag inte va intresserad av att binda.
Kanske hjälper någon med en prisbild av ränteläget i dagsläget!

Anledningen till att jag ifrågasatte detta är att jag och mina kollegor lunchade med en bankman (på företagssidan) för många år sedan. Han var rätt frispråkig. Han frågade oss inom vilket område vi trodde att banker tjänar mest på. Jag svarade bolån och då sa han att det inte stämde. Jag är 99% säker på att han svarade fonder. Alla satt och pratade i munnen på varandra. Tyvärr minns jag inte exakt. Men på den tiden var jag totalt ointresserad av fonder och liknande så jag lade inte det på minnet eller vidareutvecklade diskussionen mer än att jag blev förvånad att bolån hamnade tvåa.

Men jag är tveksam ändå. Den genomsnittliga fondavgifterna för bankens egna fonder brukar ju ligga på ca +1,5% så det ger ju en hel del inkomster med ränta-på-ränta effekten, plus att nettomarginalerna säkert är väldigt stora då det inte kostar speciellt mycket att följa index för en aktivt förvaltad fond. ^^ Men en genomsnittskund har ju inte några större pengar i fonder.

Å andra sidan ligger ju bolånen normalt i miljonklassen och för några år sedan låg räntorna på runt 3%.
Men marginalerna för bolån kanske ändå är rätt små?
Banken får endel av fondavgiften ner i sin egen ficka. Så om du bara har säg fonder från Robur i din fondportfölj samt i din tjänstepension och flyttar allt till Nordea, då får Nordea betalt av Robur. Noll risk, bara inkomst.

Sedan kan Nordea börja sälja sina egna fonder till dig..

Banken får endel av fondavgiften ner i sin egen ficka. Så om du bara har säg fonder från Robur i din fondportfölj samt i din tjänstepension och flyttar allt till Nordea, då får Nordea betalt av Robur. Noll risk, bara inkomst.

Sedan kan Nordea börja sälja sina egna fonder till dig..

Precis. Kick-backen är ändå rätt avsevärd med tanke på noll prestation från bankens sida.

Ni som letat runt nyligen, var har ni fått bäst ränta? Eller är det samma överallt?

Blir ett sådär lagom stort huslån till hösten. Lutar väl mest åt Danske Bands bundna 3-åring på 1,18% nu, mest för att skillnaden mot rörlig är så liten och även om räntorna skulle gå ner lite till närmaste 3-åren så tror jag inte de går ner särskilt mycket så det man sparar med rörligt är lite jämfört med att sova gott om natten.

Men men, en kollega resonerade likadant för kanske 3-4 år sen och tecknade bundet på 10 år eftersom "räntorna lär knappast bli lägre". Sover gott, men under de första åren har det varit rätt stor skillnad mot rörligt.

Ni som letat runt nyligen, var har ni fått bäst ränta? Eller är det samma överallt?

Blir ett sådär lagom stort huslån till hösten. Lutar väl mest åt Danske Bands bundna 3-åring på 1,18% nu, mest för att skillnaden mot rörlig är så liten och även om räntorna skulle gå ner lite till närmaste 3-åren så tror jag inte de går ner särskilt mycket så det man sparar med rörligt är lite jämfört med att sova gott om natten.

Men men, en kollega resonerade likadant för kanske 3-4 år sen och tecknade bundet på 10 år eftersom "räntorna lär knappast bli lägre". Sover gott, men under de första åren har det varit rätt stor skillnad mot rörligt.
Jag läste en artikel igår om hur Handelsbanken ska försöka bli konkurrenskraftigare gentemot de som idag kan ge lägsta ränta. Ju sämre service, desto lägre ränta verkar vara det scenario alla vill nå för att bli attraktivast på marknaden. Så en viss skillnad är det mellan kreditinstitutens lägstanivå.

Sbab brukar vara bra utan några som helst krav.

Intressant, hade missat dem totalt.. vad är haken/hemligheten? (eller är det bara så bra som det låter? att få en riktigt låg ränta och aldrig behöva förhandla?)
De har som krav en belåningsgrad på 60% vilket innebär väldigt smårisker för investerare att låna ut pengar. Säker och stabil avkastning, med exrrwmt god säkerhet. Givet 60% belångsgrad

Detta kanske har ändrats, men tidigare hade de iaf kortare löptider på sina lån (kortare än stor banker, för att förtydliga). Dvs om bostadsmarknaden gick åt helvete och din säkerhet (huset/lgn) inte är värt beloppet du lånat. Är det ingen bank i världen som vill låna till dig. Så kan de efter löptiden på lånet (inte att beblanda med bindningstid) kasta ut dig, då de inte vill riskera att du inte kan betala lånet och ta din säkerhet som är värt mindre än beloppet.
Dvs du är skyldig dem pengar för lånet och får lösa det bäst fan du vill att lösa ut lånet. De lånar inte ut till dig- de kräver dig att skaffa pengar ifrån en annan bank. Med en säkerhet, som inte är värt beloppet.

Det kan ha ändrats, låter jag vara osagt. Men det var en av de "riskerna" jag såg tidigt.

Edit: de är absolut ett alternativ för mig att byta till

Intressant, hade missat dem totalt.. vad är haken/hemligheten? (eller är det bara så bra som det låter? att få en riktigt låg ränta och aldrig behöva förhandla?)
Hade dom innan när dom precis startade via Avanza. Som sagt innan så passade jag deras profil och inga problem. Fick byta sen när jag löste ut huset vid en bodelning. Smidig bankman var prio då istället men han valde att matcha Stabelo så blev win-win. Även i hans fall. Hans smidighet har gjort att alla som frågar mig kring bank/lån hänvisar jag till honom. Tydligen fick dom nu bygga ut kontoret för dom växte så mycket. Så något gör dom rätt.

Finns det något bra sätt att värdera ens pensionsavsättningar gentemot vanlig lön?

Låt säga jag har 10k i pensionsavsättning. Vad skulle motsvarande summa vara om jag fick det som lön?

Tillbaka
Topp