Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ett år?Det där med uppskovsräntan känns ju riktigt krångligt
Sålde huset under 2019 och började bygga nytt hus ungefär samtidigt, det blev klart juli i år. Så har ju flyttat in efter 2a maj året efter. Får nästan ringa dom och fråga.
Hade varit enklare om de bara tagit bort vinstskatten om du bott längre än ett år i din bostad.
Då är det lugnt?!Det där med uppskovsräntan känns ju riktigt krångligt
Sålde huset under 2019 och började bygga nytt hus ungefär samtidigt, det blev klart juli i år. Så har ju flyttat in efter 2a maj året efter. Får nästan ringa dom och fråga.
Hade varit enklare om de bara tagit bort vinstskatten om du bott längre än ett år i din bostad.
Ja så är det i Norge.Ett år?
Tror du skall vara hemma enligt skatteverkets hemsida. Jag trodde jag var i samma sist men det verkar vara året efter som det gäller. Sen är ju frågan när "köpet" är när man bygger nytt.Det där med uppskovsräntan känns ju riktigt krångligt
Har vi några som är luttrade på tjänstepension i den här tråden?
Antar att det är en och annan som tillhör de kollektivavtalade ITP1/ITP2 härinne och gör val för respektive lösning. Vad gäller ITP1 så skulle det vara intressant att höra hur ni som är lite insatta valt förvaltare för den 50%-delen som kan placeras i fonder.
I dagsläget är det Futur, Handelsbanken, Movestic, SPP och Swedbank som är valbara för den delen. Har själv SPP avseende ITPK (tillhör just nu ITP2 men byter i vår till ITP1) och tycker nog att utbudet på tex Swedbank ser lite roligare ut med fonder som Robur Ny Teknik och Spiltan Aktiefond Stabil som jag gillar.
Hur tänker ni andra?
Med tanke på hur mycket pengar som ligger i tjänstepensionen, så tror jag man lägger förhållandevis lite tid på den tanken, i förhållande till vad man har i aktieportföljen. Jag har det traditionella i Alecta, som många förespråkar. För den andra delen flyttade jag om en ganska stor del från SEB till Movestic i hösten 2019, i deras standard portfölj där 80% är globalt och 20% har jag för mig ligger i en aktiv Didner & Gerge fond med ganska låg avgift. Tycker SEB utbudet hade för många fonder med för hög avgift.Har vi några som är luttrade på tjänstepension i den här tråden?
Antar att det är en och annan som tillhör de kollektivavtalade ITP1/ITP2 härinne och gör val för respektive lösning. Vad gäller ITP1 så skulle det vara intressant att höra hur ni som är lite insatta valt förvaltare för den 50%-delen som kan placeras i fonder.
I dagsläget är det Futur, Handelsbanken, Movestic, SPP och Swedbank som är valbara för den delen. Har själv SPP avseende ITPK (tillhör just nu ITP2 men byter i vår till ITP1) och tycker nog att utbudet på tex Swedbank ser lite roligare ut med fonder som Robur Ny Teknik och Spiltan Aktiefond Stabil som jag gillar.
Hur tänker ni andra?
Revolut har Apple Pay och baskortet är gratis. Kan vara intressant om du reser ibland eller handlar i andra valutor.Vilken är bästa lösningen för att nyttja Apple Pay som kund hos Länsförsäkringar? Kan jag skaffa ett betalkort kostnadsfritt hos någon annan?
Tack för synpunkten.Med tanke på hur mycket pengar som ligger i tjänstepensionen, så tror jag man lägger förhållandevis lite tid på den tanken, i förhållande till vad man har i aktieportföljen. Jag har det traditionella i Alecta, som många förespråkar. För den andra delen flyttade jag om en ganska stor del från SEB till Movestic i hösten 2019, i deras standard portfölj där 80% är globalt och 20% har jag för mig ligger i en aktiv Didner & Gerge fond med ganska låg avgift. Tycker SEB utbudet hade för många fonder med för hög avgift.
Det låter klokt. Jag har under många år bara gått på standardlösningarna, bolån först hos LF, sedan SEB och då har tjänstepensionen gått in där. Känner mig ganska nöjd med bytet med 18% värdeökning sen jag bytte oktober 2019. I vart fall bättre än värdeökningen jag hade med SEB under samma period. Tror det stod mellan SPP och Movestic, men kände att deras entrelösning nog passade min relativt passiva förhållningssätt.Tack för synpunkten.
Jag lägger nog nästan lika mkt tid på Premiepensionen och ITPK som mitt sparande i övrigt. Kanske för mkt. För mig med runt 13-15 år tills jag kan börja ta ut pension så är det ganska reellt så att säga, precis samma tidshorisont som allt annat sparande på ett ungefär. Movestic känns tyvärr för mig som ett av de absolut kallaste valen, även D&G känns som de har tappat stinget sista 5 åren. Men jag är bara en glad amatör.
SPP och Swedbank känns som de med roligast fondutbud där SPP har riktigt lågprisfonder och Swedbank lite mer piggare alternativ men högre avgifter.
Egentligen inte. Så länge du köper dyrare, va? Det är ett räntefritt lån.Då var det dags att deklarera en lägenhetsförsäljning med vinst.
Jag är inte alls så hemma på skatter och vinster som jag önskar att jag var, men finns det något argument för att INTE begära uppskov på skatten på vinst?
Jepp, dyrare blev det.Egentligen inte. Så länge du köper dyrare, va? Det är ett räntefritt lån.
Körde samma men gjorde uppskov på en del av beloppet för att kunna dra av vid ev. nedgång. Nu när räntan försvann begärde jag dock omprövning och nu uppskov med hela beloppet. Gratis jö!Du kan begära uppskov även om du inte köper dyrare. Men då inte på hela beloppet.
Och klart du ska ta uppskov. Jag körde det även när det var ränta. Hyfsat billigt lån och bra hedge mot nedgång. Nu kunde jag till exempel kvitta förlust på 50k mot tidigare uppskovsbelopp när jag sålde sist.
Är det till att betala vinstskatt el går det att trixa till detta på något sätt?
räkneexempel
köpt lägenhet för 1 mille. Sålt den för 2 mille
Köpt hus för 3 mille och Begärt uppskov från lägenhetsvinsten
Säljer hus för 5 mille. Köper nytt hus för 4 mille men räknar med direkta renoveringar på 2 mille innan inflyttning 6-8mån efter tillträdet.
hur gör man här? Funkar det med uppskov då nya boendet kommer vara dyrare efter Renoveringskostnaden? El är det rakt av: köpt billigare = reavinstskatt oavsett vad man gör med nya huset?
Sannolikt vill bankerna binda upp dig så du inte kan byta långivare.Hur tänker ni som tar bolån nu kring bundet/rörligt?
Bankerna verkar nu generellt sett ha samma ränta för rörligt som bundet upp till 3 år. Har inga planer att flytta inom 3 år, eller öht.
Svårt för att se att räntorna kan pressas mycket mer, men samtidigt lär bankerna ha gjort riskbedömningar över framtida räntor. Rent logiskt borde de inte erbjuda bundna räntor till samma ränta som dagens rörlig, om de tror att den kan stiga. Snarare tvärtom.
Uppskattar synpunkter och resonemang.
Tar mitt första bolån nu och kommer binda på 2 eller 3 år. Inte för att jag tror att jag kommer spara några pengar på det utan för att jag vill bygga upp lite buffert igen och vill därför veta exakt vad jag kommer betala i ränta.Hur tänker ni som tar bolån nu kring bundet/rörligt?
Bankerna verkar nu generellt sett ha samma ränta för rörligt som bundet upp till 3 år. Har inga planer att flytta inom 3 år, eller öht.
Svårt för att se att räntorna kan pressas mycket mer, men samtidigt lär bankerna ha gjort riskbedömningar över framtida räntor. Rent logiskt borde de inte erbjuda bundna räntor till samma ränta som dagens rörlig, om de tror att den kan stiga. Snarare tvärtom.
Hur tänker ni som tar bolån nu kring bundet/rörligt?
En form av bekvämlighet/lathet. Visst hade man i slutändan sparat några tusenlappar, men de gör precis noll skillnad i mitt liv, däremot vetskapen om exakt hur mycket som dras varje månad är något jag värderar rätt högt.Varför inte bara ta höjd för en eventuell höjning och sätta av de pengarna, istället för att binda upp sig på en högre ränta...
Med det sagt så är det rätt vanligt att yngre väljer en bunden ränta
Man kan som sagt göra en auto överföring på en fast summa varje månad, till ett servicekonto. Samma sak, fast det blir också som ett buffert spar om man för över lite extraEn form av bekvämlighet/lathet. Visst hade man i slutändan sparat några tusenlappar, men de gör precis noll skillnad i mitt liv, däremot vetskapen om exakt hur mycket som dras varje månad är något jag värderar rätt högt.
Lite på samma sätt som mitt sparande tidigare såg ut, en fast summa var månad sen var det bra med det, fick man feeling och köpte 5kg Stilton så gjorde det inget för sparandet var redan avklarat.
Visst kan man det, känns mer som att det handlar om preferencer än något annat.Man kan som sagt göra en auto överföring på en fast summa varje månad, till ett servicekonto. Samma sak, fast det blir också som ett buffert spar om man för över lite extra
Visst är det så. Antingen betalar man lite mer, eller så väljer man att inte göra detVisst kan man det, känns mer som att det handlar om preferencer än något annat.