• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Det där med uppskovsräntan känns ju riktigt krångligt :(
Sålde huset under 2019 och började bygga nytt hus ungefär samtidigt, det blev klart juli i år. Så har ju flyttat in efter 2a maj året efter. Får nästan ringa dom och fråga.

Hade varit enklare om de bara tagit bort vinstskatten om du bott längre än ett år i din bostad.
Ett år? :woot:

Sålde huset under 2019 och började bygga nytt hus ungefär samtidigt, det blev klart juli i år. Så har ju flyttat in efter 2a maj året efter. Får nästan ringa dom och fråga.

Hade varit enklare om de bara tagit bort vinstskatten om du bott längre än ett år i din bostad.
Då är det lugnt?!

Om du säljer 2019 måste ersättningsbostad vara inköpt 2018, 2019 eller 2020 och bosättning ske senast 2021.

Finns även utrymme att tumma på reglerna ytterligare när det är nybyggnation.

Tror du skall vara hemma enligt skatteverkets hemsida. Jag trodde jag var i samma sist men det verkar vara året efter som det gäller. Sen är ju frågan när "köpet" är när man bygger nytt.
1607671014897.png

Edit: Sen på bollen ser jag.

Har vi några som är luttrade på tjänstepension i den här tråden?

Antar att det är en och annan som tillhör de kollektivavtalade ITP1/ITP2 härinne och gör val för respektive lösning. Vad gäller ITP1 så skulle det vara intressant att höra hur ni som är lite insatta valt förvaltare för den 50%-delen som kan placeras i fonder.

I dagsläget är det Futur, Handelsbanken, Movestic, SPP och Swedbank som är valbara för den delen. Har själv SPP avseende ITPK (tillhör just nu ITP2 men byter i vår till ITP1) och tycker nog att utbudet på tex Swedbank ser lite roligare ut med fonder som Robur Ny Teknik och Spiltan Aktiefond Stabil som jag gillar.

Hur tänker ni andra?

Antar att det är en och annan som tillhör de kollektivavtalade ITP1/ITP2 härinne och gör val för respektive lösning. Vad gäller ITP1 så skulle det vara intressant att höra hur ni som är lite insatta valt förvaltare för den 50%-delen som kan placeras i fonder.

I dagsläget är det Futur, Handelsbanken, Movestic, SPP och Swedbank som är valbara för den delen. Har själv SPP avseende ITPK (tillhör just nu ITP2 men byter i vår till ITP1) och tycker nog att utbudet på tex Swedbank ser lite roligare ut med fonder som Robur Ny Teknik och Spiltan Aktiefond Stabil som jag gillar.

Hur tänker ni andra?

Jag har googlat lite på just detta häromveckan. Har i nuläget inget kollektivavtal men vi har tjänstepension via LF. Min strategi som ung 30+ är att lägga i globalfond som är OK till lägsta möjliga avgift och har därför haft det mesta i LF Global indexnära.

Från årsskiftet ska vi få kollektivavtal och ITP1. Om man ska följa denna strategi så verkar bloggare och andra tycka att Alecta är ett bra val för traditionella delen (låg avgift och OK historisk avkastning) och SPP för fond-delen pga bra globalfond med låg avgift i ITP.

Vill man välja roligare fonder får man kika nogare på avgifterna och avgöra om man tror det är värt det.

Jag är väl inte lika ung som du men inte lastgammal heller så jag ska ha min 50%-iga del i aktiefonder absolut.

Kan du länka till de bloggare du sett som nämnt detta? Tack. Här är en bra jämförelse över det finstilta iaf, men jag är mer ute efter några idéer runt själv fondutbudet och jämförelser däremellan. Utbudet är ju ganska magert, 15-20 i dessa val.

Hur tänker ni andra?
Med tanke på hur mycket pengar som ligger i tjänstepensionen, så tror jag man lägger förhållandevis lite tid på den tanken, i förhållande till vad man har i aktieportföljen. Jag har det traditionella i Alecta, som många förespråkar. För den andra delen flyttade jag om en ganska stor del från SEB till Movestic i hösten 2019, i deras standard portfölj där 80% är globalt och 20% har jag för mig ligger i en aktiv Didner & Gerge fond med ganska låg avgift. Tycker SEB utbudet hade för många fonder med för hög avgift.

Vilken är bästa lösningen för att nyttja Apple Pay som kund hos Länsförsäkringar? Kan jag skaffa ett betalkort kostnadsfritt hos någon annan?

Med tanke på hur mycket pengar som ligger i tjänstepensionen, så tror jag man lägger förhållandevis lite tid på den tanken, i förhållande till vad man har i aktieportföljen. Jag har det traditionella i Alecta, som många förespråkar. För den andra delen flyttade jag om en ganska stor del från SEB till Movestic i hösten 2019, i deras standard portfölj där 80% är globalt och 20% har jag för mig ligger i en aktiv Didner & Gerge fond med ganska låg avgift. Tycker SEB utbudet hade för många fonder med för hög avgift.
Tack för synpunkten.

Jag lägger nog nästan lika mkt tid på Premiepensionen och ITPK som mitt sparande i övrigt. Kanske för mkt. För mig med runt 13-15 år tills jag kan börja ta ut pension så är det ganska reellt så att säga, precis samma tidshorisont som allt annat sparande på ett ungefär. Movestic känns tyvärr för mig som ett av de absolut kallaste valen, även D&G känns som de har tappat stinget sista 5 åren. Men jag är bara en glad amatör.

SPP och Swedbank känns som de med roligast fondutbud där SPP har riktigt lågprisfonder och Swedbank lite mer piggare alternativ men högre avgifter.

Tack för synpunkten.

Jag lägger nog nästan lika mkt tid på Premiepensionen och ITPK som mitt sparande i övrigt. Kanske för mkt. För mig med runt 13-15 år tills jag kan börja ta ut pension så är det ganska reellt så att säga, precis samma tidshorisont som allt annat sparande på ett ungefär. Movestic känns tyvärr för mig som ett av de absolut kallaste valen, även D&G känns som de har tappat stinget sista 5 åren. Men jag är bara en glad amatör.

SPP och Swedbank känns som de med roligast fondutbud där SPP har riktigt lågprisfonder och Swedbank lite mer piggare alternativ men högre avgifter.
Det låter klokt. Jag har under många år bara gått på standardlösningarna, bolån först hos LF, sedan SEB och då har tjänstepensionen gått in där. Känner mig ganska nöjd med bytet med 18% värdeökning sen jag bytte oktober 2019. I vart fall bättre än värdeökningen jag hade med SEB under samma period. Tror det stod mellan SPP och Movestic, men kände att deras entrelösning nog passade min relativt passiva förhållningssätt.

det blir nog bra tillslut. Pensionskontona kollar jag någon gång om året, men Avanza är jag inne på dagligen. Det blir lite skevt för jag har nog 5ggr så mycket i pensionskapital att placera än vad jag har hos Avanza.

Jag bor på annan ort för jobbets räkning och hyr i andra hand och hyr ut mitt ordinarie boende i andra hand. I somras hade jag dock två månaders mellanrum mellan hyresgäster och stod med dubbla boendekostnader under de två månaderna. Nån som vet om jag kan göra avdrag för dubbelt boende på skatten bara för de två månaderna?

Då var det dags att deklarera en lägenhetsförsäljning med vinst.
Jag är inte alls så hemma på skatter och vinster som jag önskar att jag var, men finns det något argument för att INTE begära uppskov på skatten på vinst?

Du kan begära uppskov även om du inte köper dyrare. Men då inte på hela beloppet.

Och klart du ska ta uppskov. Jag körde det även när det var ränta. Hyfsat billigt lån och bra hedge mot nedgång. Nu kunde jag till exempel kvitta förlust på 50k mot tidigare uppskovsbelopp när jag sålde sist.

Du kan begära uppskov även om du inte köper dyrare. Men då inte på hela beloppet.

Och klart du ska ta uppskov. Jag körde det även när det var ränta. Hyfsat billigt lån och bra hedge mot nedgång. Nu kunde jag till exempel kvitta förlust på 50k mot tidigare uppskovsbelopp när jag sålde sist.
Körde samma men gjorde uppskov på en del av beloppet för att kunna dra av vid ev. nedgång. Nu när räntan försvann begärde jag dock omprövning och nu uppskov med hela beloppet. Gratis jö! :D

Är det till att betala vinstskatt el går det att trixa till detta på något sätt?

räkneexempel
köpt lägenhet för 1 mille. Sålt den för 2 mille
Köpt hus för 3 mille och Begärt uppskov från lägenhetsvinsten
Säljer hus för 5 mille. Köper nytt hus för 4 mille men räknar med direkta renoveringar på 2 mille innan inflyttning 6-8mån efter tillträdet.

hur gör man här? Funkar det med uppskov då nya boendet kommer vara dyrare efter Renoveringskostnaden? El är det rakt av: köpt billigare = reavinstskatt oavsett vad man gör med nya huset?

Är det till att betala vinstskatt el går det att trixa till detta på något sätt?

räkneexempel
köpt lägenhet för 1 mille. Sålt den för 2 mille
Köpt hus för 3 mille och Begärt uppskov från lägenhetsvinsten
Säljer hus för 5 mille. Köper nytt hus för 4 mille men räknar med direkta renoveringar på 2 mille innan inflyttning 6-8mån efter tillträdet.

hur gör man här? Funkar det med uppskov då nya boendet kommer vara dyrare efter Renoveringskostnaden? El är det rakt av: köpt billigare = reavinstskatt oavsett vad man gör med nya huset?

Du kan göra uppskov för del av befintligt uppskov. Men du kan inte räkna in en framtida renovering i det.

Hur tänker ni som tar bolån nu kring bundet/rörligt?

Bankerna verkar nu generellt sett ha samma ränta för rörligt som bundet upp till 3 år. Har inga planer att flytta inom 3 år, eller öht.
Svårt för att se att räntorna kan pressas mycket mer, men samtidigt lär bankerna ha gjort riskbedömningar över framtida räntor. Rent logiskt borde de inte erbjuda bundna räntor till samma ränta som dagens rörlig, om de tror att den kan stiga. Snarare tvärtom.

Uppskattar synpunkter och resonemang.

Bankerna verkar nu generellt sett ha samma ränta för rörligt som bundet upp till 3 år. Har inga planer att flytta inom 3 år, eller öht.
Svårt för att se att räntorna kan pressas mycket mer, men samtidigt lär bankerna ha gjort riskbedömningar över framtida räntor. Rent logiskt borde de inte erbjuda bundna räntor till samma ränta som dagens rörlig, om de tror att den kan stiga. Snarare tvärtom.

Sannolikt vill bankerna binda upp dig så du inte kan byta långivare.

Senast ändrad:

Tar mitt första bolån nu och kommer binda på 2 eller 3 år. Inte för att jag tror att jag kommer spara några pengar på det utan för att jag vill bygga upp lite buffert igen och vill därför veta exakt vad jag kommer betala i ränta.

Ny bostad för bara några veckor sedan, lånet är på 2 400 000kr. Valde bundet på 3 år till en ränta på 1,6%. Har resonerat som så att jag nu efter en längre tids sparande (i olika former) kommer vilja leva lite mer frikostigt och då känns det skönt att veta precis vad min boendekostnad är varje månad, i 3 år framöver.

Så det handlar mer om bekvämlighet än något annat, för som du själv poängterar räknar bankerna rätt kallt på att 1,6% kommer vara dyrare än att ligga med rörlig/kortare period än 1 år, inom den nära framtiden.

Varför inte bara ta höjd för en eventuell höjning och sätta av de pengarna, istället för att binda upp sig på en högre ränta...

Med det sagt så är det rätt vanligt att yngre väljer en bunden ränta

Varför inte bara ta höjd för en eventuell höjning och sätta av de pengarna, istället för att binda upp sig på en högre ränta...

Med det sagt så är det rätt vanligt att yngre väljer en bunden ränta
En form av bekvämlighet/lathet. Visst hade man i slutändan sparat några tusenlappar, men de gör precis noll skillnad i mitt liv, däremot vetskapen om exakt hur mycket som dras varje månad är något jag värderar rätt högt.

Lite på samma sätt som mitt sparande tidigare såg ut, en fast summa var månad sen var det bra med det, fick man feeling och köpte 5kg Stilton så gjorde det inget för sparandet var redan avklarat.

En form av bekvämlighet/lathet. Visst hade man i slutändan sparat några tusenlappar, men de gör precis noll skillnad i mitt liv, däremot vetskapen om exakt hur mycket som dras varje månad är något jag värderar rätt högt.

Lite på samma sätt som mitt sparande tidigare såg ut, en fast summa var månad sen var det bra med det, fick man feeling och köpte 5kg Stilton så gjorde det inget för sparandet var redan avklarat.
Man kan som sagt göra en auto överföring på en fast summa varje månad, till ett servicekonto. Samma sak, fast det blir också som ett buffert spar om man för över lite extra

Tillbaka
Topp