• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Vesper

Rolex
Då banker oftast agerar mäklarfirmor så borde det lika gärna gå att säga att man eventuellt önskar att sälja huset. Givetvis lär man få en värdering relativt kvickt helt plötsligt.
Värdering i sig är inte problemet, det är den amorteringsgrundadevärderingen som är. Att höja vårt befintliga är inte ett problem i sig.
 

Vesper

Rolex
Ok, galet system med andra ord….kanske. Eller kan det vara för att hindra folk att ligga med överbelåning i fall huspriserna rasar?
Ja det är väl för att få en tröghet i systemet så folk inte överbelånar sig. Men i vårt faller det rätt så snett då vi faktiskt skulle ha en lägre månadskostnad fast vi ökar vår totala skuld. Amorterar 11k idag med en belåningsgrad på 50% sett till dagens marknadsvärde.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ja det är väl för att få en tröghet i systemet så folk inte överbelånar sig. Men i vårt faller det rätt så snett då vi faktiskt skulle ha en lägre månadskostnad fast vi ökar vår totala skuld. Amorterar 11k idag med en belåningsgrad på 50% sett till dagens marknadsvärde.
Ja, det slår väldigt fel ibland.
själv amorterar jag typ hälften och banken undrade om jag verkligen ville amortera så mycket (för typ 10 år sedan).
 
Nej kanske inte men med rätt ”bankman” finns det kanske någon möjlighet väl värt ett försök, vi har gjort lite saker men inte något så stort som koja till slott.
Jag tror du får det mycket svårt att få igenom det. Banken är satt under press av FI och just det här är något de följer hyfsat strikt, det är iaf min erfarenhet. Efter snack med rätt många banker...

Det står ganska tydligt under vilka förutsättningar som man kan justera inom 5 år, och det är som du ser mycket omfattande saker såsom tillbyggnader och liknande. Att renovera kök, badrum, ytskift, osv kommer antagligen inte komma i närheten.

Försöka går dock alltid.
 

atco

Omega
Fått erbjudande att binda bolånet i 2 år på 1,09%. Gillar egentligen inte bunden ränta men känns inte som den kommer bli mycket lägre...
Nån med vettig input i ämnet? :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Agree. Sbab erbjuder generellt bra räntor.
0.99 med 69% belåningsgrad över 5m lån (2 år)
Konstigt det där. Har belåningsgrad på 45%, men du får bättre ränta. Måste bero på att de tjänar mer på att ha dig som kund? 🙃

Nu sa frugan att vi kunde få 0.99 för en månad sedan. Har gått upp lite...
 

joca

Patek
2-Faktor
Konstigt det där. Har belåningsgrad på 45%, men du får bättre ränta. Måste bero på att de tjänar mer på att ha dig som kund? 🙃

Nu sa frugan att vi kunde få 0.99 för en månad sedan. Har gått upp lite...
Beror nog på att jag har mer lån än vad ni har och de tjänar mer på mig precis som du säger :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Behöver byta bank då LF sagt upp sina bisniss med mig :) bra modern bank sökes helt enkelt :) har Nordea bland annat idag men känns omodernt att behöva betala för att ha ett debit kort samt betala ännu mer för att kunna nyttja betaltjänsterna via internetbanken.. hit me up
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Behöver byta bank då LF sagt upp sina bisniss med mig :) bra modern bank sökes helt enkelt :) har Nordea bland annat idag men känns omodernt att behöva betala för att ha ett debit kort samt betala ännu mer för att kunna nyttja betaltjänsterna via internetbanken.. hit me up
Jag hade nog låtit andra faktorer avgöra valet snarare än några hundringar hit eller dit. Vad är det för tjänster du behöver mer än bara ett lönekonto?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag hade nog låtit andra faktorer avgöra valet snarare än några hundringar hit eller dit. Vad är det för tjänster du behöver mer än bara ett lönekonto?

Brukar dessutom gå att förhandla bort. Jag har sagt att jag inte vill betala för kort etc.

De smyger dit avgiften årligen. Men får ta bort den lika fort efter reprimand.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Kanske fel tråd men funderar på att teckna ett fast elpris efter denna månads dyra elräkning, 2,50kr/kwh i elområde 3 exklusive nätavgiften och långt mycket mer än vad den varit tidigare år. Jag har alltid haft rörligt pris och inte brytt mig/jämfört tidigare men då har elpriset heller aldrig varit högre än 1kr/kwh.

Ni som följt / följer marknaden, när ska man teckna fast pris? Finns det någon sanning i att man får bättre priser om man tecknar på sommaren jämfört med nu när man kan teckna för cirka 80 öre/kwh.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kanske fel tråd men funderar på att teckna ett fast elpris efter denna månads dyra elräkning, 2,50kr/kwh i elområde 3 exklusive nätavgiften och långt mycket mer än vad den varit tidigare år. Jag har alltid haft rörligt pris och inte brytt mig/jämfört tidigare men då har elpriset heller aldrig varit högre än 1kr/kwh.

Ni som följt / följer marknaden, när ska man teckna fast pris? Finns det någon sanning i att man får bättre priser om man tecknar på sommaren jämfört med nu när man kan teckna för cirka 80 öre/kwh.

Är det inte rätt dumt att teckna fast på en historisk (sky)-hög nivå?
 

jla

Omega
Kanske fel tråd men funderar på att teckna ett fast elpris efter denna månads dyra elräkning, 2,50kr/kwh i elområde 3 exklusive nätavgiften och långt mycket mer än vad den varit tidigare år. Jag har alltid haft rörligt pris och inte brytt mig/jämfört tidigare men då har elpriset heller aldrig varit högre än 1kr/kwh.

Ni som följt / följer marknaden, när ska man teckna fast pris? Finns det någon sanning i att man får bättre priser om man tecknar på sommaren jämfört med nu när man kan teckna för cirka 80 öre/kwh.
Jag har rörligt och sitter lugnt i båten, skulle inte binda på någonting över 50öre/kwh.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Är det inte rätt dumt att teckna fast på en historisk (sky)-hög nivå?
Jo var det jag tänkte också men då jag aldrig tecknat ett fast elavtal eller ens titta på elpriserna tidigare vet jag inte, därför jag frågade här då andra säkerligen har mer erfarenheter.
Jag har rörligt och sitter lugnt i båten, skulle inte binda på någonting över 50öre/kwh.
Låter som en bra plan, tror du att priserna sjunker så pass mycket till sommaren? (Har som sagt inte haft koll på priserna tidigare så vet inte vilka skillnad det brukar vara under året).
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jo var det jag tänkte också men då jag aldrig tecknat ett fast elavtal eller ens titta på elpriserna tidigare vet jag inte, därför jag frågade här då andra säkerligen har mer erfarenheter.

Låter som en bra plan, tror du att priserna sjunker så pass mycket till sommaren? (Har som sagt inte haft koll på priserna tidigare så vet inte vilka skillnad det brukar vara under året).
Det jag läste var det rätt klart att priserna ska ner igen. Det oroande är det som händer med Ryssland. Värme är politik.
 

jla

Omega
Jo var det jag tänkte också men då jag aldrig tecknat ett fast elavtal eller ens titta på elpriserna tidigare vet jag inte, därför jag frågade här då andra säkerligen har mer erfarenheter.

Låter som en bra plan, tror du att priserna sjunker så pass mycket till sommaren? (Har som sagt inte haft koll på priserna tidigare så vet inte vilka skillnad det brukar vara under året).
Jag har följt elpriserna ganska länge, och det har gått ganska fort uppåt under 2021 och såklart speciellt nu under vintern. Oklart vilken tidshorisont man får snegla mot för att elpriserna ska gå ner igen med fler reaktorer nedstängda och energipriserna i närområdet. Sen tar ju Sverige (enligt mig) skeva beslut i att förlita sig på intermittent vindkraft som ger ett högre baspris, när det inte blåser lyfter vindsnurror rena kapitalkostnader utan att ge någonting tillbaka så min amatörgissning är att det kommer ligga runt 50-100öre i snitt ett tag till.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Jag har följt elpriserna ganska länge, och det har gått ganska fort uppåt under 2021 och såklart speciellt nu under vintern. Oklart vilken tidshorisont man får snegla mot för att elpriserna ska gå ner igen med fler reaktorer nedstängda och energipriserna i närområdet. Sen tar ju Sverige (enligt mig) skeva beslut i att förlita sig på intermittent vindkraft som ger ett högre baspris, när det inte blåser lyfter vindsnurror rena kapitalkostnader utan att ge någonting tillbaka så min amatörgissning är att det kommer ligga runt 50-100öre i snitt ett tag till.
Jag tror man får vänja sig vid högre priser framöver. Tror inte ens större aktörer har kunnat säkra priser på under 50 öre kWh på ett bra tag i SE3 området

Viktiga faktorer enligt mig:
Två kärnkraft reaktorer stängda senaste åren.
Etablering av fler datacenter och industrier som t.ex Northvolt, mfl.
2021 drog man igång elöverföringen mellan Norge och Storbritannien
Vindkraften är opålitlig och kallare väder = mindre vind
Relationen med Norge har blivit något infekterad och man har under höst/vinter hindrar varandra med att begränsa elöverföring mellan länder.
Grädden på moset är väl den ryska gasen som driver upp efterfrågan i Europa.

Tror inte det är lönt att försöka säkra elpriserna innan april/maj som tidigast.
 

Prefab

Cartier
Fixade tack och lov elavtalet i höstas! Fast pris december till mars och rörligt resten av året. Fick därmed 30% lägre elräkning för december än november. Hade inte haft råd med några nya klockor på ett bra tag om jag inte hade gjort det. ;) Direktverkande el i radhus kan bli sjukligt dyrt i dessa tider..
 

Hubbe

Omega
Satt precis och googlade detta ämne, har alltid haft rörligt avtal och fick en mindre kul räkning idag. Men tydligen så har Mars månad varit den bästa för att teckna elavtal de senaste 14 åren. Vad det betyder nu vette fasen, men gissar att bolagen gärna vill locka kunder inför de varmare månaderna så vi får väl hoppas att det mönstret håller i sig.

Med det sagt: vi har aldrig någonsin haft så usla politiker som under de senaste 20 åren i detta land, helt overkligt att man lyckas köra ett av världens mest välskötta länder rakt in i bergväggen. Denna kritik riktar sig såväl mot de röda som de blå. Fyfan vilka klåpare.
*hyttar med gubbnäven
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Fick också räkningen på elen idag :) satt på toan när jag såg summan. Toa besöket gick fort efter det. Säger som min finska delägare… solkraft och vindkraft är bra som en hobby :) men det är inte din ”bread and butter”
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag tror man får vänja sig vid högre priser framöver. Tror inte ens större aktörer har kunnat säkra priser på under 50 öre kWh på ett bra tag i SE3 området

Viktiga faktorer enligt mig:
Två kärnkraft reaktorer stängda senaste åren.
Etablering av fler datacenter och industrier som t.ex Northvolt, mfl.
2021 drog man igång elöverföringen mellan Norge och Storbritannien
Vindkraften är opålitlig och kallare väder = mindre vind
Relationen med Norge har blivit något infekterad och man har under höst/vinter hindrar varandra med att begränsa elöverföring mellan länder.
Grädden på moset är väl den ryska gasen som driver upp efterfrågan i Europa.

Tror inte det är lönt att försöka säkra elpriserna innan april/maj som tidigast.
Samt att allt fler ska köra elbilar. Förstår inte riktigt hur det ska gå ihop, men några smarta politiker har säkert räknat på detta… eller inte.
 

jla

Omega
Fixade tack och lov elavtalet i höstas! Fast pris december till mars och rörligt resten av året. Fick därmed 30% lägre elräkning för december än november. Hade inte haft råd med några nya klockor på ett bra tag om jag inte hade gjort det. ;) Direktverkande el i radhus kan bli sjukligt dyrt i dessa tider..
Göta Energi vintertrygg? :) Jag hade dom för kanske 3 år sedan och aldrig mer. Har alltid resonerat som så att det är ingen skillnad på kvaliteten på elen i uttaget oavsett vilken leverantör man väljer så jag kör alltid den billigaste som då var Göta Energi. Inget blev rätt, de drog inte av rabatten som ingick i erbjudandet jag hakade på, ringde och skulle lösa det och deras telefonsupport är seriöst som att ringa någon Paradise Hotel-meet and greet. "Åh nu har du bah 7 personer för dig i kön, kämpa nu grabben". Höll på att bli tokig på det där och dom fixade aldrig rabatten heller trots att jag ringde kanske 3-4 gånger om samma sak. Två månader efter avtalet gick ut och jag hade en ny leverantör kom det plötsligt en slutavräkningsnågontingfaktura på 3 månadsavgifter, skickade in ett mail och bestred den men fick inget svar, skickade ett mail till efter typ en vecka med synlig kopia till kommunens konsumentvägledning, random journalist på aftonbladet, expressen och Di plus han som då var kundtjänstansvarig på Göta Energi som jag snokade fram på Linkedin, fick svar efter 15 minuter att jag kunde riva fakturan.

Enda gången jag behövt ringa mitt elbolag mer än en gång och när det avtalet gick ut lovade jag mig själv att aldrig mer ens titta åt dom där skojarna och jag som ofta tänkt att dom som ska gå ut och "varna andra" är i själva verket de som haft kass koll i vad de tecknat från början fick tänka om..
 

Prefab

Cartier
Göta Energi vintertrygg? :) Jag hade dom för kanske 3 år sedan och aldrig mer. Har alltid resonerat som så att det är ingen skillnad på kvaliteten på elen i uttaget oavsett vilken leverantör man väljer så jag kör alltid den billigaste som då var Göta Energi. Inget blev rätt, de drog inte av rabatten som ingick i erbjudandet jag hakade på, ringde och skulle lösa det och deras telefonsupport är seriöst som att ringa någon Paradise Hotel-meet and greet. "Åh nu har du bah 7 personer för dig i kön, kämpa nu grabben". Höll på att bli tokig på det där och dom fixade aldrig rabatten heller trots att jag ringde kanske 3-4 gånger om samma sak. Två månader efter avtalet gick ut och jag hade en ny leverantör kom det plötsligt en slutavräkningsnågontingfaktura på 3 månadsavgifter, skickade in ett mail och bestred den men fick inget svar, skickade ett mail till efter typ en vecka med synlig kopia till kommunens konsumentvägledning, random journalist på aftonbladet, expressen och Di plus han som då var kundtjänstansvarig på Göta Energi som jag snokade fram på Linkedin, fick svar efter 15 minuter att jag kunde riva fakturan.

Enda gången jag behövt ringa mitt elbolag mer än en gång och när det avtalet gick ut lovade jag mig själv att aldrig mer ens titta åt dom där skojarna och jag som ofta tänkt att dom som ska gå ut och "varna andra" är i själva verket de som haft kass koll i vad de tecknat från början fick tänka om..
Beklagar, men alla elbolag känns rätt skurkaktiga,. Jag har dock inte Göta Energi utan Telge Energi. Har inte haft några direkta problem med att komma i kontakt med dem, men läser man omdömen och betyg på elbolag (inklusive mitt) så blir man mörkrädd.
 
Topp