• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Tror som dig men har svårt att förstå logiken, ta bort energi och mat så är inte inflationen så blodig. Men folk kanske ska sluta äta och stanna hemma från jobbet för att det är för dyrt.
Fattar inte heller. De gör enligt skolbolen, där den säger att vid inflation ska räntan höjas. Men den tesen håller bara om det drivs av en prisökningar pga ökad disponibel inkomst. För att göra en killgissning är 90% av alla ökade priser drivet utav energipriset (el, drivmedel). Allt ska transporteras och enda sättet för företaget att kompensera för ökade kostnader är att öka priserna. Hux flux har vi fått en inflation som de försöker styra genom en ökad ränta......

Man gör vad man kan, farligare att inte göra något än att låta inflationsspiralen dra iväg. Förhoppningsvis kommer energi och frakt/komponentsbristen löst sig innan man tvingas höja in i en djup recension. Men det hänger på Rysslands krig och Kinas coronahantering.

Tror dock inte vi klarar så hög ränta som många tror pga den höga belåningen.

Man gör vad man kan, farligare att inte göra något än att låta inflationsspiralen dra iväg. Förhoppningsvis kommer energi och frakt/komponentsbristen löst sig innan man tvingas höja in i en djup recension. Men det hänger på Rysslands krig och Kinas coronahantering.

Tror dock inte vi klarar så hög ränta som många tror pga den höga belåningen.

Håller tyvärr med dig. Bankerna har räknat på sina procent, men det tar ju inte hänsyn till hur folk faktiskt spenderar pengarna som inte går in i boendet. Ser rätt många med ganska låga löner som har dyrt hus + ett par leasade finare bilar och tänker att det finns nog inte mycket marginaler kvar i det hushållet.

Fattar inte heller. De gör enligt skolbolen, där den säger att vid inflation ska räntan höjas. Men den tesen håller bara om det drivs av en prisökningar pga ökad disponibel inkomst. För att göra en killgissning är 90% av alla ökade priser drivet utav energipriset (el, drivmedel). Allt ska transporteras och enda sättet för företaget att kompensera för ökade kostnader är att öka priserna. Hux flux har vi fått en inflation som de försöker styra genom en ökad ränta......
Även insatsvaror t.ex spannmål, foder till djur mm.

Sen är det ju brist på både råvaror och komponenter, så till viss mån är det väl en s.k. demand-pull inflation?

Mer pengar i systemet, färre varor, dyrare produktions- och transportkostnader.

Högre räntor borde väl om inget annat minska demand-sidan lite så prisökningen saktar ner lite där, men det fixar ju inte den delen som drivs av ökade energikostnader.

Finns väl en viss risk för att vi hamnar i en stagflation? Dvs minskad ekonomisk aktivitet men ändå inflation pga rusande energipriser.

• Like
Reactions: PJZ
Riksbanken följer väl bara vad resten av världen (USA) gör? Vår ränta måste liksom hänga på. Men det är en klurig sits. På något vis kommer ju länder som har sämre tolerans mot hög ränta drabbas hårdare. Där ligger vi nog ganska dåligt till, men har inte direkt några siffror för att backa upp det påståendet. Bygger det mest på att vår bostadsmarknad är rätt uppblåst och har varit det länge. Många är högt belånade helt enkelt.

• Like
Reactions: PJZ
Många som nämner att inflationen kommer från externa faktorer som Rysslands invasion av Ukraina och Covid-nedstängningar i Kina, och att högre ränta i Sverige därför inte påverkar vår inflation. Det man måste komma ihåg då är den s k räntepariteten. Om vi har lägre ränta relativt andra länder kommer kronan försvagas, vilket ger ännu högre inflation i SEK. Riksbanken har därför inget annat val än räntehöjningar om Fed etc kör på.

Många som nämner att inflationen kommer från externa faktorer som Rysslands invasion av Ukraina och Covid-nedstängningar i Kina, och att högre ränta i Sverige därför inte påverkar vår inflation. Det man måste komma ihåg då är den s k räntepariteten. Om vi har lägre ränta relativt andra länder kommer kronan försvagas, vilket ger ännu högre inflation i SEK. Riksbanken har därför inget annat val än räntehöjningar om Fed etc kör på.
Vi kan lika bra göra oss av med riksbanken och bara koppla räntan till FED rakt av :)

På tal om att man kanske inte ska räkna med minskad inflation från starkare krona när Rix höjer, om alla andra centralbankerna gör samma…
3A2A9144-6A3C-4D12-8DDE-6ECA6C056B87.jpeg

Samtidigt närmar vi oss nivåer som jag inte tror kan hålla på sikt, och vi kan nog se en betydligt starkare krona på några års sikt, så kanske vi kan få önskad effekt efter vi vill ha den… Och då ska det sänkas till förbannelse igen…? ;)

Men förhoppningsvis har de lärt sig ngt av de senaste årens idioti…

Edit. Men det hjälper ju att begränsa försvagningen av kronan en del..

Går n
Om det är på rörligt pris så hade hypoteket den lägsta räntan när jag kollade senast på 2% (lär snart gå upp den med) medans samtliga andra banker jag jämförde med hade 2.5 procent.

Min gamla ränta hos handelsbanken justerades nu den 1a från 1.39 upp till 2.49…

Går nog att förhandla den lite till. Jag fick 1.5% rabatt utan större motstånd på Handelsbanken, från listränta 3.49% ner till 1.99% (rörligt).

Jag fick 1% på Handelsbanken från 3.19 som var listräntan i slutet Juli. Då har vi dock lite autospar i isk hos dem men inga stora belopp.
Uppgjort per telefon med bankman.

Det går alltså att förhandla på 3 månaders rörliga räntan? Ringer man till sin bank eller är detta online med den vanliga ränterabatten?

Precis som nämns nedan så får du rabatt på räntan utifrån hur mycket incitament du har i banken, kan vara sparande, pension osv. Men också storlek på lån och andra faktorer. Vissa banker har en fast rabatt beroende på vilka boxar du tickar (Skandiabanken) andra (handelsbanken) är mer en bank där man ringer till sin bankman och prutar på lånet.

Till er som har Länsförsäkringar. Vad har ni för rabatt på den rörliga räntan? Själv är jag på 2.39% nu och lånet ändrades i slutet på juli. Listränta är på 3,54%.

Precis som nämns nedan så får du rabatt på räntan utifrån hur mycket incitament du har i banken, kan vara sparande, pension osv. Men också storlek på lån och andra faktorer. Vissa banker har en fast rabatt beroende på vilka boxar du tickar (Skandiabanken) andra (handelsbanken) är mer en bank där man ringer till sin bankman och prutar på lånet.

Tycker inte alls att man får bättre rabatt ju mer engagemang man har hos banken. Har i princip allt hos dem (företag, privat) men får jäkligt dålig ränta beroende på vilken bankman "rådgivare" man får tilldelat sig. Har varit uppe tidigare här i tråden där en ny bankkund fick avsevärt bättre ränta än mig.

Tycker inte alls att man får bättre rabatt ju mer engagemang man har hos banken. Har i princip allt hos dem (företag, privat) men får jäkligt dålig ränta beroende på vilken bankman "rådgivare" man får tilldelat sig. Har varit uppe tidigare här i tråden där en ny bankkund fick avsevärt bättre ränta än mig.
Så var det för mig hos Länsförsäkringar också, varför jag senare valde att flytta bolånet.

Sedan förstår jag inte hur ni orkar att ringa och pruta på en 3-månadersränta. Gör ni det varje gång? Ett tips är att byta till Landshypoteket och få en förbestämt ränterabatt utifrån belåningsgrad så slipper ni bry er.

Så kan det givetvis vara, men troligen beroende främst på hur mycket pengar de tjänar på dig. Dvs storleken på lån och ditt sparande.

Ju större lån och ju högre inkomst så får du lägre rabatt. Banken får lägre risk plus att de tjänar mer (speciellt om man ligger under 50% belåning)
Sen kan det ibland hjälpa att man har övrigt sparande, pension etc i samma bank (men jag har inte sett någon märkvärd skillnad vad gäller detta).
Sen vid förhandling så är det troligtvis bättre att ha ett lån kontra lånet uppdelat i 3 delar(som vi har) som dessutom är uppdelat på tre olika horisonter (bunden ränta). När första går ut då har du bara en mindre del av lånet att förhandla om (för övriga två delar är "låsta", exv om man vill byta bank)

Senast ändrad:
Så var det för mig hos Länsförsäkringar också, varför jag senare valde att flytta bolånet.

Sedan förstår jag inte hur ni orkar att ringa och pruta på en 3-månadersränta. Gör ni det varje gång? Ett tips är att byta till Landshypoteket och få en förbestämt ränterabatt utifrån belåningsgrad så slipper ni bry er.

Nä jag prutar inte längre. Känns ovärt att få påprackat en massa sidotjänster som de vill tjäna in på den lilla ränterabatten de erbjuder. Nu har jag själv väldigt lite lån så för mig spelar det inte så stor roll om jag får 0,5-1% rabatt.
Men som sagt, mkt beror på vilken bankman man får. Den förra vi hade var väldigt medgörlig och gav bra rabatter. Den nya vill bara pracka på en massa försäkringar och dyra fonder...

Så kan det givetvis vara, men troligen beroende främst på hur mycket pengar de tjänar på dig. Dvs storleken på lån och ditt sparande.

Kanske det. Men min erfarenhet är att ju mer banken tjänar på dig, desto mer vill de squeeza another dollar från dig.
Vi har haft fondspar, pensionsförsäkringar, företagskrediter, multipla bolån, remburshantering osv hos dem i mer än tre decennier. Så nog tjänar de bra på oss. De vet att det är mycket svårt för oss att bryta oss ur deras grepp och sonika byta bank. Men jo, jag har vid något tillfälle bett om amorteringsunderlag och hotade med att flytta mitt bolån, och då sänkte de räntan. Denna typ av "hot" kan man nog inte använda så ofta lol.

Ju större lån och ju högre inkomst så får du lägre rabatt. Banken får lägre risk plus att de tjänar mer (speciellt om man ligger under 50% belåning)
Sen kan det ibland hjälpa att man har övrigt sparande, pension etc i samma bank (men jag har inte sett någon märkvärd skillnad vad gäller detta).
Sen vid förhandling så är det troligtvis bättre att ha ett lån kontra lånet uppdelat i 3 delar(som vi har) som dessutom är uppdelat på tre olika horisonter (bunden ränta). När första går ut då har du bara en mindre del av lånet att förhandla om (för övriga två delar är "låsta", exv om man vill byta bank)

Är det så? Annars läser man ju ofta att lån som består av flera delar är svårare att förhandla med.

Tillbaka
Topp