• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Oj, vi kanske storhandlar på fel sätt.
Ja, Coop nära oss har blivit så dyrt på senare år. Men vi köper inte en massa onödigt dyr mat tycker jag. Köper gärna på erbjudanden, kort datum osv.

Vi köper väldigt lite fläsk- och nötkött, det kanske bidrar till den lägre kostnaden. Blir en hel del kycklingfärs (Lidl för 39,90 för 750g senast, bara att köpa en hög och langa in i frysen) och vegetariskt. Inte av ekonomiska skäl men för att vi försöker minska miljöpåverkan lite grann. Sen ytterst få halvfabrikat så blir mycket lök, potatis, grönsaker, torkade bönor, ris osv osv. T.ex. kan man lite snabbt (har tryckkokare) slänga ihop en påse torkade pintobönor med lite buljong, lök, vitlök, kryddor och kycklinglår. Tar under timmen totalt och blir en grymt god gryta som barnen gärna käkar flera dagar i rad. Linssoppa är nyttigt, enkel och billigt som attan med. Kycklingfärs med en massa grönsaker och svamp i egen "teriyaki" med lite ris är bra det med... osv

Handlar nog mest på Willys då det är närmsta större butiken. Men upplever inte det speciellt mycket billigare. Såvida du inte köper Eldorado. Men då gissar jag att ICA Basic ligger i samma range.
Jag råkade köpa fryst ananas av märket Eldorado och barnen som alltid äter allt inom frukt vägrade äta en andra bit. Smakade inge vidare.

Vill man spara pengar så är mat ett område där man kan nörda ner sig. Vi kör med Willys onlinehandling, perfekt att se alla veckans erbjudanden på ett överskådligt sätt. Rik eller inte, vi har det väldigt gott ställt men det betyder inte att jag vill slösa pengar.

Vi har också tänkt ett varv på framtiden hemma. Tror många haft just en känsla av ”oj, hur ska det gå”, och då är det viktigt att faktiskt gå igenom ekonomin och se om man måste ändra något.

För vår det blir det nog bra det här, men att spara litet är ju aldrig fel.
En grej som jag gillar med att handla i butik och inte online (vilket vi annars gärna gör) är kortdatum-lådan.
Det man inte vill äta på studs kastar man i frysen. Oväntat många saker går superbra att frysa.

Ett tips är kontot mat_for_snala_och_fattiglappar på insta.

För att fortsätta resonemanget om ”rikedom”, jag köper hellre ”dyra” bra grejer än blåser pengar som om det inte finns en morgondag på ”trams”.
Sedan vad gäller mat så finns det en del saker jag inte kompromissar med, så de får kosta. Och då vill jag gärna prioritera dessa.

Sen en reflektion så är nog jag i en riskgrupp i dagens läge. Högt belånade. Det spelar ju ingen roll hur värdet är på huset. Vi ska ju bo. Varje %-enhet som går upp är det 5k mer i räntebetalning för oss. 4, 5 el fler miljoner i lån kommer smaka på bra i privatekonomin. Särskilt i kombo med ökade el- och bränslekostnader.

Svinlätt att tänka att: ”Alla andra har sämre förutsättningar än oss. Kommer gå fint”. Hur fan ska man veta det? Finns en risk att ”lyxfällan” knackar på inom ett år hos många om inte inflation/krig/räntor får annat vind i seglet.

Sen en reflektion så är nog jag i en riskgrupp i dagens läge. Högt belånade. Det spelar ju ingen roll hur värdet är på huset. Vi ska ju bo. Varje %-enhet som går upp är det 5k mer i räntebetalning för oss. 4, 5 el fler miljoner i lån kommer smaka på bra i privatekonomin. Särskilt i kombo med ökade el- och bränslekostnader.

Svinlätt att tänka att: ”Alla andra har sämre förutsättningar än oss. Kommer gå fint”. Hur fan ska man veta det? Finns en risk att ”lyxfällan” knackar på inom ett år hos många om inte inflation/krig/räntor får annat vind i seglet.
Men om du och frugan ligger top 20% så lär ni väl spara mer än 5k i månaden får jag hoppas? Dvs när räntan går upp kommer ni bara kunna spara mindre. Det är ju inte att leva på gränsen, vilket jag är övertygad att fler gör. Dvs samma pris på bostaden samma 5k upp, men då har man helt plötsligt svårt att få det att gå ihop.
Jag tillhör en av dom som tänker "Det finns andra som har det tuffare än mig som kommer göra att staten behöver agera" dvs sitter lugnt i båten och bara spar mindre men orkar med räntan/elen just nu.

Det svider helt klart, men det svider på sparkontot, kanske mindre semester och nöjen. Men inte så att jag behöver sälja bilen, sluta handla ost etc etc...

Problemet är att folk inte amorterar, vi har ex antal miljoner i lån med en helt ok belåningsgrad men nu när räntan sticker kommer jag att minska/sluta amortera men vår månadskostnad kommer att vara densamma om nu inte räntan sticker iväg till 10%.

Men om du och frugan ligger top 20% så lär ni väl spara mer än 5k i månaden får jag hoppas? Dvs när räntan går upp kommer ni bara kunna spara mindre. Det är ju inte att leva på gränsen, vilket jag är övertygad att fler gör. Dvs samma pris på bostaden samma 5k upp, men då har man helt plötsligt svårt att få det att gå ihop.
Jag tillhör en av dom som tänker "Det finns andra som har det tuffare än mig som kommer göra att staten behöver agera" dvs sitter lugnt i båten och bara spar mindre men orkar med räntan/elen just nu.

Det svider helt klart, men det svider på sparkontot, kanske mindre semester och nöjen. Men inte så att jag behöver sälja bilen, sluta handla ost etc etc...
Just nu har vi inte spar 5k/månad ens. Vi köpte hus för 13 månader sedan och sedan flytten har vi handlat friskt utifrån huset och tomtens behov. Totalrenovering. Nu kan vi iaf bo i huset och kan dra ner på uppgraderingar. Ska till exempel iväg idag och hämta ett gammalt kök som kostar 10% av butikspris. Typ 4k. Det ska in i tvättstuga och hobbyrum.

Men visst, skulle vi äta gröt, svamp och lingon skulle vi snabbt få ihop en sudd på banken. Men vi behöver jobba ihop en buffert nu så vi kan parera lite och inte adhoc-sänka levnadsstandard utifrån att något pajar.

Göra storkok och ta med till jobbet istf lunchrestaurang är ett enkelt sätt att spara pengar. Lite trist men funkar ju.
En dagens kostar 130-140 där jag jobbar..
Så en månad blir ju runt 2950:-.
Hemmagjord lunchlåda 20?
Jag cyklar numera till jobbet, sparar in på månadskortet(950:) och så får jag "gratis" träning med 2x13km varje dag.
Inbillar mig att jag inte blir sjuk lika mycket.
Lidl's kampanjer är bra att fylla frysen med.

Problemet är att folk inte amorterar, vi har ex antal miljoner i lån med en helt ok belåningsgrad men nu när räntan sticker kommer jag att minska/sluta amortera men vår månadskostnad kommer att vara densamma om nu inte räntan sticker iväg till 10%.
Vi amorterar 10k/månad. Vi har krav på 2%. Känns rimligt med kravet, nu, men tror vi kommer ner till 1% om 2år.

Just nu har vi inte spar 5k/månad ens. Vi köpte hus för 13 månader sedan och sedan flytten har vi handlat friskt utifrån huset och tomtens behov. Totalrenovering.
Det här tycker jag var rätt intressant och sätter väl fingret på något många kan behöva ta sig en funderare på om man är orolig för sin ekonomi. Vad är egentligen utifrån behov? Byta golv pga ett akut mögelangrepp, eller blåsa ut ett fullt fungerande kök med typ tre år på nacken för att man har tröttnat?
Är sjukt enkelt att intala sig själv att massa konsumtion är ”nödvändigt” men ärligt talat, hur mycket av exempelvis er renovering var egentligen utifrån ett (bas)behov? Antar att ni byggt er ett riktigt drömhem och gått efter vad ni vill ha och inte vad ni behöver.

Många har nog blivit lite fartblinda gällande vilken levnadsstandard man har råd med och ni är nog absolut inte ensamma om det. Jag hoppas dock verkligen ni inte behöver justera era liv för mycket för att få ihop det ekonomiskt om det blir tuffare tider.

Det här tycker jag var rätt intressant och sätter väl fingret på något många kan behöva ta sig en funderare på om man är orolig för sin ekonomi. Vad är egentligen utifrån behov? Byta golv pga ett akut mögelangrepp, eller blåsa ut ett fullt fungerande kök med typ tre år på nacken för att man har tröttnat?
Är sjukt enkelt att intala sig själv att massa konsumtion är ”nödvändigt” men ärligt talat, hur mycket av exempelvis er renovering var egentligen utifrån ett (bas)behov? Antar att ni byggt er ett riktigt drömhem och gått efter vad ni vill ha och inte vad ni behöver.

Många har nog blivit lite fartblinda gällande vilken levnadsstandard man har råd med och ni är nog absolut inte ensamma om det. Jag hoppas dock verkligen ni inte behöver justera era liv för mycket för att få ihop det ekonomiskt om det blir tuffare tider.
Håller med.
Det som händer i tider som dessa brukar vara att försäljning av sällanköpsvaror stannar av, TV får hänga med ett tag till, vitvaror likaså, om de inte går sönder.
Sen spar vi in på resor, restaurangbesök, väntar med att flytta och voilá - hej lågkonjunktur.
Minns oljekrisen -73 då min pappa stod utanför och skrek om jag duschade mer än tre minuter. Skräcken i ögonen på vänner som jobbade med aktier i oktober 1987 och blev själv arbetslös när Lehman Brother kraschade 2008. Den här gången känns det verkligen som den perfekta stormen. Krig, råvaror, klimat(tredje året med La Nina på gång, kostnad för pandemin, inflation. Så räknar med några tuffa år innan det vänder.

Vi kunde absolut låtit bli vissa grejer. Huset var dock 50-97år gammalt i ytskikten. Vattenskada från övervåning till entréplan och mögel i källaren. Hål i garagetaket och rutten panel. Fusklagat här och där. Asbest i källaren. Heltäckningsmatta på övervåning och i trappen. 50 år gammalt. Igenmurad ventilation. Här blev ansatsen att göra grejer rätt. Vi kollade med värderare med våra planer vad huset skulle ha för värde när vi var klara. Nu bygger vi också för att leva här 50 år till så bygger inte för någon annan än oss själva.

Men vi har reflekterat över val vi gjort. Hur vi kunnat göra annorlunda. Men det var frid och fröjd utan krig när vi köpte ”rucklet”. Sen för relationen var det inte ett alternativ att jobba heltid och bygga själv i 10 år. Och typ skilja sig. 😀

Förstår vad dina tankarna kommer från och det är galet när folk slänger ut ”fel färg” på badrummet för det är caffe latte el borde vara det. Osv.

Skönt att man inte är ensam. Vi har just fått vårat andra barn och just flyttat från lägenhet till hus och maxat belåningen. Tur att det inte var alltför längesen jag levde som student, finns ju mycket pengar att spara med små medel som flera av er påpekat.

Är man extra orolig så går det att binda 10 år på SBAB till 3,56 (3,46% med grön rabatt) just nu. Med största sannolikhet inte det som har bäst EV kanske men om man är orolig på riktigt och inte bara tycker att det känns lite jobbigt så kanske det är ett alternativ?

Vi har själva byggt nytt hus och flyttade in i juni, visserligen inte helmaxad belåningsgrad men X antal miljoner i bolån på två medianlöner, två barn, två nyare bilar och i SE4 som grädde på moset.

Visst hade det varit roligare att betala 1,09% och 1kr/kwh som vi hade tänkt när vi byggde men nu har vi faktiskt bundit en stor del av lånen på 10 år för att hedgea bort all risk att behöva flytta. Blir ingen pension innan 40 direkt men vi klarar åtminstone utgifterna även om vi skulle bli arbetslösa under en period.

Nu fick vi aldrig själva uppleva den riktigt goda tiden med 1% i ränta och låga elpriser (flyttade från hyresrätt till huset och pluggade fram till 2019) men jag undrar vad folk gjorde av alla sina pengar innan?

Om man har varit yrkesverksam de senaste 10 åren och ägt sitt boende måste ju pengarna fullkomligt ha översvämmat kontona.

Är man extra orolig så går det att binda 10 år på SBAB till 3,56 (3,46% med grön rabatt) just nu. Med största sannolikhet inte det som har bäst EV kanske men om man är orolig på riktigt och inte bara tycker att det känns lite jobbigt så kanske det är ett alternativ?

Vi har själva byggt nytt hus och flyttade in i juni, visserligen inte helmaxad belåningsgrad men X antal miljoner i bolån på två medianlöner, två barn, två nyare bilar och i SE4 som grädde på moset.

Visst hade det varit roligare att betala 1,09% och 1kr/kwh som vi hade tänkt när vi byggde men nu har vi faktiskt bundit en stor del av lånen på 10 år för att hedgea bort all risk att behöva flytta. Blir ingen pension innan 40 direkt men vi klarar åtminstone utgifterna även om vi skulle bli arbetslösa under en period.

Nu fick vi aldrig själva uppleva den riktigt goda tiden med 1% i ränta och låga elpriser (flyttade från hyresrätt till huset och pluggade fram till 2019) men jag undrar vad folk gjorde av alla sina pengar innan?

Om man har varit yrkesverksam de senaste 10 åren och ägt sitt boende måste ju pengarna fullkomligt ha översvämmat kontona.
Hejhej! /klockforum! 🥰🤜

Man anpassar sig genom att höja sina fasta utgifter som nyare bilar, hojar, fylla klockwinders, en extra semester osv. Jag tror dock merparten av klocksnackarna har ok förutsättningar för att hålla ihop under tuffare tider. Finns sparkapital och rolex som ligger i lådorna. Känns också rimligt att det oftare här än genomsnittsfolket har en buffert med fonder/aktier.

Sen är det förstås också långt kvar för många, av de du nämner, att gå i personlig konkurs i och med att värdet på bostadsrätter/hus fortfarande ligger många miljoner över än vid inköpet. Än så länge.

Jag tror man vande sig vid en livsstil som var orealistisk i förhållande till att de flesta av oss har en "normal" inkomst. Resor, klockor, bilar... de flesta har levt ett liv som traditionellt varit vigt för de som ligger en eller två inkomstklasser ovanför.

Men jag som då gissningsvis är lite äldre än dig, flyttade till första egna boendet för 10 år sedan, jag kan intyga att det har varit goda år där även vi med normala inkomster har kunnat haft det otroligt bra med weekendresor, hobbybilar och middagar på stan. Det har varit toppen på alla sätt och vis!

Jag tror man vande sig vid en livsstil som var orealistisk i förhållande till att de flesta av oss har en "normal" inkomst. Resor, klockor, bilar... de flesta har levt ett liv som traditionellt varit vigt för de som ligger en eller två inkomstklasser ovanför.

Men jag som då gissningsvis är lite äldre än dig, flyttade till första egna boendet för 10 år sedan, jag kan intyga att det har varit goda år där även vi med normala inkomster har kunnat haft det otroligt bra med weekendresor, hobbybilar och middagar på stan. Det har varit toppen på alla sätt och vis!
Som vanligt så får jag svara mig själv men här kommer ett färskt exempel; fick ett samtal för c:a 10 minuter sedan av en god vän (som uppenbarligen inte oroar sig för ekonomiskt sammanbrott). Medelålders, tre barn som bor hemma... och bilen har gått sönder. Jobbigt.

Men, det är ändå roligt eftersom det är en indikation på att det är dags att byta ut mot något nytt, även om den bara är tre-fyra år. Vad ska man köpa? Två favoriter är inringade, Porsche och Range Rover. Nu önskar jag honom såklart allt gott men det är en indikation på hur sjuk hushållens ekonomi har varit, att normala människor med normala kontorsjobb och normala liv ser Porsche som den mest naturliga familjebilen.

Absolut inte avgörande men något som har påverkat är säkert sociala medier, helt plötsligt ska ju var och varannan förstagångsköpare av en valfri vara köpa det absolut fetaste och bästa. Man kan inte köra en begagnad Volvo utan Porsche ska det vara. Rolex. Skidsemester i Hemavan? Glöm det, skräddarsydd resa i franska alperna är det minsta man kan tänka sig. Det är ju vad alla andra gör.

Ni talar som om det vore en oändlig depression som väntar. Sitt lugnt i båten, avvakta med utlandsresorna och husrenovering så vänder det snart igen.
Det är så klart svårt att sia om framtiden men mindre nedskärningar kan få väldigt stora följdeffekter. "Avvakta med renoveringen" innebär en nedtrappning i omsättning/inkomst för över 300.000 byggnadsarbetare som i sin tur drabbar försäljningsledet, tillverkningsindustrin osv. osv. Matlåda istället för utelunch och enklare semester drabbar över 200.000 anställda inom hotell- och restaurangbranschen med alla sina underleverantörer vilket i sin tur påverkar deras konsumtion inom alla andra branscher och så är bollen i rullning.

Det är ingen domedagsprofetia men man ska nog inte heller underskatta effekterna som nedskärningar i den egna privatekonomin har på samhället som helhet.

När man hör om de som köpt Porsche/Range Rover verkar det inte vara själva köpandet som är dyrt utan själva ägandet. Ibland undrar man hur folk kan ha råd med vanlig konsumtionsköp. Själv har jag haft en hyfsat hög lön under många år men inte speciellt mycket pengar över till resor och leksaker. Jag har investerat i tomtmark och bostäder. Där finns det djupa hål att stoppa in ett överskott. Sen får framtiden utvisa om det var smart att avstå från skidresan på bekostnad av en extra amortering? Livet mer än pengar.

Senast ändrad:
När man hör om de som köpt Porsche/Range Rover verkar det inte vara själva köpandet som är dyrt utan själva ägandet. Ibland undrar man hur folk kan ha råd med vanlig konsumtionsköp. Själv har jag haft en hyfsat hög lön under många år men inte speciellt mycket pengar över till resor och leksaker. Jag har investerat i tomtmark och bostäder. Där finns det djupa hål att stoppa in ett överskott. Sen får framtiden utvisa om det var smart att avstå från skidresan på bekostnad av en extra amortering? Livet mer än pengar.
Jo, alla som ägt en Range Rover vet att det bara är inträdesbiljetten på en synnerligen obehaglig karusell.

Men du har såklart rätt, en kollega sa ungefär såhär apropå ekonomi;

”Det enda man med säkerhet vet är att allt blir sämre med åren, så om jag kan göra en resa eller köpa en sportbil nu när jag kan njuta av det alternativt när jag är 70 år gammal och allt är jobbigt… ja så gör jag det hellre nu”

Och visst, han har ju rätt, vem vill köra sportbil, bära Rolex och dejta på ålderdomshemmet när man lika gärna kan göra det mellan 25-30?

Som vanligt så får jag svara mig själv men här kommer ett färskt exempel; fick ett samtal för c:a 10 minuter sedan av en god vän (som uppenbarligen inte oroar sig för ekonomiskt sammanbrott). Medelålders, tre barn som bor hemma... och bilen har gått sönder. Jobbigt.

Men, det är ändå roligt eftersom det är en indikation på att det är dags att byta ut mot något nytt, även om den bara är tre-fyra år. Vad ska man köpa? Två favoriter är inringade, Porsche och Range Rover. Nu önskar jag honom såklart allt gott men det är en indikation på hur sjuk hushållens ekonomi har varit, att normala människor med normala kontorsjobb och normala liv ser Porsche som den mest naturliga familjebilen.

Absolut inte avgörande men något som har påverkat är säkert sociala medier, helt plötsligt ska ju var och varannan förstagångsköpare av en valfri vara köpa det absolut fetaste och bästa. Man kan inte köra en begagnad Volvo utan Porsche ska det vara. Rolex. Skidsemester i Hemavan? Glöm det, skräddarsydd resa i franska alperna är det minsta man kan tänka sig. Det är ju vad alla andra gör.

Det här är verkligen den värsta formen av smyg-jante. Jag fattar inte alls men, helt plötsligt när det börjar lukta kris så blir många människor mycket intresserade av grannens privatekonomi. ”Han var minsann i Thailand ”19 och nu ska den jäveln köpa Porsche fast han säkert inte borde ha råd” - beteendet är vidrigt.

Senast ändrad:
Det här är verkligen den värsta formen av smyg-jante. Jag fattar inte alls men, helt plötsligt när det börjar lukta kris så blir många människor mycket intresserade av grannens privatekonomi. ”Han var minsann i Thailand ”19 och nu ska den jäveln köpa Porsche fast han säkert inte borde ha råd” - beteendet är vidrigt.
Nja, det fanns eller finns egentligen ingen missunnsamhet eller avundsjuka från mitt håll, det var mer ett resonemang utifrån att det på vissa sätt kan vara olyckligt att många siktar så väldigt, väldigt högt.

Jag upplever att många idag ser det som en mänsklig rättighet att köra ny bil och bo flott när man inte har skapat sig förutsättningarna för det. I synnerhet när kunskaperna om privatekonomi på samhällsnivå förefaller vara vikande.

I mitt yrke stöter jag hyfsat ofta på personer som har slutkörd ekonomi och gemensamt för dem är att de alltid har en levnadsstandard som är helt uppåt väggarna för hög.

Dags att förhandla om bolåneräntan...
Någon har har något vettigt att komma med i frågan? :) Att binda eller inte binda det är frågan...

Tillbaka
Topp