• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Dags att förhandla om bolåneräntan...
Någon har har något vettigt att komma med i frågan? :) Att binda eller inte binda det är frågan...
Vad har du för belåningsgrad? Kvalar du in till de billigare (krav 60%), ta nån av dom.

Annars så skulle jag ta sbab om inte SEB/Swedbank o co kan matcha. Jag skulle köra 3månaders.

Vad har du för belåningsgrad? Kvalar du in till de billigare (krav 60%), ta nån av dom.

Annars så skulle jag ta sbab om inte SEB/Swedbank o co kan matcha. Jag skulle köra 3månaders.
Ca 79%.
Har Nordea just nu så får se vad de har att erbjuda. Har bra marginaler så överlever en betydligt högre ränta men aldrig kul att betala för mycket. :)

Hur beräknar man belåningsgrad ens dvs den banken går efter?

Lån delat på färsk värdering av mäklare? Eller lån delat på inköpspriset (som tex var 2-3år sedan).

Lån delat på färsk värdering av mäklare? Eller lån delat på inköpspriset (som tex var 2-3år sedan).
Jag räknade på inköpspris (köpt 2019) då jag inte har någon färskare värdering. Tror det stämmer ganska bra i mitt fall.

Senaste köp/säljpris el att man begär ny värdering. Typ en mäklare som kommer o ger en skriftlig bedömning status o värdering. Banken KAN ge en annan värdering än den skriftliga värderingen. Vi gjorde en och banken godtog den skriftliga. Har du köpt boendet inom 5 år från nu krävs en jävla urblåsning av huset o totalrenovering för omvärdering. ”Från koja till slott”.

Har 61% belåningsgrad. SBAB. Kvalar strax in till de lite billigare.

Ja. 😂
Senaste köp/säljpris el att man begär ny värdering. Typ en mäklare som kommer o ger en skriftlig bedömning status o värdering. Banken KAN ge en annan värdering än den skriftliga värderingen. Vi gjorde en och banken godtog den skriftliga. Har du köpt boendet inom 5 år från nu krävs en jävla urblåsning av huset o totalrenovering för omvärdering. ”Från koja till slott”.

Ja och nej. Du kan alltid göra en omvärdering som påverkar din belångsgrad som påverkar räntan. Men den amorteringsgrundande värderingen görs var femte år, eller vid koja-till-slott-renovering.

Jag räknade på inköpspris (köpt 2019) då jag inte har någon färskare värdering. Tror det stämmer ganska bra i mitt fall.

Ja. 😂

Ja och nej. Du kan alltid göra en omvärdering som påverkar din belångsgrad som påverkar räntan. Men den amorteringsgrundande värderingen görs var femte år, eller vid koja-till-slott-renovering.
Är inte aktuellt för mig men rent teoretiskt om jag skulle byta bank/lån och då får bättre erbjudande om belåningsgraden är under 60% eller tex amorteringsfrihet under 50%.

Jag köpte bostad för 3år sedan för x som då var 70% belåning och nu har jag fått en skriftlig värdering från mäklare på y som är högre än inköpspriset vilket gör att belåningen enligt mäklarens värdering nu hamnar under 60% (eller 50%).
Är det detta banker vanligtvis efterfrågar för att styrka belåningsgraden?
Och är det som ovan säger att amorteringsunderlaget inte ändras förens efter 5år (om inget uppgraderats), men att förmånligare lån går att få?

Är inte aktuellt för mig men rent teoretiskt om jag skulle byta bank/lån och då får bättre erbjudande om belåningsgraden är under 60% eller tex amorteringsfrihet under 50%.

Jag köpte bostad för 3år sedan för x som då var 70% belåning och nu har jag fått en skriftlig värdering från mäklare på y som är högre än inköpspriset vilket gör att belåningen enligt mäklarens värdering nu hamnar under 60% (eller 50%).
Är det detta banker vanligtvis efterfrågar för att styrka belåningsgraden?
Och är det som ovan säger att amorteringsunderlaget inte ändras förens efter 5år (om inget uppgraderats), men att förmånligare lån går att få?
Ja. Så rent teoretiskt (och praktiskt) kan du ligga kvar och amortera 2% (belåning 70-85%) samtidigt som du kvalar in till banker som erbjuder lån enbart till låntagare med belåningsgrad <=60% förutsatt att bostaden ökat i värde och du får en ny värdering (utförd av mäklare mot någon tusenlapp i avgift).

Ja. Så rent teoretiskt (och praktiskt) kan du ligga kvar och amortera 2% (belåning 70-85%) samtidigt som du kvalar in till banker som erbjuder lån enbart till låntagare med belåningsgrad <=60% förutsatt att bostaden ökat i värde och du får en ny värdering (utförd av mäklare mot någon tusenlapp i avgift).
Tack, och hur färsk ska värderingen vara för att den ska gälla?
Senaste veckan, månad, kvartal, året?

Tack, och hur färsk ska värderingen vara för att den ska gälla?
Senaste veckan, månad, kvartal, året?
Men det blir ju bara aktuellt med ny belåningsgrad efter 5 år, oavsett vad din purfärska värdering från någon mäklare säger just idag. Vilken värdering och hur färsk den skal vara är olika för olika utlånare.

Det är inte så enkelt att du kan "frysa" en värdering från nu, om marknadsvärdet sen delar i 2 år, så dumma är inte bankerna. Det är iaf inte min erfarenhet.

Men det blir ju bara aktuellt med ny belåningsgrad efter 5 år, oavsett vad din purfärska värdering från någon mäklare säger just idag. Vilken värdering och hur färsk den skal vara är olika för olika utlånare.

Det är inte så enkelt att du kan "frysa" en värdering från nu, om marknadsvärdet sen delar i 2 år, så dumma är inte bankerna. Det är iaf inte min erfarenhet.
Förutom det amorteringsgrundade värdet som bara justeras vart 5e år.

• Like
Reactions: PJZ

Fast för belåningsgraden som underlag för eventuellt bättre erbjudande på bolån blir ju aktuellt oavsett när nytt amorteringsunderlag kan utfärdas?
3 månader var det för mig hos Stabelo.

Samma för oss hos Hypoteket.
Tack för svar, bra att veta när det är dags att förhandla om lånet :)

• Like
Har haft byggkreditiv och bolån på Handelsbanken under många år men lutar åt att byta till någon av de mindre spelarna eftersom de nu är så trögrörliga. Belåningsgrad 55%, kan gå ner mot 50% om vi har flyt vid värderingen. Vilka ska man kika på? Avanza? Stabelo? Vad hände med Enkla, finns de ens längre?

• Like
1664866859791.png

Förvånad över att storbankerna ligger så pass mycket över detta. SBAB har ju fortsatt riktigt bra räntor (nåja, riktigt bra för att vara 2022) trots höjning idag.

Körde liknade upplägg när jag och sambon tittade på nytt boende. Räknade ungefär vad mellanskillnaden för tänkt boende skulle landa på (lån, amortering, avgift, försäkringen) och sedan satte vi av vår respektive del till specifikt sparkonton. Förklarade samtidigt för min sambo, att samma dag som hon "behöver" pengarna på det kontot så är nytt boende bara att glömma, då det är pengar vi inte kommer att ha när vi väl har flyttat.
Det fungerade fint och på köpet fick hon upp intresset för sparande när hon insåg vad regelbundet sparande blir över tid. :)

Är genomsnittsräntor bara för nya kunder i aug eller är det snittet för alla?
* Listpris är våra ordinarie bolåneräntor och visar våra annonserade boräntor. De är utgångspunkten för den bolåneränta du kan få.

** Genomsnittliga bolåneräntor, eller genomsnittsräntor, visar vad våra kunder har fått för bolåneräntor i snitt den senaste månaden. Både på nya och villkorsändrade bolån.

Nån som har erfarenhet av att förhandla ränta med SBAB? De har ju redan en relativt konkurrenskraftig listränta...

Då var det som jag trodde.

Nån med erfarenhet av bolån hos Ica Banken då? Man verkar kunna få lite rabatt beroende på hur mycket man handlar på ICA. Och med dagens matpriset blir det ju lätt ganska mycket pengar i månaden... :)

Hur gör ni med sparkonto? Själv lackade jag idag ut på att jag betalar 3.4% ränta på lånet men får 0.3% på kontot så öppnade rörligt konto på Nordax med 2.35%. 1% kan det få kosta att ha torrt krut, men fan inte 3%… Man undrar ju om storbankerna kommer se kapitalutflöden med tanke på deras enorma räntenetto…

Hur gör ni med sparkonto? Själv lackade jag idag ut på att jag betalar 3.4% ränta på lånet men får 0.3% på kontot så öppnade rörligt konto på Nordax med 2.35%. 1% kan det få kosta att ha torrt krut, men fan inte 3%… Man undrar ju om storbankerna kommer se kapitalutflöden med tanke på deras enorma räntenetto…
Håller helt med, finns ju en uppsjö av olika banker som nu erbjuder bra sparränta, jag har lunar bank som ger 2.25 rörligt. Såg även att Nordea gav 2.80 om du band på 2år.

SEB har mycket att välja bland...
Den ränta blir dock uppäten av inflationen, men vågar man inte investera pengarna blir det kanske lika bra än att inte ha nån ränta alls.
Screenshot_20221216_065909_Samsung Internet.jpg

Tillbaka
Topp