• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Hur gör ni med sparkonto? Själv lackade jag idag ut på att jag betalar 3.4% ränta på lånet men får 0.3% på kontot så öppnade rörligt konto på Nordax med 2.35%. 1% kan det få kosta att ha torrt krut, men fan inte 3%… Man undrar ju om storbankerna kommer se kapitalutflöden med tanke på deras enorma räntenetto…
Jag har tidigare haft sparkonto på Collector Bank men när jag såg att SBAB hade bättre ränta så öppnade jag konto hos dem också. Just nu ligger räntan hos SBAB på 2,0% på rörligt med fria uttag. Kanske skulle man se sig omkring ytterligare och låsa en del om man kan få uppåt 3%. SBAB verkar inte ha möjlighet att låsa pengarna såvitt jag kunde se när jag kollade häromdagen.
Jag kör samtidigt månadsspar i aktier genom Sigmastocks. Det är såpass långsiktigt att jag inte orkar bry mig om svängningarna på börsen. Jag tänker att jag har iaf en chans att hänga med till botten och sen upp igen.

De flesta av storbankerna erbjuder ganska dålig ränta tycker Jag. Vill man ha fria uttag och insättningar så har de mindre aktörerna bättre villkor.
SBAB erbjuder dock 2% med fria uttag.

70009253-4246-4B32-8DDE-592CD62AE37E.png

Jag har tidigare haft sparkonto på Collector Bank men när jag såg att SBAB hade bättre ränta så öppnade jag konto hos dem också. Just nu ligger räntan hos SBAB på 2,0% på rörligt med fria uttag. Kanske skulle man se sig omkring ytterligare och låsa en del om man kan få uppåt 3%. SBAB verkar inte ha möjlighet att låsa pengarna såvitt jag kunde se när jag kollade häromdagen.
Jag kör samtidigt månadsspar i aktier genom Sigmastocks. Det är såpass långsiktigt att jag inte orkar bry mig om svängningarna på börsen. Jag tänker att jag har iaf en chans att hänga med till botten och sen upp igen.

Klarna erbjuder över 3% om man binder på 24mån.
Jag är dock tveksam. Man har ju kontakter för att de är tillgängliga.. har man lång sparhorisont är det bättre med fonder eller vad som helst förutom kontanter..

Personligen skulle jag ta 2% och fria uttag och kombinera med långsiktiga investeringar i fonder.

Faktum är att det är så jag kommer göra.

Klarna erbjuder över 3% om man binder på 24mån.
Jag är dock tveksam. Man har ju kontakter för att de är tillgängliga.. har man lång sparhorisont är det bättre med fonder eller vad som helst förutom kontanter..

Personligen skulle jag ta 2% och fria uttag och kombinera med långsiktiga investeringar i fonder.

Faktum är att det är så jag kommer göra.
Låter vettigt och det är ju precis så jag redan gör egentligen. 👍🏼

Jag har majoriteten av mitt kapital investerat, dock är jag utanför bostadsmarknaden och har en kontantinsats som sitter på banken då jag och tjejen letar lägenhet.

Har haft det på ett enkelt sparkonto, och även om värdet på bostäder sjunker så är det tråkigt att inte få någon avkastning på dessa pengar då jag inte vill investera dem.

Ser att Santander har 2,45% ränta på över 100 tkr med fria uttag, dock 31 dagar utbetalningstid. Perfekt för mig som kan behöva pengarna på kort sikt, men inte så kort sikt att jag inte kan vänta 31 dagar.

3 månaders fast hade funkat också, men verkar inte hitta något som är verkar vara lika bra som Santander Mitt Spar+ ändå.

Någon som har erfarenhet av Santander Mitt Spar+ och kan rekommendera det?

Jag har majoriteten av mitt kapital investerat, dock är jag utanför bostadsmarknaden och har en kontantinsats som sitter på banken då jag och tjejen letar lägenhet.

Har haft det på ett enkelt sparkonto, och även om värdet på bostäder sjunker så är det tråkigt att inte få någon avkastning på dessa pengar då jag inte vill investera dem.

Ser att Santander har 2,45% ränta på över 100 tkr med fria uttag, dock 31 dagar utbetalningstid. Perfekt för mig som kan behöva pengarna på kort sikt, men inte så kort sikt att jag inte kan vänta 31 dagar.

3 månaders fast hade funkat också, men verkar inte hitta något som är verkar vara lika bra som Santander Mitt Spar+ ändå.

Någon som har erfarenhet av Santander Mitt Spar+ och kan rekommendera det?
Jag hade exakt det upplägget för något år sedan av samma anledning. Enda skillnaden var att ränta då var typ 0,85%.

Inga problem att ta ut pengarna vid husköp. Om jag inte minns fel kunde man följa på deras sida. ”XYZ 000 SEK förs över till konto 12345679 om tolv dagar”…”elva dagar” osv.

Jag vill rekommendera Bluestep. Har haft mina kontanter där i omgångar och det fungerar smidigt och erbjuder 3,45% i ränta på 1 år.
Gillar att de erbjuder fast ränta i 3 & 6 månader.

Dock väljer jag att lägga allt krut i dippen (fonder) och öppnar inte ISKen förrän om ett par år :)

Det är så klart en chansning att binda så högt men om 10 år när vi läser detta inlägget så kanske 275öre/kWh var lägsta priset under en lång period, vem vet.
Visst är det så att man kanske inte kan titta på historiska priser och utläsa vilka priser det kan bli i framtiden men att binda elen i 10år på ath priser känns motigt.
Men tror man att priserna kommer ligga över 275öre i snitt i framtiden visst.

Någon som vet vad som händer om man bundit elen på 10år och flyttar/säljer efter 3år?

Visst är det så att man kanske inte kan titta på historiska priser och utläsa vilka priser det kan bli i framtiden men att binda elen i 10år på ath priser känns motigt.
Men tror man att priserna kommer ligga över 275öre i snitt i framtiden visst.

Någon som vet vad som händer om man bundit elen på 10år och flyttar/säljer efter 3år?
Kollega som köpte hus nu i veckan hävdade att dom fick ärva tidigare ägares fasta avtal 6 månader framåt (tills det gick ut helt enkelt) vet inte om det är standard eller ej.

Det är så klart en chansning att binda så högt men om 10 år när vi läser detta inlägget så kanske 275öre/kWh var lägsta priset under en lång period, vem vet.
Är tämligen övertygad om att 10 år på 275 öre kommer vara riktigt bra, för Stockholm Energi…

Tyvärr är alla fastpriser nu frånkopplade marknaden och bara rena ockerpriser. 2024-2027 bör nu vara under 1kr plus skatt (enligt futures), även inräknat bisarr marginal. Problemet är att likviditeten på Nasdaq nu är så dålig att de troligen inte hedgear fastpriser utan bara ”är någon villig att låsa in sig 10 år på all time high så tar vi gärna risken”.

Senast ändrad:
Hej. Är i bolåneprocessen då jag och sambon ska flytta in i nyproduktion här i vår. Har ringt runt och kikat med alla banker för att försöka få en indikation på räntenivån, men någon som har lite tips på hur man ska tänka/agera? Vill inte dra på oss en massa kreditupplysningar utan tänker att bäst är att välja ut en 2-3 banker att söka. Input från någon med erfarenhet och kunskap?

Hej. Är i bolåneprocessen då jag och sambon ska flytta in i nyproduktion här i vår. Har ringt runt och kikat med alla banker för att försöka få en indikation på räntenivån, men någon som har lite tips på hur man ska tänka/agera? Vill inte dra på oss en massa kreditupplysningar utan tänker att bäst är att välja ut en 2-3 banker att söka. Input från någon med erfarenhet och kunskap?
Vilken belåningsgrad hamnar ni på ungefär? Ni har lite olika att dra iväg till om ni hamnar under ex 60%.

Jag kommer i år att jobba in under 60% och kommer förmodligen flytta från SBAB. Ligger du över 60% är SBAB en ok kandidat. Är du ok med att hustla varje år med bankerna för att hålla nere boräntan kan andra än SBAB vara bättre.

Vilken belåningsgrad hamnar ni på ungefär? Ni har lite olika att dra iväg till om ni hamnar under ex 60%.

Jag kommer i år att jobba in under 60% och kommer förmodligen flytta från SBAB. Ligger du över 60% är SBAB en ok kandidat. Är du ok med att hustla varje år med bankerna för att hålla nere boräntan kan andra än SBAB vara bättre.
85% belåningsgrad. kommer absolut att se över det på årlig basis och utvärdera.

85% belåningsgrad. kommer absolut att se över det på årlig basis och utvärdera.
Jag har aldrig testat med det finns väl bolåneförmedlare som kör en dragning med era förutsättningar mot massa banker. Då blir det bara en kredtupplysning. Det finns säkert någon baksida med det också men kan kanske vara en bra start?

Jag kollade runt med kanske 5 olika banker för något år sedan. Jag tänkte som du men det är ingen fara med flera kreditupplysningar för bolån. Då är det värre med kreditupplysningar på konsumtionskrediter. Fråga på du bara, kreditinstituten vet att man frågar och förhandlar med flera samtidigt så det är inget konstigt.

Gällande kreditupplysningar för bolån så har jag fått till mig att bankerna inte ser negativt på dessa.

Tillbaka
Topp