• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Spanjoren

Omega
2-Faktor
En viktig sak att ta med sig, om man har stora lån, är att titta hos banker som erbjuder räntefri månad. Oklart hur det ser ut idag men Swedbank hade ett sådant erbjudande för 2mån sedan. Tror det var en bank till, Avanza kanske? Med ett sånt erbjudande blir det många sköna kronor att behålla för sig själv och går att räkna mot själva ränterabatten.
Stort tack för det här! Var precis påväg att göra upp med SBAB (som erbjöd bättre än min nuvarande bank) på 4.32. Men skrev upp mig på Swedbank och de ringde mig ganska snabbt, 4.24 i ränta samt en gratis månad vilket gör att effektiva räntan första året landar på 3.88. Många tusenlappar extra när man har 3.65 i lån. Stort tack för tipset!
 

Number 6

Omega
Stort tack för det här! Var precis påväg att göra upp med SBAB (som erbjöd bättre än min nuvarande bank) på 4.32. Men skrev upp mig på Swedbank och de ringde mig ganska snabbt, 4.24 i ränta samt en gratis månad vilket gör att effektiva räntan första året landar på 3.88. Många tusenlappar extra när man har 3.65 i lån. Stort tack för tipset!
Det där får jag nog kolla in också
 

bluetrain

Cartier
Det där får jag nog kolla in också

Mkt bra tips! Är det fler banker som kör ”räntefri månad”?

Har Sbab idag 4,49 och swedbank erbjöd exakt samma ränta. Har väl ändå ekonomin i ordning så förstår inte riktigt att vi inte får bättre ränterabatt. Kanske lånar vi får lite?? (Bolån < 50%)
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Mkt bra tips! Är det fler banker som kör ”räntefri månad”?

Har Sbab idag 4,49 och swedbank erbjöd exakt samma ränta. Har väl ändå ekonomin i ordning så förstår inte riktigt att vi inte får bättre ränterabatt. Kanske lånar vi får lite?? (Bolån < 50%)
Jag skrev våra siffror på förra sidan om du vill ha som referens iaf, hoppas det hjälper!
 

Number 6

Omega
Mkt bra tips! Är det fler banker som kör ”räntefri månad”?

Har Sbab idag 4,49 och swedbank erbjöd exakt samma ränta. Har väl ändå ekonomin i ordning så förstår inte riktigt att vi inte får bättre ränterabatt. Kanske lånar vi får lite?? (Bolån < 50%)
Hm, när jag pratade med SBAB häromdagen så var det "mer rabatt ju mindre belåningsgrad"
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Inte så mycket bank men privatekonomi iaf... Någon som har bra (eller dålig) erfarenhet av ICA som försäkringsgivare? (för bil i detta fall skiljer det 3000 kr om året för min del mot nuvarande länsförsäkringar)
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Inte så mycket bank men privatekonomi iaf... Någon som har bra (eller dålig) erfarenhet av ICA som försäkringsgivare? (för bil i detta fall skiljer det 3000 kr om året för min del mot nuvarande länsförsäkringar)
Har haft helförsäkring från ICA på några tidigare privatägda bilar med anledning att det blivit betydligt billigare. Men hade turen att slippa utnyttja försäkringen så vet inte hur de är att ha att göra med. Hade de varit värdelösa hade nog Trustpilot eller annan omdömes site varit översvämmad med negativa omdömmen.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Har haft helförsäkring från ICA på några tidigare privatägda bilar med anledning att det blivit betydligt billigare. Men hade turen att slippa utnyttja försäkringen så vet inte hur de är att ha att göra med. Hade de varit värdelösa hade nog Trustpilot eller annan omdömes site varit översvämmad med negativa omdömmen.
Man vill ju utnyttja försäkring så sälla som möjligt, men när det väl händer ngt vill man att det ska vara smidigt. Hos LF har jag utnyttjat det 1 gång och då var det smidigt, men 3000 kr/år i skillnad är fortfarande lite för mycket för smidigheten.
 

Edin

Panerai
Inte så mycket bank men privatekonomi iaf... Någon som har bra (eller dålig) erfarenhet av ICA som försäkringsgivare? (för bil i detta fall skiljer det 3000 kr om året för min del mot nuvarande länsförsäkringar)
Det tar väldigt lång tid på sig att svara verkstaden för besked.. Minst en vecka att ge svar där IF och Folksam ger svar på under dagen.
 
Topp