Följt tråden senaste månaderna då fasta räntan löper ut sista juli. Tänkte fylla på med min erfarenhet. Förutsättningarna var 2.6 MKR i lån och strax under 70% belåningsgrad. Endast lönekonto + bolån hos banken.
Har haft SEB så började stämma av vad de kunde erbjuda. Fick utifrån ovan förutsättningar 1.26 rabatt på listräntan vilket i dagläget innebär 4.48 rörligt
Nordea kunde inte ge något besked på direkten utan ville boka in möte om 2 veckor för att ”diskutera” annat än bara boräntor. Tackade nej då de kändes krångliga.
Pratade slutligen med Swedbank (då jag förstått att flera erbjudits en bra ränta + en räntefri månad). Swedbank ville att vi skulle bli helkunder och flytta över de flyttbara pensionerna. Om vi gjorde de kunde de då erbjuda 4.33 på rörligt och en månads räntefritt.
Ringde på nytt SEB och bad om ett amorteringsunderlag, blev då ombedd att vänta ca 30 min så skulle den avdelningen ringa mig. Förklarade där anledningen till att jag behövde ett underlag och efter ett tag erbjud de mig samma ränterabatt, de kunde dock inte bjuda på en månad. Stod på mig och sa att det kommer hänga på det. 15 min senare ringde de upp på nytt med beskedet att de matchar erbjudandet från Swedbank (och då även den räntefria månaden). Skönt att slippa byta bank, så blir att vi stannar hos SEB för stunden!
Hoppas detta kan ge lite kött på benen, ifall det är någon här som sitter i liknande sits som mig