• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Varit kund i PK-banken/Nordea i 40+ år men lämnar nu. För dåliga räntor jmf med konkurrenter. När man jämför rabatter får man inte missa att Nordeas listränta ofta ligger högre än övrigas vilket gör att 1,3 i rabatt hos Nordea inte motsvarar 1,3 i rabatt hos övriga.
Vilkem bank bytte du till?

Jag är inne på att göra något liknande.
Har Nordea nu och har fått byta kontaktperson 3 gånger de senaste 2 åren.
Hög listränta och även med en rabatt på 1% så är det inget vidare.

Var det mkt förhandling om ränterabatten eller är det "standard"?
Du får vad som kalkylatorn på deras hemsida visar.

Hur funkar det om man har fler lån med olika löptid och överväger att byta bank för bättre ränta? Läste på Swedbank man behövde flytta alla lån…

Har möte bokat med HB nästa vecka då ett av våra lån löper ut nu i september men ett annat ligger kvar bundet 2 år till.

Du får vad som kalkylatorn på deras hemsida visar.
Sånt är nice. Jag lämnade Swedbank efter över 40 år i våras och valde SBAB av samma skäl. Ligger lågt i ränta o aldrig några ”förhandlingar”, räntan kan du se direkt på hemsidan om man matar in sina förutsättningar. Hade jämfört även med dom om man ändå ska byta.

Jag är inne på att göra något liknande.
Har Nordea nu och har fått byta kontaktperson 3 gånger de senaste 2 åren.
Hög listränta och även med en rabatt på 1% så är det inget vidare.

Var det mkt förhandling om ränterabatten eller är det "standard"?
När jag hade den årliga genomgången av mina försäkringar med Max Matthiessen fick jag tipset att kontakta ett företag som heter Lånekoll.
De har väl troligen ett kunduppdrag från Skandia och de återkom med ett förslag som jag tackade ja till.
Allt var väldigt smidigt.

Hur funkar det om man har fler lån med olika löptid och överväger att byta bank för bättre ränta? Läste på Swedbank man behövde flytta alla lån…

Har möte bokat med HB nästa vecka då ett av våra lån löper ut nu i september men ett annat ligger kvar bundet 2 år till.
Man kan bryta avtalet i förtid (då du i praktiken ”måste” flytta fastighetens samtliga lån samtidigt). Dock så riskerar man då att få betala sk ”ränteskillnadsersättning” till din gamla bank. Det beror dock på när det är bundet och hur räntorna har rört sig sedan dess. Jag bröt i förtid i våras när jag bytte och det utlöste inte någon ränteskillnadsersättning t.ex. Det enklaste är att bara ringa din gamla bank och fråga vad som gäller för dig om du önskar bryta avtalet.

Här kan du räkna ut eventuell ränteskillnadsersättning

Nu hade jag bara ett lån men du måste väl kunna slutbetala det lån som löper ut och behålla det som ligger kvar med två år?
Om du byter bank; kom även ihåg att om lånen du vill flytta togs före 2016, alltså innan amorteringskraven kom, behöver du be din nuvarande bank skicka över amorteringsunderlaget där det framgår att du har ett amorteringsfritt lån.
På det sättet kommer man undan skuldkvoten på ditt bolån. Det är alltså inget nytt lån du tar hos en ny bank utan du flyttar bara lånet och då följer detta med.

Nu hade jag bara ett lån men du måste väl kunna slutbetala det lån som löper ut och behålla det som ligger kvar med två år?
Om du byter bank; kom även ihåg att om lånen du vill flytta togs före 2016, alltså innan amorteringskraven kom, behöver du be din nuvarande bank skicka över amorteringsunderlaget där det framgår att du har ett amorteringsfritt lån.
På det sättet kommer man undan skuldkvoten på ditt bolån. Det är alltså inget nytt lån du tar hos en ny bank utan du flyttar bara lånet och då följer detta med.
Nja, finns inget formellt hinder att flytta endast ett lån. Men det blir problematiskt kring pantbrev osv så långivarna brukar i praktiken vara ointresserade av det. Praxis är då att man istället jobbar med ränteskillnadsersättning o flyttar allt.

Att begära ut ett amorteringsunderlag från gamla banken kan absolut med fördel göras redan nu. 👍🏽

Nja, finns inget formellt hinder att flytta endast ett lån. Men det blir problematiskt kring pantbrev osv så långivarna brukar i praktiken vara ointresserade av det. Praxis är då att man istället jobbar med ränteskillnadsersättning o flyttar allt.

Att begära ut ett amorteringsunderlag från gamla banken kan absolut med fördel göras redan nu. 👍🏽
Jo så är det ju.
Alltid lika roligt att begära ut det, då kommer frågorna och om man har ngn personlig kontakt på gammelbanken får man ofta ett motförslag på ny ränterabatt.

Jag har gjort resan från Nordea till SBAB till Stabelo. Landade hos den senaste aktören när de startade samarbetet med Avanza och var ruskigt billiga. Men nu släpar de efter och är inte alls på hugget. Jag tolkar att de uppnått sina KPI:er och tagit den andel av bolånestocken de hade som mål.

Jag ämnar i samband med nytt husköp att lämna Stabelo.

Jag har gjort resan från Nordea till SBAB till Stabelo. Landade hos den senaste aktören när de startade samarbetet med Avanza och var ruskigt billiga. Men nu släpar de efter och är inte alls på hugget. Jag tolkar att de uppnått sina KPI:er och tagit den andel av bolånestocken de hade som mål.

Jag ämnar i samband med nytt husköp att lämna Stabelo.
Hört samma sak från andra..tråkigt.

Gick också till Stabelo via Avanza, bytte efter mindre ett år när deras ränta helt plötsligt var bland de dyraste på marknaden.

Ny räntesänkning och jag räknar med att hamna på 4 procent på tremånadersräntan. Lån på cirka 5,3 mnkr och strax under 50 procents belåningsgrad. Fick erbjudande om att binda på 2,96 på två år. Kluven eftersom det kanske kommer bättre tillfällen att binda framöver. Men å andra sidan ligger det en procentenhet lägre än den rörliga.

Har ni några tankar?
2,96?! Riktigt bra skulle jag säga. Jag är sugen på att binda en del av lånet på 3,23 i 2 år. 2,96 hade jag inte tvekat på

Jag erbjöds precis 3,29 av Handelsbanken alt 4,49 på rörlig.
2,5 MSEK i lån, under 50% belåningsgrad.
Ponera att räntan sänks 0,25 punkter en gång per kvartal under de två år jag är bunden så är det fortfarande något billigare att binda på 3,29 nu. Knepigt läge. 4,49 är väl dock ingen kanon-deal utan det kan man ju lätt putsa med ett byte till ex-vis Skandia-banken.
3,59 skulle jag få på 1-åringen på HB.

Jag erbjöds precis 3,29 av Handelsbanken alt 4,49 på rörlig.
2,5 MSEK i lån, under 50% belåningsgrad.
Ponera att räntan sänks 0,25 punkter en gång per kvartal under de två år jag är bunden så är det fortfarande något billigare att binda på 3,29 nu. Knepigt läge. 4,49 är väl dock ingen kanon-deal utan det kan man ju lätt putsa med ett byte till ex-vis Skandia-banken.
3,59 skulle jag få på 1-åringen på HB.
Tveksamt de kör 0.25 varje kvartal i 2 år. Kör på 1 åringen om 2 år känns för länge, det är garanterat en bra affär. Och 0.9% ner direkt mot rörliga. Krävs flera dubbelsänkningar för din 1 åring ska bli en dålig affär och det lär ju inte hända.

Blev inspirerad och pratade med Nordea.

Aktuella bolåneräntor:

3 mån - 5,49%
1 år - 4,24%
2 år - 3,78%

Rabatt offererades enligt följande.

1,05% på 3 mån
0,4% på 1 år
0,35% på 2 år

Känns lite väl snålt, men Nordea är väl inte kända för sin generositet direkt. Är det värt att binda på ett år? Eller hur hade ni resonerat?

Aktuella bolåneräntor:

3 mån - 5,49%
1 år - 4,24%
2 år - 3,78%

1,05% på 3 mån
0,4% på 1 år
0,35% på 2 år

Känns lite väl snålt, men Nordea är väl inte kända för sin generositet direkt. Är det värt att binda på ett år? Eller hur hade ni resonerat?
Utan att veta belåningsgrad, så ser det är ut som ett rätt uselt erbjudande.

Finns väl flera banker som erbjuder ex den rörliga räntan som du fått efter rabatt, som har det utan rabatt.

Aktuella bolåneräntor:

3 mån - 5,49%
1 år - 4,24%
2 år - 3,78%

1,05% på 3 mån
0,4% på 1 år
0,35% på 2 år

Ikano kör 4.09 på rörligt om du har belåning under 70 tror jag och är ikea family.

Aktuella bolåneräntor:

3 mån - 5,49%
1 år - 4,24%
2 år - 3,78%

1,05% på 3 mån
0,4% på 1 år
0,35% på 2 år

Hade precis Nordea som erbjöd 1,35 rabatt från list men Skandia utan engagemang erbjuder bättre. Flyttade nu

Ringde just min sparbank (fristående swedbank), fick 1% på Swedbanks list, efter lite diskuterande. .93 tyckte de var bra först.
Jag har två belånade fastigheter, varav en är en jordbruksfastighet, så lite färre alternativ där.
Ska kolla litet, att flytta den ”vanliga” fastigheten till ikano känns attraktivt. Väntar på uppdaterad skogsbruksplan och ska kolla landshypotek sedan.

Ni som kontaktar flera banker, ber ni om indikativt besked eller ett erbjudande som då kräver kreditkontroll? Tänker att det blir ganska många kreditkontroller.

Lån på 4,4 MSEK på en lägenhet värd cirka 7,5 MSEK. Fortfarande katastrof?

Nordea är - enligt min mening - ruttna när det kommer till räntor. Mycket sugen att byta.
Ja, låter som ett rätt ruttet erbjudande.
Jag bytte själv till SBAB i våras, för oss blev det MYCKET bättre än Swedbank, och aldrig mer nåt jidder om rabatter osv.
Du kan räkna fram ditt erbjudande direkt på hemsidan genom att mata in diverse uppgifter. Ärligt, transparent, schysst. Bra support dessutom när jag hade frågor. Rekommenderas.

Tillbaka
Topp