• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Blev inspirerad och pratade med Nordea.

Aktuella bolåneräntor:

3 mån - 5,49%
1 år - 4,24%
2 år - 3,78%

Rabatt offererades enligt följande.

1,05% på 3 mån
0,4% på 1 år
0,35% på 2 år

Känns lite väl snålt, men Nordea är väl inte kända för sin generositet direkt. Är det värt att binda på ett år? Eller hur hade ni resonerat?
Ja det var rätt dålig rabatt tycker jag. Dock var Nordea väldigt aggressiva att erbjuda bra rörlig rabatt när vi köpte huset förra året om vi blev helkunder.

Vi har har bundit på 2 år till 4,68% hos SHB men har skrivit en klausul att vi kan lösa hela lånet i förtid utan ränteskillnadsersättning.

Lån 3,8 belåningsgrad ca. 75%

Blev erbjuden följande rabatter på list nu:
-1,25% rörlig
-0,55% två åring

Men kommer avvakta ev. räntesänkningar under resten av året och binda om i början på nästa år då den klausulen vi haft tidigare var helt omöjlig att förhandla sig till igen 😅

Senast ändrad:
Verkar som att jag får 3,89% från Skandia på 3mån, rätt hyggligt ändå.

Nordea erbjuder 1,35% i ränterabatt på risig listränta (5,74% enligt mina lånedetaljer i appen)

2300kr per månad i skillnad..

Blir nog ett byte.
Belåningsgrad?
Har också 1,35 i rabatt hos Nordea och funderar på byte….

Blev inspirerad och pratade med Nordea.

Aktuella bolåneräntor:

3 mån - 5,49%
1 år - 4,24%
2 år - 3,78%

Rabatt offererades enligt följande.

1,05% på 3 mån
0,4% på 1 år
0,35% på 2 år

Känns lite väl snålt, men Nordea är väl inte kända för sin generositet direkt. Är det värt att binda på ett år? Eller hur hade ni resonerat?
Hade inte bundit på det. Handelsbanken har erbjudit mig 2,96 på två år. Överväger det, men är inte helt säker. Sparar en del inledningsvis, men det kommer så klart en brytpunkt under det närmaste året där jag betalar mer än den rörliga. Frågan är när den kommer och hur låg rörlig ränta blir.

Intressant läsning. Vi har precis köpt hus och jag ringde runt till olika banker förra veckan. Fick tips av bekanta att vissa banker erbjuder amorteringsfritt under föräldraledighet, och en snabb googling resulterade i följande banker. Lån på ca 3,5m och belåningsgrad 85%. Så här såg det ut:

SEB

rörlig 4,81 %

3 år 3,64 %

5 år 3,59 %

Handelsbanken

rörlig 4,29 %

2 år 2,89 %

3 år 3,09 %

5 år 2,98 %

SBAB

rörlig 4,52 %

3 år 3,78 %

5 år 3,76 %

Nordea

rörlig

3 år 3,44 %

5 år 3,39 %

Hade inte bundit på det. Handelsbanken har erbjudit mig 2,96 på två år. Överväger det, men är inte helt säker. Sparar en del inledningsvis, men det kommer så klart en brytpunkt under det närmaste året där jag betalar mer än den rörliga. Frågan är när den kommer och hur låg rörlig ränta blir.

Skulle absolut tagit och investerat överskottet mot din bild av brytpunkten, och motverka den risken. Tror det är väldigt marginellt om det ens skulle uppstå att det blir en förlust.

Intressant läsning. Vi har precis köpt hus och jag ringde runt till olika banker förra veckan. Fick tips av bekanta att vissa banker erbjuder amorteringsfritt under föräldraledighet, och en snabb googling resulterade i följande banker. Lån på ca 3,5m och belåningsgrad 85%. Så här såg det ut:

SEB

rörlig 4,81 %

3 år 3,64 %

5 år 3,59 %

Handelsbanken

rörlig 4,29 %

2 år 2,89 %

3 år 3,09 %

5 år 2,98 %

SBAB

rörlig 4,52 %

3 år 3,78 %

5 år 3,76 %

Nordea

rörlig

3 år 3,44 %

5 år 3,39 %
Verkar som Handelsbanken är en bank att stämma av med.

Har de andra rabatter på att lägga huslånet, dvs försäkringar.

Kan inte svara på det. Jag har haft dem i 30 år. Bara bankkonton lite fonder och lån. Inga försäkringar. Har inte heller blivit erbjuden något
Var där inne och tittade nu under frukosten, såg att man via nätet var tvungen att skicka in en konkret ansökan för att få ett erbjudande.

Dock utan bindande, dock med kreditupplysning.

Får kolla på det mer.

Verkar som Handelsbanken är en bank att stämma av med.

Har de andra rabatter på att lägga huslånet, dvs försäkringar.
Skandia ser ut att ha det bästa erbjudanet där ute efter en rundkik.. beror iofs kanske på hur stort lånet är osv.. men jag avser att att skicka över tjänstepension samt att vi har B som energiklass på huset vilket ger 0.1% i rabatt styck. Så 4,09 blev 3,89% på rörliga.

Senast ändrad:
Skandia ser ut att ha det bästa erbjudanet där ute efter en rundkik.. beror iofs kanske på hur stort lånet är osv.. men jag avser att att skicka över tjänstepension samt att vi har B som energiklass på huset vilket ger 0.1% i rabatt..
Jag använde Skandia som benchmark nu igår jag förhandlade. Fick 1,5% rabatt mot list hos Handelsbanken vilket gav 3,99%. Sedan ansöker jag om grönt bolån efter månadsskiftet vilket då ger 3,89%.

Detta utan några motkrav på tjänstepension etc. Har lönekonto hos dem sedan tidigare, men inget annat.

Lån på 4,5” med 65% belåningsgrad.

2-åring kunde jag låsa till 2,89%, var nära att jag tog den istället, gör det kanske om 3 månader när vi vet hur riksbanken agerar vid nästa två möten.

Jag använde Skandia som benchmark nu igår jag förhandlade. Fick 1,5% rabatt mot list hos Handelsbanken vilket gav 3,99%. Sedan ansöker jag om grönt bolån efter månadsskiftet vilket då ger 3,89%.

Detta utan några motkrav på tjänstepension etc. Har lönekonto hos dem sedan tidigare, men inget annat.

2-åring kunde jag låsa till 2,89%, var nära att jag tog den istället, gör det kanske om 3 månader när vi vet hur riksbanken agerar vid nästa två möten.

Känns som jag hade tagit den tvååringen. Men om jag vänder på det så ser jag fram emot att boräntan ligger på 2,5 om 2 år för det är vad banken ungefär prognostiserar.

Var där inne och tittade nu under frukosten, såg att man via nätet var tvungen att skicka in en konkret ansökan för att få ett erbjudande.

Dock utan bindande, dock med kreditupplysning.

Får kolla på det mer.
Jag tror det gäller för nästan alla banker. Var tvungen att ansöka om lånelöfte hos alla bankerna jag listade ovan bara för att få ett erbjudande. Var ett tredagars-projekt. Handelsbanken var definitivt billigaste och enda motkrav var att vi flyttar över lönekontot. Både Nordea och Länsförsäkringar (som vi har idag) höll på och jiddra om fondspar, försäkringar osv för att man ska få en viss rabatt. Enligt min erfarenhet lönar det sig sällan.

Pratade med en lokal sparbank också och där såg det ut så här. Inte amorteringsfritt under föräldraledighet

rörlig 4,70 %

3 år 3,60 %

5 år 3,50 %

Känns som jag hade tagit den tvååringen. Men om jag vänder på det så ser jag fram emot att boräntan ligger på 2,5 om 2 år för det är vad banken ungefär prognostiserar.
Jag räknar med tre sänkningar till i år. Rörliga blir då 3,14% vid årsskiftet.

Diffen mellan rörligt och 2-åringen är då nere i 0,25% efter så kort tid som 4/24-delar av bindningstiden.

Så resonerar jag iaf!

Diffen mellan rörligt och 2-åringen är då nere i 0,25% efter så kort tid som 4/24-delar av bindningstiden.

Så resonerar jag iaf!

Vågar man räkna kallt med att bankerna hänger med i Riksbankens sänkningar med samma fart?
Jag har inte varit inne i bolånesnurran tillräckligt länge för att ha upplevt denna svängning tidigare, så det är en genuin fråga alltså. Bankerna har ju incitament att behålla räntan högt, även om det såklart kommer vara hård konkurrens om kunderna när det väl börjar sänkas nu.

Min bank var tydlig med att informera mig om att fondspar och bolån är skilda saker. Mao, även om jag skulle köpa deras fonder får jag ingen som helst rabatt på bolånet. Men för att vara "schysst" fick jag ett par räntepunkter i rabatt. Suck. Jag anser mig inte vara en förfärlig förhandlare - det hör till mina arbetsuppgifter att förhandla och får också gärna igenom mina krav. Men storbanker vill alltså inte ens diskutera rabatter trots att man varit bra kund hos dem i decennier, trots att man har en stor del av sitt sparande och övriga engagemang hos dem osv. Detta har jag skrivit förut och skriver igen - när man väl hamnat i tentaklerna hos en (stor)bank, behöver de inte göra något för att hålla dig kvar - du är redan fast eftersom du har så många engagemang hos dem och kan inte bara flytta ditt pick och pack till en annan bank.

Min bank var tydlig med att informera mig om att fondspar och bolån är skilda saker. Mao, även om jag skulle köpa deras fonder får jag ingen som helst rabatt på bolånet. Men för att vara "schysst" fick jag ett par räntepunkter i rabatt. Suck. Jag anser mig inte vara en förfärlig förhandlare - det hör till mina arbetsuppgifter att förhandla och får också gärna igenom mina krav. Men storbanker vill alltså inte ens diskutera rabatter trots att man varit bra kund hos dem i decennier, trots att man har en stor del av sitt sparande och övriga engagemang hos dem osv. Detta har jag skrivit förut och skriver igen - när man väl hamnat i tentaklerna hos en (stor)bank, behöver de inte göra något för att hålla dig kvar - du är redan fast eftersom du har så många engagemang hos dem och kan inte bara flytta ditt pick och pack till en annan bank.
Så är det. Har man tur att just den banken och just det kontoret bestämt sig för att öka bolånekundstocken i samband med omförhandling av lån kan man få bra villkor. Har man otur är de fat-and-happy och då är det bara böja sig framåt och gilla läget. Eller byta bank!

Så resonerar jag iaf!
Intressant, har precis fått exakt samma erbjudande från SHB på 3 mån resp 2 år. Resonerar som du, tror på en ganska brant sänkning och då är det bättre att ligga kvar på rörligt. Iom det kan man även fortsatt ”ligga på” sin bank om andra banker sänker. Den möjligheten tappar man ju om man låser i 2 år.

Det hjälper att bli trött på banken så man blir förbannad och byter, även om det är en del engagemang som krävs.

Som referens blir man förmånsbeskattad om ens rörliga ränta är lägre än statslåneräntan (1,85%)+1,5%, dvs 3,35% per idag.

Källa: https://www.skatteverket.se/privat/...anligalan.4.7459477810df5bccdd4800014876.html

Förmånen för bankanställda varierar men ligger ofta i spannet 2-2,5% mot list. Ta SHB som exempel med 5,49% i list. Minus 2%->3,49%. Här någonstans tycker i alla fall pappa staten att gränsen går mellan en ”super-duper-kund” och en förmån som skall beskattas.

Källa: Trust me bro.

Avanza erbjuder 3,66% till sina PB-kunder med >20 MSEK i kapital, lägre än så tror jag är svårt att få som ”vanlig” kund.

Källa: https://www.avanza.se/private-banking-pro/private-banking/start.html

Så en rörlig ränta strax under 4% idag är bra, ~3,8% väldigt bra, under 3,7% ruskigt bra, runt 3,5% krävs att du har kontakter, och under 3,35% en förmån som skall beskattas.

Företaget är väll en egen juridisk person så vad har det för betydelse i sambandet med privata bolånen?
Frågar då jag är nyfiken om jag missat något.

Jo, men det finns ett säljkoncept inom bankväsendet att de också gör en helhetsbild över privatekonomin om företaget är involverat. Handlar alltså om att sälja så många tjänster de kan, t ex privat sjukvårdsförsäkring, pensionlösningar mm.

Suttit och jämfört vilkor nu då ett av våra lån går ut nu den sista i månaden.

Har Handelsbanken (Nyköping)
76% belåningsgrad

Fått erbjudande från Handelsbanken om;

3 månader 4.00%
1 år 3.33%
2 år 2.86%
3 år 2.89%
5 år 2.98%

Lånen är fördelade på tre lån så det är enbart ett som går ut nu efter tre år som ska förhandlas om. När jag kikat på andra alternativ verkar alla säga man måste flytta alla lån vilket vi inte kommer göra då vi har 2 år kvar på ena med en ränta om 1.15% så där lär vi inte tjäna något om så är kravet.. Men oavsett så har jag fått erbjudanden om följande;

SBAB
3 månader 4,25%
1 år 3.80%
2 år 3.49%
3 år 3.36%

Skandia
3 månader 4.09%
1 år 3.71%
3 år 3.40%

Lutar åt att ha kvar Handelsbanken och binda på två år...

Suttit och jämfört vilkor nu då ett av våra lån går ut nu den sista i månaden.

Har Handelsbanken (Nyköping)
76% belåningsgrad

Fått erbjudande från Handelsbanken om;

3 månader 4.00%
1 år 3.33%
2 år 2.86%
3 år 2.89%
5 år 2.98%

Lånen är fördelade på tre lån så det är enbart ett som går ut nu efter tre år som ska förhandlas om. När jag kikat på andra alternativ verkar alla säga man måste flytta alla lån vilket vi inte kommer göra då vi har 2 år kvar på ena med en ränta om 1.15% så där lär vi inte tjäna något om så är kravet.. Men oavsett så har jag fått erbjudanden om följande;

SBAB
3 månader 4,25%
1 år 3.80%
2 år 3.49%
3 år 3.36%

Skandia
3 månader 4.09%
1 år 3.71%
3 år 3.40%

Lutar åt att ha kvar Handelsbanken och binda på två år...
Kanske värt att vänta 3 månader till, för att följa med den eventuella sänkningen.

Tillbaka
Topp