• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Kanske värt att vänta 3 månader till, för att följa med den eventuella sänkningen.
Helt klart en poäng som jag ska fråga om (att vi får samma rabatt om vi väntar 3 månader) då vi har en avstämnig i morgon med vår kontakt. Har lite andra frågor med som vi ska ta. Lite tur i oturen är att vi amorterat rätt högt och kan på så vis jämna ut räntehöjningen till under 0 om vi vill. Är lite inne på det iom kommande föräldrarledighet och pågående renovering hemma.

Helt klart en poäng som jag ska fråga om (att vi får samma rabatt om vi väntar 3 månader) då vi har en avstämnig i morgon med vår kontakt. Har lite andra frågor med som vi ska ta. Lite tur i oturen är att vi amorterat rätt högt och kan på så vis jämna ut räntehöjningen till under 0 om vi vill. Är lite inne på det iom kommande föräldrarledighet och pågående renovering hemma.
Den erbjudna rabatt brukar hålla 30/31 dagar efter erbjudandet.
Men svårt att se att de skulle ändra rabatten, utan den borde följa med i sänkningen då den bör var beräknad på dina förutsättningar.

Berätta gärna vad de säger imorgon.

Min bank var tydlig med att informera mig om att fondspar och bolån är skilda saker. Mao, även om jag skulle köpa deras fonder får jag ingen som helst rabatt på bolånet. Men för att vara "schysst" fick jag ett par räntepunkter i rabatt. Suck. Jag anser mig inte vara en förfärlig förhandlare - det hör till mina arbetsuppgifter att förhandla och får också gärna igenom mina krav. Men storbanker vill alltså inte ens diskutera rabatter trots att man varit bra kund hos dem i decennier, trots att man har en stor del av sitt sparande och övriga engagemang hos dem osv. Detta har jag skrivit förut och skriver igen - när man väl hamnat i tentaklerna hos en (stor)bank, behöver de inte göra något för att hålla dig kvar - du är redan fast eftersom du har så många engagemang hos dem och kan inte bara flytta ditt pick och pack till en annan bank.
När våra lån på Länsförsäkringar gick ut häromåret noterade dom att vi flyttat försäkringar, sparande osv vilket gjorde att vår rabatt skulle gå ner. Hela tiden försökte dom med att om vi ökar vårt ”engagemang” i banken kunde de höja rabatten. Jag förklarade att de var alldeles för dyra och att jag tänkte byta bank om de inte kunde ge oss samma som innan. Fick prata med en överordnad och vips behövde vi inte ha några försäkringar eller dylikt alls för att matcha billigare banker. Så det är mycket spel från bankernas sida. De kan ge rabatter men de vill inte om de verkligen inte måste.

När våra lån på Länsförsäkringar gick ut häromåret noterade dom att vi flyttat försäkringar, sparande osv vilket gjorde att vår rabatt skulle gå ner. Hela tiden försökte dom med att om vi ökar vårt ”engagemang” i banken kunde de höja rabatten. Jag förklarade att de var alldeles för dyra och att jag tänkte byta bank om de inte kunde ge oss samma som innan. Fick prata med en överordnad och vips behövde vi inte ha några försäkringar eller dylikt alls för att matcha billigare banker. Så det är mycket spel från bankernas sida. De kan ge rabatter men de vill inte om de verkligen inte måste.

Yes. Så kan det mycket väl vara. Amorteringsunderlag har jag bett om en gång och då fick jag rabatt direkt, men då var det en annan, mer medgörlig bankman.

Blev så motiverad när jag läste här så jag ringde banken (HB) tidigare i veckan och fick ner min rörliga till 3,95% från 4,35%. Hjälpte nog att vi kommit under 75% men oavsett riktigt bra utdelning på ett samtal så tack alla ni som delar!

Berättade om SHBs ränta för en polare. Han fick 2,85 på tvååringen. Är lite sugen på att byta tillbaka. Men orkar fan inte fler gånger.

Vi har "gamla" lån (2016) som är amorteringsfria då belåningen ligger under 70% (55% ungefär). Nån som vet om detta påverkas av att byta bank? I så fall så blir ju nån tiondel i sänkt ränta ingenting mot ökningen i månadsutgift som kommer av amortering. Jag kan ju konstatera att jag ligger några tiondelar över det som kommer fram här.

(Jag är full medveten om att amortering är en utgift och inte en kostnad såsom ränta men jag tittar på hur mkt jag har i plånboken efter att bolånen är betalda helt enkelt)

Vi har "gamla" lån (2016) som är amorteringsfria då belåningen ligger under 70% (55% ungefär). Nån som vet om detta påverkas av att byta bank? I så fall så blir ju nån tiondel i sänkt ränta ingenting mot ökningen i månadsutgift som kommer av amortering. Jag kan ju konstatera att jag ligger några tiondelar över det som kommer fram här.

(Jag är full medveten om att amortering är en utgift och inte en kostnad såsom ränta men jag tittar på hur mkt jag har i plånboken efter att bolånen är betalda helt enkelt)
Enligt lag så är det idag 50% och under så troligen kommer den nya banken vara tvungna att ge dig amortering.

Blev så motiverad när jag läste här så jag ringde banken (HB) tidigare i veckan och fick ner min rörliga till 3,95% från 4,35%. Hjälpte nog att vi kommit under 75% men oavsett riktigt bra utdelning på ett samtal så tack alla ni som delar!
En jättebra utdelning på ett samtal, verkligen. Snyggt. Men det är också såna beteenden från bankens sida som får mig att bli förbannad. Därav en viktig punkt i varför jag är så nöjd med mitt byte till SBAB, stört omöjligt att ge några extra rabatter. "Med dina förutsättningar så får du det här, punkt". Känns schyst och ärligt.

Just själva bytet av bank påverkar inte amorteringsfriheten du har, utan du får behålla dit "gamla" lån ur den synpunkten. Men där i mot kanske det är 50% nu mer som @Johled00 skrev ovan, det borde dock gå att lösa genom att se till att värdera bostaden lite högre bara så du kommer ner under 50%.

Just själva bytet av bank påverkar inte amorteringsfriheten du har, utan du får behålla dit "gamla" lån ur den synpunkten. Men där i mot kanske det är 50% nu mer som @Johled00 skrev ovan, det borde dock gå att lösa genom att se till att värdera bostaden lite högre bara så du kommer ner under 50%.

Fler mäklare kör fria värderingar , bla Fastighetsbyrån.

Enkelt sätt att få upp värdet.

Ansökt om att flytta bolån till Handelsbanken. Återkommer med vad de svarar. Nordea är patetiska. Utöver vad jag redan redogjort för i tråden så är kundtjänsten på en skrattretande nivå.

På mitt långa meddelande med förfrågan att få en bättre offert på lägre nivå än de ”automatiska” offerterna. Här sa jag att folk jag kände (ni är dessa ”folk”) fått långt bättre erbjudanden varpå jag fick detta svar.

”Hej,

Hoppas allt är bra med dig,

Vi erbjuder inte så höga rabatter på de budna räntor så det stämmer tyvärr inte.

Däremot ligger den en offert på rörligt med 1,05 procent rabatt det stämmer. Idag har ni 0,96 på rörligt.

Med vänlig hälsning
Nordea”

Inget förslag på någonting, ingen ny offert. Jag var tvungen att ställa frågan rakt ut - vad krävs för att få en bättre rabatt? Då får jag svar att det är försäkringar, pensionssparande osv. men ingenting mer än så - det förväntas man driver konversation vidare på egen hand och de visar inget intresse. Det är inte heller första gången jag upplever bemötandet så här.

Nåväl. Mina dagar med Nordea är räknade. Ville bara dela med mig av min erfarenhet. Utöver de dåliga räntorna verkar de ha svårt att hushålla lämpliga rådgivare.

Senast ändrad:
Ansökt om att flytta bolån till Handelsbanken. Återkommer med vad de svarar. Nordea är patetiska. Utöver vad jag redan redogjort för i tråden så är kundtjänsten på en skrattretande nivå.

På mitt långa meddelande med förfrågan att få en bättre offert på lägre nivå än de ”automatiska” offerterna. Här sa jag att folk jag kände (ni är dessa ”folk”) fått långt bättre erbjudanden varpå jag fick detta svar.

”Hej,

Vi erbjuder inte så höga rabatter på de budna räntor så det stämmer tyvärr inte.

Däremot ligger den en offert på rörligt med 1,05 procent rabatt det stämmer. Idag har ni 0,96 på rörligt.

Med vänlig hälsning
Nordea”

Inget förslag på någonting, ingen ny offert. Jag var tvungen att ställa frågan rakt ut - vad krävs för att få en bättre rabatt? Då får jag svar att det är försäkringar, pensionssparande osv. men ingenting mer än så - det förväntas man driver konversation vidare på egen hand och de visar inget intresse. Det är inte heller första gången jag upplever bemötandet så här.

Nåväl. Mina dagar med Nordea är räknade. Ville bara dela med mig av min erfarenhet. Utöver de dåliga räntorna verkar de ha svårt att hushålla lämpliga rådgivare.
Är det något jag lärt mig under åren så är det att det är sjukt att få till deal med nuvarande bank utan det är byta som gäller om man vill få bättre vilkor. Dom tror (förmodligen rätt oftast) att folk är för lata för att faktiskt ta tag i det och byta. För typ 10 år sedan hade jag en riktigt bra personlig bankman och han löste alltid bra deal samt var väldig hjälpsam, men tyvärr så slutade han. Och det är det ända undantaget jag upplevt tyvärr.

Det ni pratar om gäller ju alla typer av tjänster. Kolla på teleoperatörer till exempel, ”trogen kund” premieras inte längre.
Faktiskt så var jag med om motsatsen för ett tag sen. Vår mobiloperatör ringde under flera dagar, jag ogillar verkligen den typen av samtal och undviker denna typ så gott jag kan.

Tillslut råkade jag svara, och sa snabbt "jag är inte intresserad" varpå den unga Herren frågade om jag inte var intresserad av att sänka kostnaden då vi just varit "trogna" kunder.

Ingen större sänkning men runt en 250-300 på totalen för 2 vuxna ink barn per månad .

Men det är dock det enda tillfället 😉

”Hej,

Med vänlig hälsning
Nordea”

Intressant det här. Nordea här i Östersund har ändå varit jäkligt bra och vår gubbe var noga med att poängtera att vi inte är tvungna att ha något övrigt för att få vår 1,25% i rabatt. Dvs inga försäkringar osv.

Han tyckte vi skulle jämföra med andra osv.

Dåliga räntor osv.. det har dem dock

Enligt lag så är det idag 50% och under så troligen kommer den nya banken vara tvungna att ge dig amortering.

Jaha, vem har rätt av er då? ;)
Att värdera upp huset för att få under 50% tror jag inte riktigt är möjligt. Så länge har vi inte bott helt enkelt.

Så jag kanske får acceptera några hundralappar högre ränta för att få flera tusen mer i handen i månaden helt enkelt :greedy:

Att värdera upp huset för att få under 50% tror jag inte riktigt är möjligt. Så länge har vi inte bott helt enkelt.

Så jag kanske får acceptera några hundralappar högre ränta för att få flera tusen mer i handen i månaden helt enkelt :greedy:
Om du har lån som är tagna innan amorteringskravet infördes kan du byta bank och behålla det amorteringsfritt. Det står i amorteringsunderlaget från banken.

Detta för att inte få en inlåsningseffekt.

Står fast vid att du kommer behöva amortera vid byte av bank.

Men att be om en höjning av värde bör inte vara omöjligt, hur länge har du bott på nuvarande plats?

När jag bytte bank så ringde jag min gamla bank och bad att om mitt amorteringsunderlag. Där ser min nya bank att lånet är taget långt för 2016 och är amorteringsfritt.
Därför flyttas lånet över utan att jag behövde lägga in amortering enligt de nya reglerna.
Så tipset är att ringa SBAB, Skandiabanken, mfl. och hör efter vem som ger dig bäst ränta.
Jag har fortfarande kvar mina konton på gamla banken(SHB), flyttade bara lånet.

Märkligt ändå att SHB, SEB, Nordea, Swedbank, inte verkar vilja ha privatpersoner som kunder..
Jag har varit kund hos SHB sedan 90-talet.
Tror ni ngn kontaktat mig efter jag flyttade iväg dels mina pensionsfonder samt lånet(3,8msek på en bostad värderad till 8)?

Tillbaka
Topp