• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Eller USA. 30 år rak amortering med låsta räntor i 30 år. Dock med en del andra egenheter 😊

Här i Japan vill bankerna att man ska ha betalat tillbaka lånet innan man är alltför gammal och dom flest bostadslån är nog på 25 till 35 år.
Jag som är gammaldags och lat valde när jag tog lån för en del år sen att binda räntan hela lånetiden på 25 år vid 1 %.

Här i Japan vill bankerna att man ska ha betalat tillbaka lånet innan man är alltför gammal och dom flest bostadslån är nog på 25 till 35 år.
Jag som är gammaldags och lat valde när jag tog lån för en del år sen att binda räntan hela lånetiden på 25 år vid 1 %.
Vad händer om man vill sälja innan de 25åren?

Vad händer om man vill sälja innan de 25åren?

Om jag inte är missledd ska det inte vara något problem och jag kan vilken dag som helst kan betala in vad som återstår på lånet och sen är det klart.
Tanken är att jag ska göra det om några år om det inte händer något konstigt.
Jag är gammaldags och gillar inte att vara skuldsatt och har inte varit det största delen av mitt liv och min första lägenhet i Sverige ville bankvinnan prompt
få mig att låna mer än jag behövde.
Når jag dessutom sa att jag tänkte betala av lånet efter 2 år tittade hon på mig som en utomjording men jag jobbade, gnetade och sparade och gjorde det.
Göran Persson har aldrig varit min favorit men en sak han sa och som jag håller med om, Den som är satt i skuld är inte fri.

Nya regler kring amorteringsunderlag lär pressa ner räntan lite ytterligare!

-Från och med månadsskiftet träder nya regler i kraft som ställer krav på att amorteringsunderlaget ska lämnas skyndsamt.
Inga onödiga dröjsmål får längre ske.

– Finansinspektionen har nu beslutat att banker och andra bolåneföretag både ska kunna ta emot en begäran om amorteringsunderlag och lämna underlaget till kunden digitalt, och på andra lämpliga sätt, framhåller myndigheten i ett uttalande.

Försvårat för kunderna

Enligt Finansinspektionen, FI, handlar det om en konkret åtgärd för att stärka konsumenternas ställning på bolånemarknaden.

– Kunder upplever att det kan vara svårt att påverka sin situation och att det kan vara besvärligt att flytta sitt bolån. En orsak bedöms vara att långivarna av olika anledningar försenar eller försvårar för kunderna att få ut amorteringsunderlaget, säger Daniel Barr, generaldirektör på FI.

Ökar konkurrensen

Digitala underlag bedöms kunna öka rörligheten och på så sätt även konkurrensen bankerna emellan.
Vilket min bank (Swedbank) tycks strunta fullständigt i. Man måste ringa eller gå till kontoret. Tittade nyss. Bara det känner jag är ett argument för att lämna dem. Tittade också vad de kunde erbjuda bunden 2 åring till - 3,4%. Det är ju sätt mycket sämre än 2.9% som det pratas om här :mad:

Vilket min bank (Swedbank) tycks strunta fullständigt i. Man måste ringa eller gå till kontoret. Tittade nyss. Bara det känner jag är ett argument för att lämna dem. Tittade också vad de kunde erbjuda bunden 2 åring till - 3,4%. Det är ju sätt mycket sämre än 2.9% som det pratas om här :mad:
1725285151411.png

SHB utan att ens behöva ha någon speciell bankkontakt, inget pensionssparande eller någonting som gör att jag är en s.k. bra kund via dom. haha

Senast ändrad:
Nix, detta är i Handelsbanken-appen där jag behöver villkorsändra då min nuvarande 3-månaders går ut. Detta är vad de erbjöd mig för några dagar sedan. :)
Hade 4.27% tidigare.. rörligt.
Det är bra. Blev för två veckor sedan erbjuden 2,96 på två år på SHB inför villkorsändring. Tyckte att det var bra då, men glad att jag inte band då det verkar ticka nedåt.

1725285151411.png

SHB utan att ens behöva ha någon speciell bankkontakt, inget pensionssparande eller någonting som gör att jag är en s.k. bra kund via dom. haha

För att börja förlora på att binda till 2,76% så måste typ styrräntan ner i spannet 1,7 - 2,0% ngnting, det borde ju vara ett tag bort även om det blir aggresivare sänkningar än nuvarande räntebaneprognos.

För att börja förlora på att binda till 2,76% så måste typ styrräntan ner i spannet 1,7 - 2,0% ngnting, det borde ju vara ett tag bort även om det blir aggresivare sänkningar än nuvarande räntebaneprognos.
Ja, det stämmer. Men det du tjänar fram till dess att styrräntan är så lågt nere kommer alltid överväga den eventuella förlusten till slutet av bindningstiden.

Ja, tycker absolut det är bra R/R - hade kunnat tänka mig binda till det om det inte vore för att vi planerar att flytta till större rätt "snart" säg 6-15 månader, isch..

Ringde swedbank och bad om amorteringsunderlag och vipps hoppade min rörliga ränta ner 30 punkter. Även om det är bra så är det ju så uppenbart att man blir "blåst" hela tiden av dem om man inte ringer och tjatar konstant - och det har jag ingen lust med. Vill ha en bank som ger konstant konkurrenskraftig ränta - inte som man måste ringa hela tiden. Så det är väl bara att börja jaga bank men jag gissar att en värdering från 2016 inte duger heller så det måste väl blandas in mäklare också. HATAR sånt här dribblande.

Ringde swedbank och bad om amorteringsunderlag och vipps hoppade min rörliga ränta ner 30 punkter. Även om det är bra så är det ju så uppenbart att man blir "blåst" hela tiden av dem om man inte ringer och tjatar konstant - och det har jag ingen lust med. Vill ha en bank som ger konstant konkurrenskraftig ränta - inte som man måste ringa hela tiden. Så det är väl bara att börja jaga bank men jag gissar att en värdering från 2016 inte duger heller så det måste väl blandas in mäklare också. HATAR sånt här dribblande.
SBAB är nog bästa alternativet för dig. Man kommer aldrig få absolut bästa räntan där. Men alltid bland de bästa och ingen förhandling, utan fixas automatiskt efter rådande marknadsläge och dina egna förutsättningar (dvs belåningsgrad osv)

Om det finns liknande fastigheter som sålts i området brukar man kunna göra sin egna bedömning och få den accepterad. Åtta år är ju en rätt lång tid. Annars brukar den ledande mäklaren i området hjälpa till med värdering utan att betalt. Om du nån gång kommer sälja vet de att de ligger bra till när du ska välja mäklare.

Jag ramlade ned på strax under 3,4% nu på 3 månaders. Med lite personalrabatt så marginalerna är rätt stora på de nivåer som nämns här för övrigt.

Jag ramlade ned på strax under 3,4% nu på 3 månaders. Med lite personalrabatt så marginalerna är rätt stora på de nivåer som nämns här för övrigt.
Så min spaning i inlägg 1616 i denna tråd var alltså korrekt 🙂

Har ju raljerat om Nordea och deras offert häromdagen. Sökte online hos Handelsbanken och fick det bifogade. Mycket smidigt, med lite förhandling lär det bli ännu bättre.

Överväger rörligt och 2-åringen. Riksbanken har ju nyligen sagt tre sänkningar i år. Kan påverka attraktiviteten av 2-åringen.

Bilagor

• IMG_6204.jpeg
    IMG_6204.jpeg
    31.8 KB · Visningar: 9
Har ju raljerat om Nordea och deras offert häromdagen. Sökte online hos Handelsbanken och fick det bifogade. Mycket smidigt, med lite förhandling lär det bli ännu bättre.

Överväger rörligt och 2-åringen. Riksbanken har ju nyligen sagt tre sänkningar i år. Kan påverka attraktiviteten av 2-åringen.
2,99 på 2år är exakt vad jag fick från hbanken idag som erbjudande, men skulle vilja ner i de 2,76 som postades tidigare i tråden för att verkligen hoppa på 2 år bundet.

Tillbaka
Topp