• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Begärde amorteringsunderlag från SEB och de ringde upp inom en timme. Fick 40 punkter rabatt utan förhandling. Mitt bundna bolån gick ut i maj och då var det omöjliga att förhandla om det rörliga. Jag fick 4.39% kunde ej få bättre sa dom.

Det ända jag skrev till dom var. Vart finner jag mitt amorteringsunderlag hos er digitalt? då det ska vara tillgängligt sen 1 sep. För jag behöver det FORT!

Så fick tillslut 3 månaders ränta till 3.99% inga motkrav, har bara lönekonto hos dom.

Senast ändrad:
Fan alltså, så jävla trött på LF som jag haft alldeles för länge. Gav mig 1.05 rabatt på listräntan i somras, så ligger på 4.69 i dagsläget. Får bara blankt nej när jag försökt förhandla mer. Är en ordningssam människa med dryga 2 mille i lån på radhuset som kanske är värt 3.3 i dagsläget. De är rätt ointresserade av att ha mig kvar känner jag. Har bolån, lite obligatoriskt fondsparande, lite pensionspengar, några försäkringar och lönekonto hos dem. Beställde amorteringsunderlag idag, hoppas väl kanske lite naivt att de ska steppa upp lite, men tror det när jag ser det.

Hej

Jag har dålig koll. Ligger på 4.19% hos handelsbanken rörlig. Lånet är väl maxat 85%.

Hur ligger jag till, bra/dåligt? Ska jag byta eller försöka omförhandla?

Hej

Jag har dålig koll. Ligger på 4.19% hos handelsbanken rörlig. Lånet är väl maxat 85%.

Hur ligger jag till, bra/dåligt? Ska jag byta eller försöka omförhandla?
När gjorde du det senast en check med bankers erbjudande till dig? Du ligger inte dåligt till med 4.19 nästa betalning. Det finns fler parametrar som styr mer än de siffror du nämner. Lön, antal i hushållet, sambo/fru/man som drar in deg osv.

När jag loggar in på min bank och kollar ligger min 3månaders på exakt 4,19. Ny räntenivå på mina lån i slutet på september och ändras inte min Banks listränta vad som står på hemsidan ska min ränta hoppa ner till 3,99

Systemet suger för oss kunder. Men att ringa ett par banker/år är det mest profitabla arbetet de flesta gör. Att byta bank tar inte mer än 2h. Bra timlön. Bankers vinster bygger delvis på lata kunder…

Lata kunder är tacksamt när utdelningarna från bankerna trillar in om våren. Förhoppningsvis är inte alla så engagerade i att få sänkt sin ränta som det är i den här tråden. 😉

Nu ringde Swedbank igen och sänkte räntan till 3.95% 3-mån. Jag blir mest förbannad för det är så tydligt att de förstår att nu ska jag börja jämföra räntor och det är ju en konkurrenskraftig ränta. Men om några månader så kommer säkert rabatten försvinna och då hoppas de väl att jag inte ska orka börja igen. Hur blev bolån som att handla på turkisk bazaar? Oseriöst tycker jag bara det är.

Jag vill bara ha en kokurrenskraftig ränta utan tjafs. Om den är 10-20 punkter högre än det bästa skiter jag i men jag vill inte bli blåst bara för att jag inte ringer och tjatar var 6e månad.

Tog en 2-års deal på 4,98% hos Handelsbanken när det kom ett erbjudande om att slippa ränteskillnadsersättning när det barkade iväg.
Ringde upp i veckan och fick 3,35% på 1 år och 4,20% rörligt. Helt ok och det var tack vare denna tråd jag fick tummen ur.
80% belåningsgrad.

Nu ringde Swedbank igen och sänkte räntan till 3.95% 3-mån. Jag blir mest förbannad för det är så tydligt att de förstår att nu ska jag börja jämföra räntor och det är ju en konkurrenskraftig ränta. Men om några månader så kommer säkert rabatten försvinna och då hoppas de väl att jag inte ska orka börja igen. Hur blev bolån som att handla på turkisk bazaar? Oseriöst tycker jag bara det är.

Jag vill bara ha en kokurrenskraftig ränta utan tjafs. Om den är 10-20 punkter högre än det bästa skiter jag i men jag vill inte bli blåst bara för att jag inte ringer och tjatar var 6e månad.
Ja, det är skittråkigt, det var därför jag bytte till stabelo innan alla höjningar kom, då var de klart i billigaste segmentet och den stora uppsidan var att man skulle slippa ringa till banken o tjata en gång per kvartal. Men nu ligger de tyvärr rätt högt och jag tittar på att gå tillbaka till Handelsbanken bara de klämmer ur sig ngt bra erbjudande till mig oxå (vill ha bättre än 2,99 på 2 år för att ta det).

Har idag ca 4,2 msek lån hos SHB varav 1,5 msek i lån som är bundet tills 2026-01-31 med 3,9% ränta, resten rörligt. Har funderat på att binda upp en del på 2 år och funderar då på att lösa ut mitt bundna lån. Skulle kosta ca 9k (och som jag förstått får man ju även ränteavdrag på ränteskillnadsersättning). Fick erbjudande på 2,99% på 2 år (tyckte det var sådär med tanke på att vi har 3,9% rörlig ränta). Det innebär ändå att jag sänker räntan med ca 0,9 procentenheter över 15 månader. Vilket ger ca 20k lägre lånekostnad mot att jag idag betalar 9k. Känns som en vinst eller tänker jag fel någonstans?

Har idag ca 4,2 msek lån hos SHB varav 1,5 msek i lån som är bundet tills 2026-01-31 med 3,9% ränta, resten rörligt. Har funderat på att binda upp en del på 2 år och funderar då på att lösa ut mitt bundna lån. Skulle kosta ca 9k (och som jag förstått får man ju även ränteavdrag på ränteskillnadsersättning). Fick erbjudande på 2,99% på 2 år (tyckte det var sådär med tanke på att vi har 3,9% rörlig ränta). Det innebär ändå att jag sänker räntan med ca 0,9 procentenheter över 15 månader. Vilket ger ca 20k lägre lånekostnad mot att jag idag betalar 9k. Känns som en vinst eller tänker jag fel någonstans?
2,99 är rätt mycket bättre än rörligt, men det är flera i tråden som kommit lägre. Det är inte så mycket bättre än din bundna så att du behöver stressa med att binda om den delen, särskilt med beaktande av ränteskillnadskostnaden. ”Alla” verkar vara överens om att räntan kommer ner ganska snabbt framöver. Om du inte ligger på marginalen så låter det som att det kommer bättre tillfällen att binda. Men jag har haft fel förr 😊

Polaren jobbar på bank och gav sin syn på det avseende bundet 2 år alt rörligt 2 år och skickade följande uträkning på 2,85 i två år.

received_430833189974974.jpeg

Kommer själv avvakta någon/några månader för att sen ev låsa på 2 år, men tror inte ni på något sätt gör bort er/gör en dålig affär på att låsa till 2,86

Kunde inte låta bli att göra en egen version av den uppställningen för att testa mig fram till lite olika scenario för när det kan vara värt att binda eller inte.

Ett exampel med lån på 1 mille och bundet på 2,79 i 2 år jämfört med 0.75% påslag på styrräntan i rörligt och en ganska aggresiv säkningstakt från riksbanken.
1725548457316.png

Kunde inte låta bli att göra en egen version av den uppställningen för att testa mig fram till lite olika scenario för när det kan vara värt att binda eller inte.

Ett exampel med lån på 1 mille och bundet på 2,79 i 2 år jämfört med 0.75% påslag på styrräntan i rörligt och en ganska aggresiv säkningstakt från riksbanken.
1725548457316.png
Var kommer prognosen på styrräntan ska ner till 1,5 i slutet av 2025 ifrån?

Fan alltså, så jävla trött på LF som jag haft alldeles för länge. Gav mig 1.05 rabatt på listräntan i somras, så ligger på 4.69 i dagsläget. Får bara blankt nej när jag försökt förhandla mer. Är en ordningssam människa med dryga 2 mille i lån på radhuset som kanske är värt 3.3 i dagsläget. De är rätt ointresserade av att ha mig kvar känner jag. Har bolån, lite obligatoriskt fondsparande, lite pensionspengar, några försäkringar och lönekonto hos dem. Beställde amorteringsunderlag idag, hoppas väl kanske lite naivt att de ska steppa upp lite, men tror det när jag ser det.
De var iallafall snabba att höra av sig och undra vad jag inte är nöjd med när jag beställt amorteringsunderlaget. Bad dem återkomma med ett bättre förslag på ränterabatt än vad jag har i dagsläget. Får se vad de har att komma med.

1725548457316.png
Fast den rörliga är ju bunden i 3 mån….så det blir större hopp än månadsvis…..så det är nog inte akkuratt??

Jag hade också Swedbank sedan urminnes tider och astrött på dessa svinfasoner. Med samma ingång som du önskar så landade jag i SBAB. Prisvärt, smidigt, bra service, inget tjafs om ränterabatter. Rekommenderas.

Det verkar finnas mest utrymme på 2-årsräntan just nu. Mina kontakter tror på en möjlighet att få 2-åringen till 2.5-2.75 innan Sep är slut, så jag sitter still tills efter nästa (potentiella) räntesänkning. Det spannet signar jag gladeligen på.

De var iallafall snabba att höra av sig och undra vad jag inte är nöjd med när jag beställt amorteringsunderlaget. Bad dem återkomma med ett bättre förslag på ränterabatt än vad jag har i dagsläget. Får se vad de har att komma med.
Fick svar rätt fort, erbjöd mig 4.20 på 3-månadersräntan vilket var samma jag fick hos SBAB. Är väl ändå bättre än de 4.69 som jag låg på innan, även om jag inte kan skryta med att vara den bästa förhandlarn i tråden 🤷‍♂️ Är väl ok med det så jag väljer att inte orka flytta några lån för att spara några kronor till, smidigheten att stanna kvar hos LF är värt en del för mig också. Men instämmer i kören som avskyr den här kohandeln.

"Inflationstrycket är blygsamt och läget på arbetsmarknaden försämras, om än gradvis. Dessutom har de globala räntorna sjunkit. Mycket talar alltså för att Riksbanken kommer att fortsätta att sänka räntorna. Vi ser styrräntan på 2,75 procent vid årsskiftet och förväntar oss ytterligare sänkningar i början av nästa år", skriver Nordeas Isaksson."

Tog en 2-års deal på 4,98% hos Handelsbanken när det kom ett erbjudande om att slippa ränteskillnadsersättning när det barkade iväg.
Ringde upp i veckan och fick 3,35% på 1 år och 4,20% rörligt. Helt ok och det var tack vare denna tråd jag fick tummen ur.
80% belåningsgrad.
Hur kom detta sig? Har iof LF.. Men band på 3.61 på 3 år i feb..

Lite den jag funderar på också! Känns väl dock som de tagit höjd för rätt många sänkningar i 2-åringen.
Precis. Banken vinner ju alltid. Har också SHB och jag blev för snart en månad erbjuden 2.98 på två år. Var nära att ta det, men så såg jag i tråden att flera fått lägre. Tänkte avvakta till åtminstone räntebeskedet och se därefter. Fördelen med att binda nu är man direkt får nytta av framtida räntesänkningar.

Tillbaka
Topp