• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Nu ringde Swedbank igen och sänkte räntan till 3.95% 3-mån. Jag blir mest förbannad för det är så tydligt att de förstår att nu ska jag börja jämföra räntor och det är ju en konkurrenskraftig ränta. Men om några månader så kommer säkert rabatten försvinna och då hoppas de väl att jag inte ska orka börja igen. Hur blev bolån som att handla på turkisk bazaar? Oseriöst tycker jag bara det är.

Jag vill bara ha en kokurrenskraftig ränta utan tjafs. Om den är 10-20 punkter högre än det bästa skiter jag i men jag vill inte bli blåst bara för att jag inte ringer och tjatar var 6e månad.
Måste ses en väldigt bra rabatt med 1,55 punkter ändå, från vad jag har förstått det från vänner i branschen går det nog inte att få bättre rabatt. Bara lägga in i kalendern och be dom att matcha det när det löper ut om ett år :)

Jag hade tidigare en ränterabatt på 1% hos Nordea. Jag begärde ut amorteringsunderlag och blev uppringd av bankkontakten 30 minuter senare.
Efter ett kort möte där jag förklarade att jag funderar på att byta bank så fick jag erbjudande om 1,4% i rabatt. Dvs 4,09 på det rörliga.

Tillräckligt bra för att jag inte ska byta just nu känner jag men det är så tråkigt att man själv ska behöva anstränga sig och syssla med någon slags kohandel för att få en vettig ränta.

Jag hade tidigare en ränterabatt på 1% hos Nordea. Jag begärde ut amorteringsunderlag och blev uppringd av bankkontakten 30 minuter senare.
Efter ett kort möte där jag förklarade att jag funderar på att byta bank så fick jag erbjudande om 1,4% i rabatt. Dvs 4,09 på det rörliga.

Tillräckligt bra för att jag inte ska byta just nu känner jag men det är så tråkigt att man själv ska behöva anstränga sig och syssla med någon slags kohandel för att få en vettig ränta.
Känner exakt likadant.

Det är största anledningen till att jag är nöjd med mitt byte till SBAB, och rekommenderar att kolla med dom. Aldrig mer kohandel eller känslan av att bli blåst.

... eller som man säger hos Swedbank, är ränterabatten låst i ett år för er som fått rabatt hos dem?

"Kunder i Swedbank som efter Riksbankens räntesänkning vill förhandla sin rörliga boränta får beskedet att det inte går. ”Kunder med tremånadersränta har en avtalad rabatt som gäller i ett års tid”, säger Charlotte Nilsson, pressansvarig på Swedbank."

... eller som man säger hos Swedbank, är ränterabatten låst i ett år för er som fått rabatt hos dem?

"Kunder i Swedbank som efter Riksbankens räntesänkning vill förhandla sin rörliga boränta får beskedet att det inte går. ”Kunder med tremånadersränta har en avtalad rabatt som gäller i ett års tid”, säger Charlotte Nilsson, pressansvarig på Swedbank."

De låser rabatten i ett år.

Tycker inte det är en stor grej, så har det väl alltid varit?

Tror många missförstår ovanstående som att de inte tar del av räntesänkningarna som sker nu. Men rabatten dras ju av ovanpå vad listräntan är.

Tycker inte det är en stor grej, så har det väl alltid varit?

Tror många missförstår ovanstående som att de inte tar del av räntesänkningarna som sker nu. Men rabatten dras ju av ovanpå vad listräntan är.

Men listräntan är ju rena hittepåsiffror. Genomsnittsräntan ligger något närmare verkligheten. Vill man förhandla lägre än så är man alltså låst.

Listränta + rabatt är det som blir genomsnittsräntan. Det är inte genomsnittsräntan + rabatt.

När man förhandlar så förhandlar man ju förhoppningsvis så att rabatten gör att man hamnar under genomsnittsräntan , sedan följer man med upp och ner beroende på vad riksbanken gör.

Har "bara" 1.3 idag hos Swedbank så låter som jag behöver ringa något samtal 😅
Ringde till swedbank och försökte tjata mig till 1,5 men det gick inte. Hennes argument va att mitt engagemang hos banken inte är så stort. (pension, sparande, försäkring osv)

Tillslut så gick dom med på 1,4 och automatisk förlängning efter att jag påpekade att jag visst har en del engagemang och började ifrågasätta vad som krävs sänka det. Jag
hade säkert kunna fortsätta karusellen en del till och fått ner den någon punkt med det orkade jag inte

Ringde till swedbank och försökte tjata mig till 1,5 men det gick inte. Hennes argument va att mitt engagemang hos banken inte är så stort. (pension, sparande, försäkring osv)

Tillslut så gick dom med på 1,4 och automatisk förlängning efter att jag påpekade att jag visst har en del engagemang och började ifrågasätta vad som krävs sänka det. Jag
hade säkert kunna fortsätta karusellen en del till och fått ner den någon punkt med det orkade jag inte
Du skulle har bett om amorteringsunderlag istället😅

Investor vs indexfonder?
Investor har presterat väldigt bra under många år. Är risken att dom presterar under index väldigt stor?
Hur resonerar ni?

Du borde nog byta din nick till AkerBP

Jag skulle även kunna byta nick till Investor också.

Nja, jag gillar deras utdelning och den är i min portfölj per automatik efter att LUNE upphörde. Däremot så hade jag föredragit att Lundin Energy fortfarande existerade.

Om du vill så får du väl googla på utdelning AkerBP har. Det finns säkert stabilare aktier i den branschen och kanske även bättre utdelning, men då LUNE sålde sig till AkerBP så gjorde jag bara valet att inte sälja.

Stabilt! Var bor du? Min känsla är att det skiljer sig i Sthlm vs "landsbygden".
Växjö! Så i sammanhanget är det väl landsbygden haha.

Vet inte om det spelar in att vi byter bank i samband med husköp? För oss blir det antagligen att binda del av lånet långsiktigt och resten på ett eller två år. Dels är jag hemma föräldraledig, dels vet man aldrig vad som händer i världen. Fullskaligt krig i Mellanöstern kanske stöpet om det ekonomiska läget totalt.

Om någon missat det erbjuder Handelsbanken amorteringsfritt under just föräldraledighet. Det var en av orsakerna till att vi väljer dom. Alltid skönt att ”spara” lite pengar när halva hushållet bara har föräldrapenning. :)

Tillbaka
Topp