Dman
Basic
Vilken bank?Följer tråden och ger mina räntesatser på nytt lån som upptas i oktober:
Per idag (2024-09-18):
3 månader: 3.95%
1 år: 2.99%
2 år: 2.69%
En ränterabatt á 1.54 på den rörliga delen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vilken bank?Följer tråden och ger mina räntesatser på nytt lån som upptas i oktober:
Per idag (2024-09-18):
Rimlig information att inkludera. Redigerade samt svarar här: Handelsbanken.Vilken bank?
På två år?Fick 2,79 förra veckan från SHB. Dags för ett samtal till låter det som
StämmerPå två år?
Före eller efter grönt bolån?Följer tråden och ger mina räntesatser på nytt lån som upptas i oktober:
Per idag (2024-09-18):
Handelsbanken
Drog ett mejl till ”min” bankräntegubbe för en halvtimme sen. Förhandlade fram 1,5 % ränterabatt på 3-månaders i somras men är sugen på att låsa in mig 2år för en kortsiktig försäkring mot justering av krigsläget och egen ekonomi. Om jag får nåt bra erbjudande.FED sänker med 50 punkter, kan nog gå att pressa 2-åringen lite till då!
Drog ett mejl till ”min” bankräntegubbe för en halvtimme sen. Förhandlade fram 1,5 % ränterabatt på 3-månaders i somras men är sugen på att låsa in mig 2år för en kortsiktig försäkring mot justering av krigsläget och egen ekonomi. Om jag får nåt bra erbjudande.
Återkommer nästa v senast vad Swedbank erbjuder.
Byt bank.Svar redan nu. Fick ett rätt trist erbjudande med tanke på vad vi har idag. Då vi har mycket av bankens ”produkter” så får vi ner 2åringen från normala erbjudandet 3,32 till 3,19. Vi erbjuds 3,54 på 1åringen. Han förstod att jag avstår och rekade att jag ringer om en dryg vecka så kanske det ser annorlunda ut.
Från privata affärer:
”SEB påpekar samtidigt att en 50-punkterssänkning redan i september "definitivt är möjlig", och betydligt mer trolig än de 16 procent som marknaden nu värderar det till.
"Det väger jämnt, men en 50-punkterssänkning i september skulle gå på tvärs mot signaleringen vid augustimötet", skriver SEB.
Beträffande Riksbankens nya räntebana tror SEB att den nu kommer att indikera att styrräntan sänks med ytterligare 25 punkter i november och december, efter den väntade 25-punkterssänkningen den 25 september.
Räntebanan väntas därefter indikera ytterligare två sänkningar, med 25 punkter, till i maj 2025, då styrräntan enligt Riksbankens bana skulle bli 2,25 procent.”
Svar redan nu. Fick ett rätt trist erbjudande med tanke på vad vi har idag. Då vi har mycket av bankens ”produkter” så får vi ner 2åringen från normala erbjudandet 3,32 till 3,19. Vi erbjuds 3,54 på 1åringen. Han förstod att jag avstår och rekade att jag ringer om en dryg vecka så kanske det ser annorlunda ut.
Från privata affärer:
”SEB påpekar samtidigt att en 50-punkterssänkning redan i september "definitivt är möjlig", och betydligt mer trolig än de 16 procent som marknaden nu värderar det till.
"Det väger jämnt, men en 50-punkterssänkning i september skulle gå på tvärs mot signaleringen vid augustimötet", skriver SEB.
Beträffande Riksbankens nya räntebana tror SEB att den nu kommer att indikera att styrräntan sänks med ytterligare 25 punkter i november och december, efter den väntade 25-punkterssänkningen den 25 september.
Räntebanan väntas därefter indikera ytterligare två sänkningar, med 25 punkter, till i maj 2025, då styrräntan enligt Riksbankens bana skulle bli 2,25 procent.”
Ja och nej, när journalisten frågade om amorteringsunderlag så fick hon lägre ränta. Något SVT tog upp i sitt inslagStämmer verkligen det här?
Två storbanker gör som Swedbank – en miljon hushåll drabbas
Blankt nej till kunderna…marcusoscarsson.se
Jag har allt rörligt på Swedbank, förhandlade i juni och fick rabatt, nu i september ringde jag och begärde amorteringsunderlag och vips fick jag ned 16 punkter till. Så visst kan man förhandla flera gånger under ett år.Stämmer verkligen det här?
Två storbanker gör som Swedbank – en miljon hushåll drabbas
Blankt nej till kunderna…marcusoscarsson.se
Hoppas vi tajmar ena lånedelen bra när den väl löper ut nästa år vad gäller sänkta räntor generellt
Men lika bra ränta lär det dock inte blir mao det är slut på räkmackor....
Varför band du inte allt?
nästa fråga du kan ställa är varför vi inte band allt på 10 år.... eller 7 .... eller 5 .....
jadu jag anser mig själv vara ganska smart men tydligen inte tillräckligt smart när det kommer till vissa sakerJa, varför gjorde ni inte det?
Observera underton av sarkasm OCH avundsjuka.
”Jamen då blir det ju 30 punkter dyrare”Varför band du inte allt?
”Jamen då blir det ju 30 punkter dyrare”
Så tänkte jag när jag bara band två år på 1,5%
Typ samma när jag stängde hela lånet på 2 år till 1.09% ränta.. Vem fan trodde det skulle smälla till som det gjorde på så kort tid..”Jamen då blir det ju 30 punkter dyrare”
Så tänkte jag när jag bara band två år på 1,5%
Hade man kunnat förutspå dagens läge hade man jobbat med det…Själv har jag gnisslat tänder i ett par år nu för att jag liksom inte tänkte på att binda. Hade så mycket annat i livet då.
Nåja, så blir det ibland.
Man hade nog inte behövt jobba alls längre.Hade man kunnat förutspå dagens läge hade man jobbat med det…
Jo, man får aldrig nog.Man hade nog inte behövt jobba alls längre.
Jo, man får aldrig nog.