• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

FED sänker med 50 punkter, kan nog gå att pressa 2-åringen lite till då!
Drog ett mejl till ”min” bankräntegubbe för en halvtimme sen. Förhandlade fram 1,5 % ränterabatt på 3-månaders i somras men är sugen på att låsa in mig 2år för en kortsiktig försäkring mot justering av krigsläget och egen ekonomi. Om jag får nåt bra erbjudande.

Återkommer nästa v senast vad Swedbank erbjuder.

Drog ett mejl till ”min” bankräntegubbe för en halvtimme sen. Förhandlade fram 1,5 % ränterabatt på 3-månaders i somras men är sugen på att låsa in mig 2år för en kortsiktig försäkring mot justering av krigsläget och egen ekonomi. Om jag får nåt bra erbjudande.

Återkommer nästa v senast vad Swedbank erbjuder.

Svar redan nu. Fick ett rätt trist erbjudande med tanke på vad vi har idag. Då vi har mycket av bankens ”produkter” så får vi ner 2åringen från normala erbjudandet 3,32 till 3,19. Vi erbjuds 3,54 på 1åringen. Han förstod att jag avstår och rekade att jag ringer om en dryg vecka så kanske det ser annorlunda ut.

😐

Från privata affärer:
”SEB påpekar samtidigt att en 50-punkterssänkning redan i september "definitivt är möjlig", och betydligt mer trolig än de 16 procent som marknaden nu värderar det till.

"Det väger jämnt, men en 50-punkterssänkning i september skulle gå på tvärs mot signaleringen vid augustimötet", skriver SEB.

Beträffande Riksbankens nya räntebana tror SEB att den nu kommer att indikera att styrräntan sänks med ytterligare 25 punkter i november och december, efter den väntade 25-punkterssänkningen den 25 september.

Räntebanan väntas därefter indikera ytterligare två sänkningar, med 25 punkter, till i maj 2025, då styrräntan enligt Riksbankens bana skulle bli 2,25 procent.”

Senast ändrad:
Svar redan nu. Fick ett rätt trist erbjudande med tanke på vad vi har idag. Då vi har mycket av bankens ”produkter” så får vi ner 2åringen från normala erbjudandet 3,32 till 3,19. Vi erbjuds 3,54 på 1åringen. Han förstod att jag avstår och rekade att jag ringer om en dryg vecka så kanske det ser annorlunda ut.

😐

Från privata affärer:
”SEB påpekar samtidigt att en 50-punkterssänkning redan i september "definitivt är möjlig", och betydligt mer trolig än de 16 procent som marknaden nu värderar det till.

"Det väger jämnt, men en 50-punkterssänkning i september skulle gå på tvärs mot signaleringen vid augustimötet", skriver SEB.

Beträffande Riksbankens nya räntebana tror SEB att den nu kommer att indikera att styrräntan sänks med ytterligare 25 punkter i november och december, efter den väntade 25-punkterssänkningen den 25 september.

Räntebanan väntas därefter indikera ytterligare två sänkningar, med 25 punkter, till i maj 2025, då styrräntan enligt Riksbankens bana skulle bli 2,25 procent.”
Byt bank.

😐

Från privata affärer:

Inte hört om många som får bra erbjudande från Swedbank, tror de haft otur i sina derivat. Handelsbanken helt klart bäst.

Blir nog också förvånad om Rix slår till med en dubbelsänkning trots svag arbetsmarknad.

IMG_7388.jpeg

Hoppas vi tajmar ena lånedelen bra när den väl löper ut nästa år vad gäller sänkta räntor generellt
Men lika bra ränta lär det dock inte blir mao det är slut på räkmackor....

1727100645650.png

Senast ändrad:
Jag kommer att ha möte med min rådgivare på min bank (Nordea) på torsdag. Eftersom min rabatt höll på att löpa ut ringde jag och föreslog ett möte där vi kan diskutera min rabatt.

Har panelen några tips? Jag har i dagsläget 1.20% rabatt på cirka 3M belåning där min belåningsgrad är cirka 60-65%. Jag har en rörlig 3 månaders bunden ränta och vill gärna fortsätta med det. Av det jag kan läsa ovan verkar det inte helt orimligt att hamna på en rabatt på cirka 1.5-1.6%? Jag har inget annat sparande utan främst bolån. Jag kan överväga att börja pensionsspara. Tips mottages från er alla :)

Tillbaka
Topp