• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

2,63 % känns som en bra deal
Det känner vi också. Det blir antagligen att binda 1/3 i två år och 2/3 i tre alt. t.o.m. fem år. Vi resonerar som någon här ovan att det är skönt att sprida risken under småbarnsåren, även om det ev kan leda till lite högre ränta ett par år. Det var inte skitkul häromåret när lånen gick ut och månadskostnaden helt plötsligt ökade med 7000kr. Absolut att man har mer förhandlingsutrymme med rörligt/samma löptid men det känns tryggt att veta vad månadskostnaden närmsta åren kommer landa på. Så resonerar vi :) har jag fel?

Dagsfärskt från SHB

3 mån 3,94 %

1 år 2,95 %

2 år 2,63 %

3 år 2,85 %

5 år 2,93 %
Som sagt tror jag rörligt är bättre kommande två åren - men att binda till 2,63% och få ta del av sänkta räntan redan nu och en förutsägbar kostnad t.ex. under föräldraledighet är verkligen inget dåligt alternativ.
Sen lär man ändå sitta och backtrada om två år och tänka återigen ”varför gjorde jag inte så här som man uppenbarligen borde gjort 🤷‍♂️

Precis avslutat mitt möte med rådgivaren där hon kunde erbjuda en rabatt på 1.30% och 0.3% ”tillfällig rabatt” som gör att jag skulle ligga på 1.60%.

Jag uppgav att jag hade tänkt mig en stående rabatt utan omförhandling efter 6 månader kring 1.60-1.65% då jag är villig att starta upp ett mindre sparande i ISK konto samt flytta över pensionen.

Hon ville ha ett mejl eller underlag på att andra banker kan erbjuda mig en liknande rabatt men det hade jag ingen lust att dela med henne. Jag tycker hon blir lite omständig då. Lös det eller så byter jag bank var mitt budskap lite. Gör vad du kan så hörs vi efter det sa jag.

Frågan är vad man ska anse som rimlig rabatt på en 3 månaders rörlig med 65% belåningsgrad cirka 3.1mkr i bolån.

Precis avslutat mitt möte med rådgivaren där hon kunde erbjuda en rabatt på 1.30% och 0.3% ”tillfällig rabatt” som gör att jag skulle ligga på 1.60%.

Jag uppgav att jag hade tänkt mig en stående rabatt utan omförhandling efter 6 månader kring 1.60-1.65% då jag är villig att starta upp ett mindre sparande i ISK konto samt flytta över pensionen.

Hon ville ha ett mejl eller underlag på att andra banker kan erbjuda mig en liknande rabatt men det hade jag ingen lust att dela med henne. Jag tycker hon blir lite omständig då. Lös det eller så byter jag bank var mitt budskap lite. Gör vad du kan så hörs vi efter det sa jag.

Frågan är vad man ska anse som rimlig rabatt på en 3 månaders rörlig med 65% belåningsgrad cirka 3.1mkr i bolån.
Finna flera exempel i tråden på högre rabatt än så.

Byt bank

Jag har 4.19% på tre månaders rörlig från handelsbanken. Den villkorsändras 01-12-2024.

Innebär det att jag automatiskt kommer få lägre ränta i december? (Förutsatt att riksbaken fortsätter med aviserade aäkningar)

Eller behöver jag ligga på?

Kolar igenom tråden, men kanske missat. Vilken bank gäller det?

Detta är Nordea. Vet du/någon om det är så att de kollar något på inkomst man har i förhållande till vad de ger för rabatt eller ränta på lånet. Är det en parameter? Frågan är väl egentligen också då om de kollar på taxerad inkomst eller vad man har för ”fast lön”

Detta är Nordea. Vet du/någon om det är så att de kollar något på inkomst man har i förhållande till vad de ger för rabatt eller ränta på lånet. Är det en parameter? Frågan är väl egentligen också då om de kollar på taxerad inkomst eller vad man har för ”fast lön”
Testade att ändra inkomst på Swedbank på inkomst frågan(den ställs utefter månadsinkomst) men blev ingen skillnad i deras digitalaerbjudande.

Korrigerar mig själv, om jag sänker inkomsten till minimum så får jag ett sämre erbjudande. Dock med 0,04% så marginellt.

Någon som haft kontakt med Länsförsäkringar sedan gårdagens sänkning? Kan inte se att de kommunicerat någon sänkning av sin rörliga ränta

Korrigerar mig själv, om jag sänker inkomsten till minimum så får jag ett sämre erbjudande. Dock med 0,04% så marginellt.

Får känslan att rådgivaren kommer komma med halvdålig rabatt som man inte kommer vara nöjd med. Sedan ska man behöva ge sig in i strid med att man byter bank och då kommer de plötsligt gå med på det som var rimligt från början. Så tröttsamt

Jag är också i processen att förhandla om bolån, vårt bundna gick ut idag och vår nuvarande bank (Nordea) kunde som bäst ge 3,89% i rörlig ränta.

Vi kommer troligen byta till Danske Bank, som matchande med 3,90%, men som ger en "välkomstrabatt" på 50 punkter per månad de första tre månaderna.
Räntan blir då 3,40% första tre månaderna, och eftersom det ligger två riksbanksbesked inom den tidsperioden så tror jag att efter att välkomstrabatten löper ut så kommer den ordinarie rörliga räntan hamna på 3,40% för oss.

Någon som har input/tankar kring det upplägget?

Jag är också i processen att förhandla om bolån, vårt bundna gick ut idag och vår nuvarande bank (Nordea) kunde som bäst ge 3,89% i rörlig ränta.

Vi kommer troligen byta till Danske Bank, som matchande med 3,90%, men som ger en "välkomstrabatt" på 50 punkter per månad de första tre månaderna.
Räntan blir då 3,40% första tre månaderna, och eftersom det ligger två riksbanksbesked inom den tidsperioden så tror jag att efter att välkomstrabatten löper ut så kommer den ordinarie rörliga räntan hamna på 3,40% för oss.

Någon som har input/tankar kring det upplägget?

Får du betala någon avgift för att flytta över lånet och isåfall väger det upp välkomstrabatten?

Tillbaka
Topp