• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Jag vet dock inte om det räknas som att det sparas i era namn, eller i barnens namn. Kan vara värt att dubbelkolla det där
Tror det kan vara där det klämmer.

Fördelen med KF (sparar själv åt barnen i en sån) är att man kan ange barnen som förmånstagare, men behålla rätten att bestämma när i tid efter 18 år som barnen får tillgång. Då kan man åtminstone säkra upp lite mot ansvars-dubier, även om vi såklart alla gör vårt bästa för att fostra ansvarstagande individer.

Vet dock inte hur det funkar med det skattefria, så rekommenderar precis som föregående talare ett samtal till vilken bank ni nu har för att kolla läget. Kundtjänsten brukar vara hjälpsam, beskriv bara vad ni vill åstadkomma så kan de nog guida rätt.

Lycka till! 🤞

Tror det kan vara där det klämmer.

Fördelen med KF (sparar själv åt barnen i en sån) är att man kan ange barnen som förmånstagare, men behålla rätten att bestämma när i tid efter 18 år som barnen får tillgång. Då kan man åtminstone säkra upp lite mot ansvars-dubier, även om vi såklart alla gör vårt bästa för att fostra ansvarstagande individer.

Vet dock inte hur det funkar med det skattefria, så rekommenderar precis som föregående talare ett samtal till vilken bank ni nu har för att kolla läget. Kundtjänsten brukar vara hjälpsam, beskriv bara vad ni vill åstadkomma så kan de nog guida rätt.

Lycka till! 🤞

Har nämnts i tråden tidigare men om man sparar i barnets namn måste kommunens överförmyndare kopplas in om beloppet når en brytpunkt. Vill man det?

Om ett barn har tillgångar som sammanlagt överstiger åtta prisbasbelopp (57 300 kr x 8 = 458 400 kr för 2024) får föräldrarna inte förvalta dessa fritt. Pengarna ska placeras på ett bankkonto eller investeras i fonder eller i vissa obligationer. Vill föräldrarna placera i aktier eller andra värdepapper krävs det att överförmyndaren godkänner det.
Föräldrarna ska lämna in en förteckning över barnets tillgångar till överförmyndaren. Dessutom ska föräldrarna lämna årliga redovisningar över förvaltningen till överförmyndaren.
Unquote

Har nämnts i tråden tidigare men om man sparar i barnets namn måste kommunens överförmyndare kopplas in om beloppet når en brytpunkt. Vill man det?

Om ett barn har tillgångar som sammanlagt överstiger åtta prisbasbelopp (57 300 kr x 8 = 458 400 kr för 2024) får föräldrarna inte förvalta dessa fritt. Pengarna ska placeras på ett bankkonto eller investeras i fonder eller i vissa obligationer. Vill föräldrarna placera i aktier eller andra värdepapper krävs det att överförmyndaren godkänner det.
Föräldrarna ska lämna in en förteckning över barnets tillgångar till överförmyndaren. Dessutom ska föräldrarna lämna årliga redovisningar över förvaltningen till överförmyndaren.
Unquote

Den var klurig och en nyhet för mig.

Det jag menade var att spara i eget namn i kapitalförsäkring, men med respektive barn som förmånstagare, i syfte att det ska bli barnets egendom om jag går bort tidigare än planerat. Gäller detta trots allt?

Har bundit till 2,6% på två år hos Swedbank. Känns som en helt okej deal i dagsläget. Tror inte den rörliga hamnar lägre än så, i alla fall inte mycket.

IMG_4679.jpeg

Jag fick 2.69% från SHB och valde att binda på detta för några veckor sedan. När jag mailade dem att jag bekräftade att binda en del av lånet på 2-åringen råkade jag skriva att jag bekräftade räntan 2.60%. Sen skickade de lånedokumenten för signering där det stod 2.60% på tvååringen som nu är signerat och klart. Hoppas de inte märker något, jag kommer då inte höra av mig till dem åtminstone!

Lite roligt med tanke på hur viktig bolåneräntan är för dem.

Jag fick 2.69% från SHB och valde att binda på detta för några veckor sedan. När jag mailade dem att jag bekräftade att binda en del av lånet på 2-åringen råkade jag skriva att jag bekräftade räntan 2.60%. Sen skickade de lånedokumenten för signering där det stod 2.60% på tvååringen som nu är signerat och klart. Hoppas de inte märker något, jag kommer då inte höra av mig till dem åtminstone!

Lite roligt med tanke på hur viktig bolåneräntan är för dem.

Du gav banken ett erbjudande som de inte kunde säga nej till. Vill du prata med min bank också? 😄
1000001857.jpg

Mailade precis min bankman på Sparbanken Skåne. Min 3 månaders skulle bindas om 23/10. Sa att jag får 3.75% på Avanza så förvänta mig minst samma. Dom inte bara matchade utan band om lånet direkt på 3.75%

Precis avslutat mötet med min rådgivare och vi landade på en 3-mån rörlig med 1.54% i 6 mån som sedan övergår till 1.40% löpande.

Då ökade jag från en rabatt på 1.20% genom att höra lite med andra banker. Kan tilläggas att jag flyttade över min tjänstepension till dem. Det var dock mer fördelaktigt bara än att det skulle ligga i lågriskfonder med tanke på åldern.

Tycker väl att det känns helt ok. Upplever att andra banker var rätt passiva förutom Swedbank som var mer generösa och där jag kunde sparat några tusenlappar mer genom att flytta. Kände inte att jag pallade och valde att stanna och resonerade att lojaliteten kanske kan gynna en i längden.

Precis avslutat mötet med min rådgivare och vi landade på en 3-mån rörlig med 1.54% i 6 mån som sedan övergår till 1.40% löpande.

Då ökade jag från en rabatt på 1.20% genom att höra lite med andra banker. Kan tilläggas att jag flyttade över min tjänstepension till dem. Det var dock mer fördelaktigt bara än att det skulle ligga i lågriskfonder med tanke på åldern.

Tycker väl att det känns helt ok. Upplever att andra banker var rätt passiva förutom Swedbank som var mer generösa och där jag kunde sparat några tusenlappar mer genom att flytta. Kände inte att jag pallade och valde att stanna och resonerade att lojaliteten kanske kan gynna en i längden.

Låter ju helt ok.

Tjänstepensionen - kolla vad du betalar för "skalet" på kontot. 0,75% per år är en rätt vanlig procentsats. Låter kanske lite men ränta-på-ränta effekten ska man inte underskatta.

Blev erbjuden 2,79 på 2 år av shb igår.
De flaggade för att deras marginaler på tvååringen minskat en hel del senaste veckan dock
Går att följa underliggande bostadsobligation på riksbankens hemsida.

Den var nere i 2,167% första oktober. Igår handlades den till 2,265. Mor band till 2,78 när den låg på över 2,4 (10 oktober). Så borde gå att få ca 40 punkter över. Det vill säga ~2,7% per idag.

Fick in lite pengar från fsg av bostad. Har idag en belåningsgrad på 50% på min nya bostad så sitter inte i sjön. Så vad gör jag, betalar av lånet eller placerar? Rationellt sett så ska jag ju naturligtvis placera och inte göra en klumpamortering. Men känslan av att få ner lånet (till belåningsgrad 37%) är ju inte dum den heller. Det är inga massiva summor vi pratar om men allt är ju relativt. För att det matematiskt ska löna sig att placera så behöver jag en avkastning på ca 4% och även om börsen inte är garanterad så känns det ju görbart. Skall tilläggas att jag är 50+ och redan har kapital (utv. i år hittills 16.5%) placerat. Nån mer än jag som resonerar liknande?

Senast ändrad:
Nä det är väl en no-brainer egentligen... Vet inte varför jag får den där känslan av att jag vill göra mig mindre skuldsatt :p
Från 50% till 37% är väl inte nån större poäng kan jag tycka. Att gå från 50% till 0% däremot kan jag förstå om man gör, investera är nog vettigare.

Sitter själv och funderar ibland om jag skulle betala av hela mitt bolån. Att börja om på 0 på börsen känns rätt trist med. Så brukar släppa den tanken rätt snabbt.

Tillbaka
Topp