• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Låste på 2 år på Handelsbanken på 2.71%. Ska bli kul att se om 2 år om det var bra eller inte, det känns bra just nu iallafall. Låg strax över 5% på Swedbank när året började så känns bra att nästintill halverat räntan nu.

Varför, du blir ju slav under din bank då. Den bundna delen ligger ju där och du är fast, även om en annan bank ger dig bättre på rörligt. Rörligt på allt eller bundet på allt säger jag. Att binda delar är bankens sätt att låsa in dig......
Har inte räknat på det i detalj men det känns skönt att ta del av sökning redan nu samt få del av eventuella sänkningar under året utifall att räntan störtdyker. Är baserat enbart på magkänsla.
Binda halva under 1 år skulle kännas ok för mig. Kommer inte har ork att jaga andra banker mer än en gång per år.

Byggnadskreditiv. Bästa jag fått av de flesta banker, är 4.74% på SEB på utnyttjat belopp och 3k avgift.

Någon som nyligen skaffat ett eller på gång att göra?

Byggnadskreditiv. Bästa jag fått av de flesta banker, är 4.74% på SEB på utnyttjat belopp och 3k avgift.

Gjort tidigare. Bedrövliga räntor i största allmänhet när vi byggde (2016) på kreditiv. Stor del av bankerna var helt ointresserade så till slut tog vi första bästa som förstod vad byggkreditiv ens var.

Vi valde Nordea. Listränta -0,3% för byggkredit, pantbrev på slutbelåning och endast ränta på nyttjat belopp.

Dessutom har vi köpt tomten med egna pengar så den delen kunde de lägga som bolån från början, med andra ord 3,7% ränta på nästan halva delen av lånet.

Stomresning februari 2025 🙂

Vi valde Nordea. Listränta -0,3% för byggkredit, pantbrev på slutbelåning och endast ränta på nyttjat belopp.

Dessutom har vi köpt tomten med egna pengar så den delen kunde de lägga som bolån från början, med andra ord 3,7% ränta på nästan halva delen av lånet.

Stomresning februari 2025 🙂
Nordea här ville ha 5.24. Då fick vi rabatt i form av deras vanliga påslag om 1% utgick.....

Tror som ovan att det inte är mycket att göra åt det. Få banker som är intresserade att hjälpa kring byggnadskreditiv. Enda positiva är att inte hela lånet utnyttjas direkt och det brukar vara en större betalning i början, sen mindre under tiden och ytterligare större vid slutet. Bara att tugga i sig och se framemot lägre räntor när huset är klart!

Jag försökte också få lägre på Handelsbanken än 2.99 på 2-åring.
Men det var tji.
Det var en rätt liten peng men jag vet inte vad som spelar in?
Antingen för dom anser att jag är fast, då jag har även sparande och firman i Handelsbanken.

Rörlig 3mån hos Nordea
IMG_8101.jpeg

Hur stort är ditt bolån och vad har du för övrigt engagemang hos dem med den räntan?

Hur stort är ditt bolån och vad har du för övrigt engagemang hos dem med den räntan?
Bolånet är 5.6m och belåningsgraden är 68%.

Nu flyttar jag dock och sänker bolånet till 2.8m med 70% belåning men behåller villkoren.

Har inget övrigt engagemang. Kunde få 0.2% mer om jag flyttade över tjänstepension och tecknande nån försäkring vilket inte var intressant just då.

Bolånet är 5.6m och belåningsgraden är 68%.

Nu flyttar jag dock och sänker bolånet till 2.8m med 70% belåning men behåller villkoren.

Har inget övrigt engagemang. Kunde få 0.2% mer om jag flyttade över tjänstepension och tecknande nån försäkring vilket inte var intressant just då.

Om bolånet är 5.6m är ju belåningsgraden hela det beloppet? Du menar att belåningsgrad på din bostad är 68%? Får det iallafall till att din belåningsgrad är cirka 3.8m isåfall och du ska sänka till 2.8 bolån?

Jag har isåfall nästan 1 milj lägre belåningsgrad med 1.54% rabatt i 6 månader och därefter 1.40% rabatt. Nordea då.

Om bolånet är 5.6m är ju belåningsgraden hela det beloppet? Du menar att belåningsgrad på din bostad är 68%? Får det iallafall till att din belåningsgrad är cirka 3.8m isåfall och du ska sänka till 2.8 bolån?

Jag har isåfall nästan 1 milj lägre belåningsgrad med 1.54% rabatt i 6 månader och därefter 1.40% rabatt. Nordea då.
Om huset är värderat till X och mitt bolån är på 5,6m så blir belåningsgraden Y.
Värderingen 8,25m. Bolån 5.6m. Belåningsgrad 68%.

Säljer nu huset. Flyttar till ett billigare hus. Lånar 70% av köpesumman. Belåningsgrad 70%.

Jag försökte också få lägre på Handelsbanken än 2.99 på 2-åring.
Men det var tji.
Det var en rätt liten peng men jag vet inte vad som spelar in?
Antingen för dom anser att jag är fast, då jag har även sparande och firman i Handelsbanken.
2.85 fick jag om jag ville, 2 år.

Motiveras med denna, Stadsobligationsräntan…man skulle agerat i slutet på september.
image002.png

Senast ändrad:
Fått 1,58 procentenheter i rabatt på rörligt hos SHB. Jag löste också ut bindningstiden (1,5 år) på en del av lånet som hade kass rabatt. Kostade mig 8k i ränteskillnadsersättning men besparingen blir nog runt 30k då jag band om till 2,61% på 2 år. Så även om räntan är under 2,61% om 1,5 år så har jag rätt bra fallhöjd.

Har ca 4,2k MSEK i belåning och strax under 70%. Ingen vidare bankkund då vi sparar hos Avanza. SHB fick dock möjlighet att inhämta våra pensionsuppgifter och komma med ett erbjudande gällande pensionen.

Under de två samtal jag hade med dem så argumenterade i princip enligt tre punkter, i kronologisk ordning.

1. VI har varit kund i över 10 år.

2. Bank X har erbjudit mig Y% som är Z% bättre än vad jag har idag så jag vill ha ett amorteringsunderlag för att fundera över det här. Samt jag önskar veta vad min ränteskillnadsersättning är per dagens datum om jag byter.

3. Men vad kan ni göra för mig? Obs här bad jag dem alltså inte att matcha deras erbjudande utan ställde en öppen fråga. För kontentan är ju någonstans också varför ska jag fortsätta vara "lojal" mot när man tidigare betalt "premium" och nu kommer en part som inte har någon "relation" till mig och ger mig ett så pass mycket bättre erbjudande? Och det gav utdelning för deras erbjudande var då bättre än om de hade matchat.

Bank X fanns för övrigt inte, jag kikade lite här och på ett annat forum för att kunna argumentera för att jag fått erbjudande på en nivå som bör anses vara rimlig.

För övrigt så hade också SHB någon kampanj 2023 där slopade ränteskillnadsersättning för alla bolån med bindningstid för 2 år. Vi hade också en del bundet på 2 år men bundit innan erbjudandet kom men infattades också, så ett tips är att kolla det om ni har ett lån med två års bindningstid hos SHB :)

Senast ändrad:
Fått 1,58% rabatt på rörligt hos SHB. Jag löste också ut bindningstiden (1,5 år) på en del av lånet som hade kass rabatt. Kostade mig 8k i ränteskillnadsersättning men besparingen blir nog runt 30k då jag band om till 2,61% på 2 år. Så även om räntan är under 2,62% om 1,5 år så har jag rätt bra fallhöjd.

Har ca 4,2k MSEK i belåning och strax under 70%. Ingen vidare bankkund då vi sparar hos Avanza. SHB fick dock möjlighet att inhämta våra pensionsuppgifter och komma med ett erbjudande gällande pensionen.

Under de två samtal jag hade med dem så argumenterade i princip enligt tre punkter, i kronologisk ordning.

2. Bank X har erbjudit mig Y% som är Z% bättre än vad jag har idag så jag vill ha ett amorteringsunderlag för att fundera över det här. Samt jag önskar veta vad min ränteskillnadsersättning är per dagens datum om jag byter.

3. Men vad kan ni göra för mig? Obs här bad jag dem alltså inte att matcha deras erbjudande utan ställde en öppen fråga. För kontentan är ju någonstans också varför ska jag fortsätta vara "lojal" mot när man tidigare betalt "premium" och nu kommer en part som inte har någon "relation" till mig och ger mig ett så pass mycket bättre erbjudande? Och det gav utdelning för deras erbjudande var då bättre än om de hade matchat.

Bank X fanns för övrigt inte, jag kikade lite här och på ett annat forum för att kunna argumentera för att jag fått erbjudande på en nivå som bör anses vara rimlig.

För övrigt så hade också SHB någon kampanj 2023 där slopade ränteskillnadsersättning för alla bolån med bindningstid för 2 år. Vi hade också en del bundet på 2 år men bundit innan erbjudandet kom men infattades också, så ett tips är att kolla det om ni har ett lån med två års bindningstid hos SHB :)
Även om det är bra gjort av dig så kan jag inte låta bli att hata att man ska behöva hålla på så här. Som att köpa en äkta matta på bazar.

Vi flyttar snart till ny lägenhet och har nyligen förhandlat räntan med Swedbank. Vi fick 1,45 i rabatt på listräntan, rörlig ränta. Belåningsgrad 69 %. Gick med på att teckna livförsäkringar och starta mindre månadssparande i banken. Annars är vi ”vardagskunder” (lönekonton, kort osv) i banken men det huvudsakliga sparandet har vi annan bank.

Jag fick nyligen 1,64% i rabatt på 3-månaders hos Handelsbanken. Lån på ca 4MSEK och ca 55% belåningsgrad. Detta efter att har ringt och pratat med dem, samt uppföljning via mejl. Om ett par veckor kommer vi ha ett möte där jag kommer förhandla vidare för att låsa rabatten över en längre tid samt att de ska bjuda på årsavgiften för deras platinumkort.
Det låter kanske som att jag begär lite väl mycket av min bank här, men de har indikerat att detta går att lösa. Vi får se vad det landar i.

Fått 1,58% rabatt på rörligt hos SHB. Jag löste också ut bindningstiden (1,5 år) på en del av lånet som hade kass rabatt. Kostade mig 8k i ränteskillnadsersättning men besparingen blir nog runt 30k då jag band om till 2,61% på 2 år. Så även om räntan är under 2,62% om 1,5 år så har jag rätt bra fallhöjd.

Tror du rabatten är samma för rörligt och bundna lån? Har 1.4 i rabatt nu hos SHB, rörligt.

Tillbaka
Topp