• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

"Den som är satt i skuld är icke fri"
Börsen garanterar ju som sagt ingenting som du påpekar, och ska man dra det till sin spets kan man ju lika gärna resonera som så att man ökar befintligt lån för att investera på börsen. Är räntorna väldigt låga kan man kanske ha amorteringspengarna delvis på börsen men jag är hellre skuldfri. :D

Senast ändrad:
Fick in lite pengar från fsg av bostad. Har idag en belåningsgrad på 50% på min nya bostad så sitter inte i sjön. Så vad gör jag, betalar av lånet eller placerar? Rationellt sett så ska jag ju naturligtvis placera och inte göra en klumpamortering. Men känslan av att få ner lånet (till belåningsgrad 37%) är ju inte dum den heller. Det är inga massiva summor vi pratar om men allt är ju relativt. För att det matematiskt ska löna sig att placera så behöver jag en avkastning på ca 4% och även om börsen inte är garanterad så känns det ju görbart. Skall tilläggas att jag är 50+ och redan har kapital (utv. i år hittills 16.5%) placerat. Nån mer än jag som resonerar liknande?
Om utgifterna för lånet inte ger dig dålig nattsömn även när räntan svänger så hade jag hellre satt pengar på börsen så det hade fått generera lite avkastning.

Själv har jag ett par banker och lite annat med stabil och bra utdelning. Själva kapitlet svänger ju lite men om man inte är så orolig för det är utdelningen tacksam om våren. Delar den i tre delar, en återinvesteras, en ger jag till min sambo och en spendera jag på något till mig själv.

Edit. Majoriteten av sparandet ligger annars i fonder.

Senast ändrad:
Från 50% till 37% är väl inte nån större poäng kan jag tycka. Att gå från 50% till 0% däremot kan jag förstå om man gör, investera är nog vettigare.

Sitter själv och funderar ibland om jag skulle betala av hela mitt bolån. Att börja om på 0 på börsen känns rätt trist med. Så brukar släppa den tanken rätt snabbt.

Att lägga investeringarna på att amortera hade inte jag heller gjort. Däremot amorterar jag med lönen som blir över.
När det är färdig amorterat så går samma summa på investering. Hinner nog med 15år med månadsinvesteringar, så jag bör inte vara allt för bekymrad för egen del över pensionspengar.
Samtidigt så vill man även leva idag och inte när man är pensionär, så det gäller att hitta en balans som fungerar för en själv.

Tack vare tråden fick jag tummen ur att ringa banken. Fortsatt svårt även efter att ha bestämt mig att hitta tid mellan alla möten.

Pratade med SHB i 45 sekunder och han lovade att ge mig ett bättre erbjudande än den automatiska räntejusteringen som låg på deras banksida (2 år på 3.49 %). Vi har inga jättelån och kan i stort sett byta bank om 3 månader då vårt sista större bundna lån med 1.3 % löper ut.

Har haft handelsbanken som arbetsplats och som bank i släkten sedan 1915, men det betyder säkert ingenting :)

Tack vare tråden fick jag tummen ur att ringa banken. Fortsatt svårt även efter att ha bestämt mig att hitta tid mellan alla möten.

Pratade med SHB i 45 sekunder och han lovade att ge mig ett bättre erbjudande än den automatiska räntejusteringen som låg på deras banksida (2 år på 3.49 %). Vi har inga jättelån och kan i stort sett byta bank om 3 månader då vårt sista större bundna lån med 1.3 % löper ut.

Har haft handelsbanken som arbetsplats och som bank i släkten sedan 1915, men det betyder säkert ingenting :)
Jag har så svårt att bedöma om det här är en bra deal eller en örfil :) Vad säger ni som har koll?

3 mån 3,95%

1 år 3,19%

2 år 2,99%

3 år 3,08%

5 år 3,18%

Ärligt talat tror jag bankerna ser långvariga kunder som "lata" och accepterar högre ränta för "dom ändå inte kommer byta"

Men det är min högst personliga gissning/åsikt. Finns ju såklart andra saker som investerat kapital osv som väger in

Ärligt talat tror jag bankerna ser långvariga kunder som "lata" och accepterar högre ränta för "dom ändå inte kommer byta"

Men det är min högst personliga gissning/åsikt. Finns ju såklart andra saker som investerat kapital osv som väger in
Så är det säkert (med rätta) och för att visa mig aktiv så blir det till att fråga efter amorteringsunderlag.

Med aktiv menar jag att min morfar och min mamma gjort karriär och fått sin utbildning via SHB sedan 1915 med allt från kamrer till kontorschefsroller. Vi har alltid varit kunder där och fram tills några år sedan var de ju en "riktig" bank.

Rörlig 3mån hos Nordea
IMG_8101.jpeg

Jag är också i processen att förhandla om bolån, vårt bundna gick ut idag och vår nuvarande bank (Nordea) kunde som bäst ge 3,89% i rörlig ränta.

Vi kommer troligen byta till Danske Bank, som matchande med 3,90%, men som ger en "välkomstrabatt" på 50 punkter per månad de första tre månaderna.
Räntan blir då 3,40% första tre månaderna, och eftersom det ligger två riksbanksbesked inom den tidsperioden så tror jag att efter att välkomstrabatten löper ut så kommer den ordinarie rörliga räntan hamna på 3,40% för oss.

Någon som har input/tankar kring det upplägget?
Uppdaterar mig själv här:
Flyttat lånet till Danske Bank nu till 3,35% rörlig ränta första 3 månaderna, därefter 3,85%.

Tror på räntesänkningar om 50 punkter inom de tre månaderna och därför fortsatt ränta på 3,35% när välkomstrabatten löpt ut.

ni som har swedbank, vad har ni för "listränta" på erat lån (3mån)? Trodde min räntesats skulle gå ner nu efter att oktober dragits men rörde sig inget alls.

Listränta: 5,490%
ränterabatt: -1,4%
räntesats: 4,09%

edit, kollade lite mer och förstår det som att nästa månad kommer den gå ner till 5,24
1730104226142.png

Jag köpte ny bostad 1 september och gick då från Stabelo/Avanza till SBAB men de sistnämnade är ju helt off för tillfället så skickade precis in en flyttansökan till Skandiabanken. Lite märkligt att vissa aktörer inte är mer på hugget.

Ska se över lånen på huset under November.

Erbjudande från LF för att byta bank:
Rabatt på rörligt: 1,5%

1 år: 2,79%

2 och 3 år: 2,99%

1 månad räntefritt.

Tankar?

Ska se över lånen på huset under November.

Erbjudande från LF för att byta bank:
Rabatt på rörligt: 1,5%

1 år: 2,79%

2 och 3 år: 2,99%

1 månad räntefritt.

Tankar?
Hade jag fått möjligheten att binda ett år på 2,79 hade jag nog gjort det. Även om styrräntan kommer sänkas mer än prognoserna säger nästkommande 12 månader så är det runt 5 sänkningar för att komma ner på samma rörliga ränta. Och då ska ränteändringsdatum också tajma bra för att ha en snittränta på 2,79. Tror jag.

Hade jag fått möjligheten att binda ett år på 2,79 hade jag nog gjort det. Även om styrräntan kommer sänkas mer än prognoserna säger nästkommande 12 månader så är det runt 5 sänkningar för att komma ner på samma rörliga ränta. Och då ska ränteändringsdatum också tajma bra för att ha en snittränta på 2,79. Tror jag.
Bra tankar. Som jag svarade alfgren funderar jag på att bina halva på 1 år samt hålla andra halvan rörlig.

Evigt tjatande om vad folk ser i spåkulan och hur man ska välja/tänkte, men blir fan inte klok och ber därför om lite vägledning.

Räntejusteringen för mig löper ut 4/11 och kommer med min rabatt då hamna på 3,72% rörigt. Var i kontakt med banken för att undersöka ränteföeslag för bundet på 1 respektive 2 år.
Fick efter mycket om och men ett förslag på 2,8% på 2 år (1 år landade på 3.2, vilket inte känns aktuellt).
Vad tror proffsen. Ska jag ha is i magen och invänta riksbankens förväntade sänkningar alt binda och "spara" några tusenlappar första tiden, och därefter hoppas att räntan stabiliseras något och därtill inte går ner mer?

Evigt tjatande om vad folk ser i spåkulan och hur man ska välja/tänkte, men blir fan inte klok och ber därför om lite vägledning.

Räntejusteringen för mig löper ut 4/11 och kommer med min rabatt då hamna på 3,72% rörigt. Var i kontakt med banken för att undersöka ränteföeslag för bundet på 1 respektive 2 år.
Fick efter mycket om och men ett förslag på 2,8% på 2 år (1 år landade på 3.2, vilket inte känns aktuellt).
Vad tror proffsen. Ska jag ha is i magen och invänta riksbankens förväntade sänkningar alt binda och "spara" några tusenlappar första tiden, och därefter hoppas att räntan stabiliseras något och därtill inte går ner mer?
@alfgren spåkula ovan.

Om de nu gör en dubbel vid nästa tillfälle är ju det lika bra att invänta den innan du gör nåt.

Tillbaka
Topp