• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Även om det är bra gjort av dig så kan jag inte låta bli att hata att man ska behöva hålla på så här. Som att köpa en äkta matta på bazar.

Kan bara instämma! De två jag fick prata med var också rätt så trötta så de verkade tycka att argumentera med kunder kring ränterabatter är jobbigt och vi kunder tycker också det är jobbigt, känns kontraproduktivt.

Tror du rabatten är samma för rörligt och bundna lån? Har 1.4 i rabatt nu hos SHB, rörligt.

Vet inte, det är ju inte samma ränterabatt i alla fall. Men blev initialt erbjuden 2,9% på två år vilket jag inte tyckte låg i paritet till det erbjudande jag fick på 3 månader. Eftersom flera andra som fått runt 1,5 procentenheter i rabatt på rörligt fått väsentligt bättre än 2,9% på två år.

1730446514569.png

Visa denna och fråga varför din vän fick 2.69 och inte du..

Mvh

Pratade nyss med SHB. Har en lånedel som löper ut 2024-12-30 och de kunde inte ge något besked på räntaerbjudande förens 15 december. Är detta rimligt eller håller dom det så kort för att man inte ska hinna kika runt?

Hur resonerar ni kring livförsäkring? Banken försöker övertala mig om att teckna en samtidigt som vi gör bankbytet.

Pratade nyss med SHB. Har en lånedel som löper ut 2024-12-30 och de kunde inte ge något besked på räntaerbjudande förens 15 december. Är detta rimligt eller håller dom det så kort för att man inte ska hinna kika runt?
Mä, RB har ju 2 möten kvar i år, så hur ska banken kunna ge dig vettigt besked innan dess???

Om man säljer annan kapitalvara som till exempel guld, och sedan investerar pengarna direkt i fastighet, måste man då skatta för försäljningen av guldet?

Om man säljer annan kapitalvara som till exempel guld, och sedan investerar pengarna direkt i fastighet, måste man då skatta för försäljningen av guldet?
Det beror på om kapitalvaran säljs med vinst för då ska den beskattas, men är nog väldigt få som tar upp vinster vid privat försäljning av kapitalvaror skulle jag tro. Men köper man en mindre populär klockmodell till listpriset av en halv miljon och sen säljer av den med förlust för skicka in pengarna i en bostad så ska det inte skattas något mig veterligen.

En av få gånger man skattar på förlust är när ISK kontot kraschar och man blir schablonbeskattad på insatt kapital… Har erfarenhet av det 😅

Någon som har bolån hos Landshypotek och som kan ge nu eller bä?
De har väldigt fina erbjudanden på rörligt tycker jag.
Är inte kund, men noterade erbjudandet också och ringde till dem då jag hade några frågor.
Bra person i kundtjänsten jag pratade med i varje fall, sa dock att de har ca 3-4 veckors handläggning nu på att flytta bolån så kan vara bra att känna till.
Benchmark: 3,4% på 3-mån där om <60% belåningsgrad och nuvarande rabatt på 10 pktr. >60% 3,5 i ränta

Någon som har bolån hos Landshypotek och som kan ge nu eller bä?
De har väldigt fina erbjudanden på rörligt tycker jag.
Jag kör Landshypotek via Avanza och det är en bra upplevelse hittills förutom på en punkt. Förra gången när Riksbanken sänkte räntan väntade Landshypotek någon vecka med att sänka så att vi kom över till nästa månadsskifte, för att alla med 3-månaders som skulle "ombindas" i månadsskiftet skulle bli blåsta. Tycker det är en lite trist
sätt att se på sina kunder, men annars bara positivt.

Det beror på om kapitalvaran säljs med vinst för då ska den beskattas, men är nog väldigt få som tar upp vinster vid privat försäljning av kapitalvaror skulle jag tro. Men köper man en mindre populär klockmodell till listpriset av en halv miljon och sen säljer av den med förlust för skicka in pengarna i en bostad så ska det inte skattas något mig veterligen.

En av få gånger man skattar på förlust är när ISK kontot kraschar och man blir schablonbeskattad på insatt kapital… Har erfarenhet av det 😅

Just guld har ju gått upp massor, så det blir en plusaffär för mig. Min tanke var att om man investerar dessa i en bostad så kanske man inte behövde skatta för dem. Men nu förstår jag efter din text att man måste det ändå.

Tillbaka
Topp