• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Tecknade du 3-månaders idag? Såg att listräntan va på 4,74 från och med idag då. Blir en redig rabatt hur som.

Nej men med 4,74 och min rabatt på 1,68 så ligger jag nu på 3.06. Glömde dock tillägga att jag har en rabatt på 0,14 i 6 månader som sedan ska omförhandlas. Så min faktiska ränta om det inte erbjuds något påslag efter 6 månader kommer att vara 1.54 vilket jag ändå tycker är bra. Har dock ökat mitt engagemang rätt rejält så tyckte det var befogat att få bra rabatt!

Edit: kan också tillägga att jag från början skulle ha haft 1.40 som grund med 1.54 rabatt men lyckades med ytterligare engagemang ha 1.54 som grund och 0.14 höjning i 6 månader istället

Senast ändrad:
Nej men med 4,74 och min rabatt på 1,68 så ligger jag nu på 3.06. Glömde dock tillägga att jag har en rabatt på 0,14 i 6 månader som sedan ska omförhandlas. Så min faktiska ränta om det inte erbjuds något påslag efter 6 månader kommer att vara 1.54 vilket jag ändå tycker är bra. Har dock ökat mitt engagemang rätt rejält så tyckte det var befogat att få bra rabatt!

Edit: kan också tillägga att jag från början skulle ha haft 1.40 som grund med 1.54 rabatt men lyckades med ytterligare engagemang ha 1.54 som grund och 0.14 höjning i 6 månader istället
Men jag tänker ändå du ligger högre än 3.06 tills dina 3-månader gått? Man får ju inte tillgång till senaste listräntan direkt.

Även om det är bra gjort av dig så kan jag inte låta bli att hata att man ska behöva hålla på så här. Som att köpa en äkta matta på bazar.

Köpa äkta matta på bazar är lätt om du kan dina mattor. Det är bara lyfta på den och kolla knutarna på undersidan 😉.

Skämt åsido, förstår vad du säger. Känns tråkigt att bankerna utnyttjar lathet och okunskap hos folk och inte är rimliga i sina erbjudanden från början.

Bundet 2år : 2.69 idag hos Handelsbanken
Känns ändå OK.
Hade tagit det direkt. Inga riktiga belägg för det mer än att det låter oförskämt bra
Va i kontakt med min bank (SEB) dagarna innan dubbelsänkningen och fick då 2.8 i förslag på två-årig, ställde som motkraft då 2.69, vilket jag läst att folk fått här i tråden, men de kunde inte möta det, så därför rullar jag vidare på rörligt.

Med det sagt, en fråga angående binda bolån när man har rörligt. Ponera att jag skulle binda idag, blir det då direkt bundet eller först vid datumet för röntejusteringen?

Hade tagit det direkt. Inga riktiga belägg för det mer än att det låter oförskämt bra
Va i kontakt med min bank (SEB) dagarna innan dubbelsänkningen och fick då 2.8 i förslag på två-årig, ställde som motkraft då 2.69, vilket jag läst att folk fått här i tråden, men de kunde inte möta det, så därför rullar jag vidare på rörligt.

Med det sagt, en fråga angående binda bolån när man har rörligt. Ponera att jag skulle binda idag, blir det då direkt bundet eller först vid datumet för röntejusteringen?
Direkt bundet, om jag inte är helt ute och cyklar

Har du redan bundit så går det inte utan att betala ränteskillnadsersättning. Ska du binda kan du komma överens om amortering.

Även om man inte löser lånet?
Om jag vill amortera 50.000kr extra så blir det således ränteskillnadsersättning?

Kanske vettigt att dela upp lånet i så fall med en rörlig del

Även om man inte löser lånet?
Om jag vill amortera 50.000kr extra så blir det således ränteskillnadsersättning?

Kanske vettigt att dela upp lånet i så fall med en rörlig del

Ja det blir ränteskillnadsersättning. Sen kan det ju fortfarande vara värt att höra att den kostnaden är.

Ja det blir ränteskillnadsersättning. Sen kan det ju fortfarande vara värt att höra att den kostnaden är.

Det går iofs att lägga upp amorteringsplan på 10 år, men jag hade gärna sett en amorteringsplan på 5-7 år. Swedbank klarade inte av att ge något sådant, men jag betalade nog aldrig någon ränteskillnadsersättning ändå. Däremot var det krångligt att göra extra amorteringar

Någon som har bolån hos Landshypotek och som kan ge nu eller bä?
De har väldigt fina erbjudanden på rörligt tycker jag.

La in en ansökan hos Landshypoteket förra veckan när erbjudandet kom och signa man senast i början på December så får man 0.10 i rabatt varpå den effektiva räntan blir 3.35 vilket jag anser bra för 3 mån bindningstid.
Bra men synd att dom har 6 veckors handläggningstid 🥱

Jag har inte bundit. Jag kör rörligt, men funderar på att binda.
Jag gillar dock friheten att amortera som jag vill.
Ok. Har haft bundet hos SEB tidigare, men nu gått över till rörligt. Rätt säker på att knappen för extra amortering funnits där även tidigare. När jag frågat så kan man göra mindre extra amorteringar, men inte lösa lånet.

1731391762104.png

Ok. Har haft bundet hos SEB tidigare, men nu gått över till rörligt. Rätt säker på att knappen för extra amortering funnits där även tidigare. När jag frågat så kan man göra mindre extra amorteringar, men inte lösa lånet.

1731391762104.png

Tror det är 100.000 inom en 90 dagars period, annars får man ringa in och amortera.
Ser att du har 0,05 procentenheter bättre ränta. Jag måste löpa amok på lokala bankkontoret 😆

Bilagor

• IMG_1863.jpeg
    IMG_1863.jpeg
    47.1 KB · Visningar: 6
Tror det är 100.000 inom en 90 dagars period, annars får man ringa in och amortera.
Ser att du har 0,05 procentenheter bättre ränta. Jag måste löpa amok på lokala bankkontoret 😆
Ja, man måste vara len i rösten när man ringer och förhandlar........borde hoppa ner en del när den omförhandlas 3/12.....Tror jag har 1,59 i rabbatski...

Ja, man måste vara len i rösten när man ringer och förhandlar........borde hoppa ner en del när den omförhandlas 3/12.....Tror jag har 1,59 i rabbatski...

Jag har å andra sidan inte förhandlat någonting, så jag får vara nöjd som det är.
Vet du om det går att dela upp lånet i två eller tre delar utan kostnad, eller är det någon procentuell kostnad för sådant.
Jag orkar inte sitta i telefonkö eller prata med banker. Trevligare att göra sådant på forum

Jag har å andra sidan inte förhandlat någonting, så jag får vara nöjd som det är.
Vet du om det går att dela upp lånet i två eller tre delar utan kostnad, eller är det någon procentuell kostnad för sådant.
Jag orkar inte sitta i telefonkö eller prata med banker. Trevligare att göra sådant på forum
Du brukar behöva betala uppläggningsavgift för varje lån.

Tyvärr inte koll på det.

Tillbaka
Topp