Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Går åt båda hållen egentligen. Du fick behålla lägre ränta när bankerna började höja sina räntor. Jag har för mig att den nya räntan gäller direkt efter flytt.Har rörligt bolån men min ränteändringsdagar har lyckats pricka precis dagarna efter banken sänkt räntan varje gång dvs nästa ändringsdag nu är 2025-01-29, var samma dåliga timing när banken sänkte räntan förra gången så jag har egentligen haft samma höga ränta sedan juli nu då den ändrades 2024-10-30.
Hur är det om man byter bank, får man samma ränteändringsdagar eller börjar den nya räntan gälla direkt?
Nej för då hade jag bunden hög räntaGår åt båda hållen egentligen. Du fick behålla lägre ränta när bankerna började höja sina räntor. Jag har för mig att den nya räntan gäller direkt efter flytt.
Vad har du för % lån?Bundet 2år : 2.69 idag hos Handelsbanken
Känns ändå OK.
Ungefär 60%Vad har du för % lån?
Är det så att man kan få lägre ränta desto mindre % man har belånat?
SEB (nuvarande bank) erbjöd igår följande:Ska se över lånen på huset under November.
Erbjudande från LF för att byta bank:
Rabatt på rörligt: 1,5%
1 år: 2,79%
2 och 3 år: 2,99%
1 månad räntefritt.
Tankar?
Har dåligt med belägg för det men var i kontakt med SEB idag (för tredje gången denna månaden) och fick prata med en väldigt påläst/kunnig person. Hon behövde inte koppla mig till någon avdelning för amorteringsunderlag eller annat, utan hade mandat att hjälpa mig.SEB (nuvarande bank) erbjöd igår följande:
1,59 rabatt på rörligt
2,95 i ränta på 2 år bundet
SEB (nuvarande bank) erbjöd igår följande:
1,59 rabatt på rörligt
Lutar åt rörligt, 2-åringen känns mindre attraktiv än för ca 2 månader sedan.
Tankar?
Bra rabatt på det rörliga. Har själv 1,55 (SHB). Vad har du för belåningsgrad?SEB (nuvarande bank) erbjöd igår följande:
1,59 rabatt på rörligt
SEB (nuvarande bank) erbjöd igår följande:
1,59 rabatt på rörligt
Lutar åt rörligt, 2-åringen känns mindre attraktiv än för ca 2 månader sedan.
Tankar?
1.59 i rabatt då blir det 3.15% med en listränta på 4.74%? Det är mer än 20 punkter lägre än vad jag har på SBAB med 50% belåningsgrad och energihus osv.SEB (nuvarande bank) erbjöd igår följande:
1,59 rabatt på rörligt
Tankar?
1.59 i rabatt då blir det 3.15% med en listränta på 4.74%? Det är mer än 20 punkter lägre än vad jag har på SBAB med 50% belåningsgrad och energihus osv.
japp, stämmer1.59 i rabatt då blir det 3.15% med en listränta på 4.74%? Det är mer än 20 punkter lägre än vad jag har på SBAB med 50% belåningsgrad och energihus osv.
Intressant. Blir ju iofs sämre business för dem med lägre lån. Men lite grisigt, inte minst för att det är SBAB det gäller.För några år sedan när jag bytte till SBAB och funderade på amortera av lite extra i samband med flytt, så noterade jag via deras bolånkalkylator att om lånet faller under en viss procent så ökade istället räntan. Tror sweat spot låg någonstans i spannat på 60%. Kan säkert bero på fler paramterar, men tyckte det ändå var lite märkligt.
Ja den var över förväntan.Bra rabatt på det rörliga. Har själv 1,55 (SHB). Vad har du för belåningsgrad?
Edit: Med en sån rabatt hade jag inte bundit på 2 år. Isf måste man nog ner mot 2,70.
Väldigt intressant!Har dåligt med belägg för det men var i kontakt med SEB idag (för tredje gången denna månaden) och fick prata med en väldigt påläst/kunnig person. Hon behövde inte koppla mig till någon avdelning för amorteringsunderlag eller annat, utan hade mandat att hjälpa mig.
Slutade med att jag valde att binda hela lånet på 2 år till 2.69% + att jag får en räntefri månad i februari (har 67% i belåningsgrad). Om det i slutändan sparar mig några tusenlappar eller inte, vet jag inte. Men väldigt skönt att slippa följa med i räntesänkningar, ringa runt och jaga bästa rabatt osv.
Så är du intresserad av att binda så har du lite siffror ovan som du kan presentera för SEB, och se om de kan möta det.
Och är det någon okunnig, icke tillmötesgående som svarar skulle jag lägga på och ringa igen.
Lycka till!
Så tröttsamt när de höjt räntorna snabbt och nu sänker långsamt.Jag provade att slå seb en signal och jag blev erbjuden 3,05 men med option att kliva ner lite till (2-åring). Under 2,8 var inte möjligt för oss. 55% belåningsgrad. Det blev ett nej tack.
Nu kanske det gick att få ner mer än erbjudet men jag var inte villig att flytta olika besparingar till seb.
Inväntar svar från Handelsbanken.
Inväntar iof också på att Swedbank ska sänka sin listränta på rörligt…
Ja, jag har för mig att jag inte har max rabatt med 45 punkter utan det finns en högre nivå för dem med större lån. Både belopp samt belåningsgrad. Men det är ju ett heltidsjobb att hålla koll på alla aktörer för hur attraktiva de är går ju i cykler. Hopplöst.För några år sedan när jag bytte till SBAB och funderade på amortera av lite extra i samband med flytt, så noterade jag via deras bolånkalkylator att om lånet faller under en viss procent så ökade istället räntan. Tror sweat spot låg någonstans i spannat på 60%. Kan säkert bero på fler paramterar, men tyckte det ändå var lite märkligt.
Befintlig kund. Hade bundet fram till augusti i år, och ställde då bankerna mot varandra. Slutade med att SEB erbjöd bäst med 1,52 rabatt på rörligt plus en räntefri månad I oktober. Den gången var det jag som ställde frågan, då jag hade bekant som fått oktober räntefri. Efter några samtal gick de att lösaVäldigt intressant!
Vår kontakt sa att de absolut inte kan erbjuda räntefri månad. Inte till nya kunder och inte för att behålla kunder.
Är du befintlig kund eller byter du till SEB?
Vilken del av landet bor du i?
Ja, jag har för mig att jag inte har max rabatt med 45 punkter utan det finns en högre nivå för dem med större lån. Både belopp samt belåningsgrad. Men det är ju ett heltidsjobb att hålla koll på alla aktörer för hur attraktiva de är går ju i cykler. Hopplöst.
Bara att gratulera, känns som en riktigt bra deal!Befintlig kund. Hade bundet fram till augusti i år, och ställde då bankerna mot varandra. Slutade med att SEB erbjöd bäst med 1,52 rabatt på rörligt plus en räntefri månad I oktober. Den gången var det jag som ställde frågan, då jag hade bekant som fått oktober räntefri. Efter några samtal gick de att lösa
Denna gången var det SEB som självq erbjöd det som incitament till att vara kvar hos SEB och inte gå över till konkurerande bank som kunde erbjuda 2.69 på 2 år.
Trodde inte de skulle kunna erbjuda ränterabatten + räntefritt men fick det muntligen och ska synas i appen inom närmaste dagarna.
Så iom att jag precis fått en räntefri månad + nu ytterligare en månad och slippa stöka med rörligt så kändes det, för min del, som en no brainer.
Stockholm.
Bostadsrätt (67% / 2.6 MKR i lån).
Tittar man på de banker som ger ränta online så ser det inte ut att ha så stor betydelse faktisktGenerell fråga. Är banker mer benägna att ge rabatter om man har låg belåningsgrad? Vi utökade precis vårt bolån genom omvärdering av bostaden. Ligger man i ett dåligt förhandlingsläge då?
Oj det var inget bra erbjudande alls.Pratat med handelsbanken idag.
Ligger på 4.17 rörlig just nu.
1 december justeras det till 3.49% rörlig
Det dom kan erbjuda mig idag är 3% 2 år bundet.
Känns helt ovärt att hoppa på bundet som bara skiljer 0.49% just nu. Samtidigt som riksbanken annonserat att man ska sänka ytterligare redan i år (?) och även nästa vår.
Det var helt omöjligt sa hon. Hänvisade till att erbjudanden justeras dag för dag givet det ekonomiska läget.Oj det var inget bra erbjudande alls.
2.69 bundet 2år i veckan hos Handelsbanken
Det är inte omöjligt, jag hänvisade till att jag kunde visa upp ett papper med 2.69 som erbjudande och om det inte går så får jag kolla med en annan bank.Det var helt omöjligt sa hon. Hänvisade till att erbjudanden justeras dag för dag givet det ekonomiska läget.