Har en svåger som besiktigar hus inför försäljning och han har minst sagt fullt upp just nu. Så känns iallafall som objekt kommer ut på marknaden. Frågan är väl om de säljs bara?Spiken i kistan på en bostadsmarknad som inte hunnit återhämta sig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har en svåger som besiktigar hus inför försäljning och han har minst sagt fullt upp just nu. Så känns iallafall som objekt kommer ut på marknaden. Frågan är väl om de säljs bara?Spiken i kistan på en bostadsmarknad som inte hunnit återhämta sig?
Är väl precis det som är problematiskt, rekordutbud av bostäder till salu men få som vill köpa. Tror vi ser början av en större kollaps på bostadsmarknaden nu.Har en svåger som besiktigar hus inför försäljning och han har minst sagt fullt upp just nu. Så känns iallafall som objekt kommer ut på marknaden. Frågan är väl om de säljs bara?
Under februari ökade priserna på villor med +0,6% medan priserna på bostadsrätter minskade med -0,4%. På årsbasis har priserna på bostadsrätter ökat med +4,9% och villapriserna med +3,1%. Det visar den senaste månadens mätning från Svensk Mäklarstatistik.Är väl precis det som är problematiskt, rekordutbud av bostäder till salu men få som vill köpa. Tror vi ser början av en större kollaps på bostadsmarknaden nu.
Absolut, rör väl på sig jämfört med året innan men jag tror ändå vi har ett haveri på gång, inte minst beroende på det politiska världsläget. Priserna ligger betydligt lägre än under toppnivåerna för några år sedan och marknaden är trög även om mäklarna vill få det att låta annat. "Rekordnivå för tredje månaden i rad" låter tjusigt, men 2024 var ett uselt år för säljarna överlag.Under februari ökade priserna på villor med +0,6% medan priserna på bostadsrätter minskade med -0,4%. På årsbasis har priserna på bostadsrätter ökat med +4,9% och villapriserna med +3,1%. Det visar den senaste månadens mätning från Svensk Mäklarstatistik.
Även under februari kunde vi konstatera ett ökat antal sålda bostäder. Antalet sålda villor fortsätter ligga på en rekordnivå för tredje månaden i rad. I februari såldes 4.200 villor och 9.300 bostadsrätter, motsvarande en ökning på +13% respektive +3% mot samma månad förra året, avslutar Hans Flink
Priserna på villor uppåt medan bostadsrätter backade något i februari » Svensk Mäklarstatistik
Bostadsrätter I Storgöteborg och Stormalmö gick bostadsrättspriserna ned med -1% respektive -0,7% medan de var oförändrade i Storstockholm i februari. När det gäller de centrala delarna är prisförändringen spretig. Från upp med +1,2% i centrala Stockholm till ned med -1,1% i centrala Göteborg...www.maklarstatistik.se
Absolut, rör väl på sig jämfört med året innan men jag tror ändå vi har ett haveri på gång, inte minst beroende på det politiska världsläget. Priserna ligger betydligt lägre än under toppnivåerna för några år sedan och marknaden är trög även om mäklarna vill få det att låta annat. "Rekordnivå för tredje månaden i rad" låter tjusigt, men 2024 var ett uselt år för säljarna överlag.
Planeterna står i linje.Vad är det som gör att det ska krascha denna gång?
Vad är det som gör att det ska krascha denna gång?
Planeterna står i linje.![]()
Inte speciellt hett, men med senaste nytt kanske vi till och med får en höjning i år så rörliga rör sig upp över 3% igen. Svårt att säga vad som är bäst men jag hade inte låst.Fick detta från SEB idag, känns inte superhett? Varit mest fokuserad på rörligt….
Vad säger panelen?
1 år: 0,46%-enheter i rabatt vilket idag ger en ränta på 3,28%
2 år: 0,46%-enheter i rabatt vilket idag ger en ränta på 3,08%
Rabatt för fackförbund är inkluderat i erbjudandet ovan.
Det kan ju vara en luring för att få folk att binda dyrtOj![]()
Ännu en bank höjer rörliga bolåneräntan
Efter att statliga SBAB höjt sin rörliga bolåneränta skruvar även Länsförsäkringar upp sin räntenivå.www.di.se
Var nog inte det folk räknat med…
En statlig bank som lurar folk att binda lån till en högre ränta?Det kan ju vara en luring för att få folk att binda dyrt![]()
Man blir ju förbannad.Vi har haft 150 punkters rabatt hos Handelsbanken (3-mån). Nu ska lånet omförhandlas och då kan de inte längre matcha den rabatten utan kan ge max 140 punkter. Inget har förändrats i vår privatekonomiska situation. Av ren princip blir jag förbannad och kommer shoppa runt hos andra banker nu. Någon annan som fått sämre villkor nu på senare tid än vad ni haft tidigare?
Vi har haft 150 punkters rabatt hos Handelsbanken (3-mån). Nu ska lånet omförhandlas och då kan de inte längre matcha den rabatten utan kan ge max 140 punkter. Inget har förändrats i vår privatekonomiska situation. Av ren princip blir jag förbannad och kommer shoppa runt hos andra banker nu. Någon annan som fått sämre villkor nu på senare tid än vad ni haft tidigare?
Men ändå rätt rimligt, lägre listränta ger rimligen sämre förhandlingsläge?Man blir ju förbannad.
Jo, kanske. Man vill väl tro att rabatten sätts endast utifrån belåningsgrad, skuldsättning osv men så är det väl inte.Men ändå rätt rimligt, lägre listränta ger rimligen sämre förhandlingsläge?
Vad landar räntan på då? Det är ju det intressanta. Deras listränta kanske har sjunkit relativt sett.Jo, kanske. Man vill väl tro att rabatten sätts endast utifrån belåningsgrad, skuldsättning osv men så är det väl inte.
2.89.Vad landar räntan på då? Det är ju det intressanta. Deras listränta kanske har sjunkit relativt sett.
Jag fick, men det var på offert i februari vs offert i oktober. Fick 126 punkter vs 150 punkter.Vi har haft 150 punkters rabatt hos Handelsbanken (3-mån). Nu ska lånet omförhandlas och då kan de inte längre matcha den rabatten utan kan ge max 140 punkter. Inget har förändrats i vår privatekonomiska situation. Av ren princip blir jag förbannad och kommer shoppa runt hos andra banker nu. Någon annan som fått sämre villkor nu på senare tid än vad ni haft tidigare?
Lite bättre än jag har på Skandiabanken, 2,92 %.
Samma för oss, bättre inkomst om än marginellt sämre rabatt.Vi har haft 150 punkters rabatt hos Handelsbanken (3-mån). Nu ska lånet omförhandlas och då kan de inte längre matcha den rabatten utan kan ge max 140 punkter. Inget har förändrats i vår privatekonomiska situation. Av ren princip blir jag förbannad och kommer shoppa runt hos andra banker nu. Någon annan som fått sämre villkor nu på senare tid än vad ni haft tidigare?
Jag förhandlade med SHB i jan/feb och har 2.90. Rabatt 134 pkt.
Samma här för Swedbank, fick 140 punkter rabatt på rörligt. Hamnar på 2,82% med dagens listränta, betalar inte heller deras hittepå ”nyckelkund” för mig och sambon.Vi har haft 150 punkters rabatt hos Handelsbanken (3-mån). Nu ska lånet omförhandlas och då kan de inte längre matcha den rabatten utan kan ge max 140 punkter. Inget har förändrats i vår privatekonomiska situation. Av ren princip blir jag förbannad och kommer shoppa runt hos andra banker nu. Någon annan som fått sämre villkor nu på senare tid än vad ni haft tidigare?
Eller så är alla lika dåliga, så behålls status quo.. Är inte bank kontakten allt för fyrkantig borde de förstå att man behöver va bättre än konkurenterna om man ska få in nya kunder.
![]()
Vi har idag följande på den lånedelen som är på 3 mån. Nu är frågan vad göra
![]()