• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Fergi

Rolex
2-Faktor
Jag skjuter från höften: ca 50k.
Tror också på 50-60k med tanke på att med is i magen kan man ju få en strut/Big twin för 70k så 50-55k känns rimligt.
Har fått napp på en kompis som är sugen på ett byte mot en cheva c20 -75 så de blir klart i helgen :) så de får bli mitt nästa projekt.

Tack för er input
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Tror också på 50-60k med tanke på att med is i magen kan man ju få en strut/Big twin för 70k så 50-55k känns rimligt.
Har fått napp på en kompis som är sugen på ett byte mot en cheva c20 -75 så de blir klart i helgen :) så de får bli mitt nästa projekt.

Tack för er input
om den är ok skick, gör du en bra affär, de stiger hela tiden i värde och börjar verkligen bli samlarbilar.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Min kinaimport fullastad för äventyr.
IMG_7513.JPG
 

AMG63

Cartier
Den är riktigt rolig att köra speciellt på sand. Svåra att hitta i Stockholm de flesta såldes i lappland för att köra på myrarna.
Motorn är en evighetsmaskin.
Jag tror jag har sett en till salu under alla år som jag hållit på med motorcyklar.
Finns nån rysk variant oxå för att köra på tundran.svinful dock.
Kul..:)
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Halloj! Jag är i färd med att ta MC-kort, nu i sommar gjorde jag bort risk-1an och risk-2an. Teoriprovet är bokat och skrivs inom två veckor. Tanken är att göra bort allt så jag kan koncentrera mig på körning och uppkörning nästkommande sommar. Tänkte höra om ni har några tips inför teoriprovet?
IMG_1739.JPG
 

Zingo

Rolex
Halloj! Jag är i färd med att ta MC-kort, nu i sommar gjorde jag bort risk-1an och risk-2an. Teoriprovet är bokat och skrivs inom två veckor. Tanken är att göra bort allt så jag kan koncentrera mig på körning och uppkörning nästkommande sommar. Tänkte höra om ni har några tips inför teoriprovet?
IMG_1739.JPG
Bara att läsa boken och gör övningarna. Om du har B körkort sedan tidigare så fokusera på det man normalt inte kan som miljöfrågor, specifika MC frågor men inte att glömma är saker dom korrekt namn på skyltar etc. Ska en del till kör att kugga på teorin om du läst boken.

Lycka till!
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Bara att läsa boken och gör övningarna. Om du har B körkort sedan tidigare så fokusera på det man normalt inte kan som miljöfrågor, specifika MC frågor men inte att glömma är saker dom korrekt namn på skyltar etc. Ska en del till kör att kugga på teorin om du läst boken.

Lycka till!
Då har jag tänkt rätt. Miljö är ju populärt, både i politiken och i körkortsboken. Jag har även laddat hem en app "MC-körkort" som innehåller massa frågor och prov och så, den verkar var bra.

Tack! :)
 

Bjoerling

Cartier
Kirrade lappen idag! Tråkigt att säsongen typ är slut men jäkligt skönt att ha kortet klart inför våren :)
Spanar lite efter ny hoj, har kikat på exempelvis Honda CB1000R(A) och Kawasaki Z800. Någon som har erfarenhet av dessa?
En fördel med Hondan är att den funnits ett tag, om man lyckas få tag i en fräsch lite äldre årsmodell är försäkringen lite rimligare...
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Kirrade lappen idag! Tråkigt att säsongen typ är slut men jäkligt skönt att ha kortet klart inför våren :)
Spanar lite efter ny hoj, har kikat på exempelvis Honda CB1000R(A) och Kawasaki Z800. Någon som har erfarenhet av dessa?
En fördel med Hondan är att den funnits ett tag, om man lyckas få tag i en fräsch lite äldre årsmodell är försäkringen lite rimligare...
Kawasakin var trevlig gick helt ok och man satt bra på den. Skulle köpt en men hittade ingen till rätt pris i närheten. Blev en Yamaha Fz8 istället. Z800 skulle kosta ca3300kr hel/hel på mig, men då bor jag i skogen och närmar mig 40.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Kirrade lappen idag! Tråkigt att säsongen typ är slut men jäkligt skönt att ha kortet klart inför våren :)
Spanar lite efter ny hoj, har kikat på exempelvis Honda CB1000R(A) och Kawasaki Z800. Någon som har erfarenhet av dessa?
En fördel med Hondan är att den funnits ett tag, om man lyckas få tag i en fräsch lite äldre årsmodell är försäkringen lite rimligare...

Gratulerar!

Ang. val av hoj så är det ju som allt annat subjektivt. Tittar du på Z800 tycker jag absolut du ska lägga in Triumph Street Triple i ekvationen. Jag började själv med en KTM 690 Duke R -13 som jag hade första året. Perfekt förstahoj på många sätt! Lätt till vikten kändes skönt i början så att man orkade hålla emot hojen om man gjorde bort sig. Nackdelen var att den var encylindrig helt enkelt. Ryckig och jävlig, sjukt rolig men passade inte riktigt mitt körsätt då. Ännu en nackdel är att de stjäls direkt. Min försvann på mindre än en månad när jag flyttade in i centrala Gbg, trots lås och garage och grejor.

Köpte en Street Triple R -13 istället. Fantastisk hoj! Mycket jämnare gång, sjukt bra chassi och bromsar. Bra tryck i och med låg vikt, bra försäkringskostnader jämfört med KTM, underbart ljud när man vrider på och speciellt om man har något härligt avgassystem. Nackdelen är väl att det gärna går fortare ju "bättre" hojen är. Nya modellerna lär vara ännu bättre och med lite mer vrid än min -13.

Kort sagt: Jag har kört hojar som är av de lättare i sin klass för att lära mig hantera hojen i början. Street Triplen saknar absolut inte effekt på allmän väg, det kände jag att KTMen gjorde på motorväg emellanåt. Kolla ägarkostnader innan du köper, försäkringsbolagen har bestämt sig för att vissa modeller ska vara snordyra och för mig spelade det en viss roll när jag valde. Personligen gillar jag inte radfyror, de är för karaktärslösa och går bäst på sjuka varvtal som jag inte riktigt kan utnyttja på allmän väg. Om jag säljer min efter årsskiftet som jag planerar så blir det mest troligt tvåcylindrigt, antingen Ducati Monster 821 eller något annat liknande.

Hur som helst, stort lycka till och kör så det ryker!
 

Zingo

Rolex
Kirrade lappen idag! Tråkigt att säsongen typ är slut men jäkligt skönt att ha kortet klart inför våren :)
Spanar lite efter ny hoj, har kikat på exempelvis Honda CB1000R(A) och Kawasaki Z800. Någon som har erfarenhet av dessa?
En fördel med Hondan är att den funnits ett tag, om man lyckas få tag i en fräsch lite äldre årsmodell är försäkringen lite rimligare...
Grattis! :)

Oavsett vilken av de ovan kommer de leverera mer än du behöver och kan hantera så mitt tips om du inte brinner speciellt för någon är att ta den billigaste och byt om ett år eller två.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Grattis först och främst!
Den närmast ultimata starthojen vill jag ändå fortsatt påstå att Kawasaki ER6n är. Lagom kul, snabb så det räcker och dessutom med rimlig försäkringspremie. Det sistnämnda styr nästan allt runt hojval om man har nytaget körkort i en större stad. "Likvärdiga" hojar kan skilja 300-400% i premie.
 

Bjoerling

Cartier
Tackar för gratulationer och vettiga tips!
Både Street Triple och FZ8 finns med som alternativ. Trajjan verkar tyvärr vara lite dyrare än de övriga att försäkra. Får väl helt enkelt provköra lite till våren och känna mig för. Min ZR-7s får rulla tills rätt objekt dyker upp :)
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Tackar för gratulationer och vettiga tips!
Både Street Triple och FZ8 finns med som alternativ. Trajjan verkar tyvärr vara lite dyrare än de övriga att försäkra. Får väl helt enkelt provköra lite till våren och känna mig för. Min ZR-7s får rulla tills rätt objekt dyker upp :)

Har du kollat deras märkesförsäkring? För mig var det halva priset jämfört med min KTM... Z800 var mycket dyrare på de bolag jag kollade upp förra året men mycket kan såklart hända på den fronten. Får se till att köra ner min till den smutsiga och hälsa på mina gamla vänner där nere i Malmö, du får väl ta över styret över dagen i sådana fall så hinner du känna lite mer än vad kvarten försäljarna ger dig :)
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Kirrade lappen idag! Tråkigt att säsongen typ är slut men jäkligt skönt att ha kortet klart inför våren :)
Spanar lite efter ny hoj, har kikat på exempelvis Honda CB1000R(A) och Kawasaki Z800. Någon som har erfarenhet av dessa?
En fördel med Hondan är att den funnits ett tag, om man lyckas få tag i en fräsch lite äldre årsmodell är försäkringen lite rimligare...
Stort grattis!!
Nu är det vara att njuta.
Just ja, skaffa HD ;)
 

Bjoerling

Cartier
Kollade upp Triumphs märkesförsäkring och den verkar ju rätt schysst!
Såg att både Kawasaki och Yamaha har märkesförsäkringar genom Svedea om man handlar hos auktoriserade handlare, kan ju kanske bidra till trevligare premier även där då. MT09 verkar ju till exempel också väldigt kul men den har jag räknat bort tidigare för att den blev för dyr att försäkra.
Är inte gammal nog för HD, @gruby ;)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Slängde ett par gamla skinnställ i helgen men sparade det "finaste". Vet inte riktigt varför men tror att någonstans där bak gror ett litet frö om att man borde köpa sig en hoj till nästa sommar.

Vad får man ge för en literhoj typ ZX10, S1000RR, GSX-R som har 2 gatsäsonger på nacken?
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Kollade upp Triumphs märkesförsäkring och den verkar ju rätt schysst!
Såg att både Kawasaki och Yamaha har märkesförsäkringar genom Svedea om man handlar hos auktoriserade handlare, kan ju kanske bidra till trevligare premier även där då. MT09 verkar ju till exempel också väldigt kul men den har jag räknat bort tidigare för att den blev för dyr att försäkra.
Är inte gammal nog för HD, @gruby ;)
Haha finns ingen åldersgräns oavsett vad åsnor säger ;)

I grund och botten ska du köra det du själv gillar och det kanske du inte vet till 100% förrän du testat och testat och testat.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Kollade upp Triumphs märkesförsäkring och den verkar ju rätt schysst!
Såg att både Kawasaki och Yamaha har märkesförsäkringar genom Svedea om man handlar hos auktoriserade handlare, kan ju kanske bidra till trevligare premier även där då. MT09 verkar ju till exempel också väldigt kul men den har jag räknat bort tidigare för att den blev för dyr att försäkra.
Är inte gammal nog för HD, @gruby ;)

Ja köper du nytt eller via handlare kan de ju deala lite med bolagen åt dig. Ofta får de en bra premie första året eller liknande eftersom de slussar sjukt många kunder till bolaget. Som sagt, det gäller att prova mycket olika cyklar för att veta vad man vill ha och likt förbannat vill man byta till något annat efter ett år eller två :D
 
Topp