Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kul! Riskettan är ju rätt trist men jag tyckte att risktvåan var tokskoj. Vår körledare lät oss köra några varv så fort vi tordes på kartbanan. Fotpinneskrap..!Går riskettan nästa Onsdag, har dreglat igenom hela tråden nu!![]()
Kul! Riskettan är ju rätt trist men jag tyckte att risktvåan var tokskoj. Vår körledare lät oss köra några varv så fort vi tordes på kartbanan. Fotpinneskrap..!![]()
Tänk på att boka uppkörning i tid då. Ibland är väntetiderna hemska.Epic!
Räknar kallt med att ha kortet i hand innan Juni. Räknar kallare med att spräcka budgeten på förstshojen sjuk i huvudet som man är...
Beundrar er som kastar er ut i kylan såhär tidigt. Själv väntar jag på att vägarna ska bli sopade och det får gärna vara lite varmare. Så i väntan på det får hon allt stå kvar i garaget och underhållsladdas..
![]()
Håller med @alfgren - se till att ligg på och boka in allt så fort du kan. Det drar lätt ut på tiden annars. Tänk på att du först kan boka in ett körprov när kunskapstestet är godkänt!Epic!
Räknar kallt med att ha kortet i hand innan Juni. Räknar kallare med att spräcka budgeten på förstshojen sjuk i huvudet som man är...
No probs med milen. Folk nojar vansinnigt mycket över det, men på en välskött hoj av modernt snitt är det inga problem. Använd det som prutläge i stället.Kollat lite på första hoj, tänkte mig någonstans runt 30.000-40.000. Har kikat lite på Yamaha XJ6, Hornet 600 och ER6n.
Blir inte riktigt klok på det här med mil på MC heller. Är t.ex. 3000 mil på en 10-15 år gammal MC mycket? Lite? Lagom?
Tips på vilken man ska välja? För/nackdelar? Har förstått att 600cc radfyra får registret ganska högt upp och att många därför föredrar V-twin.
Tar tacksamt emot alla tips jag kan få både för hoj och körkort.![]()
Gjorde riskettan förra fredagen och hoppas på att kunna ta kortet i juli/augusti om det går att få tag i tider.
Kan tyvärr inte övningsköra privat så blir nog ett rätt dyrt hojkort men sånt är livet.
Har kört en del annat tvåhjuligt så praktiken med koppla/växla/bromsa bör inte kräva så mycket nötande hoppas jag.
Kollat lite på första hoj, tänkte mig någonstans runt 30.000-40.000. Har kikat lite på Yamaha XJ6, Hornet 600 och ER6n.
Blir inte riktigt klok på det här med mil på MC heller. Är t.ex. 3000 mil på en 10-15 år gammal MC mycket? Lite? Lagom?
Tips på vilken man ska välja? För/nackdelar? Har förstått att 600cc radfyra får registret ganska högt upp och att många därför föredrar V-twin.
Hittar inte en enda sån på Blocket i hela Sverige men en hel drös med 650SNo probs med milen. Folk nojar vansinnigt mycket över det, men på en välskött hoj av modernt snitt är det inga problem. Använd det som prutläge i stället.
Provkör de hojar du pratar lm ER-6 är en favorit för många, jag gillar chassit, men maskinen känns som en moppe.
De andra två känns typ lika enligt mig.
Mitt allmänna tips för förstahoj är SV 650, första (lite fula) versionen. Inte s-modellen, utan den lite ovanligare versonen med runt framlyse.
Öhlins har andra framfjädrar, så den inte blir så svajig i fram, och så kanske ett slipon så man hör twinnen. Bra däck på det, så har man en finfin hoj, som man kan växa med. Lite tung, absolut, men lite sävlighet är inte helt fel det heller.
Har köpt ett paket med 8st dubbellektioner, riskettan, risktvåan, teoriprov, uppkörning inkl. lån av MC för 15 papp. Får väl eventuellt dryga ut med lite mer lektioner.Tog mitt kort förra året, kostade i runda slängar 23-24 tusen, då gjorde jag allt genom körskola.
Körde 14 dubbel lektioner, hade aldrig kört motorcykel innan, svåraste tyckte jag va låg å högfartsbanan.
Började köra mitten/slutet på mars å hade kortet 25 maj. Hitta en körskola som har tider å boka in dig sen ordnar sig allt![]()
Kolla Triumph Street Triple. Jag hade en sån från 2009 som första hoj. Mycket trevlig maskin!Gjorde riskettan förra fredagen och hoppas på att kunna ta kortet i juli/augusti om det går att få tag i tider.
Kan tyvärr inte övningsköra privat så blir nog ett rätt dyrt hojkort men sånt är livet.
Har kört en del annat tvåhjuligt så praktiken med koppla/växla/bromsa bör inte kräva så mycket nötande hoppas jag.
Kollat lite på första hoj, tänkte mig någonstans runt 30.000-40.000. Har kikat lite på Yamaha XJ6, FZ6, Honda Hornet 600 och Kawasaki ER6n.
Liknande paket ja köpte.Hittar inte en enda sån på Blocket i hela Sverige men en hel drös med 650S
Har köpt ett paket med 8st dubbellektioner, riskettan, risktvåan, teoriprov, uppkörning inkl. lån av MC för 15 papp. Får väl eventuellt dryga ut med lite mer lektioner.
Kör första lektionen på bana om två veckor. Ska bli riktigt kul.
Vad blev det för första hoj för dig?
Teori och uppkörning betalar du separat till transportsstyrelsen, blir nog 2000 till. Det ingår alltså inte i dom 15Hittar inte en enda sån på Blocket i hela Sverige men en hel drös med 650S
Har köpt ett paket med 8st dubbellektioner, riskettan, risktvåan, teoriprov, uppkörning inkl. lån av MC för 15 papp. Får väl eventuellt dryga ut med lite mer lektioner.
Kör första lektionen på bana om två veckor. Ska bli riktigt kul.
Vad blev det för första hoj för dig?
Stämmer bra! Var miss av mig.Teori och uppkörning betalar du separat till transportsstyrelsen, blir nog 2000 till. Det ingår alltså inte i dom 15
Du får tillgång till teorin på data och så är det nog biträde på uppkörningsdagen, alltså att körskolelärarn är med er hela uppkörningsdagen så ni hinner träna lite innan.
Inte personligen, men jag tror att det är att skaffa sig problem. Tröttnar man inte på att köra en såpass liten hoj? Vet att det är vanligt med 300cc fyrtaktare nuförtiden, det verkar kul. Sen finns ju Ohvale...Har vi någon här som har erfarenhet av Aprilia RS125? Någon som kört bana med en? Skulle gärna höra lite åsikter isf.![]()
Skruvat 2-taktarna en del. Så länge man är medveten om att alla 2-taktare är ett långsamt pågående motorhaveri så är det coolt. 4-taktarna har jag ingen koll på. Men det är ju o-coolt.Har vi någon här som har erfarenhet av Aprilia RS125? Någon som kört bana med en? Skulle gärna höra lite åsikter isf.![]()
Skruvat 2-taktarna en del. Så länge man är medveten om att alla 2-taktare är ett långsamt pågående motorhaveri så är det coolt. 4-taktarna har jag ingen koll på. Men det är ju o-coolt.
Ja man får ju åtminstone höra om en hel del underhåll såsom kolvbyten m.m. Sen kanske det finns en risk att man tröttnar men tanken med det hela är att ha något relativt billigt, lättmeckat och A2-kompatibelt som kan köras till trackdays och som har hyfsade prestanda. Tanken av tvåtakt och låg vikt lockar.Inte personligen, men jag tror att det är att skaffa sig problem. Tröttnar man inte på att köra en såpass liten hoj? Vet att det är vanligt med 300cc fyrtaktare nuförtiden, det verkar kul. Sen finns ju Ohvale...
Japp, och coolt är kul!Skruvat 2-taktarna en del. Så länge man är medveten om att alla 2-taktare är ett långsamt pågående motorhaveri så är det coolt. 4-taktarna har jag ingen koll på. Men det är ju o-coolt.
Sen finns ju Ohvale...
Kör tvåtakt i skogen, det får fan räcka![]()
Det ska vara tvåtakt! Ljudet och doften är obetalbar! Kolvbyten ungefär lika ofta som man tvättar hojen är något man får leva med..![]()
Jag kör fyrtakt också!Kör tvåtakt i skogen, det får fan räcka![]()
Jag kör fyrtakt också!
![]()
(Ber om ursäkt för det stökiga garaget...)
Stiligt, har gasgas i skogen och Ducati 1198S för bana i Sverige. Sen min hypermotard såklart! Är det en 996:a?Jag kör fyrtakt också!
![]()
(Ber om ursäkt för det stökiga garaget...)
Det är en 996:a, men med 998-kåpor. Jag har även en Gasgas, men den behöver lite kärlek... Vanligtvis kör jag enduro med kvarnan.Stiligt, har gasgas i skogen och Ducati 1198S för bana i Sverige. Sen min hypermotard såklart! Är det en 996:a?
ja jävlar vad kul det där ser ut!