• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

closetplayer

Rolex
2-Faktor
Sol 18 grader och en magisk doft av Raps :cool:

IMG_1227.jpeg
 

Owaysis

Cartier
Hej folket! Råkade tappa min hjälm i marken igår, höjden var ungefär 1,2 m och hjälmen landade på asfalt. Blev lite skrapsår på den samt att lite av färgen lossnade på en yta på ett par mm. Vad säger ni om det? Ska man kassera hjälmen eller är det bara att köra på?
 
Hej folket! Råkade tappa min hjälm i marken igår, höjden var ungefär 1,2 m och hjälmen landade på asfalt. Blev lite skrapsår på den samt att lite av färgen lossnade på en yta på ett par mm. Vad säger ni om det? Ska man kassera hjälmen eller är det bara att köra på?

Jag tappade häromåret en öppen Shoei-hjälm i ett stengolvet från midjehöjd. Nästan ljudlös träff i golvet helt utan studs. Den räknade jag ut och köpte ny.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Redan 1981 kom man fram till att hjälmar går sönder av att tappas är en ren myt. Så längde de inte är belastade (=ditt huvud är inuti) går de inte på något sätt sönder annat än estetiskt. Det är i princip bara plast i skalet och cellplast inuti - båda är material som är flexibla och fjädrande.

In "Motorcycle Accident Cause Factors and Identification of Countermeasures: Technical report (1981)", Harry Hurt thoroughly investigated 900 motorcycle accidents, and noted that "Very few protection failures were encountered. The only failures involved poly-carbonate shells which had deteriorated at areas of high residual stress and stress concentration, due to stress crazing and cracking." Rough handling is not mentioned as a problem, and he does note that "Damage to the styrofoam liners from sizzy bars and mirrors was noticed but never contributed adersely in impact attenuation."
 

Owaysis

Cartier
Redan 1981 kom man fram till att hjälmar går sönder av att tappas är en ren myt. Så längde de inte är belastade (=ditt huvud är inuti) går de inte på något sätt sönder annat än estetiskt. Det är i princip bara plast i skalet och cellplast inuti - båda är material som är flexibla och fjädrande.

In "Motorcycle Accident Cause Factors and Identification of Countermeasures: Technical report (1981)", Harry Hurt thoroughly investigated 900 motorcycle accidents, and noted that "Very few protection failures were encountered. The only failures involved poly-carbonate shells which had deteriorated at areas of high residual stress and stress concentration, due to stress crazing and cracking." Rough handling is not mentioned as a problem, and he does note that "Damage to the styrofoam liners from sizzy bars and mirrors was noticed but never contributed adersely in impact attenuation."
Man får nog skilja på material som hjälmen består av. Hjälmar i plast klarar sig rätt bra men min hjälm som är i ett kompositmaterial är ju snarare byggd för att deformemeras och ta upp energin på så sätt. Men jag har också kommit fram till att det nog är så att om hjälmen är tom så klarar den nog sig.

Med det sagt så ska jag ringa mitt försäkringsbolag och se ifall de ersätter hjälmen eller liknande. Då kan det vara värt att byta ut den.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.

Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.

Övriga - vi ses på vägarna! :)
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
IMG_20190521_081525.jpg
IMG_20190519_145717.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.

Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.

Övriga - vi ses på vägarna! :)
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
IMG_20190521_081525.jpg
IMG_20190519_145717.jpg
Grattis! Fan vad kul. Känslan är fantastisk!
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.

Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.

Övriga - vi ses på vägarna! :)
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
IMG_20190521_081525.jpg
IMG_20190519_145717.jpg
Grattis! Varför tyckte han att blinkerserna var olagliga?
 

joca

Patek
2-Faktor
Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.

Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.

Övriga - vi ses på vägarna! :)
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
IMG_20190521_081525.jpg
IMG_20190519_145717.jpg
Grattis!
Ut och busa en sväng någon dag? :D
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.

Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.

Övriga - vi ses på vägarna! :)
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
IMG_20190521_081525.jpg
IMG_20190519_145717.jpg
Bästa!
 
Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.

Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.

Övriga - vi ses på vägarna! :)
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
IMG_20190521_081525.jpg
IMG_20190519_145717.jpg
Snyggt jobbat, grattis!
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.

Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.

Övriga - vi ses på vägarna! :)
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
IMG_20190521_081525.jpg
IMG_20190519_145717.jpg

Stort grattis! Underbar känsla. Sugen på en MT07, är du nöjd med din?
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Morgonmöte inställt, blev en timmas krokiga vägar ist :)

361C9B61-3E5B-438D-BEC8-E05F8B30314E.jpeg

Trevlig hoj!
Är du nöjd med din?

Jag köpte just en 2017 för denna säsong.
Har hunnit avverka ca: 150 mil på den och måste säga att den är helt jäkla fantastisk!

Både lättkörd och relativt bekväm men framförallt riktigt snabb om andan faller på.

Min säger hej :)
IMG_1645.JPG
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.

Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.

Övriga - vi ses på vägarna! :)
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
IMG_20190521_081525.jpg
IMG_20190519_145717.jpg
Grattis!
Minns den känslan.
Minns att det var klart mycket coolare och viktigare än B-kortet som jag redan hade :)
Kör försiktigt!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Trevlig hoj!
Är du nöjd med din?

Jag köpte just en 2017 för denna säsong.
Har hunnit avverka ca: 150 mil på den och måste säga att den är helt jäkla fantastisk!

Både lättkörd och relativt bekväm men framförallt riktigt snabb om andan faller på.

Min säger hej :)
IMG_1645.JPG

Supernöjd, går fint och är bekväm

Satte dit ett SC-Projekt CRT, blev ett annat klipp i motorn faktiskt, känns riktigt bra
 

sharetracker

Cartier
Trevlig hoj!
Är du nöjd med din?

Jag köpte just en 2017 för denna säsong.
Har hunnit avverka ca: 150 mil på den och måste säga att den är helt jäkla fantastisk!

Både lättkörd och relativt bekväm men framförallt riktigt snabb om andan faller på.

Min säger hej :)
IMG_1645.JPG

Supernöjd, går fint och är bekväm

Satte dit ett SC-Projekt CRT, blev ett annat klipp i motorn faktiskt, känns riktigt bra

Jag provkörde en s1000r för några veckor sedan och förutom att det var en fantastik maskin så anmärkte jag på en sak. Det var nått så in i %#^*^ svårt att få in neutral växel. Det var millimeterprecision som gällde! Är det nått som ni upplevt?
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Jag provkörde en s1000r för några veckor sedan och förutom att det var en fantastik maskin så anmärkte jag på en sak. Det var nått så in i %#^*^ svårt att få in neutral växel. Det var millimeterprecision som gällde! Är det nått som ni upplevt?

Jag har sett flera som klagar på detta på internationalla forum och framförallt verkar detta vara ägare till de tidigare hojarna mellan 2014 och 2016..
Vilken årsmodell var det på den du körde?

Jag har inga problem alls att få i neutral på min -17.

Vänliga hälsningar
 

sharetracker

Cartier
Jag har sett flera som klagar på detta på internationalla forum och framförallt verkar detta vara ägare till de tidigare hojarna mellan 2014 och 2016..
Vilken årsmodell var det på den du körde?

Jag har inga problem alls att få i neutral på min -17.

Vänliga hälsningar
Jag har för mig att den var 2019 års modell men kan ha fel. Var på Bikedagarna i Trollhättan så det kanske är tveksamt om de tar en ny mc för allmänheten att sladda runt på...
 

Zingo

Rolex
Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.

Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.


Övriga - vi ses på vägarna! :)
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
IMG_20190521_081525.jpg
IMG_20190519_145717.jpg
Snyggt, stort grattis!
Kikat ett tag, platserna går rätt fort så ska boka in snarast. :)
Bra skit för att lära sig köra! Åk till Gröndal, blir en bit att åka men riktigt rolig bana för att vara en liten bana. En varning dock för deras storbana dagar, starkt beroendeframkallande och kommer göra hål i klockbudgeten!
 
Topp