Sol 18 grader och en magisk doft av Raps 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kör på om inte hjälmen är flera år gammal!Hej folket! Råkade tappa min hjälm i marken igår, höjden var ungefär 1,2 m och hjälmen landade på asfalt. Blev lite skrapsår på den samt att lite av färgen lossnade på en yta på ett par mm. Vad säger ni om det? Ska man kassera hjälmen eller är det bara att köra på?
Hej folket! Råkade tappa min hjälm i marken igår, höjden var ungefär 1,2 m och hjälmen landade på asfalt. Blev lite skrapsår på den samt att lite av färgen lossnade på en yta på ett par mm. Vad säger ni om det? Ska man kassera hjälmen eller är det bara att köra på?
Man får nog skilja på material som hjälmen består av. Hjälmar i plast klarar sig rätt bra men min hjälm som är i ett kompositmaterial är ju snarare byggd för att deformemeras och ta upp energin på så sätt. Men jag har också kommit fram till att det nog är så att om hjälmen är tom så klarar den nog sig.Redan 1981 kom man fram till att hjälmar går sönder av att tappas är en ren myt. Så längde de inte är belastade (=ditt huvud är inuti) går de inte på något sätt sönder annat än estetiskt. Det är i princip bara plast i skalet och cellplast inuti - båda är material som är flexibla och fjädrande.
In "Motorcycle Accident Cause Factors and Identification of Countermeasures: Technical report (1981)", Harry Hurt thoroughly investigated 900 motorcycle accidents, and noted that "Very few protection failures were encountered. The only failures involved poly-carbonate shells which had deteriorated at areas of high residual stress and stress concentration, due to stress crazing and cracking." Rough handling is not mentioned as a problem, and he does note that "Damage to the styrofoam liners from sizzy bars and mirrors was noticed but never contributed adersely in impact attenuation."
Grattis! Fan vad kul. Känslan är fantastisk!Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.
Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.
Övriga - vi ses på vägarna!
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
![]()
![]()
Grattis! Varför tyckte han att blinkerserna var olagliga?Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.
Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.
Övriga - vi ses på vägarna!
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
![]()
![]()
Tack! Ingen e-märkning. Samt för att det är bromsljus integrerat i blinkersen.Grattis! Varför tyckte han att blinkerserna var olagliga?
Grattis!Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.
Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.
Övriga - vi ses på vägarna!
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
![]()
![]()
Bästa!Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.
Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.
Övriga - vi ses på vägarna!
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
![]()
![]()
Snyggt jobbat, grattis!Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.
Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.
Övriga - vi ses på vägarna!
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
![]()
![]()
Grattis!
Ut och busa en sväng någon dag?![]()
Tack! Är på när det gäller alla GTG's i Sthlm.Snyggt jobbat, grattis!
Kikat ett tag, platserna går rätt fort så ska boka in snarast.Kan verkligen tipsa dig om att gå en Knixkurs med SMC @snoozarn - kan inte nog trycka på hur lärorikt det kan vara, både för erfarna och oerfarna förare![]()
Idag var jag ute och rastade pärlanen Kawasaki z400j som jag har fått i arv, årsmodell 82, rullat strax under 230 mil i dagsläget
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.
Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.
Övriga - vi ses på vägarna!
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
![]()
![]()
Morgonmöte inställt, blev en timmas krokiga vägar ist
![]()
Grattis!Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.
Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.
Övriga - vi ses på vägarna!
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
![]()
![]()
Trevlig hoj!
Är du nöjd med din?
Jag köpte just en 2017 för denna säsong.
Har hunnit avverka ca: 150 mil på den och måste säga att den är helt jäkla fantastisk!
Både lättkörd och relativt bekväm men framförallt riktigt snabb om andan faller på.
Min säger hej
![]()
Trevlig hoj!
Är du nöjd med din?
Jag köpte just en 2017 för denna säsong.
Har hunnit avverka ca: 150 mil på den och måste säga att den är helt jäkla fantastisk!
Både lättkörd och relativt bekväm men framförallt riktigt snabb om andan faller på.
Min säger hej
![]()
Supernöjd, går fint och är bekväm
Satte dit ett SC-Projekt CRT, blev ett annat klipp i motorn faktiskt, känns riktigt bra
Jag provkörde en s1000r för några veckor sedan och förutom att det var en fantastik maskin så anmärkte jag på en sak. Det var nått så in i %#^*^ svårt att få in neutral växel. Det var millimeterprecision som gällde! Är det nått som ni upplevt?
Jag har för mig att den var 2019 års modell men kan ha fel. Var på Bikedagarna i Trollhättan så det kanske är tveksamt om de tar en ny mc för allmänheten att sladda runt på...Jag har sett flera som klagar på detta på internationalla forum och framförallt verkar detta vara ägare till de tidigare hojarna mellan 2014 och 2016..
Vilken årsmodell var det på den du körde?
Jag har inga problem alls att få i neutral på min -17.
Vänliga hälsningar
Jag provkörde en s1000r för några veckor sedan och förutom att det var en fantastik maskin så anmärkte jag på en sak. Det var nått så in i %#^*^ svårt att få in neutral växel. Det var millimeterprecision som gällde! Är det nått som ni upplevt?
Tack för svar. Jämfört med min Kawasaki så var det helt sanslöst svårt. Jag lyckades inte och killen från BMW fick försöka 5 gånger innan han lyckadesInte värre än andra hojar tycker jag. Min är utplockad i Mars i år
Helt klart nöjd, väldigt bra och enkel att manövrera så grym första hoj. Som med klockor kikar man redan på något nytt, sugen på en z1000.Stort grattis! Underbar känsla. Sugen på en MT07, är du nöjd med din?
Snyggt, stort grattis!Äntligen! Kortet i handen efter en nervös uppkörning. Redan vid säkerhetskontrollen sade inspektören att mina blinkers inte var lagliga vilket slog ut mig helt, trodde jag skulle bli hemskickad. Det gjorde att låg & högfart gick sådär men mina bromsningar var snygga så fick göra om banorna och satte de sedan.. Fantastisk känsla.
Tack till @gruby som varit min handledare och kört privat med mig.
Övriga - vi ses på vägarna!
Bild på hojen ifråga från häromdagen när man nötade lågfart i regnet.
![]()
![]()
Bra skit för att lära sig köra! Åk till Gröndal, blir en bit att åka men riktigt rolig bana för att vara en liten bana. En varning dock för deras storbana dagar, starkt beroendeframkallande och kommer göra hål i klockbudgeten!Kikat ett tag, platserna går rätt fort så ska boka in snarast.![]()