• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

herr_raev

Omega
2-Faktor
Sitter och överväger en ny hoj till våren, som vanligt. Kör mest landsväg men drar även en repa eller tre offroad, men inget seriöst egentligen.
Står just nu och funderar på Ducati Scrambler Desert Sled 2019-2020 (hade tidigare en Urban Enduro) eller en Husqvarna 701 Enduro 2020. Prismässigt är de ca samma men de skiljer sig radikalt.
Gillade min Urban Enduro starkt men hade önskat bättre offroadegenskaper vilket Desert Sled erbjuder. 701 är ju en grym offroadmaskin men frågan är hur den är på vägen. Den lägre vikten på 701 lockar ju.
Dessa beslut....! :D
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Sitter och överväger en ny hoj till våren, som vanligt. Kör mest landsväg men drar även en repa eller tre offroad, men inget seriöst egentligen.
Står just nu och funderar på Ducati Scrambler Desert Sled 2019-2020 (hade tidigare en Urban Enduro) eller en Husqvarna 701 Enduro 2020. Prismässigt är de ca samma men de skiljer sig radikalt.
Gillade min Urban Enduro starkt men hade önskat bättre offroadegenskaper vilket Desert Sled erbjuder. 701 är ju en grym offroadmaskin men frågan är hur den är på vägen. Den lägre vikten på 701 lockar ju.
Dessa beslut....! :D
Nya 901 Norden?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Sitter och överväger en ny hoj till våren, som vanligt. Kör mest landsväg men drar även en repa eller tre offroad, men inget seriöst egentligen.
Står just nu och funderar på Ducati Scrambler Desert Sled 2019-2020 (hade tidigare en Urban Enduro) eller en Husqvarna 701 Enduro 2020. Prismässigt är de ca samma men de skiljer sig radikalt.
Gillade min Urban Enduro starkt men hade önskat bättre offroadegenskaper vilket Desert Sled erbjuder. 701 är ju en grym offroadmaskin men frågan är hur den är på vägen. Den lägre vikten på 701 lockar ju.
Dessa beslut....! :D

Kul hojar bägge två...men väldigt olika.

Tror du behöver er bägge. Eller en Scrambler och en ren Enduro - känns som bästa.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Körde 1290 Super Adventure R förut, även om 901 Norden ser intressant ut känns den för stor för Stockholm.
Kul hojar bägge två...men väldigt olika.

Tror du behöver er bägge. Eller en Scrambler och en ren Enduro - känns som bästa.
Man behöver alltid båda, men idén är inte dum. Köpte en gammal SR500 som påbörjat Scramblerprojekt. Slutföra det och komplettera med en 701a låter ju bra.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
7 plusgrader nu blir det MC-utflykt.
7A38DD10-D66D-4191-A818-5C5B297BEDA9.jpeg
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Säsongen närmar sig och likaså suget efter en ny hoj.
Blir att sälja av nuvarande MT07 och införskaffa något lite större. Aprilia touno lockar mest, kvittar om det är en RR/factory. Öhlins låter dyrare att serva?

KTM 1290 SDR lockar också men försäkringen är det som den fallerar på. MT10 skulle funka men känner mig klar med Yamaha för stunden.

S1000rr? Lyset och burken under, mjeh.. Fler tips?
IMG_20190630_210154.jpg

IMG_20190719_160356.jpg

IMG_20190610_163932.jpg
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Säsongen närmar sig och likaså suget efter en ny hoj.
Blir att sälja av nuvarande MT07 och införskaffa något lite större. Aprilia touno lockar mest, kvittar om det är en RR/factory. Öhlins låter dyrare att serva?

KTM 1290 SDR lockar också men försäkringen är det som den fallerar på. MT10 skulle funka men känner mig klar med Yamaha för stunden.

S1000rr? Lyset och burken under, mjeh.. Fler tips?
IMG_20190630_210154.jpg

IMG_20190719_160356.jpg

IMG_20190610_163932.jpg
Aprilian är coolast, självklart med Öhlins om du hittar nån. Det som är sämst med Aprilia är återförsäljare/service - probike i Sthlm är nog sämst. Om du ska köpa nytt hade jag kollat på nya Ducati Streetfighter - en klass för sig själv...
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Aprilian är coolast, självklart med Öhlins om du hittar nån. Det som är sämst med Aprilia är återförsäljare/service - probike i Sthlm är nog sämst. Om du ska köpa nytt hade jag kollat på nya Ducati Streetfighter - en klass för sig själv...
Kan tänka mig det.. Streetfightern är drömmen men väntar tills det finns beggade till en vettigare peng. :)
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Säsongen närmar sig och likaså suget efter en ny hoj.
Blir att sälja av nuvarande MT07 och införskaffa något lite större. Aprilia touno lockar mest, kvittar om det är en RR/factory. Öhlins låter dyrare att serva?

KTM 1290 SDR lockar också men försäkringen är det som den fallerar på. MT10 skulle funka men känner mig klar med Yamaha för stunden.

S1000rr? Lyset och burken under, mjeh.. Fler tips?
IMG_20190630_210154.jpg

IMG_20190719_160356.jpg

IMG_20190610_163932.jpg

Nu Har jag inte kört Tounon men väl en del S1000R. Bisarr hoj! Lättkörd, snäll och bekväm när du vill det. Värre än ett gympass när du vill det. Kraften tar aldrig slut och bromsarna är magiska. Min street triple R kändes som en barncykel när jag bytte tillbaka alla gånger. Lägg sen till bmws märkesförsäkring så är den klart billig att äga jämfört med väldigt mycket annat.

Men sen har ju tuonon en v4 och det vill man ju gärna testa :woot:
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Säsongen närmar sig och likaså suget efter en ny hoj.
Blir att sälja av nuvarande MT07 och införskaffa något lite större. Aprilia touno lockar mest, kvittar om det är en RR/factory. Öhlins låter dyrare att serva?

KTM 1290 SDR lockar också men försäkringen är det som den fallerar på. MT10 skulle funka men känner mig klar med Yamaha för stunden.

S1000rr? Lyset och burken under, mjeh.. Fler tips?
IMG_20190630_210154.jpg

IMG_20190719_160356.jpg

IMG_20190610_163932.jpg
Tuono...den har ju fått helt grymma recensioner, år efter år. MT10an ska ju också vara helt grym. Nu har jag inte kört någon av dem men har hört mycket om dem, och jag hade valt Tuonon av de två, och gärna med Öhlinare.
Sedan är ju Street Triple RS en grym kandidat i samma (om än lite lättare) stuk!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Är ju gammal apriliamek, och sälj-jävel också, så för mig är det enkelt, en Tuono bör man ha haft. Enligt mig behöver man inte noja över öhlinares oförmåga att hålla tätt längre, och servicedelarna skilde sig inte så mycket åt i pris motför vanliga ben.
sedan @snoozarn , om du fortfarande har vägarna förbi här så kan ju jag kanske lösa service, om den är utanför garantitid.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Nu Har jag inte kört Tounon men väl en del S1000R. Bisarr hoj! Lättkörd, snäll och bekväm när du vill det. Värre än ett gympass när du vill det. Kraften tar aldrig slut och bromsarna är magiska. Min street triple R kändes som en barncykel när jag bytte tillbaka alla gånger. Lägg sen till bmws märkesförsäkring så är den klart billig att äga jämfört med väldigt mycket annat.
Men sen har ju tuonon en v4 och det vill man ju gärna testa :woot:
Jag kan tänka mig det. Jag har provkört Tuonon och blev lite förvånad över sittställningen men det är nog en vanesak bara. Bara det estetiska det fallerar på.. Försäkringen blir hyfsat förmånlig på Tuonon med. :)
Tuono...den har ju fått helt grymma recensioner, år efter år. MT10an ska ju också vara helt grym. Nu har jag inte kört någon av dem men har hört mycket om dem, och jag hade valt Tuonon av de två, och gärna med Öhlinare.
Sedan är ju Street Triple RS en grym kandidat i samma (om än lite lättare) stuk!
Instämmer. Triplen känns lite lättare och lik min nuvarande, iofs kikat på Speed triplen också men en bekant har haft massvis med strul med sin.
Är ju gammal apriliamek, och sälj-jävel också, så för mig är det enkelt, en Tuono bör man ha haft. Enligt mig behöver man inte noja över öhlinares oförmåga att hålla tätt längre, och servicedelarna skilde sig inte så mycket åt i pris motför vanliga ben.
sedan @snoozarn , om du fortfarande har vägarna förbi här så kan ju jag kanske lösa service, om den är utanför garantitid.
Ja, Tuonon är ju i en klass för sig. Lika bra att köpa en men man blir lite fundersam, ska man redan köpa den 'perfekta' hojen nu? Vad ska det bli senare då? :nailbiting:

Givetvis svänger jag förbi i sommar!
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Jag kan tänka mig det. Jag har provkört Tuonon och blev lite förvånad över sittställningen men det är nog en vanesak bara. Bara det estetiska det fallerar på.. Försäkringen blir hyfsat förmånlig på Tuonon med. :)

Instämmer. Triplen känns lite lättare och lik min nuvarande, iofs kikat på Speed triplen också men en bekant har haft massvis med strul med sin.

Ja, Tuonon är ju i en klass för sig. Lika bra att köpa en men man blir lite fundersam, ska man redan köpa den 'perfekta' hojen nu? Vad ska det bli senare då? :nailbiting:

Givetvis svänger jag förbi i sommar!
Sen köper du en Ducati såklart!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag kan tänka mig det. Jag har provkört Tuonon och blev lite förvånad över sittställningen men det är nog en vanesak bara. Bara det estetiska det fallerar på.. Försäkringen blir hyfsat förmånlig på Tuonon med. :)

Instämmer. Triplen känns lite lättare och lik min nuvarande, iofs kikat på Speed triplen också men en bekant har haft massvis med strul med sin.

Ja, Tuonon är ju i en klass för sig. Lika bra att köpa en men man blir lite fundersam, ska man redan köpa den 'perfekta' hojen nu? Vad ska det bli senare då? :nailbiting:

Givetvis svänger jag förbi i sommar!

Tuonon har allt enl mig (sålänge du inte bara smiskar bana).
Attityd, komfort, stabilitet och den v4’an är brutal.

Enda värdiga steget upp sen är Panigale v4.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ni som kan motorcyklar. Hur är det med BMW's tillförlitlighet? Bilarna får inga toppbetyg på den punkten men av det jag hört ska deras hojar vara skottsäkra. Eller är det bara bullshit?
Har nämligen fastnat för NineT. Jobbiga är att behöva vänta tills man är 24 för att ta jävla MC-kort.
Eller så tar man A2, väntar två år och tar A? Blir ju 20-21 då istället.

Tips på bra "mellancykel" man får ha med A2 kort tas gärna emot :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Sugen på att ta kort nu till våren.. Fastnat för KTM Duke/Superduke
Vad säger panelen om nya 890 R? Kan det vara en bra "nybörjarhoj"?
Tror att Superduke 1290 troligtvis är lite vass att börja med..

2020-KTM-890-Duke-R5.jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
En nybörjarhoj ska väl helst vara någorlunda billig både i inköp (lätt att välta osv) och försäkring. Utan att ens ha kollat nypris och f-premie så tror jag inte den passar in där. Duke brukar inte göra det.
Allt är ju relativt, köper hellre något fint direkt än något halvdant jag ändå kommer vilja flippa direkt... men visst, du har ju en poäng :)
Samtidigt är det ju tråkigare med en fin hoj om det skulle hända något...

Frågan var mer ur körmässig synvinkel eller hur man ska säga, alltså om motorstorlek,handling,utformning på hoj kan funka som förstahoj?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Allt är ju relativt, köper hellre något fint direkt än något "skit" jag ändå kommer vilja flippa direkt... men visst, du har ju en poäng :)
Samtidigt är det ju tråkigare med en fin hoj om det skulle hända något...

Frågan var mer ur körmässig synvinkel eller hur man ska säga, alltså om motorstorlek,handling,utformning på hoj kan funka som förstahoj?
Typ allt "räcker" som förstahoj, jag lovar. Min första hoj var en ER6-n, det var hur kul som helst. Man vill liksom kunna smiska ur motorn lite utan att hamna på 250 km/h direkt. En naken hoj har ju helt annan fartkänsla också.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Typ allt "räcker" som förstahoj, jag lovar. Min första hoj var en ER6-n, det var hur kul som helst. Man vill liksom kunna smiska ur motorn lite utan att hamna på 250 km/h direkt. En naken hoj har ju helt annan fartkänsla också.
Kan tänka mig det!
Därför jag tänkte att 890 kanske var mer "lagom" än att gå på 1290 Superduke direkt, kändes lite overkill :D
 
Topp