• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan tänka mig det!
Därför jag tänkte att 890 kanske var mer "lagom" än att gå på 1290 Superduke direkt, kändes lite overkill :D
En naken hoj är kul 0-150 km/h typ och det klarar det mesta någorlunda raskt. Förstår att jag låter som en trist gubbe men det är inte riktigt poängen utan snarare att lyfta fram fördelarna med en hoj som man kan utnyttja och behärska. Det blir roligare så och man tenderar att bli lite mer långlivad.

Bara som ett exempel (halvdåligt eftersom det hade kunnat hänt även på en mindre hoj) så råkade en av mina polare ut för en olycka på sin GSXR1000. En halv sekund för mycket gas i trafik gjorde att han körde in i en bil bakifrån. Det gick inte särskilt fort vid själva olyckan egentligen (30-40 km/h kanske) men han flög ändå över bilen och landade på andra sidan. Resultatet är att han kommer halta för resten av livet från sin 20-års dag. Det är liksom inte så kul. Visst, som sagt, farten var inte högre än att det kunde hänt på vilken hoj som helst men riskerna är helt klart större på en mer svårkontrollerad hoj som motorstarka hojar oftast är.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
En naken hoj är kul 0-150 km/h typ och det klarar det mesta någorlunda raskt. Förstår att jag låter som en trist gubbe men det är inte riktigt poängen utan snarare att lyfta fram fördelarna med en hoj som man kan utnyttja och behärska. Det blir roligare så och man tenderar att bli lite mer långlivad.

Bara som ett exempel (halvdåligt eftersom det hade kunnat hänt även på en mindre hoj) så råkade en av mina polare ut för en olycka på sin GSXR1000. En halv sekund för mycket gas i trafik gjorde att han körde in i en bil bakifrån. Det gick inte särskilt fort vid själva olyckan egentligen (30-40 km/h kanske) men han flög ändå över bilen och landade på andra sidan. Resultatet är att han kommer halta för resten av livet från sin 20-års dag. Det är liksom inte så kul. Visst, som sagt, farten var inte högre än att det kunde hänt på vilken hoj som helst men riskerna är helt klart större på en mer svårkontrollerad hoj som motorstarka hojar oftast är.
Ajfan, tråkigt det där med din polare :(
Ja man bör helt klart ha respekt både för hojjarna och övrig trafik..
Därav min första fråga också, tänkte att 890 bör vara en "mellan/instegshoj" men även den är kanske lite för bra till en början då?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Sugen på att ta kort nu till våren.. Fastnat för KTM Duke/Superduke
Vad säger panelen om nya 890 R? Kan det vara en bra "nybörjarhoj"?
Tror att Superduke 1290 troligtvis är lite vass att börja med..

2020-KTM-890-Duke-R5.jpg

En nybörjarhoj ska väl helst vara någorlunda billig både i inköp (lätt att välta osv) och försäkring. Utan att ens ha kollat nypris och f-premie så tror jag inte den passar in där. Duke brukar inte göra det.
Som @alfgren säger. Förstår fullt ut att man vill köpa drömhojen direkt men rådet är att köpa något billigare till en början, åtminstone första året. Just för att vänja in sig och lära sig grunderna, gå på SMC-kurser, lära sig ännu mer om kurvor, teknik osv.

Drömmen för mig var en 1290 SDR men första året blev det istället en MT-07. Tog kortet i maj med den och körde säsongen ut, funderar på att uppgradera nu i sommar.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Därav min första fråga också, tänkte att 890 bör vara en "mellan/instegshoj" men även den är kanske lite för bra till en början då?
Det riskerar att bli ett rätt dyrt sätt att ta reda på det genom att köpa en helt ny hoj. En hoj med några år på nacken har i princip 0 värdeminskning. Köper du för 40 ett år säljer du för 38 året efter. En hoj som kostar 120' (har ingen aning vad 890R kostar) tappar så otroligt mycket mer. Jag ser egentligen ingenting unikt med 890R som inte en 5 år gammal hoj klarar och då kan du kliva av nästan utan förlust. Du kanske innerst inne är en chopper-kille? Föredrar plastraket? Första tiden med hoj handlar mycket om att hitta vad man vill ha.
Innan jag köpte hoj hade jag förmånen att kunna låna lite hojar av polare några dagar vilket så här i efterhand hjälpte mig mycket. Exempelvis blev det tydligt för mig att jag inte tycker det är så kul att åka riktigt fort utan snarare accelerationen och känslan av hojen. Därav förkärleken för nakna hojar för egen del.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det riskerar att bli ett rätt dyrt sätt att ta reda på det genom att köpa en helt ny hoj. En hoj med några år på nacken har i princip 0 värdeminskning. Köper du för 40 ett år säljer du för 38 året efter. En hoj som kostar 120' (har ingen aning vad 890R kostar) tappar så otroligt mycket mer. Jag ser egentligen ingenting unikt med 890R som inte en 5 år gammal hoj klarar och då kan du kliva av nästan utan förlust. Du kanske innerst inne är en chopper-kille? Föredrar plastraket? Första tiden med hoj handlar mycket om att hitta vad man vill ha.
Innan jag köpte hoj hade jag förmånen att kunna låna lite hojar av polare några dagar vilket så här i efterhand hjälpte mig mycket. Exempelvis blev det tydligt för mig att jag inte tycker det är så kul att åka riktigt fort utan snarare accelerationen och känslan av hojen. Därav förkärleken för nakna hojar för egen del.
Det har du ju faktiskt helt rätt i :)
Får nog ta mig en ordentlig funderare, har ju gott om tid än,spånar mest för tillfället!

Men alltid bra med lite andra åsikter och inflikningar!
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
@Richie jag började med en 690R. Duke är sjukt roliga hojar men de är inte så jävla lätta att köra vettigt, än mindre när man är ny. Jag körde 790 Duke och den är än svårare, uteslutande pga motorkaraktär. Man måste slira på kopplingen i rondeller, kurvor, krypkörning och de hoppar som kaniner vid för låga varvtal. Allt är såklart förbannat roligt när man väl kan köra men det blir ytterligare moment att behärska när man ska lära sig köra.

Hade inte min 690R blivit stulen hade jag med största sannolikhet haft den kvar. Just motorkaraktären hos KTM i kombination med den låga vikten är svårslaget i körglädje! Med det sagt är en lite mer förlåtande hoj bättre i början tror jag. Dels att du slipper välta ut i en korsning pga att man bommar med kopplingen, dels att du kan fokusera mer på att köra och ha kul med mer trygghet i sin körning. Det finns en anledning att alla körskolehojar är "snälla" (med det sagt långt ifrån tråkiga). Allt på två hjul är kul i början :)

Vill man ha något som är lite mitt emellan är väl en trecylindrig (begagnad?) 700-900cc grymt bra kompromisser. Roliga, lätta, billiga och framförallt något man inte växer ur på sina första 500 mil.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
@Richie
Vill man ha något som är lite mitt emellan är väl en trecylindrig (begagnad?) 700-900cc grymt bra kompromisser. Roliga, lätta, billiga och framförallt något man inte växer ur på sina första 500 mil.
Triumph Speed Triple med andra ord ;) Inte ägt något själv däremot en Tiger med snällare variant av samma motor och det var en riktigt skön ton i den motorn.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Triumph Speed Triple med andra ord ;) Inte ägt något själv däremot en Tiger med snällare variant av samma motor och det var en riktigt skön ton i den motorn.
Jag gick ju på en street triple så det borde vara ett alternativ :D Skulle jag byta nu hade jag valt tvåcylindigt, antingen Ducati eller KTM. Man vill ju känna på lite olika grejor :)

Edit: Yamaha mt-09 med något år på nacken är säkert vettiga också!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ni som kan motorcyklar. Hur är det med BMW's tillförlitlighet? Bilarna får inga toppbetyg på den punkten men av det jag hört ska deras hojar vara skottsäkra. Eller är det bara bullshit?
Har nämligen fastnat för NineT. Jobbiga är att behöva vänta tills man är 24 för att ta jävla MC-kort.
Eller så tar man A2, väntar två år och tar A? Blir ju 20-21 då istället.

Tips på bra "mellancykel" man får ha med A2 kort tas gärna emot :)
Har A2-kort, får ta A i september, så vet hur det känns! :) ER-6 är en rolig hoj som lämpar sig väl som förstahoj. Hade själv en CB600 Hornet tidigare och den är ju också lättkörd och trevlig.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har A2-kort, får ta A i september, så vet hur det känns! :) ER-6 är en rolig hoj som lämpar sig väl som förstahoj. Hade själv en CB600 Hornet tidigare och den är ju också lättkörd och trevlig.
När jag söker på ER-6 kommer Ninja 650R fram, är det den du menar? Hondan såg intressant ut också, ska kika runt lite :) Tack!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hm, det kanske är så den nuvarande modellen heter som har kåpa. Tänkte själv på ER-6n (utan kåpa) men kåpvarianten heter väl ER-6f eller kanske 650 Ninja som du säger :)
Men de har väl runt 50kw effekt va? Är inte gränsen för A2 typ 35?
Edit: Det står på Kawasakis hemsida att hojjen funkar med A2-kort, så det är ju intressant.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Men de har väl runt 50kw effekt va? Är inte gränsen för A2 typ 35?
När jag tittade lite närmre kanske 650R ändå är en annan hoj - ser nog lite sportigare ut än ER-6f, men är inte säker.
Ja det stämmer nog att de har det, så i så fall får man ju strypa dem. Åtminstone på de äldre ER-6orna var det endast en stoppskruv som man enkelt kan ta bort om man är busig...
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
När jag tittade lite närmre kanske 650R ändå är en annan hoj - ser nog lite sportigare ut än ER-6f, men är inte säker.
Ja det stämmer nog, så i så fall får man ju strypa dem. Åtminstone på de äldre ER-6orna var det endast en stoppskruv som man enkelt kan ta bort om man är busig...
På Kawasakis hemsida har de en s.k. A2-kategori där man kan se vilka cyklar som är ok med A2 kort och där finns det ju en del. Vulcan såg trevlig ut. Letar nog mer efter en cruiser än en sporthoj om man säger så.
 

joca

Patek
2-Faktor
Som @alfgren säger. Förstår fullt ut att man vill köpa drömhojen direkt men rådet är att köpa något billigare till en början, åtminstone första året. Just för att vänja in sig och lära sig grunderna, gå på SMC-kurser, lära sig ännu mer om kurvor, teknik osv.

Drömmen för mig var en 1290 SDR men första året blev det istället en MT-07. Tog kortet i maj med den och körde säsongen ut, funderar på att uppgradera nu i sommar.
Så sjukt att du inte hörde av dig, du hade fått både prova och låna min 1290 sdr :)
 

Eidolon

Omega
Jag är helt enig med några av kommentarerna du fått redan angående din första hoj.

Köp inte flång nytt, köp en så enkel hoj som möjligt. Även en "tråkig" hoj är sjukt rolig som första maskin. Under de första åren lär du vilja prova alla möjliga sorters hojar innan du hittar din(a) favorit(er).

Att köpa en helt ny hoj som första maskin tenderar att bli en onödigt dyr historia, av flera anledningar.
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Blev omkörd av en mc på väg hem från jobbet idag. Inte direkt vinterväglag...
Antar att någon är nöjd med att ha blivit av med lite abstinens! :woot:
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Så sjukt att du inte hörde av dig, du hade fått både prova och låna min 1290 sdr :)
Medveten och såg den till salu men det är som sagt försäkringen som fallerar på den, tyvärr. Nog lika bra mtp dess prestanda och smeknamn. :)
Blev omkörd av en mc på väg hem från jobbet idag. Inte direkt vinterväglag...
Antar att någon är nöjd med att ha blivit av med lite abstinens! :woot:
Sinnes, såg en lirare köra på bakhjulet redan för någon vecka sedan.
 

Veratio

Cartier
Tycker också man kan köpa en begagnad MC, men det är rätt trist att tänka så i längden. Vill man ha en 890 så går den inte att köpa begagnad, köp då en ny! Vad kommer den att kosta? Runt 100? Förlorar 40' på tre år. Det är inte så farligt om det är den hojen man vill ha.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tycker också man kan köpa en begagnad MC, men det är rätt trist att tänka så i längden. Vill man ha en 890 så går den inte att köpa begagnad, köp då en ny! Vad kommer den att kosta? Runt 100? Förlorar 40' på tre år. Det är inte så farligt om det är den hojen man vill ha.
Fast det var ju inte den enda aspekten som diskuterades. Du hade nog inte heller övningskört/kört din superduke som första hoj?

Förövrigt är det synd att den ser mycket tamare ut i 2020-modellen. Inte lika vacker och brutal som tidigare modeller..
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Bättre låta bli MC helt om säkerhetsaspekten väger väldigt tungt. Fart dödar men inte i lika stor utsträckning som soppiga medtrafikanter.

Mitt tips är att köp det ditt hjärta suktar efter, men kör med insikt att ett misstag kan förändra livet. Och med misstag menar jag främst att glömma tänka åt dina medtrafikanter.

Jag firade min 18-årsdag på en 1000cc sporthoj, längesen nu, men lever än. Har vart i några olyckor, samtliga utom en helt beroende på ouppmärksamma bilister.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Bättre låta bli MC helt om säkerhetsaspekten väger väldigt tungt. Fart dödar men inte i lika stor utsträckning som soppiga medtrafikanter.

Mitt tips är att köp det ditt hjärta suktar efter, men kör med insikt att ett misstag kan förändra livet. Och med misstag menar jag främst att glömma tänka åt dina medtrafikanter.

Jag firade min 18-årsdag på en 1000cc sporthoj, längesen nu, men lever än. Har vart i några olyckor, samtliga utom en helt beroende på ouppmärksamma bilister.
Givetvis är medtrafikanterna det farligaste i trafiken men om man själv kan minimera riskerna ser jag inte varför man inte skulle göra det.. Bättre lägga egot åt sidan en stund.

Anser att vissa allt för starka hojar (och bilar för den delen) bör ha någon typ av utbildning/kurs för att få framföras. Det är sjukt att vissa maskiner med racingprestanda får framföras av amatörer. Blir en fara för samtliga.
 

Veratio

Cartier
Fast det var ju inte den enda aspekten som diskuterades. Du hade nog inte heller övningskört/kört din superduke som första hoj?

Förövrigt är det synd att den ser mycket tamare ut i 2020-modellen. Inte lika vacker och brutal som tidigare modeller..

Håller med här lite såklart, köpte en Z1000 av 2004 års modell när jag haft körkort i tio minuter, på den tiden var det för mycket för mig att köra med. Sålde den och köpte en BMW 650 Dakar. Alldeles för klen, men blev nästan rädd för mig själv med 125 hk och dålig MC-förare.

Har inte sett nya Superduken än annat än på bild, ska bli kul att kolla!! Tycker den ser fin ut. Ska INTE byta. :p
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Givetvis är medtrafikanterna det farligaste i trafiken men om man själv kan minimera riskerna ser jag inte varför man inte skulle göra det.. Bättre lägga egot åt sidan en stund.

Anser att vissa allt för starka hojar (och bilar för den delen) bör ha någon typ av utbildning/kurs för att få framföras. Det är sjukt att vissa maskiner med racingprestanda får framföras av amatörer. Blir en fara för samtliga.

Självklart ligger det mkt sanning i det.
Men även en 600cc men betydligt svagare motor skulle kräva extrautbildning för de flesta.
 
Topp