• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Bjoerling

Cartier
På tåget nu. Ska bli kul!
Jag och farsan är också på väg upp. Ska bli kul att spana lite!
IMG_20200124_091028.jpg
 

Goflorp

Cartier
Ni som kan motorcyklar. Hur är det med BMW's tillförlitlighet? Bilarna får inga toppbetyg på den punkten men av det jag hört ska deras hojar vara skottsäkra. Eller är det bara bullshit?
Har nämligen fastnat för NineT. Jobbiga är att behöva vänta tills man är 24 för att ta jävla MC-kort.
Eller så tar man A2, väntar två år och tar A? Blir ju 20-21 då istället.

Tips på bra "mellancykel" man får ha med A2 kort tas gärna emot :)

kör själv R1200RS, nu uppdaterad till R1250RS...
Fantastisk båge. Dyr men underbar....du får också vänta till full ålder
 

Veratio

Cartier
Ska dit på söndag, har ni några specifika highlight som ni ska kolla på?

För mig var det 890 samt 1290 KTM. Köpte ju en 19s 1290 för några månader sedan och ville kolla om jag gjorde bort mig som inte väntade.

Ville även kolla 890 för att se om den kunde fyllt mitt behov. Men den kostar 125 utan digitala uppgraderingar!!

Summa summarum, nöjd med mitt köp!

Köpte ett par billiga Lindstrands kevlarjeans för 499 kr också. Kanon!
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Spenderade några timma på mässan idag också. Klämde lite på nya v4s och v4r. :hungry:Köpte ny nummerplåt till min.
Helt ok mässa men dom skulle nog haft allt på ett plan, övervåningen kändes ganska avslagen.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Har vi någon här som kört eller ägt en Speed Triple 955i? Framförallt den uppdaterade varianten. Har nu en CB400N som i ärlighetens namn är ett sänke, så oavsett vad jag skaffar för tung hoj så kommer det vara ett lyft. Visst är 955an jag är sugen på en 15 år gammal hoj, men nog ska den vara ok för både pendling, bana och kurviga vägar? Speciellt för de 30' jag skulle få ge?

Edit; @MrJL såg att du har haft en. :)
 
Senast ändrad:

Eidolon

Omega
Har vi någon här som kört eller ägt en Speed Triple 955i? Framförallt den uppdaterade varianten. Har nu en CB400N som i ärlighetens namn är ett sänke, så oavsett vad jag skaffar för tung hoj så kommer det vara ett lyft. Visst är 955an jag är sugen på en 15 år gammal hoj, men nog ska den vara ok för både pendling, bana och kurviga vägar? Speciellt för de 30' jag skulle få ge?

Edit; @MrJL såg att du har haft en. :)

Jag har inte ägt en själv, men har provkört en 955 under några pass på bana. Riktigt trevlig motor med härlig knuff, men fjädringen och bromsarna lämnade en del att önska. Maskinen kändes även relativt tung.

För pendling och kurviga vägar kan jag tänka mig att den är riktigt härlig att kuska omkring på.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har vi någon här som kört eller ägt en Speed Triple 955i? Framförallt den uppdaterade varianten. Har nu en CB400N som i ärlighetens namn är ett sänke, så oavsett vad jag skaffar för tung hoj så kommer det vara ett lyft. Visst är 955an jag är sugen på en 15 år gammal hoj, men nog ska den vara ok för både pendling, bana och kurviga vägar? Speciellt för de 30' jag skulle få ge?

Edit; @MrJL såg att du har haft en. :)
Har inte kört (mer än provkört i samband med service), men skruvat en del. Känns bra, jag hade fördomar mot britter i allmänhet innan jag petat på några. Räkna dock med att en 15 år gammal bushoj har levt ett hårt liv. Du är ju händig, så klämm och känn noga-noga. Hjullagren bak är (var) dyra. Gaffelbenen behöver säkert bussas om. Lätt och förhållandevis billigt. Mät laddningen, jag har för mig (fast kan komma ihåg fel) att det var en del strul med det på trajja från den tiden.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag har inte ägt en själv, men har provkört en 955 under några pass på bana. Riktigt trevlig motor med härlig knuff, men fjädringen och bromsarna lämnade en del att önska. Maskinen kändes även relativt tung.

För pendling och kurviga vägar kan jag tänka mig att den är riktigt härlig att kuska omkring på.
Tack så mycket! Då är jag nog inte helt off i min uppfattning. Bromsar och fjädring kan man ju även pyssla lite med om det behövs - även om det lär dröja då jag är ny på banåkning. Känns iaf som att det är en hoj att växa på. :)
Har inte kört (mer än provkört i samband med service), men skruvat en del. Känns bra, jag hade fördomar mot britter i allmänhet innan jag petat på några. Räkna dock med att en 15 år gammal bushoj har levt ett hårt liv. Du är ju händig, så klämm och känn noga-noga. Hjullagren bak är (var) dyra. Gaffelbenen behöver säkert bussas om. Lätt och förhållandevis billigt. Mät laddningen, jag har för mig (fast kan komma ihåg fel) att det var en del strul med det på trajja från den tiden.
Bra tips, stort tack! En vän ska nämligen sälja en röd från -05, servicehistoriken är kalasbra och ägarhistoriken till stora delar känd. Verkar ha varit väl omhändertagen. Aldrig varit omkull, mycket tillbehör, bra skick. Ca 4700 mil. Framgaffeln fick nyligen vård med nya packboxar och ny olja. 30’ ska han ha. Sugen..:nailbiting:
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tack så mycket! Då är jag nog inte helt off i min uppfattning. Bromsar och fjädring kan man ju även pyssla lite med om det behövs - även om det lär dröja då jag är ny på banåkning. Känns iaf som att det är en hoj att växa på. :)

Bra tips, stort tack! En vän ska nämligen sälja en röd från -05, servicehistoriken är kalasbra och ägarhistoriken till stora delar känd. Verkar ha varit väl omhändertagen. Aldrig varit omkull, mycket tillbehör, bra skick. Ca 4700 mil. Framgaffeln fick nyligen vård med nya packboxar och ny olja. 30’ ska han ha. Sugen..:nailbiting:
Låter väl kalajs? Bytte de bussningar i gaffeln?
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Samma dilemma som tidigare, försöker besluta mig för vad jag ska köra i sommar. Ska skruva ihop min gamla Yamaha SR500, men jag vill ha något nytt och pålitligt som hanterar jobbpendling, små landsvägar och grusvägar.
Har funderat kring Scrambler Desert Sled, Svartpilen 701 eller en 701 Enduro. Lutar åt Husqvarna pga låg vikt. Har någon något annat förslag? :)
 

Veratio

Cartier
Jag har inte sett att det ska komma, men tydligen kommer det en Long Way Up! med Ewan och Charlie nu under 2020. Grymt kul, de tidigare tillhör mina absoluta favoritserier.

HD LiveWire från Argentina till LA. Kan väl inte bli fel?

Med mina fantastiska klipp-egenskaper tog jag en bild jag hittade från instagram för att inte inlägget skulle bli så tråkigt!

Namnlös.jpg
 

Bjoerling

Cartier
Augusta Brutale 800 är det min nästa hoj, vilken naken mellanklassare skulle du köpa?
Om pengar inte är ett så stort problem skulle jag nog också gått på redan nämnda Street Triple RS. Väldigt trevlig hoj, skön sång i motorn och fina broms- och fjädringskomponenter. Men dyr.

Annars hade det nog stått mellan MT-09 eller Z900 för mig. Z900 kändes grymt snabb och smidig men gillade karaktären på motorn i MT-09 med mer vrid i botten. Lite busigare stuk på Yamahan men inte lika stabil som Kawan. Har även kört Suzuki GSX-S750 men den kändes rätt tam. Förmodligen inte så stor skillnad om man kör hårdare men rätt så platt på lägre varv i jämförelse med de övriga.

Brutalen är häftig men känns lite som en udda fågel som inte egentligen har någon ordentlig USP jämfört med exempelvis Triumphen. Min åsikt såklart :)
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Om pengar inte är ett så stort problem skulle jag nog också gått på redan nämnda Street Triple RS. Väldigt trevlig hoj, skön sång i motorn och fina broms- och fjädringskomponenter. Men dyr.

Annars hade det nog stått mellan MT-09 eller Z900 för mig. Z900 kändes grymt snabb och smidig men gillade karaktären på motorn i MT-09 med mer vrid i botten. Lite busigare stuk på Yamahan men inte lika stabil som Kawan. Har även kört Suzuki GSX-S750 men den kändes rätt tam. Förmodligen inte så stor skillnad om man kör hårdare men rätt så platt på lägre varv i jämförelse med de övriga.

Brutalen är häftig men känns lite som en udda fågel som inte egentligen har någon ordentlig USP jämfört med exempelvis Triumphen. Min åsikt såklart :)

Har också funderat på MT 09, går att köpa till en rimlig peng.
 
Topp